20 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 4991 Adımız, andımızdır — 20 HAZİRAN 1935 PERŞEMBE Londra, 19 (ÇA.A) — B. Eden alman . in - giliz deniz konuşmaları görüşmek üzere yarın Parise gidecektir. sonucu etrafında Her yerde 5 kuruş Gündelik 5 MİLYAR Frangı düşürmeğe çalışanlar var. Eryo'ya göre frank, Fransa - dır. Hükümet, bugünkü normal yetkileri ile işin içinden çıkamaz. Parlamento, kendi — haklarından bir kısmını, bir zaman için, hükü- mete vermelidir. Bu önerge ile parlamento kar- şısına çıkan kabineler biribiri ar- kasından düştü; eğer saylavlar Laval'i de düşürmüş olsalardı, iş kendileri için kötüye varacaktı. Flanden'e vermedikleri, Flanden ve onun hemen bütün bakanları - nn bulunduğu Laval kabinesine verdiler. Acaba parlamentonun korku- suneidi? yetkisi genişliyen hü - kümet, rastgele, borsa vurguncula- rını kırıp geçirecek mi idi? Fran- sa'yi diktatür havası içinde ni bo- gacaktı? Okurlarımız Paris'ten gelen 15 haziran tarihli telgrafı okumuş - lardır: “fransız hükümeti büdce- de 5 milyar frank kısıyor..,, Bakınız nerelerden: Askerden yetişme savaşcılara verilen para - lar kesilerek bir buçuk milyar, İkinci derecedeki demiryollar işletilmeyerek ve — demiryollarda işyarların sayısı azaltılarak 2 mil- yar, Bir takım aylıklar azaltılarak, yahud kaldırılarak bir milyar, Sosyal sigorta işlerine yeniden düzen verilerek yarım milyar. Hemen soracaksınız: Fakat bü- tün bunlar bir kanunluk işler de « ğil midir? Bunlar için hükümet neden, parlamentonun hak ve yet- kilerinden bir kısmını kendi üstü- ne aldı? Hükümet bu yetkileri parla - mentoya, demokrasi demagojisi - ne, seçim dayresi oyunlarına, bir kelime ile, sayla vlara karşı kulla- nıyor. Demiryollar meselesi birkaç yıllık meseledir. Her saylav kendi seçim dayresinin her köşesine de - miryol yapılmasını, ve hergün tren işletilmesini ister. Bakanlar üze - rinde bütün kuvvetini kullanır. Yö- netge boyuna zarar eder; birçok hatların kalkabileceğini - söyler. Fakat parlamentodaki politika da- yanışmasının önüne geçemez. Ay- lıklar ve hizmetler için de durum böyledir. Dayreler saylav kayrık- ları ile doludur. Askerden yetiş - me savaşçılar da sokak politikasın- da ve seçim oyunlarında partilerin son derece işine yarar. Onların emekli aylıkları vardır. Fakat üs - telik hazneden milyar koparırlar. Bu yukarda gördüğünüz 5 mil- yar büdceden kesilen politika pa - râsıdır. Yani bu 5 milyar lüzum - suz görünmekte idi. Çünkü 5 mil- yar kısılmakla Fransa işleri durmı- yacak, tamtersi düzene girecektir. 5 milyar bizim büdcemizin üç misli gibi bir şeydir. Eğer bu ted- birler parlamento karşisına çıka - rılsaydı, partiler ve saylavların se- çim ve politika asığları, kanunun soğuk kanlılıkla okunmasına bile meydan birakmazdı. Eski demokrasilerin basit büd. ce tedbirlerini bile harb işleri gibi, hükümetin üsnomal yetkileri ile ancak kotarabilmeleri, bagünkü parlamentolar mekanizmasının ve genel olarak demokrasi cihazının ne kadar düezltilmeğe muhtaç ol- duğunu bir daha göstermez mi? F.R. ATAY Bakanlar kurulunda Bakanlar kurulu dün saat 15,30 da toplanmış ve toplantı geç vakte kadar devam etmiştir. L ”A | Asılsız bir haber | | Oryant Ajansı tarafından ( verilen ve türk ordusunun, Cu- mur Başkanı Atatürk'ün yö - | netimi altında manevralara ,bq'lnnııı olduğunu bildiren | haber asılsızdır. Maltepe vapuru sis yüzünden karaya oturdu İstanbul, 19 (A.A.) — Akayın Maltepe vapuru bu sabah adadan İstanbul'a gelirken, tam saat se - kizde, bütün Marmarayı kaplayan kalın bir sis yüzünden, Fenerbah- çe'nin Dalyan tarafındaki plâjım biraz ilerisinde, kayalık ve kum- luk bir alanda, karaya oturmuştur. Anadolu postasını yapan Ne - veser vapuru Maltepe'nin yardı - mına koşmuş, Kalamış vapuru da köprüden yardıma gelmiştir. Yol- cular, Kalamış ve Fenerbahçeden yardıma gelen sandallarla ve yar- dımcı vepurlarla karaya taşınmış- lardır. Geminin durumu daha ke- sin olarak saptanamamıştır. Altın- da yara olup olmadığı anlaşıldık- tan sonra yüzdürülmesine uğraşı- lacaktır. Sis çok kalın olduğundan Ana dolu yolcuları iskelelerde kalmış- lar ve Anadolu vapurları vaktin- de kalkamamışlardır. Kayseride yeni bir Hitit şehri bulundu Kayseri, 19 (A.A.) — Kay - seri'nin Molu köyü yöresinde Ke- pez yerinde henüz hiç bir kitab- ta ismi geçmiyen ve yazılmamış olan bir Hitit şehri bulunmuştur. Bulunan şehir çok enteresandır. Kültür direktörü, ırk işleriyle ilgi- li işyarlarla birlikte, araştırmalar yapmak üzere, Kepez'e gitmiştir. Fransız akademisi- nin üç yüzüncü yılı Paris, 19 (A.A.) — Fransız akademisi, kuruluşunun 300 üncü yılını Luvr sarayında büyük tören ile kutlamıştır. Yabancı akademilerden gelen delgeler, üniforma giymiş olduk - ları halde, fransız akademisi üye- lerinin önünden geçmişler ve aka- demileri adına fransız akademisi- ni kutlamışlardır. (ULUS: Eskiden sadece aydın insanların bir toplantısı olan fran- sız Akademisi, 1635 de kesin ola- rak Başbakan Rişliyö - tarafından kuruldu. Bu cemiyeti koruması al- tına alan Rişliyö, onun tüzüğünü de hazırladı. Akademinin 40 üye- si vardır. Dil ve imlânın kullanı - lış tarzını gözden geçirerek, bu kullanılışı, saptamağa çalışır. Aka- demi, ilk defa 1694 de; yedinci defa olarak da 1878 de basılan bir kamus çıkarmıştır. Her yıl bir çok ertem ve edebiyat öndülleri dağıtır. Üyelerin seçimi, oyların saltık çoğunluğu ile yapılır. Sürel sekreter, ölüncüye kadar işte kal- mak üzere, direktörle şansölye de her üç ayda bir seçilir.) Trakya genel ispekteri Şehrimize gelen Trakya Genel İspekteri B. İbrahim Tâli, Trakya işleri hakkında türlü Bakanlıklar- la değetlerde bulunmaktadır. DIŞ TECİMİMİZİN GELİŞİMİ SAĞLANIYOR Türkofis,uzak ve yakın doğu ile avrupa şehirlerinde yeni örgütler kuracak Türkofis, yeni büdcesine göre kadrosunu hazırlıyarak Bakanlar kuruluna sunmuştur. Kâadro onay- landıktan - son - ra yeni işlere kimlerin atana- cağı — anlaşıla - caktır. Türkofis'in yeni örgütü hakkında Ofis Başkanı B. Dr. Mecdet — Alkin şu izahları ver - miştir: “— Yeni teş- kilâtımızda, içer de Samsun'da ve Kars'ta iki şube açmak ka- rarındayız. Bu karara varılır - ken Samsun'un coğrafi ve iktı - sadi ehemmiye- ti nazarı dikkate alınmıştır. Kars şubemiz en çok, ruslarla olan mü- nasebetlerimizi genişletmek gaye- sini gözönünde bulunduracaktır. Türkofis