6 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

L ON ALTINCI YIL. No: 5007 Adımız, andımızdır Çifçi borcunu nasıl ödeyecek? Tarım bankasına on beş yılda ödenecek olan bu borçlar ipotekli ve zencirleme borçlardır. Kamutayın, yaz — azatına başlamadan birgün önceki toplantısında, çiftçilerin Ta » rem Bankasına olan borçları- ni bölü ile ve on beş yılda ö- demeleri için bir kanun ka - bul ettiğini yazmış ve 16 ha - ziran tarihli sayımızda da 2184 numaralı olan bu kanu- nun ana çizgilerini okurları - muıza anlatmıştık. Aşağıdak! yazı, 24 haziranda htikmü yü rümeğe başlıyan bu kanunan yeritilmesi için Tarım Banka- sının aldığı tedbirleri göster- mebtedir - Köylünün Tarım Bankasına olan borcunu uzun yıllara bölen 2814 saytlı kanun, Tarım Banka- sının çalışmasına yeni bir hız ver- miştir. Banka, türk köylüsüne Cu- muriyetin en büyük bir kayrası o- lan kanunu en kısa bir. zamanda yeritmek için esaslı tedbirler al - maktadır. Bu arada borçları tak - sitlendirilecek olanlar hakkında yapılmakta olan kanuniğ kovala- manın durdurulması ve borçlula - rın hayvanlarının ve ürünlerinin haczedilmemesi için kesin emirler verilmiştir. Banka; köylünün alım satım işlerini kolaylaştırmak, , ve mülkiyet haklarını muhafaza et - mek gayesivle şubelorine verdiği bir emirde Ziraat Bankasına borç- lu olanların isimlerinin hemen bi - rer liste halinde Tapu dayresine verilmesini bildirmiştir. Köylünün Tapu ve Banka ile ilgili olan işlerini kolaylaştırmak bakımından çok değerli olan bu emirde deniliyor ki: “— Bankamız alacaklarının sağlam ve teminatla karşılanması maksadiyle yurddaşların tasarruf haklarını bile bir nevi tahdide tâbi tutmak gibi Kamulayın müessese- mize bahşettiği yüksek himaye ve sahabete karşı küçük ve büyük bü- tün memurlarımızın, — icabederse geceleri dahi çalışarak, bu kuyu - datın yalnız borçlulara münhasır kalmasını temin edecek olan bu cedvelleri hemen hazırlamaları ve on günden evel tapu ve ka- d_utm idarelerine tevdil eylemele ri en yüksek bir vazife ve vatan - daşlık borcu bulunduğunu ve mensub bulundukları müessesenin şerefi icabından olduğunu da ha- tırlatmak isteriz.., Banka bu iş için 361 sandığını ve şubesini seferber yapmış, ve ge- len haberlere göre Ankara, Ada na, Konya, İstanbul gibi 20 ye ya- kın büyük şube, listeleri hazırlı - ydınk tapu dayrelerine vermişler- lr, Yurddaşın mülkiyet hakkını böylelikle muhafaza altına alan banka, 24 haziranda yürürlüğe gi- ren kanunun yetirilme şeklini gös- :'eren bir öğrenek hazırlamakta lr.. Genelge taslağında köylüleri - mizin, ürün fiatı yüksek iken, ta - rımsal ihtiyaçlarını karşılamak gayesiyle aldıkları borcu, 931 ve bundan sonraki yıllarda ürünün umulduğu gibi olmaması ve dün - ya ekonomik buhraniyle fiatların çok düşük olması dolayısiyle öde- mek icin sıkıntıya düştüklerine isa- ret edilmekte; yıldan yrla geri br- rakılan borcun üç, beş yıllık bölü- lere bağlanmasının da yeter bir kefilli olan tarımsa! Tarım Bankasının Ankaradaki merkez kurağı tedbir olmadığı görüldüğünden, bunlara ilâve olarak 2814 - sayılı kanunla bu borçların uzun yıllara bölünmek