20 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

k: b y ZRAN 1935 PERŞEMBE Hava tehlikesi İsmet İnönü; geçen ayın yirmi dördünde, yurdun sıcak yüreğine, uyanık kafasına, türk havasının a - çık ve tehlikede olduğunu söyledi. Herkesten Türk Hava Kurumuna yardım istedi. Yurdda her gün hızı ar- tan coşkun bir özveri yarışı, bu sese cevab veriyor. Tüccar va - rından, memur — aylığından, işçi gündeliğinden, çocuklar harçlık - Jarından — ayırabildikletini Hava Kurumuna veriyor. Görtüyoruz ki tehlike geniş ölçüde duyulmuş ve anlaşılmıştır. Saldıran bir düşman karşısında türk kadın ve erkeği, bütün var - lığile yurdunu korumuştur ve her zaman koruyacaktır. Onun kah - rtaman ruhu, bütün araçların üs- tünde ve hiç bir şeyden yılmıya - rak her saldırışı önler. Son gün - ler de bize gösterdi ki o kahraman ruh; yalnız saldırışda değil, uzak yakın her tehlike önünde, her za- man uyanık ve diridir. Bununla yurddaşların yalnız tehlikeleri anlamış olmalarını ye- ter gördüğümüz anlamı çıkmama hdır. İleri bir memleket; evde, “işde, sanatta, sıhhatta, her zaman yurdunu düşünücü — ve ona emek verici vatandaşlar ister. Yeni Türkiye on beş yıldır böyle bir geniş — ilginin gücüyle ilerliyor. Önümüzdeki yıllarda bu ilgi daha kuvvetlenecek ve ba- şarıcı emekler yaratacaktır. Ulu - su genliğe, yurdu bayındırlığa eriştirecek ulusal — emek içinde, devlet büdcesi de vardır. Ancak büdceler bir çok imkânlarla bağlı dar çerçevelerdir. Onun da geniş ve her şeyi başarıcı olması çok is- tenir, Çabuk yapılmak ve iyice korunmauk istenen bir yurdda büd- celer biraz yüksek olmalıdır. Biz son günlerde büdcemizi indi- ren kararlar aldık. Devlet De - miryollarında taşın tarileleri indi- rildi, Satışı devlet geliri olan tuz &altı kuruşken Ü- kuruşa satılıyor. Şekerden devletçe alınan istihlak vergisi azaltılarak fiatlar ucuzla- tıldı. Bütün bu tedbirlerin, geniş korunma yardımı beklenilen gün- lerde alınması, üzerinde durula - cak bir konudur. İnkılâb, aürk büdcesini yapar- ken çabuk ilerlemek ve yücelmek zorlu Şunu bilmekle beraber ulu - sun ödeme kapasitesini hiç küçük- sememiştir. O, imkân olduğu ka- dar yurddaşa gelir veren salnak - lardan vergi almayı esas edinmiş- tir. Yaptığı kanunların pratik ol- masına ve kolaylıkla taplanması- na da ayrıca özen vermiştir. Cumuriyet; — vergiyi, büdceyi dolduracak herhangi bir gelir say- mamış, onun bütün ekonomik ve soysal etkilerini göz önünde tut- muştur. Vergileri indiren son ka- rarlar da bugünün ekonomik icab- larından doğmuştur. Bir çok ekonomik işlerimizi devlet büdcesinden ayrılaa para - larla yapıyoruz. O büdcenin ge- lirinde de şüphesiz ekonomik za - ruretlere uyacağız. Hele bu tecd - birler hem yurddaşa hem de dev- lete, ileriki yıllar için eyilik ve ve- rimlilik vadediyorsa hemen giriş- mekte tereddüd etmyeceğiz. U Cez tuz hayvanlarımızı değerlen- direcek, ucuz şeker sağlığı ârtıra- cak ve bu değer artışı pek yakın yıllarda büdcemizin gelirini de yükseltecektir. Büyük hava tehlikesini önle meğe koşan