1 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

k Yarı - sayasal Bir bakıma gör Avrupadaki sıyasa! dedirgenlik he göçmedi. Bunuivter paktlar, ister re wleyonu isvenen muahedeler yanından idterseniz hattâ şu yahut bu devletin si- klanması bakımından görün, — sıkınu asalmamıştır. Şu son iki yıl içindeki dış saslılıldarı, savaştan önceki kırk yılın ebinden sığamaz taşardı. Taşı aşınan gakanak şibi, Avrupa diplomasisi, senki Wie kere ateş alabilmek için beş on kere bemle etmeğe mecburdur. Böyle olduğu helde, her devlet, yorulmaksızın, yıl. Tenlesracâ amaclarını elde etmeğe çalr- geyor. Yorucu, ağır ilerleyen bir çalış- ma Son sıyasa canlılıklarına — yol açan Almaayadaki içdurumun değişmesi ol. muştur. Versailles'i tanvyan bir rejimin da. sıyasa li onu tanımayan bir rejim dlın-a A i devletlerin buna göre tedbir 2i- malacı, ili yılın takvimini Bir alay hâ. diselerle doldurmağa yetmiştir Ve gerçekten, bir bakıma göre, vü. tün bu son iki yılın canlılıkları, Alıman- yanca ketdini yeni biçiminde tanıtması ite ötekilerin onu böylece tanımaların. dan ibarettir Bilâk yapmağa izinli olmayan bır Atmanye - silâh yapan bir Almanya Ulaslar sosyetesine girdiğine sevi- anen bir Almanya - Uluslar sosyetesin. den kollarını salaya sallaya çıkan bir Admanya Birçok kontrollara boyun eğen bir Admanya - bunlardan biç birimi isteme. yen bir Almanya. Heta kendi hem de ötekilerinin em peryalizminin kurbanı bir Almanya . Yeni ve taze bir emperyalizmin ürper. melerini geçiten bir Almanya, Eski Almanya ile yeni Almanya «- resındaki bu farklar, 70 milyon insatla Avrupanın göbeğini tatan bBir memleket için bile o kadar çok değişikliklere yol açmazdı, eğer bu 70 müyonluk memle. het ayni zamanda dünyanın en ileri tek- niğini elinde tutan bir memleket olma ve idi. Almanya, Avrupa durumunu değiştirmiştir. Yalnız kendisi de, karşı tazyılı duymuyor değildir. Kendisinin isteklerine bir smır çizeceği gün, bu karşı tazyik de duracaktır. Tehlike, is. teklerin ve isteklerle beraber karşı taz- yıkın artmasındadır. Gerçi, büyük sa- vaşın biraktığı yorgunlukla korku, en kuvvetli devletlerin diplomasisini bile gakaralmaz çakmaklara — çevirmiştir. Hazmetmek kabiliyeti artmış, “cevaz haddi,, genişletilmiş, sinirler çok daya. nıklı olmuştur. Şu var ki, menfazt men- faattir, hesap da hesaptır. Avrupanın sı- yüsel durumu, hep gene Almanya etra. fında döndüğüne göre, onun istekleri ve karşının tedbirleri, Avrupadaki sı- yasal canlılıkların bugüne bugün yüz- de 75 kaynağıdır. Fakat, şöyle bir bakınca, ihtiyar Av. rupada, bütün bu canlılıklara rtağmen yeni biç bir şey yoktur. Bütün mesele, yeni Almanyanın kendini — onatması, karşıdakilerin de onu onamak için bir takım şartlar koşmasından ibarettir. E- Ker elastikiyet —azalmazsa bu oyun da- ha pek uzun sürer. Burhan BELGE ——— Açık teşekkür İtimadı Milli Türk Sigorta A- nonim Şirketinde sigortalı olup Ankarada Büyük Esat bağlarında kâin ve bir yangın neticesinde ta- mamile yanan köşkümün bedelini ödeme ve icap eden muamelenin bitirilmesi hususunda gösterilmiş olan kolaylık ve çabukluktan do- layı tamamile bir türk müessesesi olan mezkür şirkete ve şirketin Ankara acantası Adliyesarayı cad- desinde Gençağa apartmanı 6 nu- marada Bay Kâzım Rüştüye açık