15 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

15 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA 6 Ankarada bir elektrik işleri etüd bürosu Memlekette ucuz elektrik çıka- rıp dağıtma yolunu bulmak üzere Ekonomi Bakanlığı bir kanun pro- jesi hazırlamıştır. Bu projeden an- laşıldığına göre Bakanlık Ankara- da bir elektrik işleri etüd bürosu kuracaktır. Büronun hükmiğ şah- siyeti olacak ve memlekette bulu- nan su kuvvetleri ve buna benzer enerji kaynaklarını gözden geçi- rerek elektrik çıkarmaya en elve- rişli olanlarını seçecek, şehir ve kentlere, fabrikalara, mağdenle - re, demiryollarına - ve çiftliklere lazım olan elektrik enerjisini en ucuz olarak sağlamak için etüdler ve rantalibite hesapları yapacak endüstri programındaki. elektrik- lendirme kısımlarını hazırlıyacak, elektrik laboratuvarları kurup dı- şardan gelen veya memleket için- de yapılan elektrik — yaraçlarını fenniğ surette gözden geçirip u - lusal servetin boşa harcanmasının önüne geçecek, memlekette elek- trik üretim, taşıma ve dağıtma iş- lerini orgütleyecek ve elektrik is- Tetmelerinde düzen — ve güvenlik bakrımından gereken kanun ve tü- zük taslaklarını ve fenniğ şartna- meleri hazırlıyacak, elektrik mü- hendisi, fen işyar ve ustaları ye - tiştirmek için öğretim — hakkında fikir söyliyecek elektrik — san- trallarının maletme — ve satış he- saplarını incelemek, elektrik e nerjisi üzerine konulan vergiler ve elektrik aktı tarifeleri üzerinde e- tüdler yapacaktır. Yönetge hakikiğ ve hükmiğ şa- hıslarla, kurumlar hesabına yukar- daki işlerini uygun bir aktı karşı- hvunda yapacaktır. Hükümet kapi- taliyle kurulacak veya kapitalin. de Eüyıçları karşılanmadan ön- ce bu yönetgeye baş vurarak fi - bir direktör ve asdirektör ile ih- bir direktör ve asdirektör ile ih - tiyaç ölçüsünde şuğbeler olacak ve bu şuğbeler de lazım olan uz- man. mühendis, ustabaşı ve iş - kurulacak -- çiler çalışacaktır. Bu taslak kanun laştıktan sonra Ekonomi Bakan - lığına bağlı elektrifikasyon bürosu kaldırılacaktır. Kars'ta felakete uğrı- yanlara yardım Akhisar, 14 (A.LA.) — Karsta depremden zarar görenlere yar- dım için ilçemizde bir yardım ko- Tu kurulmuştur. Yakında para top lamak için bir eğlenti yapılacaktır. Ayaktopu maçları Ankara Ayaktopu Kurulundan: 17.5935 cuma günü yapılacak C. H. Partisi şild maçları. Muhafız Gücü - Altın Ordu Sat 16 da, NOT: Berabere kalındığı -takdirde 15 er dakikadan yarım saat uzatılır. B. İ—._av:ıl Moskovada (Başı i inci sayıfada) bir saldırmama, danışma ve olası saldırgana yardım etmeme anlaş- ması üzerinde konuşmuşlardır. Ayrıca, arsıulusal durumu da gözden geçirmişlerdir. B. Laval, Lenin anıtiyle yer al- tı demir yolunu gezmiştir. B. Laval buğgün B, Stalin'i, mer- kez yürütüm komitesi başkanı B. Kalinini ve komiserler kurulu baş kanı M. Molotofi'u görecektir. "B. Laval ve Litvinof'un söylevleri Moskova, 14 (A A.) — B. Lit- vinof dün akşam B. Laval şerefine bir şölen - vermiştir. Bu şölende BR. Laval, Leje ve Roşa, hükü- met üyeleri, fransız büyük elçisi hazır bulunmuşlardır. BB. Litvi- nof ve Laval birer söylev vermiş- lerdir. Yemekten sonra büyük bir kabul yapılmış ve bunda kordiplo- ma'tik, yüksek aytarlar ve birçok tanmmış adamlar hazır bulun- müşlardır. M iraat DANkası $ UU MİBDBARANIN. . Gölgesinde ULUS 15 MAYIS 1935 ÇARŞAMBA — B. Litvinof, B. Lavali selâmlı- | yan söylevinde demiştir ki: Sağlam bir kanağatla söy- liyebiliriz ki yaptığımız andlaş- ma bir barış araçıdır. Bu andlaş- manın özgülüğü, onu imzalayan- ların andlaşma hükümlerini tap- lamak lüzumunun hiç bir zaman ortaya