suretiyle hem bankanın alacağının bir kat daha sağlır: laştırıldığı, hem de borçluların ödeme kapasitelerinin artırıldığı anlatılmaktadır. Taslakta, kanunun çerçevesi içine giren borçlar anlatılmakta ve ne yolda iş yapılacağında şüpheye düşülen meselelerin genel direk - törlükten sorulması istenilmek - tedir. Bölüye bağlanacak borçlar, kanunun birinci maddesinde açık- ça yazıldığı gibi, bankanın 1931 yılı sonundaki envanterinde yazı - h ipotekli ve zincirleme kefilli bü- tün tarımsal alacaklardır. Bu gibi alacakların gününün 931 yılından önce ve sonra gelmiş olması bölü- ye bağlanmaya engel olmadığı gi- bi, bu yıldan sonra yenilenenlerin ve gerek banka, gerek yürütke day- resince 2280 sayılı kanuna göre bölüye bağlanmış olması ve 12 ia- ci maddeye göre bu borçların ko- operatiflere devrolunmuş ve 14 üncü maddeye göre mülkiyeti ban- kaya geçmiş bulunması bölüye bağlanmaya engel olamıyacaktır. Buna göre, borcun kanunun hü - kümleri içine girebilmesi için ara- nan şartlar şunlardır: 1 — Borcun, bankanın 1931 yı- lt sonundaki envanterinde bulun- ması, 2 — Tarımsal, ipotekli, günlü, zincirleme kefilli olması gerek : mektedir. Bu gibi borçların yenileme, geri bırakma, devr ve bölünmele- ri ile, borç yüzünden banka adına geçen bir mal olup olmadığına gö- re, bölüye bağlanacak borçlar şöy- lece smıflandırılmaktadır: A — 931 yılı envanterinde bu- lunan ipotekli ve zincirleme kefil- li tarımsal alacaklardan. 931 yılın- dan önce veya sonra günü gelerek birkaç kere yeni belgitlere bağla- nanlar. B — 931 yılı envanterinde bu- hunan ipotekli ve zincirleme kefil li tarımsal alacaklardan — olup, 8I - 174/932 ve 123/933 sayılı emirlerle bölüye bağlanmış olan- lar. C — 935 yılı envanterinde bu lunan ipotekli veya zincirleme ke- filli tarımsal alacaklardan olup, 81/933 sayılı emir gereğince, ban- kaca veya yürütke dayresince 2280 sayılı kanunla bölünmüş olanlar. D — 931 yılı envanterinde bu- lunan ipatekli veya zincirleme ke- filli tarımsal alacaklardan olup, mülkiyeti bankada karşıtık olarak tutulan veya haczedilmek suretiy- le bankaya geçen ve bugün bir kıs- mı veya tamamı bankanın sahib - liğinde bulunan borçlar... Bankanın, bunların dışında ka- lan tarımsal ve tecimel bütün ala- caklariyle cumuriyet haznesi ve - ya özel yönetgeler hesabına önc- yapılmış olan bütün alacakları bö- lüye bağlanmıyacak ve bankanın formüllerine göre alınmasına de - vam edilecektir. 6. T tUZ 1935 CUMARTESİ Livurno, (İtalya) 5 (A.A.) — Eski Ispanya kıralı 13. üncü ilfons bir oter mobil kazasında hafifçe yaralanmıştır. Her yerde 5 kuruş Devletin, işyarlarına yaptıracağı evler Bir çok firmalar daha şimdiden Finang Bakanlığına başvurmaktadırlar Öteygünkü sayımızda ankara hlaca müjdelediğimiz devletin ya- pacağı otrular hakkındaki incele meler sona ermek üzeredir. “Em - lâk bankası,, bu iş üzerindeki araş- tırmalarını bitirmiştir. Bankanın amortismanı uzun yıllarda karşılı- yacak, dolayısiyle kiraları indire- cek bir formül bulduğu söylen - mektedir. Finans Bakanlığına bü- yük yapı firmalarının ve üstenci - lerin de başvurduğu haber alın mıştır. Bakanlığın