23 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

gtbi? Balkan modeli 1908 devrim- cilerinin icadıdır. Bizim içine gir- diğimiz batı kültür dünyası Bal - kanlardan ötede başlar. Gerçi Bal- kan memleketleri arasında da de- vece farkları vardır. Şüphesiz Ro- manya Bulgaristan'dan daha ileri- dir. Fakat ne de olsa, batı kültü tü kurumlarını yeniden bina eden memleketler, en iyi ve en ileri mo- dele gözlerini çevirmelidirler. Bu idori ve iyi model, lâtin Avrupa - sanın bile üstünde, kuzay Avrupa- sındadır. Balkanlaşmak, yalnız, sı- yasa lehçesinin bir deyimi değil- dir. Bu kelimenin anlamını biraz Aaha genisletmemiz lâzım gelir. Bayındırlık ve gelişim davası - mı Balkanlarda sınırlamak, gele - cek nesilleri her şeyi tekrar ve ye- aiden yapmak gibi ağır bir zah - mete sokmak olur. Bizim kendi ih- tiyaçlarımız ve karakterimize gö- «e kendi yaratacağımız kurum - Aardan ayrı olarak, benimseyece- ğimiz örnekleri, ancak, batı kül - türünün kuzay tarafında arama - hıyız. Sayılı ingiliz sıyasa adamla - rından biri bana demişti ki: « — Eğer İngiltere'yi yıkıp yeni - deü yaptırmak elimde olsaydı, İs veclilere yaptırırdım. » Levanten nasıl gene avrupalı ise, balkanlı ondan biraz ayrı, fa- kat ona benzer bir avrupalıdır. Biz, yeniden uyanan, canlanan ve şahlanan türk enerjisini, böyle dar bir sınır içi »e hansedemeyiz. Bayındırlık şleri ile uğraşacak olan bütün gen lerimizi, batı tek nik v- | iltürünün en çok ve en ye- ni geliştiği memleketlerin görüş ve düşünüşüne göre hazırlamalı yız, Eğer İstanbul bizim devrimiz- de bayındır bir şehir olursa, bu şe- hirde yapılacak olan bütün yeni parçalar, Balkanlar üstünden en yeni ve ileri batı ile birleşmiş ol - malıdır. Atalarımızın bayındırlık ve sanat eserleri, birinci -sınıftı. İkinci sınıf avrupalılığı reddetme- Tiviz. Yukarda yazdığım havadis, ih- timal, basit bir gazete duyuğun - dan başka bir şey değildi: fakat ne de olsa Balkan dersi sözünün zihinlerden silinmiş olmasına yar- dım için her fırsattan a! ve türk gençliğinin gözünü Bal kan aşırı görmeğe alıştırmak bor cumuredur. F.R. ATAY İstanbul Hıılıc sosye- tesinin durumu Sözbağı hükümlerini yapma dığından ötürü İstanbul Haliç va- pur sösyetesinin durumu Ekonomi Bakanlığınca gözden geçirilmiştir. Sosyetenin bırakığı devlete geçer- se İstanbul urayı veya Akay eli ile yönetilmesi düşünülecektir. ı Gündelik BALKAN MODELİ Istanbul'dan çıkarken gazete - lerde şöyle bir haber okudum: « Florya'da, Varna plâjında oldu- gu gibi, beton banyoluklar yapı - lacaktır. » Niçin Varna plâjında olduğu —. Editne — İstanbul yolu Tekirdağ, 22 (A.A, ne - İstanbul yolunun aeraadan Lüleburgaz'a kadar ve Muratlı, Büyük Karıştıran yolu mum yüpılması hazırlıkları beyla maştır. y Mareşal Fevzi Çakmak gitti Genel Kurmay Başkanı Mare- şal Fevzi Çakmak dün akşamki trenle İstanbul'a gitmiştir. Durak- ta kendisini bakanlar, saylavlar ve generaller uğurlamışlardır. —-. Bayındırlık Bakanı- mız İzmirde