19 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19, TEMMUZ 1935 CUMA Hankov, (Çin) 18 (A.4A.) — Hupek ilinde Yoanşiyakov ile Şungşekikang'dd 14000 ölü taplanmıştır. Hupeh'de su bass kını yüzünden ölenlerin sayısı 50 ile 100 bin arasında kestirilmektedir. Adımız, andımızdır SU MESELESİ BAŞBAKANIMIZ ON ALTINCI YIL. No: 5020 Her yerde 5 kuruş Gündelik B.Mehmed Ali Okarın cenaze töreni GÜLÜNÇ BİR DÜŞÜNCE N. A. KÜÇÜKA Osmanlı imparatorluğuna karşı duran ve onun çabuk yıkılıp par- çalanmasını istiyenlerin ellerinde ve dillerinde kısa bir cümleden ibaret bir söz dolaşırdı: “Onlar şarklı ve asyalıdır,,. Bu sözle bizi büyük Avrupa sosyetesi — içinde sonradan gelmiş türedi bir ulus gibi göstermeğe çalışırlardı. Ta- rihçilerin birleştiği noktalardan biri de hemen bütün Avrupa ulus- larının Asyanın geniş ve yüksek yaylalarımdan koparak ayrı ayrı tarihlerde ayrı ayrı yollardan Av- rupa'ya gelmiş olmalarıdır. Şu ha- le göre bütün Avrupa ulusları ta- mamiyle şarklı ve asyalıdırlar. Fa- kat burada verilmek istenilen an- lam bu değildir. Şarklı ve asyalı sözü Doğu —meselesinin do- gurduğu politika dilinde bambaş- ka anlamı olan bir kelimedir. Lo- zanda bir daha dirilmemek üzere ölen bu kelimenin bazı Bal - “kanlı komşularımız tarafından, neş rettikleri kitab ve dergilerde orta- ya atılması dolayısiyle bu söz üs- tünde görüşlerimizi ve düşüncele- rimizi anlatmanın herhalde fay- dalr olacağını umuyorum. Osman- lx imparatorluğu bu anlamda Av- rupada yerleşmiş bir doğu devle- tiidi. Yönetim biçimleri, diniğ devleti ve cemiyeti ile Avrupa top- rakları üstünde yaşıyan başka u- luslardan ayrı bir rengi ve biçimi olan bir devletti. Fakat gene Tür- kiye cumuriyetinin imparatorluk- la ilgisi, diğer balkan uluslarından pek de farklı değildir. Osmanlı imparatorluğu tarihiğ felsefe ad- sesi ardından incelenecek olursa bu imparatorl::k yalnız bir ulusun değil içinde B-lkanlar da olduğu halde yakın doğu ulusların ya- rattıkları bir imparatorluk tipi idi. Bu ırklar arasında Türkler da- ha enerjik, daha kuvvetli olduğu için hükümdarlarla devletin ves- miğ dili türkçe olarak kalmış ve türk kuvveti diğer uluslara ege- men bir durum almıştı. Osmanlı imparatorluğu bütün tarihinde bugünkü anlamda a: ulusal bir politika güdmüş değil- dir. Tarihteki Anadolu ayaklan - maları ve sonra onların - bastırıl - ması için türk olmıyan generalle - rin yaptıkları eşsiz basınçlar <.- manlı tarihinde gayet açık olarak yazılıdır. İmparatorluk bir daha di- rilmemek üzere öldü gitti. Türk ulusu diğer ergin uluslar gibi bir devlet yarattı. Yeni doğan bu ulu sun büyük devrimlerden sonra av- rupalı anlamına, medeni kanuniy- le, sosyal kurumu ile tamamiyle karışmıs olduğunu artık kabul et- mek İâzımdır. Bulgaristan Roma ayle tipine da- ha karışr amışlardır. Diniğ kuru- mu tamamiyle doğusaldır. Şu hal- de asıl doğu tipinin bu komşumuz- da görüldüğünü söylemekle haki- kati anlatmış olduğum için -onla - rın incineceklerini hiç ummuyo - rum. Osmanlı imparatorluğunu ku- ran kahramanlar sallarla Gelibo- lu'dan geçerek zeytinyağı damla- sı gibi gittikçe büyüdü ve Viyana- ya kadar uzandı. Bu hadiseler hiç şüphe yok ki altı yüz yılm çerçeve- si içine