30 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

— “Be— Muhalif — Ayrışık GN Zç Her gün beş kelime Kılavuz için dersler ö di yi fhmılemckısıvumık.bo.lmk.hkmımıh hmal —« Savsa Mühmel — Savuk Türkiyenin hava güvenliği sa vsanmağa gelmez, Savsa, şahsiğ işlerde bir kusur, yurd barımı işlerinde Bir suçtur. Devlet işyarlarının en büyük hastalığı savsacılık'tır, Savuk toprağı ot bürür. .. “ » #htiyat etmek —« Saknımak İhtiyat -- 1- Saknı, 2- Yedek İhtiyatkâr — Saknılı Saknıyan kaybetmez. Politikada eyi vasıtların başlıcaları saknı ve öngörü nırAı:ıbı “ihtiyat etmek,, anlamına saknrı durmak u:ıt saknı bulunmak gibi şekiller de yapamaz z? Saknılı adamla savsacıyı biribirine karıştırmayımız. “Teminat,, kelimesi için inanca dediğimiz gibi, belki “kay« ı ihtiyati,, klişesi için saknıca diyebiliriz. “Kaydı ihti- razi,, için de “çekince,, veya “sakınca,, kelimelerini kullanaca- ?: Bu şekil, “eğlence,, gibi kelimelerde olduğu gibi, türkçe. le pek güzel geçiyor. Önergenizi saknıca ile karşılıyorum. Bu meselede hiç bir çekince', ileri sürmüş değilim, Eğer, kabul ederseniz, çünkü bunlar tekliflerdir, iki kelimö Kazanmış oluruz: Kaydi ihtirazt «« Çekince Kaydı ihti, -« Sakmca E'n çok otomobil satan firmalar, el altında en çok yedek gereç bulunduranlardır; “Yedek gereç —- İhtiyat malzeme,, »u Müstaid -— Anık İstidad — Anıklık v O, böyle önergeleri kabul etmeğe eğgin ve anık de ildir. Çocuğumun resim sanatına olan anıklığına gü venerek, onu, Güzel Sanatlar Akademisine yazdırdım. ... Kâfi -« Yeter Kifayet — Yeterlik Kifayetli, ehliyetli — Yetkil Dar zamanlarda, bir kuru ekmeğin kendilerine yeter olduğunu söyliyenlere inanmayınız. 200 kanadın türk havasını savgamağa yetmez oldu« ğunu bütün yurddaşlara anlatmalıyız. Koca evi onarmak için bu kadar paranın yeterliğin« de şüphe gdiyorum. 4 Siz bu işi görmeğe yetkil değilsiniz, Bu misallerde geçen yeni kelime; Tamir etmek -- Onarmak Tamir -- Onarım DA », Kaide — 1- Kural (rögle), 2 - Taban (base), 3 - Duraç ZK sümle 'a 'nin türkçe gramer kuralları Bakımından yanlışlarını Bösteriniz. ; Bu heykelin duracı sağlam, fakat tabanı boe- saktur. Yugoslavya hükümeti, Marsilya ağıncı hakkında . yağ atlarda) bulundu. Bu fikir, yurd sevgisine karşı bağışlanmaz bir Yağınç. ... tır. (Başı 1 inci sayıfada Tek olmamalıdır. SAa ahlâk anlayışıma aygun de- | * — Telif etmek — Bağdamak ğüldir. Örnek: Bu iki hikri biribiri. 4- Oydaşmak her zaman le nasıl bağdayabilirsin?. * gönülden olmaz. 5. — Tasvib etmek — Onamak Tasdik etmek — Onayla Mühalefet etmek — Ayrış - mak .ımlı Tasdik — Onaylama Örnekler: 1 - Bizde ayrışık Örnekler: 1 - Bu hareketini- BELDE N et zi hiç de onamıyorum. 2 - Niçin her işte ayrışmak 2 - Cumar Beşhani son ha - hevesine kapılıyorsunuz? Bimii sükylümeder. Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin osmanlı- caları kullanılmamasıı rica ede - vİBAİŞ , h .e Iğ1 2 - Ekooanmik girişimlerle Fabrikasının “Ankara Birası Zen Amerikalı gazeteciler İstanbulda İstanbul, 29 —Güney amerika- le gaeztecileri İstanbula geldiler. İstasyonda basın genel direktör- Tüğü İstanbul oruntağı taratından karşılandılar. Gazeteciler öğle ye- meğini otelde yidikten sonra Bo- azda bir gezinti yaptılar ve yarın memleketlerine — döneceklerdir. Gazetecilerin hepsi Ankarada gör- dükleri iyi karşılanmadan hoşnut- turlar. Gazeteciler arasında olup da Sen Dominik diş bakam olan Al- las Hijo Ankara duyguları hak- kında şunları söylemiştir: “"— Ankarada türk ulusunun kurduğu şehir tabiata karşı kazan- dığı büyük bir utkudur. Şölende Başbakan İsmet İnönünün bana karşı gösterdiği yüksek dostluk gösterisini hayatımın en büyük a- >2sı olarak saklıyacağım,,, Gazete- ciler arasındaki daktor ve uzmans Jar Ankaradaki hastanelerin ve Bunlardaki avadanlıkların birçok Avrupa memleketlerinde buluna- mıyacak kadar yeni ve tükel oldu- ğunu söylemişlerdir. Hepsinin Ankara hakkındaki duyguları bu merkezdedir. Gazeteciler cumur başkanı A- tatürke bir telgraf çekerek duygu- Parını bildirmişlerdir. 