2 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

2 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

Kılavuz için dersler —Ü 21 tarihli gazetel#rimizin $ kelimelik listesinde önemli Bir iyanlış olduğunu yeni gördük. Kılavuzda “tadil,, karşılığı “des '."işke,_ dir. Fakat “tadil etmek,, karşılığı, gazetemizde çıktığı gibi, değişirmek'dir. — Misal: Kanunda değşirmek hakkı, Kamutayındır. Değiştirmek “tebdil etmek,, demektir. yra Bu derste de dünkü denecimize devam ediyoruz., Önce misalleri okuyacaksınız. Anlamlarını bulmağa çalışacaksınız, Ondan sonra kelime karşılıklarına bakacaksınız, Ergeniz ne olduğunu bana pek güzel izahladınız. Fakat bu nun, dünkü söylevinizde, bana anlattığınız kadar belir. gin olmadığım iytiraf etmeliyim. Söz arasında bir belirsi ayrılığı olduğunu çokları sezin- merz. Kanun maddeleri örtünlük götürmez; bunlarda belirgi başlıca şarttır. Boyuna devrim ideolojisinden bahsedip duruyoruz. Fakat şimdiye kadar, bunun, hiç kimse tarafından, açık ve doğru bir somtöz'ü yapılmamıştır. Suyun katı mianda neler olduğunu söyler misiniz? ve katın cisimler ne demektir? Bu iki maddeyi biribiri ile katınlamak imkânsızdır. Bu üç kişilik salgıt, bir gazeteci ile iki şairden katımlı idi. Osmanlıcada bir arab ve bir fars sözünü arab kuralına göre bingeştirmek yanlıştır. Yanıç başka, dışnomal başkadır: bir başta iki bu- run yanıçlık tır. İnsan yirmi dört saatte yalnız iki saat we yumakla dışnomal Yalın bir cisim, Yeni kelimeler ve karşılıkları; Mütebariz ör Katrmir ) Mürekkeb Somtözlemek) Katımlamak ) — Terkib etmek Bingeştirmek) Basit (terim) Basit (T. Kö.) Yanıç — Gayri tabii (contre - nature) Dışnomal — Gayri tabif (anormal) bir harekette bulunmuş olur, basit bir fikir... Somtöz — Terkib (sinthâse) Terkih sv4 Yalnız toprağımızı ray değil, havamızı da bir çelik kanad üsü ile kaplıyacağız. — Dokunaklı birsöz, etkin bir tedbir.. Kalbe daokunan bir söz; baş ağrısına etgiyen bir Sözlerimin bu adam üzerinde hiç bir etgisi olmadığını — görüyorum. Bu hareketin bu kadar büyümesinin e t g e" lerinden biri — de, sizin kaygusuzluğunuzdur. Örü — Şebeke Dokunaklı — Müessir Dokunmak -- Tesir etmek Etkimek — Tesir etmek Etgi — Tesir Etke — Âmil aöt karışılmasını istemem. Osmanlı imparatorluğu yabancı devletlerin her türlü ar«e 81 moa” larına açık bir kapı idi. Acaba silâhsızlanma dediğiniz gibi, “ademi teca- vüz,, için saldırmazlık, “ademi müdahale,, için ar- s#ımazlık diyemez miyiz? Karışmak — Müdahale etmek Arsımak — Müdahale etmek Saldırmazlık —- Ademi tecavüz Arsımazlık «« Ademi müdahale » LA İSTANBUL TELEFONLARI İstanbul okullarından çıkan talebe İstanbul, ! — Bu yıl İstanbul türk okullarından 8000 talebe çı- kacaktır. Bu bir rekordur. Jandark okul gemisi şerefine suvare İstanbul, 1 — İstanbulda ko- nuk bulunan transız Jandark okul »misine bugün ilbay vekili ve İs- tanbul komutanı giderek önce ya- lan göreti karşıladılar, Deniz 4 y