yurddaşlar, vergileri ândirme tedbirleri içinde rejimin özelliğini göreceklerdir. Cumuri- yet, yurdun bütün işlerini, kendi- icabları içinde, yarını hiç ihmal etmiyerek başarmaktadır. Bu on beş yıldır böyle olduğu gibi bir çök yüzyıllar gene böyle olacak - tır. 20 Kemal ÜNAL Hava tehlikesini önlemek için çalışmalar Hava tehlikesini bilen Üye yazrla- Cak ankaralıları kaydetmek için dolaş- mağa başlıyan, Ankara saylavı Bay Şa- kir ve Rasim'in başkanlığındaki kurul, dün Atpazarı bölgesini gezmiş ve akşa- ma kadar, makbuz doldurmağa yetişile- miyecek kadar geniş bir ilginlikle kar. şılanmıştır. Bu kurul, Ankaranın öteki bölgelerini de sıra ile dolaşacaktır. DEĞERLİ BİR YARDIM Sıvas — Erzurum — Malatya ka- vışıt kolları yapı sosyetesi hava tehli- kesini önlemek için türk hava kurumu- na 5000 lira yardımda bulunmuştur ÇORUM'DA Çorum, 19 (A.A.) — Halkevinde te- gimerlerin ve halkın katıldığı bir top- lantı yapılmıştır. Toplantıya — gelenle- rin hepsi hava tehlikesini bilen üye yazılmışlardır. Tecimerlerden Seydim oğlu kar- deşler 500 lira vermiştir. Üye yazılma- sı devam ediyor. 1İZMİR'DE İzmir, 19 (A.A.) — Hava tchlikesi ve tehlikeyi bilen üye yazılkma işine devam edilmektedir. Şehrimiz Fek- menk tütün kumpanyasının 900 işçisi birer gündeliklerini hava kurumuna vererek havalarımızın savgast yolunda üzerlerine düşen ödevi yapmışlardır. Ayrıca İzmire yaraşan bir verim clde edilmesi için de ayın 21 inde genel bir toplantı yapılacaktır. BOLUDA Bolu, 19 (A.A.) — Hava tehlikesi- ni bilen üye yazan komisyon her gün parti kurağında toplanarak üye kaydı- na devam etmektedir. BODRUM'DA Bodrum, 19 (A.A.) — Memleketin her tarafında olduğu gibi burada da hava tehlikesini bilen Üye yazımı baş- lamıştır. Üyeler birer birer gelerek yü- kenlerini yazdırmaktadır. Bu işle uğ- faşan komite her gün toplanarak üye yazmaktadır. Hava tehlikesini bilen üyeler B. Vidman ve Şrk. İstanbul Sirkeci Mi- tatpaşa Han 2 inci kat ccza ve alâı h- biye ticareti S0, Civata Türk Limitet Şirketi İstanbul —Ayvansaray Civata Fabrikası No, 117, 20, Refik Selimoğ- lu İstanbul Cihangir Sasam sokak No $2 EBsham borsası acentası 20, İbrahim Güler İstanbul Yeniköy Köybaşı No 115. 20, M. Pomerantz İstanbul Galata Şair Ziyapaşa caddesi No. 33/35 bakır vel fabrikası (bir defalık) 100, Orhan Tuksavul İstanbul Marmara mıntakası ölçüler ve ayar başmüfertişi 24, Alâct- tin Dirik İstanbul Marmara mıntakası ölçüler ve ayar müfettişi Beyker Han 21, Şevki Demirkan İstanbul Marmara mıntakası ölçüler ve ayar müfettişi Beyker han 20, Avni Açıkalın İstanbul Marmara mıntakası ölçüler ve âayart mü- fettişi Beyker han 20, Hikmet Kudret Yağiskelesşi Büyük Ardiye han yumur. ta ihracat taciri İstanbul 20, Hikmet Kudret Yağiskelesi Büyük Ardiye han Yumurta ıhracat taciri İstanbul (bir defalık) SS, İslamoğlu Fethi Yağiske- lesi büyük ardiye han No. 7 yumurta taciri İstanbul 100, İsak M. Behar İs: tanbul Yağiskelesi Kantar ocağı No, 12 tüccar 80, Aslan ve Eskihisar müttehit Ççimento ve su kireci fabrikaları Ano- nim