16 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

UNÇ TT T ŞE T Ğ SAYIFA 2 — Havacılık bahisleri Hava endüstrisi Sırası düştükçe ulusal uçakçı- Tığın yurdun çocuklarına dayanan hava endüstrisiyle — yaşayacağını ve endüstri alanında devletçe &- Jmmakta olan tedbirlerin ne ka- dar doğru olduğunu anlatmağa savaşmışdık. Bugün süel özlü endüstri için- de, en çok dikkate değerli olan hava endüstrisi üzerinde iyice durmak dileğindeyim, Her şeyden önce, önem vererek söylemeliyim ki, süel endüstri içinde hava işi, gerçek en başta gelir. Uçakların gerek yaşama çağları, gerek dur- madan gelişme durumları, yurd içinde, gece gündüz çalışan bir endüstriye ihtiyaç gösterir. Buna karşın, sayıca iyi hesaplanmış mesela bir topçu kuvveti, cepha- nesi ve onarma işleri bir yana bı- rakılırsa, uzun boylu bir endüstri istemiyebilir. Sonra düşünülmeli ki top yapmak, çok pahalıya malolan ve yüksek tekniğe dayanan bir iş- tir ve onun gelişmesi uzun yıllara, uzun deneçlere dayanmaktadır. Genel savaşın verdiği derslere bakarsak, uçak tiplerinin savaş boyunca, üç ayda bir değişeceğini görmek güç olmıyacaktır. Bu, en öne sürülecek harb uçaklarının üç ay sonunda, düşmanın daha üstün araçlariyle karşılaşacaklarını ve ulusal hava endüstrisinin bu haki- kati göz önünde tutarak hazırlan. ması ve yeni araçlar yapması ge- rektiğini anlatır.. Barışta beş yıllık bir hizmet çağı olan uçaklara savaşta 3-6 ay- dan fazla güvenilemiyecekleri, de- ğiştirilmeleri zorağında bulunula- cağı en açık bir hakikat olduktan sonra, hava endüstrisinin, ulusal savgaya yarıyan türlü endüstri içinde en başta geldiği kendi kendine meydana çıkar. Hava endüstrisi olmıyan bir memleketin, herhangi bir savaşa girişmesi ve uzun boylu tutunma- sının mümkün olacağı sanılamaz. Barış devrinde yabanlardan alın- mış araçlar, daha ilk harb günle- ri içinde bir sabun köpüğü gibi yok olacak ve havalar düşmana açık kalacaktır. Havaları açık kal- mış bir devletin savaşı İyi bir so- nuca eriştirmek umudunu unut- ması gerekiyor.. ve bu durum, kı- sâ sözlerle, hava endüstrisine ve- rilmesi lâzımgelen değeri anlatı- yor. Hava endüstrisi, makinadan daha çok injeniyör demektir. Bol injeniyör'ü olan bir devletin hava endüstrisi olmaması oldukça an- Tamsız bir durumun iladesidir. Çünkü bu durum, elde bulunan yapıcı kuvveti çalıştırmamak, iş- siz bırakmak demekten başka bir şey değildir. Polonya, Çekoslaovakya, Ro- manya ve Yugoslavya gibi.. ha- vacılığa geç başlamış memleket- lerde başka uluslara satış yapan ka- pasitede bir hava endüstrisi bu - İunması, üzerinde — durulacak ve araştırılacak bir durumdur. En bızlı giden av uçağını yapan Po- Jonya fabrikasının, bundan beş al- tı yıl önce yaptığı çok üstün bir #v tayyaresi ile kendini göster- miş olan Romen fabrikasının, Fransadaki ana kuruldan daha iyi uçak ve motör yapan yugoslav, dünya piyasasında kuvvetli yeri olan çekoslovak