5 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

5 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIPA & ULUS 4 ? 5 MAYIS 1935 PAZAR - Voderi, çocuk yuvaları sağlam bir neslin temelidir. Yurdumuzdaki tabiğatın bol verimleri olan güneş, hava ve sudan yavrularımızı en eyi asığlandıracak olan: çocuk yuvalarıdır, Yarının büyükleri için: Bu çocuk yuvasının kuruluş.tertip- leri orada tatbik edilecek olan talim ve terbiye usullerine göre yapılmıştır. Yu- vanın plânı doğrudan, doğruya pedagoji mütehassısı Dr. Bayan Maria Montes- sori'nin ortaya koymuş olduğu esaslara ğöre çizilmiştir. Bu işte yüksek mimarlık kabiliyet- lerinin meydana çıkarılınasından ziya- de, küçük yavruların hususi bayat ve çalışma tarzlarına uygun bir yuva vücu- da getirilmesi ve yavruların bu yuvada yetiştirilmesi göz önünde tutulmuştur, Yazılarımı kültür ordusu - muallim- lerinin okuyacağında şüphem — voktur. ter tarafından ibda edilmiştir. Sayıfa - 62, şekil - 2 Çocuk — yuvasının cenup — cephesi (bahçe tarafı) Genel plân mikyası 1:400 1 — Genel giriş, 2 — Elbise anacak yer, 3 — Hol, 4 — İstirahat ve jimnas- tik salonunun merdiveni, $ — Bodrum merdiveni, # A- grupu: 6 — Antre, 7 — Elbise çıkaracak yer 8 — Tuvalet, 9 — Çalışma odası (yazı yeri) 10 — İdare odası, 11 — Darasa. B - grupu: 12 — Genel giriş, 13 - 14 — Havlı, 1$ — Kapı, 16 — Elbise asacak yer, 1? — Tuvalet, 18 — Salon, 19 — Yazı Şekil: 4 bi Yurdun dayancı olan yavrularımızı iyi ahlâk, iyi vücut ile yetiştirmeliyiz, ta- rihten önceki varlığı ile kadim ve me- deni bir ulus olarak tanımmış olan türk kütlesi güvenilir bir gelecek hazırlamak- la da üstünlüğünü isbat etmiş olur. Bu yazıları çotukları koruma kuru- mu üyelerinin de okumasını dilerim, günden güne, gelecek için tamamlanan yurdumuza güneş, hava, su gibi tablatin verimleri boldur, her bolluktan yavru- larımızı istifade ettirmek çarelerini dü- Şünmek ve bulmak mecburiyetindeyiz. (zorluğundayız.) Viyanada yapılmış olan bu çocuk yuvası Architekt Profesör Franz Sehus- Ankara Asliye Birinci ri, 20 — İdare odası (büro) 21 — So) nulacak yer, 22 — Darasa C - grupu: 23 — Genel giriş, 24, 25 — Sofa, ge- çit, 26 — Kapı, 27 — Elbise asacak yer, 28 — Tuvalet, 29 — Salon, 30 — İş işle- nen yer, 31 — İdare odası, 32 — Dara- sa Müdürlük (çevirgenlik): 33 — Yazı odası, 34 — (Bayan) Çe- virgen odası, 35 — Sofa (geçid), 36 — Elbise asacak yer, büyükler için tuva- let, 37 — Kapıcı yeri, 38 — Mutfak, so- kak kapısı, 39 — Sofa (geçid), 40 — İ- dare odası, Banyo: 1 — Soyunulacak yer, 42 — Duş yeri Bahçe: 43 — Oyun yerleri, 44 — İdman yerleri, 45 — Manej (atlı karınca) yeri, 46-47 — Tartı yeri (baskül), 48 — De- polar ve ahırlar, 49 — Sıra, masalar (0- turma) yerleri SÖ — Havuz (çocukların yıkanması için) S1 — Basite (güneşle saat ayarı için), 32 — Zerzevat ve çiçek tarlaları.) 