sıkışmıştır. Fakat türk Ru- meli'de çok eskidir. Osmanlı or- duları Makedonyaya girmezden daha çok önce Makedonya'da bir- çok kiliselerde türkçe varz edildi- (Sonu $ inci sayıfada) ERMENİSTANDA Sarıkamış, 18 (A.A.) — Dün sabah Iğdır'dan hareket eden Baş- bakan İsmet İnönü, Dış Bakanı B. Aras ve yanındakilerle Karakale- de Serdarabat barajını incelemiş, Aras, Talvegnin sınır olduğu sov- yet Ermenistan cumuriyetinin baş- bakanı Tifliste bulunmadığından, başbakan yardımcısı süresiz b..; bakan sıfatiyle ve birliğin Sovyet Ermenistan'daki diplomatik ajanı, Sovyet Ermenistan hükümetinin tarım komiseri, sulama işleri şefi, sınır tuğ komutanı ile politeknik okulunda profesör mühendisten katınç bir kurul sınır üzerin - de Başbakanımızla görüşmüş ve kendisini — yanmdakilerle bera - ber — çağırmışlardır. Bu çağrı üzerine karşı tarafa geçilmiş, Serdarabad barajı ve — kanalının nasıl işlediği en küçük ayrıntıla rına kadar görülmüş ve hazırla - nan salona gidilerek birlikte sa - bah yemeği yenilmiştir. Kabul çok yürekten olmuş, Türkiye cumuri yetiyle Sovyet birliği arasında kuvvetli yakınlık ve komşu Sov - yet Ermenistan Cumuriyeti ile ara- mızdaki iyi komşuluk ilgileri hak- kında çok içtem görüşmeler ya - pılmıştır. İki dost Cumuriyetin bü- yük Şeflerinin değerleri övülmüş ve devlet adamlarınım - sıhhatleri ve türk ulusunun ve birlik ulusla- rının mutluluk ve bahtiyarlık di - lekleri alkışlarla karşılanmıştır. İki komşu devletin barış—sryasası anılmıştır. Bu hazırlanmamış olan buluşma karşılıklı çok sıcak gös terilere yol açmıştır. Başbakan İsmet İnönü bura - dan Kağızman'a gitmişler, ve öğ- le yemeğini yedikten sonra Sarı - kamış'a hareket ederek, akşam Sarıkamış'a varmışlardır. —. B. Celal Bayarın etüdleri Moskova, 18 (A.A,) — Türki- ye Ekonomi Bakanı B. Celâl Ba - yar ile Bay Nurullah Sumer ve B, Fazıl Turga, Türkstroy direktör!” ğünü görete varmışlar ve Nazilli pamuklu fabrikasının yapı proje si hakkında bilge almışlardır. Türk Bakanı bundan sonra türk talebe yurdunu gezmiş, talebenin öğretimleri hakkında bilge almış tır. Bay Celâl Bayar'la yanındaki zatlar, dün orak ve cekic adında - ki büyük celik fabrikalarını da gezmişlerdir. Sıvas - Erzurum hattında çalışmalar ilerliyor Sivas — Erzurum hattında Kı- zılırmak üzerindeki köprünün mon- tajı bitmiştir. Yarın Sivas'tan Catinkaya'ya kadar olan kı- sımda demir döşenmesine başla. nacaktır. BUGĞÜN Dördüncü sayıfamızda Fransız akademisi üyelerinden PİYER BÖNUA'nın “HABEŞİSTAN BİLMECESİ,. Adlı yazısını okurlarımıza J Elmalr suyunun boruları bitmek üzere Geçen yıl döşenmeye başlayan Elmalı kaynak sularının boruları birkaç güne kadar bitecektir. El « malı sularının da şehir sularına ka- rışması bugünkü suyun mikdarıma saniyede 15 litre ilâve edecektir. Bu mikdar şehrin su ihtiyacınım yüzde on beşini karşılamaktadır. Suların azalma mevsimine rastiı - yan bu ilâve büyük faydalar sağ - lıyacaktır. Böylelikle bu yaz şeh- rin susuz kalmasının önüne geçil- miştir. Çubuk barajından alınacak su borularının döşenmesi beşinci ki- lometreye kadar bitmiştir. Bütün döşeme işlerinin yeni yıla girme - den önce bitirilmesine çalışılmak- tadır. Barajdan alınacak suyun bağ- lanması ve diğer