9 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

ş Büyük Kurultay Bugün Cumuriyet Halk Par- tisi büyük kurultayınm ilk topla- Diş günüdür. Bu hâdisenin mem- Teket ölçüsündeki büyük önemi ü- zerinde birkaç söz söylemek is » fiyorura. Hakları ayaklar altında çiğ - nenmiş. topraklarının en zengin ve bereketli yerleri düşman sal - gınına uğramış bir memleketi her ne pahasına olursa olsun koru - mak ve kurtarmak döleniyle ku - rulmuş olan “Anadolu ve Rumeli Müdafaai Hukuk Cemiyeti,, Ulu Önderinin Başbuğlu altında ama- cına erdikten, Afyon utkusu ve Lozan barışiyle yurdu emperya » dJizmin pençesinden kurtardıktan — sonra artık yapılacak her iş bit - miş ve köşeye çekilerek dinleni « lecek zaman gelmiş değildi. U - zun asırlar, kendi keyitlerinden ve doymuyan iştahlarından başka — bir şey düşünmemiş olan sultanla- gn elinde özile ezile, — bit- mez tükenmez - harblerle yıp- — rana, yıprana, türk yurdu en sonra, bir. yığın harabe ha » line gelmişti. —Emperyalizmin bu yurdu bölüşerek — kendilerine — Mal etmek iştahlarını büsbütün — söndürmek için bayındır bir yurd, dölenli bir ulus, büyük ve kuv » — vetli bir ordu yaratmak ve en ile- ri uluslarla bir düzeye çıkmak ge- O rekti. İşte gene Ulu Önderinin kıla- vuzluğu altında bu dev işe giriş » miş olan türk ulusu için her şey - den önce lüzumlu olan şey birlik — ve topluluktu. Bütün ulusu çevre- sinde toplayan kutsal ülkünün ya- nında küçük düşünce ayrılıkları » na, özel asığlara âlet — olan parti — hırslarına yer vermek, beklenilen büyük yarını geciktirmek — veya büsbütün kaybetmek — olacaktı. — Türk ulusu bu bakikati anlamış olduğu içindir ki yurd birliğinin sembolü olan Cumuriyet Halk Partisinin çevresinde toplandı ve Birleşti. Büyük Önderin ikinci parti ku- rultayında söylemiş olduğu gibi /— Bu parti, savaştan önce kurumlan- —mış olan “Aadolu ve Rumeli Mü- datasi Hukak Cemiyeti,, nin bit devamıdır. Nasıl ki bugün için - — de yaşadığımız devrim de o büyük — savaşın bir devamından başka bir şey değildir. Dünya ufukları, hiç bir zaman, -— kara bulutlarla ve doymak bilmi - /yen emperyalist iştahlarla bu de- rece kaplı olmamıştır. Her gün biraz daha artan silahlarla bera - /|bes harb tehlükesi ve emperyalist iştahı da her gün biraz daha ço - -— galmaktadır.. Dünyanın — yeni /— bir harb öncesinde olmak korku - / siyle titrediği zamanlarda bir u « Tusa düşen ilk ödev her şeyden ön- ce çok sıkı bir birlik içinde ve ge- decek tehlükelere karşı tek vücud / halinde bulunmak ve tehlükeyi - hiç bir zaman gözden çıkarma - makur. İste Cumuriyet Halk Partisi - Bin memlekete en büyük hizmeti —de bu büyük ihtiyacı anlamış ol - —ması ve onu karşılamak yolunda çalışmasıdır. Parti tarihi kurtuluş savaşiyle — devrim başarımlarının tarihidir. Bu başarımların en başında türk — ordusunun dışardan — gelecek her tüzlü salgalara karşı koyabilecek " bir kuvvet ve büyüklüğe çıkarıl - — mış olmasıdır. Bu ordu yalnız — türk ulusunun göğsünü — övünçle işirmekle kalmamış.. Türkiyeye |bütün dünyanım saygısını da ka - / zandırmıştır. Eğer mütareke er- /— tesindeki kara günleri bundan böy- — le tekrar yaşamak - bahtsızlığına / ğramıyacaksak, inanalım ki, bu, yımmış olduğumuz MyMt ordu ayesinde olacaktır. “ Bir ulusun birliği için her şey- (den önce bir baş gerektir. Ve türk Llusu tarihin pek az kaydettiği a baslardan birine Mıg. ŞÇ Bugün İzmirde 57 spor alanı açılryor İzmir, 8 (A.A.) — C.H.P. bü- yük köngresinin toplanması yü- zünden yapılacak büyük şenlikler- de bulunmak ve o gün ilimizin her yanında açılacak 54 mermer an- dacla, 57 spor alan ve evlerinin bu çevredekilerin açılma şenliğini yapmak için ilbay General Kâzım Dirik bugün Küçük Menderes'e gitmiştir. Adagüme ve Mendegü- me köy yollarında da açılma şen- Hiği yapılacak ve Adagüme kana- rasının temeli atılacaktır, İlhay General aymı onuncu günü 1850 metre yüksekliğindeki Cevdar yaylasına giden yolu açacaktır. Burada dağ sporları yqııhulmr Bunun için tedbirler alınmaktadır. Yerin plânları hazırlanmıştır. Ge- lecek yıl kayak sporları için İstan- bul, Ankara ve Balkan kayakcıla. n buraya çağırılabileceklerdir. En seçili güzellikler taşryan Gölcüğün bu yol üzerinde bulunuşu ve kon- forlu bir dağ otelinin bu spor ye- rinin yakınında oluşu bu kayak yerie en dolgun 1dlgıyı çekebile- ceklerdir. Kütahya lisesinde yangın Kütahya, 8 (A.A.) — Lise ku- rağından (binasından) bugün yan- gın çıkmıştır. Yangın, çok zarar wermeden söndürülmüştür. Sebe- bi henüz belli değildir. Uşakta kurultay şenliği Uşak, 8 (A.A.) — C.H. Parti- sinin büyük kurultayının açılma lik hazırlıkları yapılmıştır. Şehir şimdiden donanmıştır. Birçok yer- lere Büyük Önderin söylevini din- lemek için radyolar konmuştur. Uşakta atlı spor kulübü Uşak, 8 (A.A.) — Şehrimizde bir atlı spor kulübü kurulmuştur. Kulübe 120 bay ve bayan üye ya- zılmıştır. Yarınki Kurultay bay- ramında kulübün açılma töreni (merasimi) yapılacaktır. Önderine bağlandığı, inandığı ve onun peşinden hep beraber git- tiği içidir ki en güç, en çetin bir savaştan çıktıktan sonra, on yıl içinde bütün dünyayı şaşırtacak derecede büyük devrimler başar - mıştır. Gözlerimizi mütareke er- tesinin kara günlerine biraz çevi- rir ve hatıralarımızı — yoklarsak, dehşetle ürpermekten kendimizi alamayız. Halbuki şimdi o gün - ler bize ancak korkulu bir rüya gi- bi görünüyor. O korkunç uçu - rumdan bu yüksek doruğa sıçrayış ne kısa bit zamanda olmuştur, Bununla beraber, şimdi de, her iş bitmiş değildir. Her za « manki gibi, her zamankinden faz- la, durmadan ilerlemek gerekli- ği karşısında bulunuyoruz. Mem - leket her yandan bayındırlanı - yor, yurdun her köşesinde hara- beler üstünde — tütmeye başlıyan fabrika bacaları, yeni bir emperya- list bacasımı söndürürken, bize ge- lecek için büyük urmrtlar ve cesa- retler veriyor. Bugün toplanan Parti kurül- tayı bu göz kamaştırıcı devrim yürüyüşünü biraz daha bızlandır- mak, bu yolda önümüze çıkan en- gelleri ortadan kaldırmak için çok önemli kararlar alacaktır, Hiç bir engel türk ulusunu gi- rişmiş olduğu soysallık ve ilerilik savaşından alıkoyamıyacak ve hı- zını azaltamıyacaktır. Bütün ül - külerini programında wplııuı.ı olan tek ve büyük partisinin için- de, türk, yarına korkusuz bakıyor: — Yasar Nabi NAYIR Büyüklerimizin cevabları Ulusal ekonomi ve artırma ku- rumunun her iki yılda bir topla- nan genel kongresi dolayısile kon- gre başkanı tarafından cumur baş- kanı Atatürk ile başbakan İsmet İnönü Kamutay başkanlığına ve Parti Genel Kâtipliğine çekilen telgraflara verilen karşılıklar aşa- ğıdadır: General Kâzım Özalp Ulusal ekonomi kurumu kon- gre başkanı: Ankara C. Kongra dolayısiyle bana karşı gösterilen temiz duygulara teşekkür ederim, rumu 3. üncü kurultay üyelerinin. İ duygulara teşekkür ederim. B.M.M, Reişi M.A. Renda Başkanlığımız altında çok ve- rimli ve özlü