Afyon, 22 (A.A.) — Bayındır. lık bakanı B. Ali Çetinkaya, An- talya hattı uğrağı ve şehirdeki bâ- yındırlık çalışmalarını gözden ge çirdikten sonra sabah saat 4 de İzmir'e doğru yola çıkmıstır. ».. İzmir, 22 (A.A.) — Bugün sa- at 1855 de Afyon'dan gelen tren- le Bayındırlık Bakanı B. Ali Çe - tinkaya gelmiştir. Basmahane is - tasyonunda ilbay Genera! Kâzım Dirik. Sarbay Behcet Ux, Komu - tan albay Rasim ile sehrimizde bulunan saylavlar ve İzmir — ba - yandırlık işyarları, basın oruntak- ları tarafından karsılanmışlardır. Mızıka ile süel kıta, polis ve uray müfrezeleri tören yapmışlar- dır. — B. Celâl Bayar Moskovaya döndü Moskova, 22 (A.A,) — B. C lâl Bayar ve B. Zekâi Apaydın dün Leningrad'tan buraya dön — müşlerdir. Sovyetler birliği tecim odası; türk ekonomi salgıtı şerefine bir tören yapmış ve bunda dış tecim komiserliği yardımcısı B.Ella.a, Türkiyedeki sövyet tecim orun - tağı B. Vorobilof, dış komiserliği birinci doğu şubesi direktörü B, Zukerman, Türkiye elçiliği ve dış işleri ve dış tecim komiserlikleri yüksek işyarları bulunmuşlardır. —— 2000 göçmen geldi Tekirdağ, 22 (A.A,) Dün vapurla iki bin Silistre'li göçm.n gelmiş, derhal yerleştirilecekle —| ri bölgelere gönderilmişlerdir. Anibalin benzetcisi yolda Sen - Bernard, 22 (ALA,) — .Anibıl'iıı yaplığını - tekrarlamak isteyen amerikalı yazar Burton, fi' sırtında büyük Sen - Bernard'a « Fil strtında dağı aşan gazeteci Rişar Halibörtoü miştir. Fil, yüksek yerlerin hava sına zorlukla — dayandığında:.. Burton'un bu akşam dağın italyas yamacına doğru hareket etmesi lhınıl'ı çoktur. ÂAdımız, andımızdır. Yllllî."llü"ıl"dîl rejim meselesini B. Çalda- ris anlatıyor Atina, 22 (A.LA.) — B. Çalda ris, bir yunan gazetecisine, kır..' lığın geri dönmesi için lâzım olan oy nisbeti hakkında sıyasal parti oruntaklarının sonradan anlaşacak larını söyledikten sonra demiştir ki: “— Ayrış basın, B. Kondilis'e rejim meselesinin bir hükümet v. ruşu ile kotarılması çaresini ara - mak niyeti yastamakla yanlış dü- şünmektedir, Sü Bakanı ayrışıkla rının sandıklarından çok uzgören- dir. Bütün hareketleri kanunun çerçevesi içinde kalmaktadır.,, Başbakan, Avrupa kaplıcala - rından birine gezisi hakkında. dürumun buna izin —vermediğini söylemiş ve Atina şarbayı B. Mot- zides'in Londraya yaptığı gezi hakkında da demiştir ki: “— Şarbayın bu gezisinde res- müiğ bir ödev yoktur. Gezi,, ancak eski kıralın durum — hakkındaki doğru düsüncesini öğrenmek için faydalı olacaletır (Sonu 2. ci sayıfada) B. Ruzveli neden yenildi? Vaşington, 22 (A.A.) — B. Ruzvelt'in uğradığı son yenilmele rinin, bazı kanunların kabul edil. memesi için birçök para harcamıs B. Pranklen Ruzvelt olan ıııımıl. ekonomik örgütlerin bi ü eseri olduğu kesin ola rak anlaşılmaktadır. Cumur Başkanı, “Holdings,, sosyetelerinin adamları tarafın - dan sena koridorlarında yapılan propagandalar ve cumur başkan- Trğının yenilmesi ile sonuçlanan sena görüşmelerinin ne gibi şart lar içinde geçtiği hakkında gerç' yapılmasını emretmiştir, Yapılan araştırmalar, öneml' sonuçlara varmış olduğundan, bü yük kumpanyaların yolsuz hare ketlerini meydana çıkarmak üze. gerçinlerin genişletilmesine kara vermiştir. Vaşington, 22 (A.A.) — Senr tarafından büyük klılıpınyı!