fabrikalarının ya- rattıkları örneklerin öğretici öz- lerine, bütün bu fabrikaların ulu- sal adama dayanarak çalıştıkları bakikatine göz yummak lâzımdır. Bir endüstriyi kuran ve çalış- tıran bilgili adamlar elde bulun- dukça ortada hiç bir sıkıntı kal- mıyacağı besbellidir. Milyonlarca Jlira harcayarak büyük bir hava ordusu yapmak is- tediğimiz şu sırada, Türkiyenin yetecek kuvvetli injeniyörleri eli- mizdeki iki büyük fabrikayı ulussl gaye ile, ulusal adamla çalıştır- mak bakımından, bize çok umud- lar vermektedirler. Umudlarımızı artıran bir nok- ta da yabancı işçiden geri değil, üstün olduklarını sayısız örnek- lerle göstermiş olan türk işçileri- dir. Türk injeniyöründen Türki- yenin ulusal savgasının bizi yap- mağa zorladığı ulusal uçak tiple- ri istiyoruz ve bunu isterken, im- kânsız üzerinde konuşmadığımı- zı çok iyi biliyoruz.. Büyük türk hava ordusunun uçakları türk , işçisinin — elinden çıkmak lâzımdır. Şakir Hazımı Gökmen Fransız halkçılarının , büyük gösterisi (Başı 1. inci sayıfada) Devrim şarkıları, halkçı yöneyin çığ lıklariyle kesildi: “Kahrolsun faşi; yet isteriz.,, Aynı zamanda “Ateşten haç,, baş kanı yarbay Dölaroka karşı küfür yağ ma, her yerde sov- dırıliyordu. Yığın hali tilerin başkanlarını uzun uzun alkışla- dılar. B. Daladiye, Frot, Kot, Blum, komünist Torez, Vayan Kutüriye, pro- fesör peren, Lanjöven, Rive.. hep bu suretle selamlandılar. Alay bir aralık, 2-12-851 tarihinde- ki hükümeti devirmiye karşı dayanma de seyirciler, türlü par- hareketi hazırlamağa çalışırken, Sen - Antuan uramında öldürülmüş olan say- lav Boden'in anıdı önünde durdu. Burada halkçı yöneyin and formülü okundu: “Demokrasiyi korumağa bozüt,, ku rumlarını silahsız bırakmağa ve özgen- likleri faşizmin etkilerinden uzaklaştır- mağa and içeriz. Cumurluğun ilk utku- sunu yaşatan bugünde, fransız ulusu- nun kendi emeği ile kazandığı demok- rasi haklarını koruyacağımıza, emekli- lere ekmek, gençliğe iş ve dünyaya ge- niş bir insanlık barığı sağlıyacağımıza andiçeriz.., Yollarda düzeni, alaya katılan par- tilerin gönüllüleri sağlamakta idiler. Polis ve başka zabıta kuvvetleri yan #okaklarda duruyorlardı, saat 16,30 da geçmeğe başlryan —alay, saat 20.30 da Venson kapısında dağıldı. Bunu hazırlıyanlar, katılanların sa- yısını 400,000 olarak tasınlıyorlarsa da, iç bakanlığı 100,000 | geçmediğini söy- lemektedir Ateşten haçlıların gösterisi Paris, 15 (A.A.) — İç bakanlığınm tasınlarına göre 25.000 kişiyi bir araya toplayan "Ateşten haç,, birliğinin ge- çid alayı, bellisiz asker mezarındaki a- levin canlandırılmasına yol açmıştır. Sant 18 de başlıyarak 20 de biten bu geçid alayma kadınlar ve çocuklar girmemişlerdir. « Gösterişe başkanlık eden yarbay de la Rok “Pransa fransızlarındır.., diye baykıran coşkun bir halk önünde alevi canlandırmış ve altın kitabı imzalamış- tır. “Ateşten haç,, üyeleri, 12 şer kişilik takım