182 kuruş yüzünden bir kıya İstanbul, 29 — Bugün — Ka- raköyde 182 kuruş alacak yü- zünden Zühtü adında 18 yaşında bir genç, hamal Ahmet taratından bıçakla öldürüldü, Öldürenle onu kışkırtan kabveci Hasan yakalan- di. Hava tehlikesine yardım İstanbul, 29 — Hava tehlikesi- ne yardım hazırlıkları artıyor. İs- tanbul endüstri odası, balıkçılar, balıkhane işyarları, bütün esnaf oruntakları toplu yardım için ça- lışmağa başladılar. Yakında çok büyük sonuçlar alınacağı umulu- yor. Paris üniversitesine talebe isteniyor İstanbul, 29 — Paris üniver- sitesi trp lakültesinde 17 haziran- dan 12 temmuza kadar süre- cek bir kurs açılmış ve kursa İs- tanbul tıp fakültesi talebeleri ça- #ırılmışlardır. Kurslarda bevliye hastalıkları hakkında konteranslar verilecek, lâboratuvar çalışmaları olacak ve kurs sonunda kazanan- Tara diplomalar verilecektir. Basın Kurultayı dolayısile Ermeni dilindeki türk gazeteleri delgesinin telgrafı Türkiye birinci basın kurulta. yına ermeni dilindeki türk gazete Teri delgesi olarak katılmış olan Bay Şamlı Basın Genel Direktör - küğüne şu telgrafı göndermiştir. “ Kurultayımız dolayısiyle bi- ze karşı gösterdiğiniz yüksek kar- deşlik ilgisine candan teşekkür ederken yurd işlerinde türk - er - meni gazetelerinin öteki hemşeh- DUYUKL : Yarımki at yarışları Yarın ilkbahar at yarışlarının dör- düncü haftasıdır. Koşulara 30 at ve kıs- rak yazılmıştır. At çokluğundan fazla Ankaramıza yeni gelen — kuvvetli atlar koşulara bir yenilik ve değişiklik ver- miştir. Koşuların kalabalıklığı ise hem heyecanı arttıracak hem de birge bahis- te umud edilmiyen sonuçlara yol aça- gaktır. Okurlarımıza birge bahiste ka- zanabilmeleri için imkân olduğu kadar yardıma çalışacağır. Birinci koşu: Arıkan ingiliz at ve kısrakları için satış koşusudur, uzaklığı 2000 metredir. Koşuyu kazanan at satış tutarı üzerinden satılığa çıkarılır. Bu koşuyu B. Akifin Kazbadalyasının ka- zanacağı umulmaktadır. Fakat ikincilik için Cotk ve Türkân arasında luvgvull bir çekişme olacaktır. İkinci koşu: 3 yaşındaki yarıkan ingiliz taylar içindir. uzaklığı 1400 metredir. Bu koşuya Yüksel, Ayhan, Aralar, Alemdar, Semiramis, Bora, Makbul, Uçar isminde sekiz tay yazıl- meştır. Bunlardan, baştan sıra — ile, beş tanesi birer koşu kazanmışlardır. Bora bir defa, Makbul iki defa ikinci gel- miştir. Tayların hiç birinin üst üste iki koşu kazanmamış olması kuvvetle- rinin biribirine çok yakın olduğunu gösterir. 1400 metre taylar için epey bir uzaklık olduğuna göre nefesli ve daya- nıklı tayların avantajı fuzladır. Birge bahiste Yüksecl, Ayhan ve Makbul'e plâse oyranabilir. Üçüncü koşu: dört ve daha yukarı yaştaki yarıkan ingiliz at ve kısraklar içindir. Uzaklığı 2200 metredir, Bu ko- guya yazılan at ve kısraklar şimdiye kadar kazandıkları koşulara göre fazla kilo aldıklarından Yıldıtım 65, Ceylan ve Süha 56,5 Kap $6, Nona 52,5 kilo ile koşacaktır. Yıldırımın gene kozanacağı umud ediliyorsa —da kendisinden çok halif koşan önürdeşleri sonucu değiş- tirebilirler. Yıldınm — için en korkulu önürdeş Ceylan ve Kap'tır. Dördüncü koşu; Dört ve daha yu- karı yaştaki arıkan ingiliz at ve kıstak- lar