20 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

oe n — |DİSHABERLER ğğme .Her ana çocukları için sevgen olur, Woksullara sevgenlik göster. Bir şehri mühendis değil, urbanist yapar, Urbanism başlıbaşına bir uzuğdur. Urbanik işlerde sanat büyük rol oynar, Eski divan metinlerini genitmek için büyük bilgi İs- Genit ve yora Çtefsir) arasında ne ayrım olduğunu öyler misiniz? Kötüğen'lerin yolu zındandır. Utanç genc kızı güzelleştirtir. Her şeyde en büyük uyası'mız Atatürk'tür. İsmet İnönü'nün hava güvenliği için söylediklerinin her biri, başlıbaşına bir uyak'tır. Bayla güzele yaraşır. Bueski uram'larda kok şa'dan geçilmez, ü Ölü kokuşmadan gömülür. Kamuğası işlerinde kaçınsamak iyi bir yurddaşa ya- kışmaz. Kavgada her vakit sürsalan kazanmaz. Sürsal gütgesi ile yapılan andlaşmalar, Uluslar Sosye- — tesinin yasasına aykırıdır. Bu misallerde geçen kelimeler ve karşılıkları: K Sevgen — Şefik — Sevgenlik — Şefkat Urbanist — Şehirci Urbanism — Şehircilik Urbanik — Şehircilik işlerine mütcallik Genitmek — Şerhetmek Genit — Şerh Kötüğen — Şerir * Utanç — Şerm, hicab Uyası — Nümunei imtisal Uyak — Şiar Bayla — Şive, cilve Uram — Mahalle Kokşa »« Taaffün Kokuşmak — Taaffün etmek Kaçınsamak — Taallül etmek Sürsalmak -- Taarruz etmek Sürsal — Taarruz vra Ği te kılav rde resmiğ terimler hakkında bir liste çıktı. Bu Tise şehir orunları hakkındaki kelimelerini düzeltmek- tedir. Biz “belediye,, karşılığı “şarbaylık,, diyorduk, Halbuki şıtbı y — belediye reisi,, olduğuna göre “şarbaylık — belediye iyaseti,, olmak lâzımgelir. Bu listeye göre asıl terimler şunlardır: — Şarbay — Belediye reisi Şarbaylık — Belediye riyaseti Uray — Belediye — Şar Kurulu — Belediye Meclisi Dış tecimimizin gelişimi sağlanıyor (Başı 1 ihci sayıfada) betlerimizin inkişafını termin eden lri araştırmak — vazifeleri — verile- Köstencede bir antrepo kurma- bile düşünmekteyiz, Romanyalılarla iş hakkında yaptığımız konuşmalar et bir neticeye varmak üzeredir. takdirde - İstanbuldan yükletilecek Ş meyva we sebzelerimizin 48 — 60 Berlin, Vargova ve Baltık kıyıs gönderilmesi jmkânr elde edile- ektir. < Yaş meyva ve sebzelerimizin ihra- bu yıl fazla ehemmiyet veriyo- » Bu maksadla şark demiryolları ile /“de temasa geldik. Kâfi miktarda figo- tertibatı olan vagonları emre ha- gır bulundurmasını ileri sürdük. Bu va- gonların hiç bir hudud ve istasyon- arda durdurulmaksızın doğrudan doğ- ıya gidecekleri yerlere gönderilmele - temini için Bulgaristan, Yugos- Macaristan, Çekoslovakya, Avus- tur ve Almanya şimendifor idarcle- Tiyle antant yapmasını istedik. Şark e kumpanyasından — aldığı- z cevabta, yaş meyva ve sebzelerimiz yumurtalarımızın, asgari tarifeye AMâbi tutulacakları ve vagonların biç bir yerde durdurulmaksızın gideçekleri ye- sevklerinin temin edildiği ve bu iş şin alâkadar şimendifer — idarelerinin leri arasında Sofyada konuşma- ir yapılmakta olduğu — bildirilmiş- tir. Figorifik tertibatı haiz vagonlar Yunanistanın yaptığı gibi, başka endifer idarelerinden ucuz bir kira ile temin edilecektir. Yaş meyva ve sebzelerimizin Mu 'a ihracatının son şehelerde Ba. azaldığı göz önünde