teşekkürlerimi sunmayı manevi bir borç sayarım. Ankarada Çocuksarayı cad- desinde 50 No, da kuru yemişçi İBRAHİM epi7 Çiftlik lokantası Düşünüşler Her ulusa bir tanrı Son zamânlarda yepyeni ve tarihte eşi görülmemiş bir hadise karşısında- yrn: Bözı Avrupa uluslarında hıristi- yanlığı bırakarak paganizme dönmek için kımıldanışlar var. Eski ve unutul. muş tanrılar, gömütü oldukları yerden çıkarılarak yeniden putlaştırılmak is- teniyor. Birçok yeni” yol göstericiler de, eskisi kovulunca yeri açrlacak olan tanrrlık için, kimisi ateşi, kimisi atı kimisi bir kuşu ileri sürüyorlar. Gerçi, yığın halinde bir dinden bir başka dine geçiş, insanIrk tarihinde sık sık görülür. Ancak, bu hâdiseler, nis betle geri dinlerden, daha ileri, daha mantıkiğ, daha rasyonel dinlere geçiş şeklinde olmuştur. Bir ulusun binlerce yıldan sonra, binlerce yıl önceki dini- ne dönüşünü tarih yazmış değildir. Fakat dikkat edersek görürüz ki bü- tün bu eğilimler, yerine iyice yerleşme, miş bir toprak parçasımın çöküntülerle sarsılışını andırır. Biz bu hallere ancak yenilmiş ve gelişim imkânları eskisine bakarak daralmış, ve ekonomik buhran- dan büsbütün sıkıntıya düşmüş uluslar- da rastlıyoruz. Ve biliyoruz ki ideale aç olan bir takım gençliklerin geçici hayranlıklerımı bir zaman için kendisi. ne çeken bu hazeketler, hakikiğ ve cid- diğ bir ihtiyaçtan doğmadığı gibi, ce- vâab vermek istediği sıkıntıların da hiç bir zaman karşılayıcısı olamıyacaktır. Her zaman daha rasyonele, her za. man daha ilmiğe giden insan cemiyeti ni bugünün en ileri ve büyük - dinleri bile doyuramaz hir hale gelmişken çok eski çağlarda en ilke insanları kandı- rabilmiş olan bir takım putların bugün yeniden dirilebileceğine inanmak hü- yük bir saflık olur, Yalnız biz bu hüareketlere bakorak şu sonuçlara varabiliriz: 1 — İnsanlık, ekonamik buhran yaz nında ve belki de daha fuzla onun do- ğurduğu eşi görülmemiş bir cemiyet ve ahlak buhranı içinde — kıvranmaktadır. Yığınlar, büyük bir sıkımtı — içinde bo- calıyor ve bu arada en akla srfmaz, en çocukça, en tuhaf görünen düşünceler ve inanışlar bile bir krsım hâlkın kala- xında yer bulabiliyor. Bir körün nereye gittiğini bilmeden — elleriyle boşluğu yoklayarak ve sendeliyerek yürüyüşü. ne benzer hallere rastlryorüz. Bütün kıymetler yıkılıyor, ve bu arada en sar- sılmaz sanılan diniğ inanışların — bile, büyük buhranların frrtınası önünde bir yaprak gibi sürüklenebileceğini — görü- yoruz. 2 — Uluslar arasında eşi görülme- miş bir ulusçuluk yarışı vardır. Bu ya. rış yalnız ekonomik alanda değil, fen, sanat ve ahlak sahalarında da, her ulusu bir otarşi kalesiyle çevirmeye — doğru gidiyor. Ulusa! ekonomi, ulusal sanat, ulusal edebiyat, sonra şimdi de bu ulusçuluk aşkınlığı- nra son evresi olarak — “ulusal — tanrı,, Bu hadisede basit bir haik psikolojisinin belitisini görebiliriz: Yabancı veya düşman say- dığı ulusla aynı tantıya tapmak — iste. ulusal — kanunlardan istenildiğini görüyoruz. memek. Büyük harbtan sonra, harbın mo. dern araçlarla ne korkunç — bir felaket haline geldiğini görmüş — olan uluslar arasında karşılıklı anlaşma ve dayanış- ma hislerinin kuvvetleneceği, insanlık ve arsıulusallık fikirlerinin genişliye- ceği hemen herkes tarafından — umul- muştu. Gerçekten