içindir. Uzaklığı 2400 metredir. Şimdiye kadar İzmir ve Ankarada ya- pılan koşular B. Akifin Markizi ile B. Ahmedin Grandezasının diğer atla. ra üstün olduğunu göstermiştir. Bu iki arıkan yarın Ankarada jlk defa olarak beraber koşacaklardır. Tİsmir yarışları mevsim başlangrcı olduğu — için arala- rındaki küvvet ayrımını meydana çıka- ramamıştır. Şimdi her ikisi de tam id- manında ve koşuya hazır bir hatdedir. Yanlarında koşacak atlardan Barç bel- ki sonuçta aralarına girebilir, fakat birge buhiste Markiz ve Grandezadan başkasına ganyan oynanmaz. Beşinci koşu: Yerli, yarıkan ve arıkan arab at ve kısraklara handikap. Uzaklığı 2600 metredir. Bu koşuya on at yazılmıştır. İçlerinde en kuvvetlileri Alderviş ve Hakandır. Bu iki at, önür- deşlerinden çok fazla kilo taşımalarına Tağmen birinci ve ikinciliği aralarında paylaşacak gibi görünüyorlar. Koşula- rı hiç beklenmiyen atların kazandığı da çok görülmüştür. Onun için olcurla- Tımıza bir az da şanslarına güvenerek oynamalarını tavsiye ederiz. | Çağırı Bugün Kamutay toplantısın- dan sonra Belediye kanunu mu- vakkat kömisyonu tau___mulmr. —— rilerinden ayrılmamayı prensip o Tarak kabul ettiklerini yüce bü - yüklerimizle Ankara devrim çeve- ninin bizde bıraktığı silinmez anı ve heyecanlarından hız alarak bundan sonra da ödevlerini daha büyük bir anlayışla ve bütün ka- basiteleriyle yapacaklarıma büyü! Seflerimizi inançlamanızı derin savaılarımIn dilerim... AA N Hava tehlikesini bilen üyeler B.B. Hamit Fettah Ankara Posta ve tercüme memuru 20 lira, Kemal Yüksel A.P. abone memury 20, Cevat Tuna A.P. mevrude baş- memuru 20 Rıdvan Nafiz Kültür Bakanlığı müsteşarı 20, İhsan Ta- lim ve terbiye başkanı 20, Haydar Taiim ve terbiye üyesinden 20, Nevzat Talim ve terbiye üyesin- den 20, Tevfik Talim ve terbiye üyesinden 20, Cevat Kültür Ba- kanlığı teftiş haşkanı 20, Refik, Kültür Bakanlığı orta tedrisat G, Mü. 20, Rasim K.B. Zat işleri di- rektörü 20, Dr. Celâl K.B. Başmü- fettişi 20, Muhittin İstanbul türk hava K. Ş. muhasebecisi 48, Fe - him muhasebede 28, Salim memur 20 Küâzrm veznedar 20, Bayan Ad- viye memur 20, Radiye memuür 20, B.B. Hilmi memur 20, İrfan me- mur 28, Abdullah memur 20, Tevi fik memur 20, Asım memur 24, A« li memur 20, Lâleli apartmanlarında memur Rauf 20, Lâleli apartmanında me- muür avukat Ahmet 20, Lüâleli a- partmamda memur Zeki 20. Tıbbiğ konferans Birinci bölge hekimler adası « nın her on beş günde bir yapmak- ta olduğu Tıbbiğ konferans 30 — 5— 1935 perşembe günü saat 18,30 da eskisi gibi Ankara Nü « mune hastanesi konferans - salo - nunda yapılacaktır. Konular şunlardır: 1 — İntani hastalıklarla yeni tolakkiyat ve kilye ihtilâtlarının tedavisi (Dr. Naci) | 2 — Neao - salvarsane'dan mü- tevellit 3 üncü şırınga ve 3 üncü gün arızalarından üç vaka (Dr, Ali Rıza) 3 — Bir Meningite Sypbiliti « gue vakası (Dr. Şükrü Yusuf) 4 — Türe ve ceza alanımda tıb- biğ sörav (Dr. Fahri) i Bugünkü sayımızda ge- çen kılavuz kelimeleri Alımsaklık — irtişa Arılamak — Tasfiye etmek Ayrım < Fark Birtarı — Yeknasak Bölge * mıntaka * Eğginlik — temayül etmek Endüstri — Sanayi Güdem — sevk ve idare Hakyeri & mahkeme Kapasite — Kabiliyet Küsü — infisl Öke — dâhi Önemli « Mühim Önergemek — teklif ermex ÜÖrgüt — teşkilât Salkur — heyeti murahhasa Tanık — Şahid Tekkalma » infirad Üretim — İstihsal Yargıç * hakem Yer — Mekân Yürürlük — meriyet Romanımızın bugünklü — parçasındı geçen kelimelerin osmanlıca karşılık; ları: Tlkel <e İptidaf Tapınç — İbadet Bakı — Muayene Sınaç — İmtihan Diben © Zemin, fond Ruba — Elbise Ertik — Meslek gin bir Gıdadır.