işlerin birçoğu ve bu arada süzgeç enstalasyonunun (Sonu $ incl sayıfada) . Dünkü sayımız- da vakitsiz ölümü- nü büyük acılarla haber verdiğimiz devrimin — değerli çocuğu Çoruh saylavı ve Kamu - tay kestörlerinden B. Mehmet Ali O kar'ın gömme ala- yıdün içtem bir törenle yapılmıştır. Törende Kamutay Başkanı ve şehrimizdeki bütün bakanlar, say- P. T. T. NİN BEŞ YILLIK PROGRAMI Ayni tipte yeni kurağlar yapılacak, bütün işler makineleştirile Pektir Şehirler arası telefon hatları- nın yapılması işine P. T. T. Genel Direktörlüğünce devam edilmek- tedir. Zonguldak hattına - iki, üç koldan başlanmıştır. Bu hattın a- ğustos sonuna kadar - bitirileceği umulmaktadır. İstanbul - Ankara arası - tele- fon hattı için Avrupa'dan getirti- lecek üçlü Ramplatörün eksiltme- si iki üç güne kadar yapılacaktır. Yeni enstalasyon tamamlandıktar sonra konuşmeların ucuzlaltılma- &ı çareleri araştırılacaktır. P.T. T. Genel Direktörlüğü, yönetgenin bütün iş şuğbeleri ü- — B. Musolini İngiliz büyük elçisi ile habeş durumunu görüştü Londra, 18 (A.A.) —. İtalyan - habeş anlaşmazlığı, İngiltere bü- yük elçisi ile B. Musolini arasın - da dün Roma'da yapılan yeni k. nuşmaların konusu olmuştur. Bu konuşmalar, gizli yapılmıştır. Adisababa'daki ingiliz büyük elçisinin, Habeşistan'a silâh çıkatı hakkında habeş imparatoru ile bir konuşma yaptığı hakkındaki ha - ber, Londra'da berkitilmemiştir. İngiliz hükümeti silâh çıkatı üzerine hiçbir ambargo kofma mıştır. Çıkat özgürlüğü için hükü- mete verilen ve şimdi incelenmek. te olan iki dilergeye uygun cevap verilmesi ihtimali vardır. zerinde hazırladığı beş yıllık ça- lışma plânı incelemelerine devam etmektedir. Beş yıllık program, yönetge - nin teknik şubelerdeki işlerini tam bir düzene koyacak ve geliştire « cektir. Resmimiz plânın bir konu- su olan ve bir tip üzerine yaptırı « lacak P. T. T.kurağlarından biri- | nin projesini göstermektedir. Çi lav arkadaşları, ge - neraller, süel ileri ge- E lenler, asker ve po - lis kıtaları, ve ken - disini seven yüzlerce kişiden katınç bir kalabalık bulunmuş - tur. Miızikanın gö - nüllere dıgıuuluk veren yas havası içinde öğre uze. . Nümune hastayurdundan kalkan cenazenin Hacıbayramda namazı kılınmış ve Samanpazarı yoluyla * Cebeci'ye götürülmüştür. Mehmet Ali Okar'ın mezarı başında; kendisiyle silâh arkadaş- hığı yapmış bir uçman subayımız aramızdan ayrılacağı güne kadar' örnek bir yurdsever olarak kalan' sayın ölünün hayatını kısaca an - hattı Balkan harbında ve büyük harpta kurtuluş savaşında yılma: dan döğüşen ve devrimden sonra ürk'ün büyük eserinin bayrı kendisini tanıyanların ve sevenle- rin acı dolu yüreklerinde bıraktı- ği üzünü unutmryacaklarını ve o - nun yerinin boşluğunu daima du- yacağımızı söyledi. Sayın ölünün aylesinin ve ya- kınlarının kederlerini paylaşırız. .—— İstanbulda Yerli mallar sergisi açıldı İstanbul, 18 (A.A.) — Yedinci yerli mallar sergisinin açılış töre- ni bugün saat 17 de yapıldı. Serginin kurulduğu Galatasa. ray lisesi bayraklarla donatılmıştı İstanbulun tecim ve endüstri çe . venleriyle ilgili iki yüzden fazla çağrılı gelmişti. Bunların arasın - (Sonu 5 inci sayıfada) Hava tehlikesini hiç bir zaman dan çıkarmıyalım!