çıkmamasını candan ve şid- detle dilemektedirler. Bu gayenin gerçeklenmesi güç olmıyacaktır, çünkü bu andlaşma iki büyük Av- rupa devletinin barışı her ne su- retle olursa olsun korumak döle- vini göstremektedir. Bu andlaşma kimseye karşı olmamakla beraber ilgili devletlerin ayni gaye için ortaklığına'da engel değildir.,, B. Laval cevabında demiştir ki: “— Fransız - hükümeti beni Moskovaya göndermekle fransız - sovyet andlaşmasına verdiği bü- yük önemi göstermek istemiştir. Memleketlerimizin ülküleri bir değildir. Fakat biz onları aynı ba- rış ülküsü ile biribirine bağladık. Eşitlikle görüşülerde bulunduk, böylece anlaşmayı imzaladık ve karşılıklı ödevlerimizi kararlaştır- dık. Barışçı çalışmamıza başka devletlerin de katılacakları dileği- ni ileri sürerken biliyorum ki sizin de dileğinizi söylemiş oluyorum. Cenevre, Roma, Stresa, Moskova.. İşte fransız hükümetinin bütün barışçıllarla beraber hedefe var- mak için geçtiği yol.,, Fransız gazetelerinin düşünceleri Paris, 14 (A.A.) — Gazeteler, fransız dış bakanına Moskovada yapılan candan ve sıcak ağırlama- yı yazmakta, öte yandan Pilsuds- kinin ölümünden sonra Polonya- nın dış sıyasasının hele Sovyetle- re karşı alacağı şekil üzerinde dü- şünceler ileri sürmektedirler. Eko dö Pati de Pertinaks di- yor ki: “Ergeç kurmaylar arasın- da görüşmeler. yapılacaktır. Pil- sudski ile beraber Varşovayı Ber- line yaklaştıracak olan Ukranya imparatorluğu fikri de ortadan kalkmaktadır. Polonya Almanya- nın, Fransanın mı bağlaşıtı ola- caktır. Bizim için düşmanlıktan daha tehlikeli olacak bir nötürlü- İtalya - habeş anlaşmazlığı Londra, 14 (A.A.) — Kabine, B. Eden'in italyan - habeş anlaşa- mazlığı hakkında gelecek hafta Cenevreye götüreceği direktifleri gözden geçirmektedir. Durum çok ciddiğ görülmektedir. İngiltere, kesin bir tavır alma- dan önce, Valval hâdiselerini ger- çinliyecek olan komisyonun atan- masını tezleştirmek için İngilte- renin tzhar ettiği arzuya Fransa- nın da ortak olmasını istemek ü- zere Sir Corc Klerk'in yaptığı gir- giye fransız hükümetinin vereceği cevabı beklemektedir. İtalyana alınganlığını da göz ö- nünde tutmak zorunda olan ulus- lar soğyetesi konseyinin göreceği işin nazikliği burada anlanmakta- dır. İtalya yeniden asker gönderiyor Roma, 14 (A.A.) — 16 mayıs ta doğu Afrikasına yeniden asker ve gereç gönderilecektir. Kolom- bo-vapuru, gavinana tümeninden bin asker götürecektir. Ayni gün Leonardö Vinçi vapuru topla- rile birlikte 1260 topçu, Dalmaçya vapuru da 570 asker, subay ve işçi götürecektir. Pollenza vapuru da 17 mayısta 200 askerle gereç alarak hareket edecektir. Habeşistanın yeni notası Cenevre, 14 (A.A,) — Habeşis- tan yeni notasında, İtalyanın se- ferberlik yapması ve Somali ile Eritreye asker göndermesi yüzün- den ortaya çıkan durumu gözden geçirmesini konseyden istemekte- dir. Nota, 1928 tarihli italyan - ha- beş andlaşmasında göz önünde tu- ——— — — —— ğe doğru mu gidecektir? Polonya- nn alacağı duruma göre fransız - sovyet el birliği değişecektir.,, Lövr gazetesi, general Ridz - Smiglinin ordu genel ispekterli- ğinde Pilsudskinin yerine geçme- sinin Moskovaya büyük umudlar verebileceğini yazıyor ve B. Bekin daha uzun zaman dış bakanlığın- da kalrp kalamıyacağını soruyor. Havacılık ve spor —- Sayı 141 içindekiler — Niçin tayyare, bugünün en güvenli bir taşıma vasıtası olmuştür? Bava hukuku Havada olub bitenler Yediden yetmişe kadar Yelken uçuşu Ritat Taşkın Sinanoğlu Nüshet Haşim 'TÜRK KUŞU haberleri Sporda müsabaka idmanlarıma kaç yaşında başlamalı? Som meydan muharebesini havadan nasıl gördüm? gezintisi nasıl