başkanı B. Mecdet Alkin Dışarda, Tokyo'da bir konsey- ye komersiyâl'lik kuracağız. Bu konseyye komersiyâl'lik bellibaş - h ihracat maddelerimize Uzak şarkta mahreç temin edecek, Ja- ponya sanayi ve istihsalâtı hak - kında esaslı etüdler yapacaktır. Tokyo konseyyemiz arasıra Pekin'e, Mançuko'ya ve Şangha- ya etüd seyahatleri yapacaktır. Buraları da kendisinin memuriyet mıntakasına dahil bulunacaktır. İtalyan gazetelerinin sayıfaları azaltıldı Roma, 19 (A.A.) — Gazete sayıfalarının indirilmesini bildi - ren karar bugün yürürlüğe gir - mektedir. Gazeteler haftada bir defa 10 ve bir defa da 6 sayıfa o- larak çıkacaklardır. Tribüna gazetesi diyor ki: Bu tedbirlerin alınmasma se - beb, kâğıd yapımı için gerek olan sellüloz giritini buclamak kaygu- sudur. Bu girit tecimsel denkleş « mede yılda 150 milyon liretlik bir yük olmaktadır. Bundan başka, bu son seneler- de Filistin ile inkişaf eden iktısa- di münasebetlerimize daha büyük bir genişlik temin etmek gayesini güdmek üzere, Hayfa'da bir sekre- ter komersiyâl'lik kuruyoruz. Son senelerde Fılistin'de Tür- kiye ile münasebetler temini arzu- su kuvvetlenmiştir. Hayfa sekre- ter komersiyâlimiz Suriye ve Irak- ta da tetkikat yapacak, bu mem- leketlerle olan ticaret münasebet- lerimizi genişletmeğe çalışacak - tır. Hindistan'daki birçok büyük firmalardan, Türkiye — ürünleri hakkında talebler almakta - idik. Bu bize, Hindistan'da Türkiye ile yakından münasebet tesisi arzu - sunun kuvvetlenmekte olduğu fik- rini verdi. Onun için, Bombay'da bir sekreter komersiyâl'lik - tesisi kararlaşmıştır. Sekreter komersi - yâller oldukları yerlerde kalmıya- rak, komivuayajör sıfatiyle me - mur oldukları mıntakalar içinde gezecekler ve kendilerine verdiği- miz direktiflere göre bellibaşlı ürünlerimizi alıcılara gösterecek- ler ve bulundukları yerlerin vazi - yetleri hakkında türk ihracatçıla - rını aydınlatmağa çalışacaklardır. Üçüncü sekreter komersiyâl' - lik de Bükreş'te kurulacaktır. Son senelerde yaptığımız tetkikler ne- ticesinde yaş meyva ve sebzeleri- mizin Köstence yoliyle Ortaavru- pa memleketlerine gönderilmesi - nin her bakımdan muvafık olaca- gı anlaşılmıştır. Bükreş — sekreter komersiyalimize bu yol üzerinde daima esaslı araştırmalar yaparak ihracatçılarımızı aydınlatmak ve Balkan memleketleri ile olan mü- (Sonu 2 inci sayıfada) B. Yevtiç, B, Musolini ile görüşecek B. Yevtiç Roma, 19 (A.A.) — Havas A.- jansı aytarı bildiriyor: Yugoslavya Dışişleri Bakanı B. Yevtiç'in yakında italyan hükü - metinin bir oruntağı ile ve belki B. Müsolini ile buluşması ihtimali vardır. Dinlenmek üzere — İtalya'nın Romanyı ilinde bulunan B. Muso- lini'nin Yugoslavya Başbakanı ile orada buluşacağı umuluyor. B. Yevtiç'in, italyan Dışişleri B. Musolini yönetgeri B. Suviç ile 19 mayısta Venedik'te buluşması önceden ka- rarlaştırılmıştı, fakat bu görüş - meden, Yugoslavya'nın iç sıyasa- sına ilişik bazı sebeblerden dolayı vazgeçilmişti. Söylendiğine göre B. Yevtiç haziran sonunda Küçük Andlaşmanın başkanlığını üstüne alacağından, Museolini ile yapaca- ği görüşmede, yalnız kendi ülkesi- ni değil, fakat üç ülkeyi birden oruntamış olacaktır.