53 — Araba yolu Sayıfa - 63. şekil -4 — Bahçeye bakan yüz, C€ — Grupunun genel girişi, Türk çocuğu senin için yaşıyoruz, demekle işi bitmiş saymamalıyız, çocu- ğun muhtaç olduğu ne varsa, bunları kendisine en iyisinden, en temizinden, ve çocuğa yetecek miktarda bulup ver- mek yollarını bulmalıyız, vaktinde ver- me'iyiz. Çocuk başlı başına bir Elemdir, bu getçeklik bilindikten sonra, onu sev- mek, ona yardım etmek yordamını bül- mak, ulusal işlerden biridir. Çocuğu yediri çocuğu Biydirmek, çocuğu büyütmek ve okut- k, içirmek, mak, yetiştirmek ayrı bir sanat, ayrı bir ihtısas işidir. Dıştan göründüğü kadar kolay Ceğildir. Doğan çocuklarımızdan hiç biri ni foda etmeden yaşatmak, yetiştirimnek genel bir teşkilâta bağlıdır, bu teşkilât şehirden köye, köyden şehre doğru el, ele vermiş koruyucuların amacı olmalı- dır. Çocu; hava, su, süt ve.s. gibi gı- dalarını bllyük bir ayay (dikkat) ve ka- gınlama (feragat) ile temiz olarak te- min etmek gerektir. Bu ise yalnız ana ve babanın başlı başlarına yitirmeleri mümkün olan bir çözüm (mesele) de« güdir. Eli ermez, gücü yetmez yavruların mızı elinden tutup kaldırmak her tür. kün en doğru, en yüksek duyguların: dan birini ve hattâ başlıcasını teşkil e. der. Bir çocuk kendi başına bütün ihti. yaç (eksikfik) ve arzularını (dilekleri. ni) büşaramaz, ona çok bakım gerektir. Ana kalbi ve baba ruhu ile (canı Ile) yavruları sarmak şenlik, temizlik, düz. günlük içerisinde büyütmek iktiza eder, Çocuğu incitmemek, çocuğu Üzme- mek, kaidıracağından daha çok ağırlık« lar vermemek, bıktırmamak esastır. Türk pedagoji mütehastısları Tür. kiyedeki çocuk bakımına ve teşkilâta verilen yer ve ehemmiyeti az görmek- tedirler, biz de bunlarla bir duygudayız, gocuklarımız ne kadar iyi bakılsa, ço- cuklarmırz ne kadar İyi yetiştirilse boşa gitmerz. Gelecokte onların içinden yük- selecek büyük kafalar yurdun kendisi- ne yaptığı koruma gamanlığı (fedakâr- lığı) bin defa öderler. Sayıfa - 65, şekil - 6 se asacak yer, çocukların a- yakkabılarını kolaylıkla çıkarıp, giyme- lerine yarayan sedir. Çocuk kurumları için kafa yormak, bu işleri unutmamak her aklı eren İnsan için çok verimli bir iştir. Çünkü çocuğun korumsur ve kendi, kendine yetişebileceğini kimse direye- mes (iddia edemez) Bu açık ve ortada duran bir hakikattir. Çocuk herhalde bakıma muhtaç * Çocuğu yalnız bırakmak ,kurumsuz ya- şatmak, onu görgüsür, bilgisiz, ardası (ailesi) ve ndisi için ya rarlık (faide) siz bir hale koymak de- mektir. u için, Çocuk her şeyden kendisine pay a yırır, gördüğü benzerler eğer onu yük- seltmeğe yarıyacak şeylerse yarının bü yüğÜ yükselir, bu benzerler çocuğa kö tü öğrenimler sunmamalıdır, babanın, öğreticinin, çevrenin çocu? karşı tutmaları (muamele) düzgün temiz olmalıdır. anan —— — —a nn P.T.T. Binalar ve levazım .. J. Ze e müdürlüğünden: 1) Şehirler arası telefon muhaveresi için satın alınma- sına ve tesis ettirilmesine lüzum görülen 4 tane baş ku- ranportör cihazı ile S tane muhtelif tipte müşeddide, 7 ta- ne filtre, bir tane şehirler arası masası, 9 takım mühtelif volt ve amper saatlik akkü bataryası ile 2 takım elektro- jen grupu fenni şartları dahilinde kapalı zarf usulü ile eksiltmeye konulmuştur. 