çalışmaları ile yurt- sal ödevini hakkiyle yapan kuru- mun yüksek kurultayını saygı ile selâmlar, hakkımda gösterilen duygulardan dolayı teşekkürleri- mi sunarım. Başbakan İsmet İnönü C. Kongrenin partimize göster- diği sıcak duygu ve yönelden gön- lümüz sevinçle dolu teşekkürler e- der ve sevgi ve saygılar sunarız. C.H.P. Genel Kâtibi R. Peker l Sovyet artistleri İstanbulda İstanbul, 8 (A.A.) — İzmirde bulunan Sovyet artistleri, bugün saat 15 te Dumlupmar vapuru ile şehrimize gelmişlerdir. Misafirle- Şarbay — veki- nı, güzel sanatlar akademisi erkâ- nı tarafından karşılanmışlar ve doğruca ikametlerine tahsis edi- len Perapalas oteline gitmişlerdir. Sovyet artistleri, ilk temsille- rini curma günü vereceklerdir. Müzeler için kimya laboratuvarı İstanbul, 8 (Telefon) — Müze- ler idaresi için bir kimyahane ya- pılacaktır. Keçiörene hoparlör kondu Parti kurultayımnın konuşma- Tarını halkın dinliyebilmesi için Keçiörene de bir hoparlör konul- muştur. Orada oturan okurlarımı- zın haberleri olması için bildiririz. Halkevinde konferans Ankara Halkevi Dil, Tarih ve Edebiyat komitesinin Halkevinde tertib ettiği konferanslardan ye- dincisi bu perşembe saat 18 de türk halk edebiyatı meyzuu üze- rinde İshak Refet ,Işıtman tara- fından verilecektir. Konferansa herkes gelebilir. ANKARA RADYOSU Bu akşamki program şudur: 19.30 - İstiklâl marşı (Riyaseti cumur orkestrasile) 1935 - Sinop taylavı Cevdet Kerim İncedayının Büyük Kurultay münasebetile konuşması. 19.55 - Riyaseti eutmür oı-kzmıı ta rafından konser :o.u - Hıhırl:r. Yeni Çin elçisinin söyledikleri İstanbul, 8 (Telefon) — Çin hükümetinin ilk elçisi General Hoo cuma günü Ankaraya hare- ket edecektir, Elçinin yanında on bi rkişi vardır. Elçi bugün (dün) bizi kabul ederek dedi ki; — Türkiye ile Çin arasındaki dostluk münasebetlerini bir kat daha artırmağa yardım edeceğimi umuyorum, İki hükümet arasında bir tecim andlaşması yapılması, i- ki taraf için de iyi olacaktır. Hü- kümetimiz Çindeki türklerle ilgi- lenmektedir. Çin lâik bir hükü- met olduğundan din serbesttir. Ulusal devrimden sonra Çin türk- leri hükümetle daha sıkı bir bağ kurmuşlardır. — İstanbulda kurultay şenlikleri bugün başlıyor Istanbul, 8 (Telefon) — P. genel kurultayı dolayısile İs- tanbul bayram yapmaktadır. Bü- tün caddeler donanmıştır. Vecize- ler asılmıştır. Yarın (bugün) bü- yük tören yapılacaktır. Akşam da Parti İstanbul merkezinde bir ba- lo verilecektir. Partinin büyük ku- rultayınıda İstanbulu temsil ede- cek delegeler bu akşam Ankaraya hareket ettiler. Bir nütus keadı yolsuzluğu Tstanbul, 8 (Telefon) — Bir belgeye dayanmayan nüfus keadı vardiğinden dolayı Yeniköy nüfus işyarına işten el çektirilmiştir. Fırat üzerine duba konacak Urfa, 8 (A.A.) — Urfa - Gazi- anteb » Fevzipaşa arasındaki, Bi- recikte Fırat üzerindeki 12 metre uzunluk ve 5 metre genişliğinde tel üzerinde makara ile işliyen du- baların ısmarlanmasına karar ve- rilmiştir. Mal taşıması daha kolay ve ucuz olacak ve bu yol Halep'tan geçen transit demiryolundan da- ha çok işliyecektir. Bueukte üç katlı bir ilçebaylık evi yapılmıştır. Depreme uğriyanlara yardım Adana, 8 (A.A.) — Son Kars yılı büdcesini konuşuwp onaylıyarak toplantısına son verdi. Adanada deprem Adana, 8 (A.A.) — Dün saat 15,50 de şehrimizde de iki saniye süren bir yer depremi olmuştur. lo, konser, tedansan ve konferans- lar verecektir. Parti merkezlerin- de, esnaf