harbertesi'nin ilk yıl- Tarı bu umudların gerçekleştiği hissini verecek kımıldanışlarla doludur. — Fa. kat sonra ekonomik buhran ve belki de daha başka sosyal sebebler araya girdi ve insanlık, harb yullarından — uzaklaş- tıkça hürriyetin dehşetini birdenbire bir geriye atılışla, bütün v- mudlatı boşa çıkardı. Buhran arttıkça taşkın ulusçuluğun ve düşmanlığın kızgın yelleri insanlı- fın üzerinden daha kuvvetle esiyor. Ve bu cehennemiğ güvensizlik havasından ise buhran artıyor. Gördüğümüz bütün bu aranışlar hep bu çıkmazdan kürtul. mak içindir, ancak baş vurulan çareler derdin genişliğinde ve büyüklüğünde görünmiyor. umutarak, Yaşar NABİ ü ARIK ADA İÇ HABERLER Adanada yeni C.H.P, kurağı Adana 30 (ALA.) — Yapılmakta olan C.HP. binası bitmiştir. pek yakında yeni yapısına taşınacak ve Parti bürosu şimdiki yapı tamamile halkevine bıra. kılacaktır. Adanada yağmur Adana, 30 (A.A.) — Çoktenberi bek. lenen yağmur güney köylerile, Ceyhan ve Ösmaniye taraflarına yağmıştır. Yağ- mur şehrimiz çevresine düşmemiştir. Adanada bulunan eski eserler Adana, 30 (A.A.) — Amerikalı B., Kuşmanın ve şehrimiz müze dirextörünün gözü önünde Tar. şkanlığında susta Gözlü kulede yapılmakta olan es- ki eserler araştırmasından önemli so- nuçlar alınmıştır. Sıcakların artmasın. dan salgıt çalışmasını şubat — sonuna bırakarak İstanbula gitmiştir. Bu yılki kazı çalışmalarında 700 den fazla eser bulunmuş ve bunlardan Tarsusun 4500 yıl önce Çukur ovanın en bayındır bir şehri olduğu anlaşılmıştır. Bulunan par- çalar sehrimiz müzsesine taşınmaktadır. Adapazarda deprem 30 (AA) — B serkesi uy. Adapazarı, saat 3 de on saniye sürerek kudan uyandıran bir deprem olmuştur Zarar yoktur. Depremden sonra 4.30 da başlayan yağmur bol olarak bir saat ka- dar sürmüştür Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen $ er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı calarını kullanmıyacaktır. KIRK YEDİNCİ LİSTE 1. — Şayia — Yayıntı Örnek: Halkı yayıntılarla si- nirlendirmek doğru değil dir. 2. — Rivayet — Söylenti Örnek: Sofya'da dolaşan söylentilere göre hükümet tekrar değişecektir. — Sulhperver — Barışçıl Örnek: Biz barışçılız, fakat aymaz değiliz. 4. — Gafil Aymaz, boş, dalgın 5. — Rükn — Örkün Örnek: Hükümet örkünl. rinden birinin söylediğinec göre... Not: Gazetemize gönderileczk yazılarda bu kelimelerin osmanlı caları kullanılmamasımı rica ede Yız. D Vurgunculara karşı Adana, 30 (A.A.) — İlbayımız baş- mda toplanan vurguncularla sa- vaş komisyonu uray narkından — fazla şeker satan yedi şeker tecimerinin cu. muriyet genel savamanlığına verilmesi. ni kararlaştırmıştır. Pamuk kurdlarıyle savaş Adana, 30 (A.A.) — Ovamızın - bir kıstm köylerindeki pamuklarda görülen helyotis kurdu ile önemli bir savaş ya. pılmaktadır. Önce Akdam ve Akdeğir- men köylerinde görülen bu kurdlar, Kı- lavuz ve Kirhasan köylerinde de görül. ilâç ve araç Hli- mizde bulunan ve hiç bir faydası olma- yan sakız ağaçlarma fıstık aşısı vurül. maktadır. Tacım direktörlüğü Antep- ten fıstik kalem aşısı ve aşıcı ustası is- Bunların bir iki güne kadar şehrimize gelmesi bekleniyor. müş ve tarım işyarlarile gönderilerek savaşa başlanmıştır. temişi Nüfus sayımı için Ereğli, 30 (A.A.) — Bu yıl i İlk okullardan çıkanlar Adana, 30 (A.A.) — 1934.35 ders yı- x sonunda şehrimizdeki ilk okullardan 18* kız ve 461 erkek talebe çıkmıştır. Bando konseri Cumur Başkanlığı Bandosunun Ka- Mutay bahçesinde vereceği koönserler programı: 1 temmuz 1935 pazartesi 1 Kısım 1. Mozart- Marş, Türk 2 - G. Pate. Pastoral... 