tutularak, bu piya- sayı yeniden cle geçirmek için dâcil araştırmalar yapması hakkında İsken- deriye şubemize emir verilmiştir. Bir de Viyanada sekreter komer - siyallık kuruyoruz. Bu şubeden bek. lediğimiz en mühim iş, Avusturya ve Macaristan tütün rejileriyle tikı te « masta bulunarak tütünlerimizi satmay'ı temin etmesidir. Aynı zamarda yaş meyva . ve sebzelerimizle Eskişehir Ki- le taşı madenlerimize Viyanada iyi bir piyasa bulmak kararındayız. Lüle taşı piyasasının başlıca mer - kezi Viyanadır. Bu İşimiz, tütk ol . mıyan bazı mutavassıtların elinde bir spekülasyon mevzuu olmuştur. Son se- nelerde lüle taşının sanayide kullanı « Tığı artmış olduğu halde, parazit unsur- lar yüzünden ne yazık ki istediğimiz şekilde mahreç bulmak imkânı elde €. dilememiştir. Türkofise verilen tahsisatın geniş- Jiği nisbetinde bu sene içeride ve dı - şarda ancak bu yeni şubeleri açmağa imkân bulabildik. Gelecek sene de Ka - liforniya ve Riyo dö Janeyro'da birer şube açmak kararındayız.,, Dışarıya bozuk ve düzüli mal gönderenler ağır ce- zalara çarpılacak Mersin, 19 (A.A.) — Mersin ve hin- terlandından dış pararlara bozuk ve düzülü mal gönderenler hakkında te- cim odası ve yeysi borsası tarafından ay FRANSA'DA Toky:ile Paris arasında telsiz telefon servisi Paris, 19 (A.A) — Posta ve telgraf bakanı B. Mandel ile Japanya büyük elçisi B. Sayto, Paris ile Tokyo ara - sında bir telsiz telefon servisi kurma- yı kararlaştırmışlardır. İlk deneçler eyi sonuçlar verdiğin. den, bu servis, gelecek ay başında dü. zenli olarak işlemeğe başlıyacaktır. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE: Amerika, frangın durlu- guna çalışyor Vaşingtom, 19 (AA) — Amerika haznesinin franga yardım için yapmış olduğu hareket, Amerika — tarafından, doların şimdiki arsrulusal kıymetinde tutulmak istenildiği şektinde anlaşıl - maktadır. İsmini söylemek istemiyen önemli bir uzkişi demiştir ki: “ — Fransa, altın esasını bırakmak zorunda kalmış olsaydı ihtimalki fran- gı değerden düşürecekti. Bu, türlü dö- vizler arasında bir değerden düşlürme harbı açacak ve bu harb sonucu olarak, Amerika, arsıulusal — tecimdeki ileri yerini kaybedecekti. Sena Üyelerin . den ve dış işleri komi&yonu başkanı B. Pitman, hazinenin hareketini (arsrulu- sal kambiyoların durluğuna doğru atıl- mış bir adım) olarak karşılamaktadır. ALMANYA'DA: Reinsdorf ölüleri için B. Göring'in bir söylevi Berlin, 19 (A.A.) — Reinsdorf kür- banlarının gömülmeleri sırasında Gene- ral Göring, hükümet adıma bir söylev vermiş ve bir çelenk koymuştur. Çelen- gin üzerinde (Adolf Hitler) yazılı idi. Gencral kurbanların ayle ve hısımılarına sempatisini bildirdikten Bonra, şöyle demiştir: “— Bu arkadaşlar yeni Al - manya için, uluslarının yeniden hayata kavuşması için ölmüşlerdir. Onların ö- lümü vatan kucağında canvermek de - mektir.,, Almanyanın tecimsel durumu Berlin, 19 (ACA.) — Diş tecim ie- tatistikleri geçen mayıs ayında Alman çıkıtının giritinden 4.500.000 mark çok olduğunu göstermektedir. Polonya - Almanya tecim anlaşması Berlin, 19 (ALA) — Önümüzdeki hafta içinde almanlarla lehliler arasın- da bir tecim anlaşması