ı. yaptığı yolsuz hareketler için şir. diye kadar yapılan gerçinlerin « nuçları suçlandırıcı büyük bir dos ya şeklinde toplanacak ve B. Ru. velt, eylülde pasifik denizi kıyıla- rında yapacağı gezide bu dosyayı beraberinde götürecek ve oradan bütün ülkeye bildirecektir, B. Ruzvelt'in giriştiği işleri b şaramamış olmasını, daima tröst lerin gercek bir ayrısıklığivle kar şılamış olmasına vatsıvacağı kuv vetli bir ihtimal içinde görülmek tedir. Ilanmızm Londra, 22 (A.A) — Deyli hur'dan italyâ -K 23 TEMMUZ 1935 SALI Telarafa La - karışıklıklarda bildiriliyor: Son ölenlerin sayısı 10, yaralananlarınki ise, 5 1 ingilis polislerinden olmak üsere 7TA kişidir. Her yerde 5 kuruş 3SU tur., © Çzel hükümet büdüeme ilreleeg d>— n Habeşistan İngiltereden para ve yardım istedi - Habeşistanın bü silâh stokları varmış — İngilterenin takınacağı tavır nasıl olacak? Habeş ordusuml!a uçaklara karşı müdafaa topu l.onıln, 22 (A.A.) — Habeşis tanın yeni Londra elçisi B. Azay - Jagner Marten, Deyli Ekspres ay tarına, şu diyevde bulunmuştur; *— Ben buraya iki milyon is- terling lirası ödünç bulmağa ça lışmak için geldim. Harbı sürdü - rebilmek ve Habeşistanın ekono mik durumu ile mağtenlerini ge- lıwrııek ve işletmek için çok para- yâ ihtiyacımız - var. baaşramazsam, Amerika'da ödünç mak üzere B. Pierpont - Morgan ile büluşmayı umuyorum.,, Habeş elçisi, Londra'ya aynı zamanda İngiltere hükümetini Habeşistana destek olmağa ve u - luslar sosyetesi ve meselâ Süveyiş kanalının kapatılması gibi bir ta- kım tedbirlere sevketmek için et kerliğini kullanmağa ve Habeşis tan'a yollanacak silâhlar üzerine konulan ı.mbıııoyu kaldırmağa kandırmak üzere geldiğini de söy lemiştir. ... Londra, 22 (A.A.) — “Deyli Ekspres,, gazetesi, aytarı ile yap - mış olduğu bir görüşmede, Lon dra'daki yeni habeş elçisi, bugün Habeşistanın elinde önemli - silâh ve cebe stokları ve en çok maki - neli tüfek, levois tüfekleri, obüs topları, uzun menzilli sahra topla- rı ve birkaç uçak topu bulundu « ğunu söylemiştir. .. Londra, 22'(A,A.) — Kabine, bu akşam özel bir toplantı yapa - vak habeş - italyan meselesini gö- rüşecektir. “Deyli Tnlgııf.. güzetesi bu huıuılı diyor ki: “ İngiltere hükümeti, barışçıl bir kotarma yolu bulunamıyacağı anlaşılırsa, ne gibi bir girgide bu- İunacağını kararlaştırmalıdır. Bu kararın, İngiltere'nin 1914 yılı yazındanberi almış olduğu ka: rarların en önemlilerinden biri olması ihtimali vardır. ... Londra, 22 (A.A,) — Bakan - lar toplandılar, habeş meselesini görüştükleri sanılmaktadır. (Sonu 2, ci sıyılldl) Hava tehlikesini bilen,,ü uye yazılan- kadar kuru leri bu keyi ulu tehli- sumuzun iyice anladığını göstermektedir.