23 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

23 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

uelişi 23 İTemmuz Buğgün 23 temmuz. Yirmi ye « di yıl önce bu e 10 temmuz der- dik ve bu iki k. e yanyana bir lişe halinde * iyet bayramı,, anlamına gelirdi 10 — 23 temmuz bir kurtuluş günü değildi. Osmanlı imparator - luğunun tuğralı alnında kara yazı ile yazılm bir sonucun beş, on yıl geri kalmasını başarahilen bir kalkınma günü idi. 10 temmuzu yapanlar, Türkiye- nin bütün derdi sultanların elin - deki yetkinin uçsuz bucaksızlığı dır sanmışlardı. 1908 temmuzunda — doğan bu inan, 1919 mayısına kadar aksak bir yaşayışla yaşadı; kendini sü - rükledi, z 1908 osmanlısı, yıkılmak üzere olduğunu hayal meyal görebildi. ği imparatorluğunun tarih boşluk- larında param parça olmasına en- gel olabilmek için ona 10 temmuz payandasını dayamış ve bu tedbir kendisine yetmişti. Hürriyet bayramının ulusa ba- ğışladığı anasal kanunun üstün - de Sultan Hamid tuğrası ve altın- da Kızıl Sultan imzası vardı. Ba - baları ve dedeleri asırlarca istib - dadın tadını tatmış osman oğulla- tının korku zoruyla bastıkları bu tuğranın, attıkları bu imzanın ne iki yüzlü ve yalancı olduğunu en miyop gözlerin bile iyiden iyiye görebilmesi için on yıllık bir süre yetişmiştir. 10 — 23 temmuz, memlekete gerekli özgürlüğü, özgenliği ve kurtuluşu değil, ancak bunların yasaksız ağıza alınabilmesi iznini getirmişti. Çocuklarına Hamid adını takamı yan, padişah — Yıldızda oturduğu için çorbalık şehriyenin bir çeşi - dine yıldız diyemiyen — bunalmış bir halk için 10 temmuz, umdu - ğunun üstünde bir genişlik, bir se- vinç kaynağı gibi gelmişti. Batıya doğru yürümesi gere - ken türk ulusu için “tanzimat,, bir çeyrek adım, 10 — 23 temmuz ise bir yarım adım olmuştu. Bugün işte o günün yıldönü - müdür. Bugün tam bir kurtuluşun, ge- niş bir erkinliğin, eksiksiz bir şe- kilde batıya yönelmenin ne demek olduğunu öğrenen türk ulusunun gözünde 10 temmuzun gerçek an- Tamı anlaşılmış, değeri bilinmiştir. Bugün, onun yıldönümünü an- dığımızın sebebi bu yarım adımın; eksik ve yanlış da olsa, iyi dilek- Terle atılmış olmasından ileri ge liyor. M. Nurettin ARTAM —— —— | Manisa — İzmir maçı İzmir, 22 (A.A.) — Şehrimize gelen Manisa şampiyonu Sakarya takrmı ile İzmir şampiyonu Altın- ordu arasında yapılan maçta Al - tınordu bire karşı altı sayı ile Sa- karya'yı yenmiştir. Uşak bölgesinde spor Uşak, .22 (A.A.) — Spor böl- gesi final maçlarının yapılazak şamp'yonun belli olması için Ge - diz ve Simav sporcuları Uşak'a geldiler. Gediz ve Si sporcula- rı arasında yapılan iki maç biri sıfıra karsı 6, diğeri sıfıra karşı 5 sayı il> Simavlıların üstünlüğü ile Bi’gî. S*mavlılar bugün Uşak Genç lerbirliği ile karşılaşacak ve bu maçta kazanan, bölge şampiyonu olacaktır. Denizlide spor Denizli, 22 (A.A.) — Çivril Yeşilova takımı ile Denizli İdman- yurdu takımı arasında bugün ya- pılan fetbol lik maçı çok ivi olmuş ve ikive karsı üc sayı ile Çivril ta- kımı birinciliği almıştır. ANKARA BİRASI: Sıcaklarda serinlik, iJıer ğ Bütün gazino, balçe ve lokantalardan isteyiniz. 06 .. Dünkü İstanbul gazeteleri Basyazılarında ne diyorlar? . te gerçekten Cumhuriyet br;: t:ılyın — Habeş savaşı görecek miyiz? diye yazdığı başyazısında B. Yunus Nadi diyor ki: “Bir İtalyan — Habeş savaşı ya'nın bu işe çok İtal. dan ziyade Hobeşist. olur olmaz is- teğe boyun eğmiyecek olmasından çı- kabilir. Bizce İtalyan — Habeş anlaş. mazlığının bir savaş sonucuna sürükle- nip sürüklenmemesi daha ziyade Habe şistanın şimdiki tutur u değiştirip değiştirmemesine bağlı bir iştir. Habe- şistonı hattâ ingiliz önergelerine kar. şı da uysal olmadığı zamandır ki, ora- dâ az çok ciddiğ, az çok uzun sürecek bir savaşı düşünmeğe yer yoktur. Bu du- rumlara göre biz şimdiki geklinde İtal- yan — Habeş anlaşmazlığının hâlâ er geç bir pamuk ip! ğine bağlanacağını oranlamak en doğrudur. fikrinden bir türlü ayrılamıyorurz.. du kafa ile kol KU RUN denkliği — adir başyazısında B. Asrm Us diyor ki: “Spor yalnız - gençler için gerekli bir şey değildir. Spor türlü türlü idman yarışlarından birinci gelmek — için ha. zırlanmak da değildir. Spor, her yaşta her #ımıf halk için gerekli bir beden ha- reketidir. Aynı zamanda kafa kol hareketlerinin denkliği