kişilik bir grup 1 Heybeli deniz lisesini gez- . Akşam fransız elçiliğinde ko- klar şerefine elçi büyük bir su- . verdi. Ayasofyadan çıkarılan mozayik İstanbul, © — Ayasotya'daki ik ü r. Bu mo- in bütün dünya- ellerinden biridir. Açılış- direktörleri, gazeteciler uştur. Amerikalı profesör mak mozayik hakkında izah- larda bulunmuştur. Profesör, şim- di yeni mozayikler için çalışacak- tır. Hava kurumuna İstanbul tecim odası altı, esnaf cemiyetleri 60 bin lira verecek İstanbul, 1 — Bugün - İstanbul parti merkezihnde bir toplantı ya- pılmıştır. Toplantıda İstanbulda bulunan bütün cemiyetler, basın delgeleri hazır. bulunmuşlardır. Toplantıda hava tehlikesine - ya- cak yardım könuşulmuşt, Tecim odaları 6, e ri 60 bin lira vermeğ terdir. Yeniden yelerin yazılma işini kolaylaştır- mak için örgüt genişletilecektir. Hava tehlikesini bilen üyeler Bay Abtullah Ungan Merkez hıfzıssıhha müessesesi kimya mü- tehassısı 20 lira, Bay Aron Arav ve çocukları Anafartalar caddesi hır- davat mağazası 200, B. Nuri Ta - maç Kastamonu saylavı 50, Oto - mobil Ticareti Türk Anonim Şir- keti Istanbul 200, B. Kemal Zaim Ziraat Bankası Umum Müdürü 500, B. Dr. Abravaya Niğde sayla- vi 250, B. Kıdır Mehmet Eskişe - hir'de müteahhit 25, B. Sait Kurt Eskisehir Kiremit fabrikası sahi' 25, B. Binbası B. Sırrı Eskişehir Askeri hastane operatörü 20, B. Menahem Pessah İstanbul Türki- ye Milli Sigorta Şirketi 2. inci di - rektörü 20, B. Refael Kazez ve mahdumu Fincancılar 21 - 1 No. da manifatura tüccarı 50, B. Re - fael Kazes ve mahdumu Fincancı lar 21 - 1 No. da manifatura tüc - carı 150, Mordo Galimidi İstanbul Kurban Han Diş doktoru 20, B. Hiceri İstanbul T. Ha. K. Ş. İdare memuru 20, Bedri İstanbul T. Ha. K. Ş. Dava muakkibi 20, B. Savmi İstanbul T. Ha. K. Ş. beynelmilel tayyare kontrol memuru 24, B. İh- san Mermerci Zade İstanbul Aşir Ef. Cad. No. 1 manifatura tüccarı 100, Salti Franko İstanbul Rızapa: | şa Caddesi 89 - 91 No. mefrusa" “Orman Çiftliği Fabrikasının Ankara Birası Zengin bir Gıdadır. DU | Yunanistana gönderile - cek aşya faturaları 1— Yunanistana gönderilen eşya faturaları orijinallerinin çı - katçılarımız tarafından doğrudan doğruya aşağıda adresleri yazılı faturaları inceleme komisyonuna, 2 — Fatura örneklerinin de ge- ne sözü geçen komisyonlara veril- mek üzere yunanlı giri tecimerle rine gönderilmesi lüzumu ilgilile re bildirilir. Atinadaki komisyon adresi: Epitropi elenhu timoloyion me- tohikon Megaron - Athenes - Pire'deki komisyon adresi: Epitropi elenhu timoloyion me- garon sidirodromiku — stathmu - Lepiree. - | Türkiye - İspanya tecim anlaşması Türkiye — İspanya tecim'an - laşması bitim tarihinden başlıya - rak 15 gün uzatılmıştır. Tamamla yıcı haberler geldikçe bildirilecek- tir. Türkofis başkanlığı Türkofis başkanlığına Doktor Necdet Alp atanmışıtr. Bafrada spor Bafra, 1 (A.A.) — Bugünkü lik maçlarında Bafra spor - Yap - rak spor 1 - 1 berabere kalmış