geçti? Unutmuyorlar (Hikây e) Ferid Ziya Vildan Aşir (İngiliz tayyare- cisi Albay Enderby) Ankara kayakçılarının Uludağ Göklerin çocukları (şiir) Hlyas Sinal Server Ziya Gürevin ” » tulan yargıç komisyonunun kurul- masmı habeş hükümetinin tekrar tekrar istediğini hatırlatmakta, komisyona delge göndermeleri yabancı hükümetlerden istenilirse onları delge göndermekten vaz- geçirmek için İtalyanın yaptığı çabalamaları anlatmaktadır. Ha- beşistan, konseyin anlaşmazlığı kotarma?a ve kendi toprak bütün- lüğü ile sıyasal etkinliğinin saygı görmesini elde etmeğe uğraşaca- ğını ummaktadır. İtalya yargıç komisyonu üyelerini seçti Roma, 14 (A.A.) — İtalya, 1928 de yapılan andlaşmanın göz önünde bulundurduğu arabulma komisyonu için iki üye seçtiğini Habeşistana bildirmiştir. Bunla- rın isimleri, Habeşistanın bu ko- mite için Üyelerini seçmesinden sonra bildirilecektir. Eyi haber alan bir kaynak, in- giliz ve fransız hükümetlerinin, i- talyan - habeş anlaşmazlığının ça- buk kotarılması için Roma hükü- meti kıtında girgi yaptıkları yo- lundaki haberin doğru olmadığını bildirmektedir. İtalya Habeşistan mese- lesinde başka devletlerin girgisini iyi karşılamıyoc Roma, 14 (A.A.) — İstefani a- jansı bildiriyor: Paris ve Londra gazetelerinin İtalya - Habeşistan anlaşamazlığı işinde Romada bir fransız - ingiliz girgisi yapılacağı hakkındaki haberinden bahseden Ciyornale Ditalya gazetesi divı sabaha kadar böyle bir girgi ya- pılmamış olduğunu söyledikten sonra böyle bir hareketin doğru ol- mıyacağını söylemektedir. Bu ga- zete diyor ki: “Böyle bir hareket yalnız İtalyanın hötlenenen asığ- larını korumak meşruğ hakkma karşın olmayacak, ayni zamanda ingiliz hükümetinin tasarladığı u- yuşturma gayesine uygun düştni- yecektir. Gazete, herhangi bir Av- rupa devleti tarafından yapılacak girginin, ulusal haklarımnı koru- mak için İtalyanın kuvvetini azal- tamıyacağını da ilâve etmektedi! Gazı Lisesi Müdürlüğünden: Mektebimize 50 ilâ 100 ton kok kömürü almnacaktır. Şartnamesi mektepte görülebilir. Açık eksiltmesi 23.5. 1935 perşembe saat 14 te Ankara Mektepler Muhasebeci- liğinde toplanan komisyonda yapılacaktır. Beher tonu- nun muhammen bedeli 29 liradır. Muvakkat teminatı 217 liradır. Eksiltmeye gireceklerin muvakkat teminatlarını &-0t 11 te vezneye yatırmaları lâzımdır. (1034) — 1—1832 TÜRK ÇOCUKLARI, TÜRKKUŞU'NU KANADLARI ALTINA KOŞUNUZ Busayıdaki parasız MODEL TAYYARE ARMA- GANINI MÜVEZZİDEN İSTEYİNİZ Akşehir BelediyeBaşkanlığından: Akşehir Belediyesi elektrik motörleri için bedeli mu- hammeni olan 2700 lira kıymetinde 27 bin kilo motörin ile 567 lira kıymetinde 2700 kilo traktör yağının 25.5.1935 ta - rihine tesadüf eden cumartesi günü saat 14 de açık eksilt- me ile alınacağından talip olanlarla tafsilât almak isti- yenlerin Akşehir Belediyesi başkanlığına müracaat eyle- meleri ilân olunur. (2535) 1—1915 Ankara Evkaf Müdürlüğünden: Evkafa aid Zincirli cami, Anafartalar, İbadullah, At- pazarı, Ulukapı, Koyunpazarı, Ulucanlar, Saraçlar cadde ve sokağı ile Etimesüt nahiyesindeki dükân ve kahve, ar- diye, fırın, hamam 1.6,1935 den 31,5.1936 gününe kadar bir yıl için kiraya verilmek üzere 6.5.1935 gününden itiba- ren on gün müddetle açık artırmaya konmuş ve konan ki« rasiyle bulundukları yerleri ve numaralarını gösterir ilân Belediye ile dairesindeki ilân tahtalarına yapıştırılmıştır. İhalesi 18.5.1935 cumartesi günü saat 15 dedir. Tutmak istiyenlerin konan kira üzeriden yüzde yedi buçuk temi« natlarile birlikte her gün evkaf apartmanında oturan An- kara Evkaf müdürlüğüne gelmeleri ilân olunur. (1031) 1—1819