3 - Mendelson: Uvertür: Rüyblas « Sen-Sans: Dans, Makabr 2. Kısım $ - Verdi: Fantezi, Ayda 6 » Dvorjak. Dana, Slaviş No. 6 RADYOLAR ANKARA 19,30 — Dişçinin saati 19,40 — BMusiki; Meyerbeer (Şeytan Robert) Rubenstein (Azra) Massenet (La nuit espagnole Tehaikovsky (Onegin opera sından arya) Bizet (Carmen “Tordador,, Ses: K. Çekatovski Piyano: Ulvi Cemal 20, —— Ziraat Vekületi saati 20,10 — Musiki: Örkestra könseri (Plâkla) 20,30 — Dans musikisi 20,50 — Haberler. Havacilığımızı kuvvet - lendirmek için çalısmalar Başbakanımızın hava kur. « kurultayında tarihiğ söylevini ver- diği gündenberi memleketin hur yanında hava tehlik-sini bilen ü - yeler yazmak ve yükenleri beli! - mek için yapılan çalışmalar ve halkımızın bu yo!da gösterd!ğ' bü- yük ilgi umudların üstünde çık - mıştır. Yurdumuzu karadan ve deniz- den olduğu gibi havadan da her türlü tehlikeleri önliyebilecek ka- dar kuvvetli bir hava ordusuna —- hib etmek için türk ulusunun hiç bir özveriden geri durmıyacağı fikrini ileri sürenler yanılmamış « lardır. Her gün illerden gelen bir çok telgraflar, hava tehl karsı çalışmaların durmadığı, ya- vaslamadığı, bütün uvanıklığı ve canlılığı ile devam ettiğini ve ör- gütlerin gitgide genisled an - latıyor. Her dilediğini ve dölendiğini ba şarmış olan türk ulusu bu hayati hedefine de varmakta gecikemez- di, gecikmiyecektir de. DA Adana, 30 (A.A.) — Hava tehlikesi- ni bilen üye yazımı artmaktadır. Yalnız dün üye yazılanların sayısı 66 kişi ve vetdikleri para 1750 liradır. Bu iş içim ayrılmış olan komisyon pek yakında Yöylere çıkacaktır. Hava tehlikesini bilen üyeler ADANA'DAN: BB. Garip oğlu İbrahim yardım 10 yıllık yüken 20, Bizim oğlu Ali yardım 10 yıllık yüken 20, Bakkal Hasan Er. zincanlı 25, Bekir oğlu Osman 20. Aşı oğlu Hasan yardım 20 yıllık yüken 20, Mahmut oğlu Hamit yardım 10, ytllık yüken 20, Aşçı oğlu Garip yardım 10 Yüllık yüken 20, Hamit oğlu Hasan yar- dam 10 yıllık yüken 20, Savatlı oğlu Ha- lil yardım S0 yıllık yüken 20, Bahattin oğlu Mustafa yardım 50 — yıllık yüken 20, Mustafa oğlu Temür yardım 50 yıl. lık yüken 25, Yusuf Müdevver yardım 30 yıllık yüken 20, Dimitri Kokonaki yardım 200 yıllık yüken 30, Batman oğ- lu Süleyman yardım 25 yıllık yüken 20, Mehmet usta nalbant 20, Yusuf Sami çerçi 20, Ali Galip Akbay yardım 20 yıllık yüken 20, Cemal Hüseyin 20, Mal mut Uzun yardım 20 yıllık yüken 25, Bekir Akgüneş yardım 30 yıllık yükem 30>Mehmet Sabuncu yardım 30 yıllık yüken 30 Lâstik fabrikası Gislaved Limitet şirketi İstanbul Eyüp Bahariye Aralık sokak No, 1, 1000 Behiç Erkin Budapeşte Türkiye et. çisi yıllık yüken 200 Dün Karadeniz havuzunda yapılacağını önce bildirmiş olduğumuz yüzme yayışmaları geri bırakılmıştır. Bumutua beraber dün, orası, denize karşı duydukları özlemi avutmaya çalışan birçok sporcularla dolu idi. Resimlerimizde — kumlar üzetinde dinlenen ve atlayış ekzetsizleri yapan gençleri görüyorsunuz. ——— DiR Bankalar Caddosıııde açıldı: Çok nefis. temız ve çeşıdlı yemeklerle