2) Cihazların heyeti umumiyesi ile teferrüatının ve tesisiyesinin muhammen bedeli 140.000 liradır. Eksiltme- si 12 haziran 1935 tarihinde saat on dörtte yapılacağından isteklilerin fenni ve idari şartnameyi almak için her gün ve bu baptaki tekliflerini vermek için de mezkür tarihe rastlayan çarşamba günü saat 14 e kadar Ankarada P.T. T.U. Müdürlük binasında satın alma komisyonuna mü- racaat etmeleri. 3) Eksiltmeye iştirak edecek olanların (8250) liradan ibaret muvakkat teminat akçelerini idare veznesine teslim ettiklerine dair makbuz veya kanunen muteber bir banka teminat mektubu ile 2490 No. lu kanunun 2 ve 3 üncü mad- delerinde zikrolunan vesaiki tarifatı kanuniye dairesinde zarflayıp ve mühürliyerek muayyen olan saatten evel ko- misyon riyasetinc verilmesi lâzımdır, 4) Şartnameler bedelsiz olarak verilir. (944) 1—1643 KANADLRARI ALTINA KOŞUNUZ Busayıdalzi parasız MODEL TA* ARMA- GANNNEMÜVEZZİDEN İ NİZ Hukuk mahkemesinden: Dava edilen: Ankaranın Gi- cik mahallesi Yenicami sokağın- da 9 numaralı evde — Abdurrah- man oğlu Osmana: « v Kiralık bağ Dikmenin en eyi yerinde beş odası iki matbahı ahırı kuyusu ve yirmi dönüm mey- va ve üzümlüğü olan bağ ki- ralıktır. Tel, 1610, a müra - caat. 1— 1713 Karımız Ankaranın Öicik ma- hallesi Yenicami sokak 9 sayılı evde Hacı Ali kızı Müzeyyen tarafından yapılan ihtar davası Üzerine namınıza gönderilen da- yetiye ikametgâhınızın meçhul bulunmuş olduğu beyanile bilâ tebliğ iade edilmiş ve bu suretle muhakeme 22.5 1935 çarşamba sa- at 14 de bırakılmış olduğundan Mmuayyen günde mahkemeye gel- mediğiniz veya bir vekil gönder- mediğiniz takdirde hakkınızda bukuk usul muhakemeleri kanu- nunun 401 inci maddesi mucibim- €e muamele yapılacağı tebliğ makamına kaim olmak üzece | Tân olunur. i—1773 leyhinize ikame ettiği iş bedelin- den bakiye 80 liranın tahsiline mütedair alacak davasının icra kılrnan muhakemesi eanasında: adresinizin belli - olmamasından dolayı gelip bir defide bulunma- mıza dair yapılan 34.192€ tarihli bilit Üzerine mahkemeye gelme- diğiniz görülmüş ve hakkınızda verilen giyap kararının usulün 141 inci maddesine uyarak gene bilit yolu ile icrasına karar veril miştir. Mahkeme 19.4.1935 saat 9.5 a bırakılmıştır. Gelip bir defide bulunmanız veya bir vekil gön- dermeniz lüzumu halde mahkemeye gıyabınızda — devam olunacağı lüzumu bildirilir —1777 4 Havacılık ve spor — Sayı 141 içindekiler — Niçin tayyare, bugünün en güvenii bir taşrma vasrtası olmuştur? Hava hukuku Havada olub bitenler Yediden yetmişe kadar Rifat Taşkın Sinanoğlu Nüshet Haşim Yelken uçuşu Verid Ziya TÜRK KUŞU haberleri Sporda müsabaka idmanlarma kaç yaşında başlamalı? Som meydan muharebesini havadan nasıl gördüm? (İngiliz tayyare- cisi Albay Enderby) Ankara kayakçılarının Uludağ gezintisi nasıl geçti? Unutmuyorlar (Hikây e) Vildan Aşir Ankara birinci sulh hu- kuk mahkemesinden: Ankarad- Bomonti birahane- Si arkasında Maltepe Inşaat mü- teahhidi Hasana: Ankarada Yuvan İlyas Sinal Server Ziya Gürevin Göklerin çocukları (şiir) » » TÜRK COCUKLARI, TÜRKKUŞU'NU aksi ustanın a