kolunda utku takının — altından geçmişlerdir. Şuğbe gefleri arasında general Nice- sel ve pilot Mermoz görülmüştür. Gösterişçiler, "Marseyyez,, i söyli- yerek Bulonya ormanında dağılmışlar- dır. Hiç bir hadise olmadı Paris 15 ÇA A.) — 14 temmuz ulusal bayramının bütün Fransada büyük bir tükünla kutlandığı haber verilmektedir. Ulusal ve halkçı yöneylerin büyük gehirlerde yaptıkları alağlarda hiç bir hadise çÇıkmamıştır B. Eryo ve ulusal bayram Devlet bakan; B. Eryo, Ron radika!- ULUS 16 TEMMUZ 1935 SALI DIŞ -HABERLER AVUSTURYA'DA : B. Şuşnigin geçirdiği kaza Viyana, 15 (A.A.) — Resmiğ bir bil diriğe göre, B. Şuşnig'le aylesinin baş- larına gelen kaza, yolda otomobilin ma- kinasında olan bozukluktan ötürüdür. Bu işte kimsenin suçlu olmadığı bildi- rilmektedir. Bn. Şuşniğin ölüsü Viyana, 15 (A.A.) — Bayan Şuş- saygı gösteren halkın ö- nünden ve iki keçeli askerin arasından geçirilerek Şönbrün klisesine kaldırıl- maştır. Ölü töreni, lacaktır. niğin ölüsü, yarın saat 15 te yâpı- BULGARİSTAN'DA: ün general Sofyaya Phi sü / döndü Sofya, 15 (A.A.) — 1934 ilkbaharın- ra Bül- gıkarılmış olan e- daki hükümet darbesinden 80 garistandan dışa ki sü bakamı Gen tin izni ile Sofy ral Vatef, hüküme dönmüşt te Makedon ıyanları yi işinden mış olan —Roma elçisi General Volkof da Bulgaristana dönmüştür Sofyadaki idman şenlikleri bitti Sofya, 15 (A.A.) — Bulgar yunak Çekoslovak, Rus ve Leh sokullarının da karışması ile karı ile Yüğos üç gün süren spor ve jimnastik şen - liklerinden sonra sekizinci — yunaklar kongresi, birlik başkanı General At- ve 30 bin seyirci önünde oyunlarına son vermiş- hanassofun bir söylevi ile tir. POLONYA'DA : Polonya ayrış partilerinin çulışmaları Varşova, 15 (A.A.) — Başlıca ilye- leri büyük ve orta halli çiftçiler olan halk partisi kongresi, gelecek saylav seçimini boykot etmeğe karar vermiş tir. —Ayrışık partilerin en önemlileri bu boykot kararına şimdiden katılmak- tadırlar. Polonyada seçim Varşova, 1$ (ALA.) — — Kanunlar bülteni, cumur başkanının diyet seçi- minin 8 eylülde ve senato seçiminin de eylülün 15 inde yapılması hakkında - dlan karar süretlerini çıkarmıştır. ALMANYA'DA: İngiliz eski savaşçıları Berlinde Berlin, 15 (A.A.) — Dört subay ve bit aökerden katım — Bir İngiliz cski savaşçılar solkuru dün akşam buraya gelmiş, istasyanda B. von Ribentrop ve “Kiffhaser,, eski savaşçılar birli; kant tarafından karşılanmıştır. İstasyon yöresinde — bulunan 3000 kişiye yakm bir kalabalık İngilir sol- karunu alkışlamıştır. ——— sosyalist tederasyonu tarafından — ha. zırlanan gösteriye başkanlık etmiştir. B. Ezyo, “halkçı yöneyin,. gösterisi- ne katılmadığını söyliyerek demiştir ki: “Lüzumsuz hareketlerde bulunmak tan kaçınarak çok uzun ramandanberi hizmetinde bulunduğumuz cumurluğa bayrılığımızı göstermek hakkını — kul. lanmak istiyoruz 10 yıldanberi, şarbay sıfatiyle şahsiğ olarak kutladığım bu