bağıtlamak için görüşülere başlanılacaktır. Bu anlaşma, 27 ikincikânun 1934 tarihinde yapılmış olan dostluk paktı- nın bağıtlanması sırasında güdülmüş olan başlıca hedeflerden biridir Mart 1934 tarihindenberi gümrük — savaşına son vermek için çok uğraşılmıştır. ——— manlıkça da ağır cezayı doğuran suç olarak kanun yolu ile cezalandırılacak. tır. Bu kararlar Mersin'de verildiği «ı- ralarda Türkofis, Adana ve Tarsus ve başka yerlerdeki tecim odalarına da bu yolda kararlar aldırtmış ve hele Ada- na tecim odası bu mesele hakkında bü- yük bir ilgi göstererek gereken tedbir- leri onaylamıştır. Türköfis, Mersin li- manından çıkan ve hinterlandını - ilgi- lendiren ürünleri üreten öteki bölge- Jer tecim odalarına da böyle kararlar “aldırmak Üzeredir. Bu kararların yeri- tilmesine başlandıktan sonra Mersin limanından gidecek malların yabancı piyasalardaki durumları Türkofisçe a- dim adım izlenmektedir. Memleketimiz hakkında ziyanlı propagandalar yapan- Tar da ayrtıca hakyerine verilecektir, Ti ayrı gerçin yapılarak ceza kesilgik- ı Otfisin bu kararı ber tarafta sevinçle ten başka bu gibi hareketler genel sava- karşılanmıştır. — , ; dardır. İNGİLTERE'DE: Alman - İngiliz deniz anlaşması ve Londra gazeteleri Londra, 19 (A.A.) — Gazeteler İn- giliz — Alman deniz anlaşmasını hoş- nudlukla karşılamakta ve bu anlaşma- da, İngiltere ile Fransa ve İtalya ara- sındaki ilgilerin içtemliğini azaltacak bir erge bulunmadığını yazmaktadırlar, B. Eden Paris'e gidiyor Londra, 19 (A.A) — B. Rihbentro pun İngiltere hükümetine dün bağıt » lanmış olan deniz uzlaşmasına benzer bir hava uzlaşması bağıtlamak öner - gesinde bulunmuş olduğu hakkında or. taya bir yayıntr çıkmıştır. Fakat Bay Ribbentrop ile B. Eden arasındaki gö. rüşmenin deniz meselelerinden — başka meseleler bakkında geçmiş olduğu nok- taşından başka bir şey söylenmemekte ve bu yayıntı berkitilmemektedir. B. Eden, cuma günü Parise gidece - ğinden kendisine Almanya ile yapılmış olan görüşmeler hakkında hilge veri- lecektir. Yeni bir beyaz kitab Londra, 19 (A-A.) — İngiliz — al- man deniz anlaşması bir “beyaz kitab,. şeklinde çıkarılmıştır . Yeni deniz konferansına hazırlık Londra, 19 (A.A) — İngiltere hü - kümeti, Fransa hükümetini yakmda toplanacak olan konferans için başlan. gıç olmak üzere deniz meselesini gö - Tüşmek ergesiyle uzmanlardan katınçlı bir salkur göndermeğe çağırmıştır. ve Japonyaya da çağrılar gönderileceği sanılmaktadır. İngilterenin İtalya Çin durumu ve İngiltere ile Fransa Londra, 19 (A.A) — B. Hoare, Çin hadiseleri karşısında İngiltere hükü - metinin tutumunun nec olduğu Buretin- de bir saylavın sorusuna şu cevabı ver- miştir : “— Hükümet halihazırda Çin ha . diselerini gerçinlemektedir. Hadiseler tamamiyle anlatılıp saptanmadıkça bu mescle hakkında diyevde hulunmak imkânlı değildir.., Başka bir saylavın bu meselede İn. giltere hükümetinin Fransa ile sıkı bir | değet halinde bulunup bulunmamak - ta olduğu hakkındaki sorusuna da müs bet cevab vermiştir. Kıral kupası yarışına hazırlık Londra, 19 (A.A.) — İngiltere'den Afrikaya bir günde gidip gelme uçu- şunu başaran yüzbaşı Persival, önü- müzdeki