kurumlarında konferans- lar ve çaylar verilecek, her taraf bayrak ve elektrikle süslenecek, fener alayları yıprhalmı' Açılış “nutkunu dinlemek için her tarafa radyolar konuluyor. — Faust Sahnemize bir çok kuvyetli alman piyeslerini ve bu arada Götenin Stella gını çevirmek suretiyle büyük hizmet« lerde bulunmuş, ve Üç yıl önce alman bükümeti tarafından Göte madalyasiy« le çalışmaları takdir edilmiş olan Se- niha Bedri Gökni! bu kere de en büyük alman dâhisi Götenin Faust'ünü türk. geye çevirerek güzel — bir cild içinde türk kütüphamesine armağan etmiştir, Seniha Bedrinin dilimize çevirdi. ği bu izer, Faust'un birinci ve ikinel kısımlarından Paul Mederov tarafın « dan bir defada oynanmak üzere kısal « tılmış metnidir ve çevirmen, bunu, bit tiyatro izeri olarak türk okurlarına su nuyor. Almancayı bütün incelikleriyle bi- len ye çok temiz ve açık bir türkçe ile yazan Seniha Bedrinin bu çevirmezi de bütün ötekiler gibi kusursuz ve güs zeldir. Türk okurları, alman dühisinin büyük izerini onun terecümesinden çok büyük bir zevkle okuyup beğenccekler dir. Seniha Bedri, yalnız bu izeri ter. cüme etmekle kalmamış, Kitabın ba« gına genellikle Faust hakkında ve Gö- tenin Faust'u hakkında 68 sayıfalrk bilgi vermiştir.. Bu Öönsözde Faust masalının nasıl doğduğunu, Götenin o- nu nasrl ele aldığı anlatılmış, ve İzer- deki bütün sahneler hakkında geniş ve etraflı izahat verilmiştir. Bu seuretle çok ağır ve felsefi olan Favst'ün okur: lar tarafımdan kolaylıkla anlaşılması « na yer hazırlanmış olmaktadır. Derin tetkiklere ve büylük çalışmalara daya « man bu tahlili krsım mütercimin orta. ya koyduğu izerin deeğrini bir kat da. ba artırmaktadır. Bayan Göknilin gene bu cilde ekle- diği Göte hakkındaki bir kaç sayıfa, Götenin büyüklüğünü veciz bir sami» miyet ve hayranlıkla anlatmaktadır.. Çok aceleci tercümelerin, — derme çatma izerlerin, sanata saygıdan uzak edebi çalışmaların pek bollukla piyasa- yı kapladığı bir zamanda, bu kadar bü. yük bir edebiyat sevgisi ve bu kadar tarm bir özenle vücuda getirilen bu ize- rin sahibi çok övülmeye değer. Seniha Bedriden, ulusal kütüpha- nemize yaptığı çok faydalı yardımları da devam etmesini diler ve kendizini, bu büyük başarımı için tebrik ederiz. İzmir köylüleri tayyare alıyor Ankara, B (A.A.) — İzmir köylüleri, ilbay General Kâzımın kılavuzluğu ile köy büd- celerinden ayıracakları parayı bir araya toplıyarak iki yıl içinde biş “İzmir köylüleri uçağı,, satım al- 'maya karar vermişlerdir. Bu karar tayyare cemiyeti merkezince tak- dir ve şükranla karsılanmı:tır. —— Salgıtımız Sofyada (Başı 1. ci sayıfada) verilmiş ve bu ziyafette Türkiye elçisi B. Şevki Berker ile elçilik ileri gelenleri ve Sofya gazete-ile ri direktörleri bulunmuşlardır. Bulgar basın direktörü B. Nari- mofi, türk gazetecilerine söyledi. ği söylevde iki komşu ve dost ül- ke basmı arasındaki elbirliği ve dostluk bağlarından bahsetmiş ve kadehini türk - bulgar dostluğu- —— nun daha ziyade kuvvetlendiril- mesi dileği ile kaldırmıştır. * Türk gazetecileri adına cevab veren saylav B. Asım Us gösteri. len kardeşçe iyi kabulden ve bul. gar bı:lm direktörünün ıüdıniığı temiz duygulardan dolayı kür etmiş ve türk - bulgar doıtlıılı bağlırııııı ııilınlıiııı belirtmiş- de ekspresle İstanbula yollanmış- lar ve istasyonda bulgar basın di. * rektörü, Türkiye elçisi we birçok bulgar gazetecileri tarafından u- gurlanmışlardır.