bayram, bana şu- mnu söylemek bakkını veriyor: *Kahrolsun sağ faşizmi — kahrolsun aşızı sol faşizmi,, Pariste, dört yol ağızlarında kuru- lan balolar neşe ile danseden halk yı- gınlarımı toplamıştı. Halk, Parisin tür Ni noktalarından yükselen hava fişek- lerini seyretmek için gokaklara ve en gok neşe ile çalkanan bü: dökütmüstü ti İvarlara FRAN Dağınık duyaklar 'DA: B. Avenol Paris'te Paris, 15 (A.A.) — Uluslar sosye- tesi genel sekreteri B. Avenol buraya gelmiştir Bir sporcu öldü Grenoble, - Fransa - 15 ÇALA.) — Fransa bisiklet devri sırasında Gre - noble ile Ekes -le-ben arasında, Burg Duazan yakınında yere düşen İspan - hasta yalı bisiklet koşucusu Cepeda yurdunda ölmüştür Yeni bir teprem Çuctta, 15 ÇALA.) — Dün saat 11 di çok şiddetli b teprem daha du yulmuştur. Teprem garip gürültüler- e etmiştir. Teprem Sırasında y igrüli - $par | bulutları kapi hakkında haber y Denizden çıkarılan altınlar Brest, 15 ÇA.A.) — Artiglio vapu ru, Plimut limanına dört mily külçe n İngiliz ğerin rası çıkardık kumanya meğe buraya gel Artiglio vapı nel savaşta bat mış olan İngilir Eg gemisinin için deki hazneyi kurtarmak için 30 hazl randanberi yeniden çalışmaktadır. Şim 178 kilo | gilmüş ve 2$ bin İngiliz lirası çıka diye kadar — 100 kilo altım mıştır Bir uçak kazası Amsterdam, 13 ÇALA) — Dün de haber verdiğimiz gibi, Holanda uçak- Jarından birk havalanaçağı sırada ka - paklanmış ve ateş almıştı Yolculardan — iki tayfalarından dört kişi ölmüş, İngiliz, uçağın 13 yol- cu İle, gene mürettebattan hir kişi kur- tulmuştur. Limojda bir hadise Limoj, 15 (AZA.) — Saylav Vardella tarafından sevkediler gösterişçilerden bazıları, ateş haçtan yüzlerce kişinin ölü. ler anıtı önünde geçişi arasında düşman. ca sözler söylemişlerdir. Bunun üserine kavgalar olmuş ve bir kaç kişi yaralan- mıştir. Bir kişi yakalanmıştır. Japonyada bir patlama Tokyo, 15 (A.A.) — Tagava kömür ocaklarında, bir patlama yüzünden 63 İşçi toprak altında gömülü kalmıştır. Kurtarrlacaktarı çok şüphelidir. — İşçi- terden üç kişi o anda ölmüş, altı kişi de ağır yaralanmıştır Belfast'taki karışıklıklarda beş kişi öldü Belfası, 15 (A.A.) — Dün akşam, Katolikletle Protestanlar arasında çı- kan kavga dögüş sırasında iki kişi öl- müş ve 40 kişi kadar da yaralanmıştır. Böylece cumadanberi ölenlerin sayısı *ü, yaralananlarınki de — Süyi bul - muştur. Bellast'ta, durum fenalığını harı maktadır. Bazı uramlarda dün yan- gınlar çıkınış, bir kaç ev yağma edil- Miştir Yunan karaliçesi Elizabet boşandı Bükreş, 15 (ALA.) — Tüze bakanı bildirmiştir Bükreş istinaf hakyeri kraliçe Eliza- bet tarafından açılan boşanma isteğini 6 temmuzda kabul etmiştir. Karar son- duür. Ve tüze bakanlığı ile nüfus de- iresinde deftere geçirilmiştir. B. Stoyadinoviç, General Kondilis'le görüştü Belgrad, 15 (A.A.) — Başba- kan ve dış bakanı B. Stoyadinoviç dün Bled'de, yunan asbaşbakan ve su bakanı General