8 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

8 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Partimizin hayatından değerli bir anı: Üçüncü Büyük Kurultay Atatürk'ün (X) başkanlığı altın- da çalışırken. Gündelik KURULTAY Cumuriyet Halk Partisinin dör- düncü Kurultayı 9 mayısta açıla - caktır. Bu da, devletten hiç bir derd duymtyan, ve Türkiye hal - kına, yeni ve ağır yükümler habe - ri götürmiyen bir toplanış olacak- Üçüncü kurultaydan dördüncü Kurultaya kadar Türkiye, yeni - den ve büyük adımlarla ilerlemiş- tir. Büyük adımlarla diyoruz: çün- kü, ağır ve çetin deneçler içinde yuğrulup erginleşen Parti erkesi, içerde ve dışarda, sıyasada, eko » nomide ve kültürde ne yapacağı - nt biliyor. Artık zaman, hız ve kuvet kaybetmiyoruz. Bu dârt ke- limelik cümlenin ne demek oldu- ğunu ivi düşünmeliyiz. Bütün dün- yayı altüst eden buhran kargaşası içinde, temelinden bir memlekat kuruyoruz; ekonomisini ilk çivi - sinden, kültürünü harf ve kelime- sinden başlıyarak yeniden yaratı- yoruz. Kimseye hiç bir şey borçlu değiliz: bütün kapital, maddiğ ve fikriğ kapital, ve bütün eser, ba - sından sonuna kadar, hep bizim - dir. Değişmiyen, olduğu yerde du- ran sşey, kanmazlığımız ve şevkı - mız'dır: Cünkü henüz hedefimiz, engin uzaların ötesinde, bizden başkalarının gözünü ve dizini ke- secek kadar ıraktadır. Ne kadar çalıssak, çocuklarımız icin de yü- rünecek yol kalacaktır. Milyonlar değerinde barajlar, toprağımız istünde, ancak bir sızmtı brrakıyor: binlerce kilometre ray, ufukları - mız ortasında, güç secilen izler ve Tekeler gibi sönüyor; bacalarımız, yollarımız, kanallarımız, hepsi, asırlardanberi teknik ve bakım görmiven bu yurda az geliyor. Büyük ve eşsiz bir kalkınma ce gelişme atesi içinde bu acıları avu- tuyoruz. Calısabilmek, düsünebil mek ve yapabilmek: insanlar yal- nız bu tılsımla, koyu ve katı ka - ranlıkların bağrımdan, tan — 1şık - ları söktürür; ve yalnız bu kanad- la, hayal ve rüyayı geride bırraka- bilir. Dördüncü Kurultay ivi günler- de gelivor; besinci kurultav daha İyi günlerde gelecektir.. F.R. ATAY 6 #İAYIS 1935 ÇARSA.MBA 9.5.1935 ANKARA C,H,P. BÜYÜUK KURULTAYI Büyük Kurultay yarın açılıyor. R. Peker bu akşam önemli bir Kamutayın önünd! C. H. P. Kurultayı için Kamu- tayın içinde ve dışında hazırlıklar bitmek üzeredir. Kurağın önüne Kurultay günleri dürmak üzere, partimizin ileri doğru hız alışının sembolü olan bir heykel yapılmak- tadır. Heykel, ana vatanı gösteren büyük bir kayadan fırlayan uıl.ı- ze edilmiş dinç ve kuvvetli bir gençtir ve ok atmaktadır. Bu genç yarlık partimizi temsil etmekedir. Kayalıkların üzerine yüzlerce parti bayrağı dikilecek — ve bu hepsi birden kurultayı anlatacak- yi Kamutay caddesi bayraklarla ve dövizlerle donatılmakta ve Çankaya ile Kamutay arası bay - raklarla süslenmektedir. Genkurul salonunda başkan kürsüsünün arkasına “Egemenlik ulusundur,, sözü yazılı bir levha ve altına altıoklu bayrak asılmış tır. ... Büyük Kurultay münasebetiy - $ bu ahkşam: 18:30'da CH, P. Cenel Kâtibi R. Peker Ankara radvosunda önemli bir konuşma ——— İtalya Habeşistana k arşı seferberlik yaptı Roma, 7 (A.A.) — Röyter — B. Musolini Habeşistan — için bütta 1913 sınıfımnın ve faşist milisinden iki tümen ile Eritre yerli kıtaların- dan iki tümenin seferber edilme- üni emretmiştir. Roma, 7 (A. A) — Hangi fab- rikalar olduğu iyice anlaşılmış © lan bir takım Avrupa fabrikaları- nın Adisababaya çokça silah gön- dermeleri, habeş hükümetinin se- ferberlik tedbirleri alması ve ha - beş imparatorunun son zaman - larda söylemiş olduğu sözler İtal. yanm doğu Afrikadaki sömürge- (Sonu 6. cı sayılada ) 19.30 da radyoda konuşma yapacak e yapılan heykel. yapacaktır. Bu konferansı İstan- bul radyosu da yayacaktır. C. H. P. dördüncü kurultayı - na Cumuriyet Halk Partisi üyesi olan 384 saylavdan başka, iller- den 160 mümessil girecektir. İller- den gelenlerin adları aşağıya ya- zılidir: (Somı 6 ner sayıfada) —— .. .