şirketi İstanbul Galata Agopyan Han 4 üncü kat No, 2, 3, 4, S, 6, 13 1000, B. Remzi Kütük İzmirde sekerci 20. Güvenç Spor S temmuz 1935 cumartesi akşamt Bomonti bahçesinde yıllık garden par. tisini veriyor. Zengin kotyon, birçok sürprizler, fevkalade caz, - saat 19,30 Ga, heyecanlı güreş. ULUS SAYIFA 3 C H ABERLER Kültür Bakanımızın önemli bir emri Kültür Bakanı B. Saffet Arı - kan bütün Bakanlık ileri gelenle- rinden, Parti programında kültür hakkındaki osasları ne şekilde an- ladıklarmı birer rapor — halinde kendisine yazı ile bildirmelerini istemiştir. Karaya oturan iki vapur yüzdürüldü İstanbul, 19 (A.A.) — Üç gün önce sis yüzünden Yeşilköy fene- ri önünde karaya oturan Loyd Triyestino kumpanyasının Pilsna wapuru bugün öğleyin türk gemi kurtarma sosyetesinin Sezar va - puru tarafından yüzdürülmüştür. #a İstanbul, 19 (A.A.) — Bu sa- bah Sarıyerde Nor Doyçe Loyd kumpanyasının alman bandıralı 4 bin tonluk Ulm vapuru sis yü - zünden hafifçe karaya oturmuş ve kendi araçlariyle kurtulmuştur. Bolu'da ekmek on kuruş Bolu, 19 (ALA.) — Yağmur- suzluktan buğday fiatı 7 kuruşa çıktı. Şarbaylık ekmek fiatını on kuruştan saptadı. Bir yağmur dü- şerse fiatlar düşecektir. Standardizasyon uzma- nınım çalşmaları Ekonomi Bakanlığı standardi - zasyon uzmanı Doktor Bade pek yakında zeytin bölgesine zeytin ve zeytin yağı üzerinde yersel in celemeler yapmağa gidecektir. Memleketimizin en önemli zen- ginliklerinden biri olan zeytin ve zeytin yağcılığının üretim ve çıkat bakımından gelişimi için alınma - st lâzım gelen tedbirler hakkında bir rapor hazırlıyacaktır. Zeytinden sonra inceleme ko- nusu olarak ele alınacak konu, fındık olacaktır. Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyot, Türki- yede çıkan gâzete ve dergile- re her gün verilen 5 et keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. OTUZ ALTINCI LİSTE 1. — Makale — Bethe Örnek: Tan gazetesinin ikin- ci betkeleri her vakit iç iş lerinden bahseder. 2. — Mahrum — Yoksun Mahrum etmek — Yoksun durmak Mahrum olmak — Yoksun- mak Örnekler: 1 - Kaç zamandır sizin yoksunluğunuzu çeki - yoruz. 2-Bizi güzel yazılarınız - dan yoksundurmayınız 3 - Güzel yazılarınızdan yok- 3. — Fesat — Bozut Müfsit — Bozutçu Örnekler: 1 - Halk arasına bozut sokmak 2 - Bozutculuk etmek 4. — İddia — Sava İddia etmek — Savamak Dava — Dava (T. Kö.) Örnekler: 1 - Boş savalarla vakit kaybetme 2 - Herkes boş savada bu - lınanların vanından kaçar 5. — Cebhe —« Yöney Örnek; Yatak odanız evini: zin hangi yöneyindedir? Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin osmanlı- :l.ıl"l kullanılmamasını rica ede- İncirlerimizden alınacak vergi Londra, 19 (A.A.) — Türk - in- giliz tecim ve ödeme anlaşmasına uygun olarak incirden bu anlaş - ma süresince Hundervayd başına yedi şilini geçmiyecek surette re- sim alınması hazne tarafından ilk gili işyarlara bildirilmiştir. ? İngiltereye sattığımız malların parası Londra, 19 (A.A.) — Tecim iş- leri Bakanlığı, Türkiyeden İngil - tereye getirilen malların tutarla rının türk alacaklılara verilmesi hakkındaki kuralın ayrıntıları için Girit tecimerlerine bildirmiştir. Bu ayrıntı 4 haziran 935 tarihli ingi- liz - türk tecim anlaşmasında ya-- zılıdır. Muğla'da tütün ekimi Muğla, 19 (A.A.) — İl içinde bin hektar kadar tütün dikilmiştir. Tütünler kuraklıktan az çok kö.