bu iş üzerinde en çok değer verdiği nokta; yapıla- rm amortismanlarının imkânı ol- duğu kadar uzun yıllara bölüne - bilmesidir. Kurağların yerleri şim- diden hazırdır ve üzerinde ev ya- pılabilecek şekildedir . Yapılarda genel şofaj da göz önünde bulundurulacak - tır. — Apartımanların hepsi bir tip Üüzerine olacak ve bir hiza üzerinde bulunacaktır. An - kara'da kirada oturan memur sayısı en aşağı (4000) olarak ta - sınlanmaktadır. Yapılacak evler sayısının bu ihtâyacı karşılıyabile- cek kadar olmasına çalışılacaktır. Dayrelerin bir çoğu 3 odalı o - | tacaktır. İçlerinde, 4, 5, 6, odalı olanlar da bulunacaktır. Bekâr iş- yarlar için teker odalı dayreler de İtalya - Habeşistan işinde Fransa ile İngiltere anlaşabilecekler mi? İtalyan gazeteleri İngiltereye Çatıp duruyorlar Londra, 5 (A. Mi —a BEkbr 2 ber alan çeven- lerde — İngilte . re hükümetinin Fransa ile kara ve hava silâhla - ti hakkında bir uzlaşma — yolu bulmak için gö- rüşmeler yap - Sir Corc Klark d, mağa hazır ol - düğü — söylen - mektedir. Ancak İngiltere bunun için İtalya tarafından Habeşista na bir hücum yapılırsa, kendisinin bu hususta Cenevre'de yapacağı çalışmalara Fransa'nın yardımını şart koymaktadır. Büyük Britanya'nın bu doğu anlaşmasına karşın olmadığı, fa - kat Avusturya'nın erkinliğini say- dırmak için bir yükeh altına gir - meği kabul etmesi şüpheli bulun - duğu ilâve olunmaktadır. Paris, 5 (AA.) — İngiltere . . . . Adana çifiçilerinin .. ee ee özveriliği İşyarların her ay — aylıklarının yüzde ikisini Türk Hava Kurumu na vermeleri yolundaki kararı duyan Adana çiftçileri, araların- da bir toplantı yaparak, ürünleri- nin yüzde üçünü, üç yıl için, ha- va tehlikesini önlemek - ergesiyle bağışlamaya sözvermislerdir. Bu veritten yılda iki üç yüz bin lira- lık bir gelir beklenmektedir. Bu kararın bütün çiftçiler arasında yeni bir hareket uyandıracağını ve hava tehlikesini yoketmek için daha geniş bir çalışma başlıyaca- ğını umuyoruz. Büyük Elçisi Sir Klark B. Laval'i görerek, İngiltere kabinesinin son toplantısında italyan - habeş an - laşmazlığı hakkındaki görüşmele- ri kendisine anlatmıştır. (Sonu 5 inci sayıfada) — Başbakanımız Siirtte Sürt, 5 (A.A.) — Başbakan İs- met İnönü bugün Siirt'e gelmiştir. yapılacaktır. Yapılar — bittikten sönrü şelirin bü kısnir, içinde bü d tün ihtiyaçlar bulunabilen modern bir şehir halini alacaktır. Kira karşılanması zorağlı mas- raflara yetecek şekilde almacak ve bugünkü kiralara kryaslanmıya- cak kadar ucuz olacaktır. Bu giri - şim ev kiraları üzerinde daha şim- diden etkin ölmaya” başlamığtır! Mal sahibleri bir, bir buçuk yıllık kontratoyla tutacak müşteri aramaya başlamışlardır. - evlerini Yuğoslav kabinesi - nin bildiriği metni B. Stoyadinoviç Belgrad, 5 (A.A.) — Başba - kan ve dış bakanı B. Stoyadino « viç tarafından dün iskopçinada okunarak özetini dün verdiğimiz hükümet diyevinin metni aşağı « dadır: Niyabetin yüksek güvenine ka- vuşan başkanlıkta kurulu hükü « met aşağıdaki diyev ile parlamen- to önüne çıkmağı ödev bilir. (Sonu 2 inci sayıFada) niz İ;d;ada W"i denizde değil ha-— ardadır da.. — ' Ğ 1