ve Gencler Birliği 1 - 4 Halkspor'a yenilmiştir. Çankırıda yağmurlar Çankırı, 1 (A.A.) — Dün ili - mize faydalı yağmurlar yağmıştır. Ankara - Çanıkırr gezintisi 1 (A.A.) — | haziran tarihinde lryan Ankara - Çan kırt gezinti treniyle 700 den çok gezici geldi. Geziciler akşam üze ri alkışlar arasında Ankara'ya dön- düler. Keçiören gençlik ve spor yurdu kurultayı Keçiören Gençlik ve Spor yur- dunun 7 haziran 1935 de toplana- cağı evvelce bildirilen yıllık ku- rultayı 9 haziran 1935 pazar günü saat 10 da Cumuriyet Halk Parti- si Keçiören Kamunu salonunda toplanacağından üyelerin gelme- leri rica edilmektedir. ——— —— —— tüccarı 300, B. Ş. B. Yakar İstan bul Haçopulo Han No. 35 de 84, B. Sebatay Kamhi İstanbul Sul - tanhamam Mevsim mağazası sa hibi 120, B. Ural Dilek Galatada ük tünel han 5, 6, 7 No. avukat 20, B. Nesim, Mızrahi ve Benar « dete müessesesi İstanbul Fincancı lar No, 12 50, Nesim, Mizrahi v Benardete müessesesi İstanbul Fin cancılar No. 12 150, B. Piyos A nadolu sigorta şirketi direktörü 100. İşyarlar yükenlerini bölü ile verecekler Devlet işyarlarıyla kurumlar - da çalışanların, hava - tehlikesini bilen üye olarak, geniş ölçüde yac dım edebilmeleri için kolaylık gös- terilmesi yolundaki başvurmaları üzerine, yalnız işyarların yıllık yi kenlerini bölü ile vermeleri esası kahs-l edilmistir. | i$ K e M Kamutay bahçesinde konserler Cumur başkanlığı bandosu bu günden itibaren Kamutay bahçe sinde açık hava koönserleri lıyacaktır. Bugünkü ilk ko programı şudur: 2 HAZİRAN 1935 PAZAR 4 König-Ludva Jut $8 — Betoven: Ü Egmon 4 — Korsakov - Kapriçya Espanyd Patrol) İkinci kısım 7 — Amer: Zi vi Mekgrgör (Haylent Patrol) ANKARA RADYOSU BUGÜNKÜ PROGRAM 19.30 — Zira eti saat 19.40 — Mu Chopin Piyano: Ferhunde Ulvi 20 — Meşhur pehlivanlarımız 20.10 — Müusiki: Bach — Suite Keman: Necdet Remzi Atalı Piyano: Ferhunde Ulvi 20.30 — Dans musikisi 20.50 — Haberler. Scherza Her gün beş kelime (Başı 1. inci sayılala) 2. — Lehte, lehinde — Yana Lehte olmak — Yana olmak Örnekler: 1 - Bu işte sizir fikirlerinizden yana değiliz. 2:Bön bözle önergelerden yana olamam. 3. — Lehinde söylemek — İ ni söylemek Örnek: O, her yerde sizin i> yiliğinize söyler. 4. — Lehdar — Yanat Örnek: Ahmet sizin en cop kun yanatlarınızdandır. 5. — Aleyh — Karşı Aleyhte olmak — Karşı ob mak Aleyhte söylemek — Karşt söylemek Aleyhinde söylemek — Kö- tülüğüne söylemek Aleyhdar — Karşın Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin osmanlır caları kullanılmamasını rica ede « riz. Bugünkü sayımızda ge< çen kılavuz kelimeleri Araç — Vasıta Atamak —« Tayin etmek Etkinlik — İstiklâl Görünüm — Manzara (Aspect) İçtem — Samimi Ügi — Alâka Kapsam — Şümul Kotarmak — Halletmek Oymak * Kabi'e Önem — Ehemmiyet Sağlamak —« Temin etmek Sakınca - Mahzur Saptamak — Tesbit etmek Sanuç — Netice Sücl « Askert Yargıç — Hakem Yeritmek — 'Tatbik etmek Yetki — Salâhieyt Yora — Tefsir im — Merhale