eylülde yapılacak olan “Kıral kupası,, yarışında “Dük dö Kentin martısı,, adlı uçağı kullanacaktır. İki gemi nasıl çarpıştı? Sidney (yeni İskoçya), 19 (ALA)— (Empress - of - Britain) gemisi ile çarpışan ingiliz (Kafiriston) — gemisi buraya geldi. Kaptanların anlattıkla - rına göre, çarpışma olduğ uzaman ge. minin baş tarafında sekiz tayfa uyu . makta idi. Bu tayfalardan üçü çarpış manın şiddeti Te yataklarından düş - müşler ve geminin yanında açılan ya- rıktan denize dökülerek boğulmuşlar. dır. Ötokiler ağır yaralanarak Empress. ©f . Britain'in hastanesine kaldırılmış- l İTALYA'DA Doğu Afrikasına giden Son tümenler Roma, 19 (A.A) — Ordudan beşini ci tümen ile siyahgömlekliler beşinci tümeninin ihtimal içinde olan süel ha. reket başlamadan önce seferber edil » mesi doğu Afrikaya gönderilecek kuva vetleri tamamlıyacaktrı. İki aydanbes ri devam etmekte olan asker öğretimi, sefer zorluklarına dayanamıyacak ya. pıda olan kimseleri ayırd etmeye ya « ramıştır. İtalyanım kaldırdığı gümüş paralar Roma, 19 (A.A.) — Gümüş parala « rın piyasadan kaldırılması kararı yalnız ©on ve yürmi Jiretlik paralar lir. Beş liretlikler saklanacaktır. Ortada dolaşan gümüş paraların tu- tarı 1635 milyondu. Kaldırılacak olanlar 808 milyon tutmaktadır. DAĞINIK DUYUKLAR : Polonya harb gemileri Almanya'yı görete * gidiyor Varşova, 10 (ALA.) — 24 - 26 temm muz tarihlerinde iki leh torpido muhri- bi, Kiel limanını görete gidecekdir, Bu göret, leh ve alman donanmaları arasım da ilk resmiğ buluşma olacaktır. Radyodifüzyon kurultayı Varşova, 19 (ALA.) — Arsrulusal radı yodilüryon birliği kurultayı dün saat 15 te Varşova'da açılmıştır. Kongre, blt " tiğin yenit başbaksar Ve birlik bürosue nun yeni üyesini seçecek ve türlü tek e nik meselelerle program alınıp — veril « mesi meselesini inceleyecektir. Posta yönetgeri Bay Drezeviecki açma söyler vinde konuklara “hoşgeldiniz,, dedikteri sonra radyodifüzyonunun gelişim ve önemini anlatmıştır . Paraguvay parlamentosu Şako uzlaşmasını onadı. Assomption, 19 (A.A.) — Paragım vay parlamentosu Bolivya ile Boynes Ayres'te imzalanan barış andlaşmasınş oy birliğiyle onaylamıştır. Portekiz - Danimarka tecim anlaşması Lizbon, 19 (A.A.) — Portekiz ve Danimarka hükümetleri yeni tecimj andlaşmasını imzalamışlardır. Sömürge işleri raporu Cenevre, 19 (A.A.) — Anıulusal — iş konferansı, sömürge işçileri komisyanus nun raporunu oöybirliğiyle kabul etmiz « tir. Konferans bu mescleyi 1936 konfosk rangşının gündemine koymaya karar vese miştir. Cenevre'deki çinlilerin bir bildiriği Cenevre, 19 (ALA.) — — Cenevre'de oturan çinliler, Japotnıya'nın kuzey Çizi deki hareketini kötüliyen bir bildiriğ ça karmışlardır. Çinliler japon saldırımı e — — nın sonuçları özerine uluslar sosyetesi ' nin dikkatini çekmekte ve Çin hlusunurt bu saldırıma dayanacağını — söylemekte dirler . Bağlaşık ajanslar delege- lerinin gezintisi Prag, 19 (A.A) — Bağlaşık ajanslar arsıulusal konferansı delegeleri Slo « vakyada Demacnova mağaralarını geze mişler ve göllerin tabiiğ güzellikleri ile dünyada eşi bulunmıyan Stalaktite lerin hoş görüleri karşısında hayran kalmışlardır.