Kondilisle uzun uzadıya İtalya uluslar sosyete- sinden çıkacak mı? (Başı 1. ci sayılada) Ancak, savaş başladıktan — sonra da bunlar dost bir devlete karşı silâh kul- lanacak olurlarsa, para, yahut ki, hapis cezasına çarptırılacaklıdır. Bir İtalyan gazetesi Habeşista- nen yalrız bırakılmasını istiyor Roma, 15 (A.A.) — İtalyan — Ha beş anlaşmazlığının barışçıl bir şekilde kotarılmast için yabancı ülkelerde or- taya çıkarılan kombinezonları çözeli - yen “Stanp,, gazetesi diyor ki: “İtalyanın her hangi bir #ıyasal ve- ya türel alanda olursa olsun, Habeşis- tan ile karşılaştırılması, — İtalya — için tiksinç ve kabul edilemez bir dür. Habeş irki için, | zamanda bile kuvvetin ve yalnız kuv- n olmadığ vetin değeri vardır. Durumun beş k n obetrüksi 3 politikasındı yardımın bir tmak için atılacak tanın, — Avrupa dev- asındaki gerçek veya ha » yalnız bırakıl « ması ile elde edile B. Musolini Eritreye gidiyor Roma, 15 (A.A.) — Doğu Afrikası n yapılmakta olan seferherlik prog- piyade ve öteki milis olmak Üzere yeniden iki tüm h altına almmasile bitmiştir. Bu suretle beşi piyade ve beşi mi- His olmak üzere on tümen seferber edile miş olmaktadır. Piyade tümenleri oa üçer bin ve milis tümenleri de onar bin kişiliktir. Bundan başka Somalideki yerli kuvvetler de 35 bin kişiye çıkarıl mıştır. Yolların yapılmasında kullanı« lan işçi tayısı da 40 bindir. Burada söylendiğine göre hazırlıkk lar biter bitmez B. Musolini Eritreye bir kontrol gerisi yapacaktır, Halya 6 deniz altı gemisi yapıyor Roma, 15 (A.A.) — Royter aytarından : İtalyan hükümeti, 1936 yılının ilk a)ti ayı içinde denize indirilecek olan altı yeni denizaltı gemisi — ismarlamış- tir. Bu arada doğu Afrikası sömürgele- rine gönderilmek üzere yeni bir tümen silah altına çağrılmıştır. Bunun yerine İtalyada başka bir tümeni teşkil oluna. caktır. ajansı Roma, 15 (A.A.) — Royter ajansı aytarından: Haber alındığına — göre, Musolini Habeşistanda biç olmazsa, bir meydan savaşı yapılmasını istemektedir. Muso- lini'nin fikrine göre, bu meydan sava- şından bütün İtalyanın bayrayacağı parlak bir utku doğacaktır. Kuvvetle tasınlandığına göre, bu savaş, Adua bozgunluğunun — İtalyada bıraktığı fena apıyı silmek için aynı alanda yapılacaktır Halyada işsizlerin sayısı Roma, 15 (A.A.) — Haziran som...c8 iştizlerin sayısı 638 bin olmuştur. Ma- yısta 755 bin ve 1394 haziranında 830 bin idi. B. Hitler, İngiliz salkurunu kabul etti Berlin, 15 (A.A.) — Eski ingiliz sa- vaşçılarının delegeleri bugün Berlinde harb ölüleri anıtına bir çelenk koymuş- Yardır. Törende 7 bin kişiden fazla se- yirci vardı. Bundan sonra Hitler deleğeleri baş- bakanlıkta kabul etmiş ve bahçede de devam eden bu konuşmalar bir saat 40 dakika kadar sürmüştür. Von Ribbentrop delegeler şerefine Hiserhof otelinde bir öğle yemeği ver- miş ve yemekte Prusya prensi Wilhelm ile Saksonya prensi de hazır bulanmuş- tur.