- tüleşmişse de kışım ve dikimden önce yağan yağmurlardan çok (ay- dalanmıştır. Ürün çok iyi değilse de orta bir haldedir. Fakat kali- te bakımından çok iyi olacaktır. Hiç bir hastalık yoktur. Ankara Halkevi Baş- kanlığından: Halkevi - hademeleri — için, kumaşı Halkevinden verilmek diğer masrafla. c dikene alt olmak üzere 20 takım el- bise açık eksiltme usuliyle diktirile - çektir. İhale 5$ temmüz cuma günü * at 17 de yapılacaktrı. Şartlarını anla. mak istiyenler her gün saat 10 dan 19 « kadar Halkevi satınalma komisyonu . na müracaat edebilirler. ANKARA RADYOSU Rugünkü program- 10.30 Musüki ; Wagner Romance Borman Allegretto ve şarkı Keman: Necdet Remzi Piano: Ulvi Cemal 19.50 — Dans musikisi 2010 — Sporcu konuşuyor 20.20 — Musiki: Veracini Largo Tartini Andante Keman: Necdet Remzi Piano: Ulvi Cemal 20.40 — Haberler. ULUS, hazırlanan AN- KARA TELEFON REH - BERİ için ilânlar alma - ga başladı. Yurdda hava durumu Meteoroloji enstitüsünden ve rilen habere göre dün sabah Trak ya'ya yağmur yağmıştır. Yağışır ölçüldüğü Edirne yöresinde metre murabbama 10, Malkara yöresin- de 7, Kırklareli yöresinde 2 kilo- gram yağmur düşmüştür. Doğu Anadolusunda az bir yağış olmuş ve Kars yöresinde metre murah- barna 3 kilogram yağmur düsmüş- tür. Ortaanadoluda hava duru - munun yağışa doğru gittiği anla - şılmıştır. Ankara ve yöresinde de az bir yağış olmuştur. Bugünkü sayımızda ge- çen kılavuz kelimeleri Aydın — Münevver Bölge — Mıntaka Çıkat — İhracat Değet — Temas Erdem — Fazilet Genel ispekter — Umuml müfettiş İnceleme — Tetkik Konu © Mevzu Kesin — Kati Oy — Rey Öndül — Mükâfat Önemli — Ehemmiyetli Örgüt — Teşkilat Saltık çoğunluk — Eikseriyeti mut- laka Saptamak — Tesbit etmek Sürel — Dalmı Tüzük — Nramaname Uzman — Mütahassıe Üretim — İstihsal Yersel — Mahalli Turgutluda parti işleri Turgutlu özel aytarımızdan — 15 - 6 - 935 cumartesi günü Mani- sa ve İzmir illeri Parti Başkanı B. Avni Doğan şehrimize gelerek ya- pılacak şarhaylık seçimi için par- tice aday yoklamasını yapmıştır. Yaklamaya ilçemizin 15 ocağının üyeleri katılmış yoklama Bay Av- ni Doğan tarafından uzun ve de - #erli ylev ile açılmış ve mem- leket ( ve sarbaylık çalışma : sında faydalı görülen partili arka- daşlar üzerinde uzun konuşmadan sonra yoklamava gecilmiş ve yok lama sonucunda C, H. P. ni gutlu şarbaylık üyelikleri ları — saptanmıştır. — Adayları - nın adları Partice bütün şehre ilân olunmuştur. Parti adayları halkı- mızın büyük hoşnudluğunu doğur. muş, Bay Avni Doğan'ın yokla - mada memleket işleri üzerindeki dürüst ve açık aydınlatmaları de- gerli fikirleri sevinç uyandırmı; tır. Seçim pazartesi günü başlıya- cak ve bir hafta devam edecektir. ::ıııiııiı bu toplantıda alınmış -