— B.T.R, ARAS Dün İstanbul'a gitti Dış Bakanımız B. T. R. Aras, yanında basın genel direktörü B. Vedad Nedim Tör de olduğu hal- de, dün akşamki ekspresle bura - dan İstanbula hareket etmiştir. B. T. R. Aras, bugün saat 14 de Daçya vapuriyle İstanbuldan Köstenceye giderek, 15 mayısta Bükreste toplanacak olan Balka » paktı konsevinde bulunacaktır. (Sonu 2. nci sayıfada) C.H.P. BÜYÜK KURULTAYI SAYLAV VE MÜMESSİL SAYIN ÜYELERİNE Büyük Kurultay'ın çalışması- na ait kâğıt ve basıları ve Kurul- tay günleri takılacak — rozetleri Parti bürosu memtıra, Kamutay kurağında bırgün saat on dört'ten ilibaren üyelere dağıtacaktır. Parti Genel Kâtibi sayın üye- lerin başvurmalarını diler. _6 V H P._?ro;mı Parti merkezinin hazırladığı taslağın son kısmını yazıyoruz C. H. P. Genel İdate Kurulu tarafından bazırlanmış ve Genel Başkanlık Di- vanraca onanımış olan program taslağının baş tarafını dün yazmıştık, Bugün de son kısımını yazıyoruz: DÖRDÜNCÜ KISIM MALİYE 35 — Partimizce devamlı ve hakiki tevazüne müstenit bütçe | fikri maliyede esastır. | 36. — Vergi matrahlarının | mümkün olduğu kadar safi irat ve yasıtalı esaslara ircar hedefimiz olmakla beraber vergi kanunları - mızı ameli ve tatbiki bir itina ile I ve milletin tediye kabiliyetini tihfaf etmiyen bir zihniyetle te - | kâmül ettirmek hususundaki me - | saiye devam olunacaktır. | — 37 — Gümrük tarifelerini ve | muamelelerini milletin iktısadi menfaatlerine daha uygun şekille- re koymağa çalışmak ehemmiyet verdiğimiz hususlardandır. 38 — Kaçakçılıkla savaşı Türk haznesinin hakkını ve kuvvetini koruyan mühim mevzu sayarız. 39 — İnhisar idareleri devlet haznesi için gelir vasıtası olduğu kadar çalışma — mevzularındaki mahsullerimizin fiatlarını — tutup | koruyucu olmak vazifesile milli ekonomiye de hizmeti göz önünde | tutar, | | BEŞİNCİ KISIM [ MİLLİ TALİM VE TERBİYE 40 — Milli talim ve terbiyede | esas düsturlarımız şunlardır: A) Maarif siyasetimizde temel taşı, cehlin izalesidir. Maarifimiz- de her gün nisbeten daha fazla ço- cuk ve vatandaş okutacak ve yetiş- tirecek bir program takip oluna « caktır. B) Kuvvetli cumuriyetçi, mil- Hiyetçi, halkçı, devletçi, lâik ve in- kılâpçı vatandaş yetiştirmek tah- silin her deercesi için mecburf ih- timam noktasıdır. 'Türk milletine, Türkiye Büyük Millet Meclisine ve Türkiye dev - | letine hürmet etmek ve ettirmek | hassası bir vazife olarak telkin olunur. C) Fikri olduğu gibi bedent in- kişafa da ehemmiyet vermek . ve bilhassa seciyeyi milli derin tari- himizin ilham ettiği yüksek dere- celere çıkarmak büyük emeldir. Ç) Terbiye ve tedriste takip e- dilen usul, bilgiyi vatandaş için maddi hayatta muvaffak olmayı temin eden bir cihaz haline ge - tirmektir. Bmaaneminemieeeie D) Terbiye her türlü hurafe- den ve yabancı fikirlerden uzak, üstün, milli ve vatanperver olma- hdır. | E) Her tahsil ve terbiye mües- | sesesinde talebenin teşebbüs ka - biliyetini kırmamağa şefkat ve nüvazişle itina etmekle beraber | onları hayatta kusurlu olmaktan | vikaye için ciddi bir intizam ve inzibata ve samimi ahlâk telâkki- alıştırmak, mühim olduğu ka- naatindeyiz. F) Partimiz , vatandaşların, Türkün derin tarihini - bilmesine | fevkalade ehemmiyet — verir. Bu bilgi Türkün kabiliyet ve kudre- | tini, nefsine itimat hislerini ve | milli varlık için zarar verecek her cereyan önünde yıkılmaz muka- | vemetini besliyen mukaddes bir cevherdir. G) Türk dilinin milli, mükem- mel ve mazbut bir dil haline gel mesi hakkındaki ciddi çalışmala ra devam olunacaktır. 41 — Mektepler hakkmda baş. | lsca fikirlerimiz: | A) Normül ilk tahsil beş yı dır. Şehirlerde, köylerde veya kö: ler mıntakasında vaziyet ve ihti yaca göre ilk mektepler, munta zam bir tatbik programı altmda artırılacaktır. Köylerdeki mek - teplerde sıhhat, yaşayış ve mın - takasile münasebeti - olan ziraat ve sanat fikirleri verilecektir. B) Köy çocuklarımıza kısa za. manda ameli hayalın istediği za- ruri bilgiyi verebilecek üç veya dört sömestirli köy mektepleri a. çılacaktır. Bunların tahsilin yük. sek derecelerine hazırlama mak - | sadını kovalıyan ilk mektepler « den ayrı tip olarak kurulup çoğal- tılması plânlanacaktır. Bu tip köy- mekteplerinde tahsilin daha ol - gun yaşta başlaması, arasız de - yam etmesi ve devletçe askerlik | borcu gibi bir sıkılıkla takip edil- mesi gerektir. C) Meslek ve sanat mektep - leriyle akşam sanat mektepleri memleketin — ihtiyacına yetişecek derecede artırılacak - ve lüzumlu kurslar açılacaktır. t D) Her vilayet merkezirde ve | orta tahsili memlekete yaymak e- sası gözetilerek icabeden kazalar mıntakalarında orta mektep bu lundurmak lüzumuna kaniiz. Ort- (Soku $ üncü sayıfada)