demektir.,, ZAMAN da Zaman im- zalı yazıda da tramvay şirketinden geri alınacak para- nrn nereye geleceği hakkında yazılan yazıda deni. liyor ki; “ Bu mescle Üzerinde daha fazla durmağa lüzum yoktur. İstanbul halkı- nin eebinden zorla alınan ve şimdi Na- fıa Bakanlığının himmetiyle istirdad edilen bu iki milyon lira behemehal ge- ne İstanbulun ve hattâ bütün memle. ketin en büyük bir derdini tedaviye sarfedilmelidir. ve edilecektir., ve neye barcanması Tâzım Bir maden suyu bulundu Adapazarı (Özel) — Arapkir öğretmenlerinden Bay Muhiddin Özdemir Akkezi kamununun Kuz- luk köyündeki bir mağde.. suyu - nun iyiliklerini anlata anlata biti - rememektedir. Bu yurddaşımızımr anlattığına göre bu köyde fışkı ran mağden suyunda gaz karbo - nik mikdarı pek fazladır, o kadar ki bir şişeye doldurulduktan 300 ra ağzı derkal kapanırsa tapayı atmaktadır. Kendi karı.. ' olan hastalığı için bi sudan içmiş ve hastalığından eser kalmamıştır. Bulunan bu mağden suyunun pek fazla kıvmetli olması ihtima - Hine karşı Sıhat Bakanlığının bu iş- le uğraşması ve lâzım gelen tab'”i yabtırması çok faydalı bir iş ola caktır. Bayrak öğreneği Sü Bakanlığı yürürlükte olan bayrak öğreneğinin kanunlaştı - rılmasını önergelemiş ve bu d'lek Boşbakanlıkça uvgun görülmüş - tür. İlgili bakanlıkların oruntakla: rından. kurulacak komisyon Ka - mutay toplantısına kadar kanun projesini hazırlıyacaktır. Böylece resmiğ ve özel yerlere asılacak bayrakların bir örnek olması ve ne güin ve nasıl asılacağı belli ola- caktır. Konya ovasının sulanması Konya ovası sulama alanı ka- nallarının ana enstalasyonunu de- giştirmek ve onarmak kararını veren Tarım Bakanlığı bu işler için direktif vermek üzere Kon - ya sulama yönetgesi direktörü B Aziz'i Ankara'ya çağırmıştır. Çok yakında işe baslanılacaktır. ULU 5 İÇ HABERLER ISTANBUL TELEFONLARI Üniversite rektörünün diyevi İstanbul, 22 — Üniversite rek törü eczacı okulu hakkında ortaya çıkan dedi kodular ve hukuk fa kültesinde ders yılının artırılıp artırılmıyacağı hakkında şunları söyledi: “ — Eczacı okuluna getirilecek profesör, Löve'nin geçen yıl gele- memeşi bu okulda durumu gecik - tirdi. Löve gecikince konturatı bozularak yertine, — bu işlerle çok iyi uğraşmış olanlardan profesör Bogendorl getirilmiş ve eczacı ©- kulunun ders programları bu pro- fesörün verdiği rapor üzerine ta külte profesörleri kurulu tarafın dan saptanmıştır. Hangi dersle rin nerede ve nasıl! — okutulacağı meselesi bir ilim işidir. Dişçi ve cezacı okullarında idarenin doğru- dan doğruya fakülte dekanlarına verilmesi kararlaşmıştır. Hukuk fakültesinde tahsilin dört yıla çı- karılması kesinleşmemiş bir arzu- dur. Bakanlık henüz kararını ver- memiştir.,. Kâğıdhane'de 32 ev yandı İstanbul, 22 — Bugün Kâğıt hane köyünde yangın oldu. Rüz gâr sert ve köyde bütün yapılar tahta olduğu, itfaiyeye de biraz geç haber verildiği için 32 ev yan- dı. Evleri yananların yezleştiril mesine uray yardım ettüi. Lozan gününün kutlama programı İstanbul, 22 — Üniversite Lo- zan gününün programını hazır - ladı. Toplantıyı bir söylevle rek - tör açacak, ekonomi — profesörü B. Şükrü Baban bir konterans ve- recektir. Törenden sonra Taksim anıtına çelenk konacaktır. İstanbulda ekmek fiatı değişmiyor İstanbul, 22 — Bugün toplanan narh komisyonu buğday fiatlarını yeniden gözden geçirdi ve narhın olduğu gibi bırakılmasına karar verdi. İstanbul limanmda yapılacak rıhtımlar İstanbul, 22 — İstanbul lima- nında yeni yapılacak — rıhtımlar için fen kurulunun başladığı etüd- let epey ilerledi. Sonuç ay başına kadar belli olacaktır. Liman direk törü Rauft Manyas, diyevinde kad- rolarda yeni bir değişiklik yapıl - mıyacağını söyledi. Telefon sosyetesini kont- rol komisyonu çalışıyor İstanbul, 22 — Hükümete de - vir ve teslimine kadar İstanbul te leton sosyetesini kontrol etmek ö zere İstanbula gelen komisyon bu sabah işe başladı. Sosyete direk - töründen sösyetenin örgüt ve ça- lışma tarzı hakkında izahlar aldık tan sonra sosyetenin — tesisatını gözden geçirdi ve lüzumlu görü len yerlere posta ve telgraf ida resinden getirilen uzmanları kon- trol için yerleştirdi. * İstanbul, 22 — Bu pazar Flor: yaya trenle tam 28.400 kişi pitti. * İstanbul, 22 — Bugün İstan bula Norveç bandıralı bir okul ya t geldi. Yeni tüze sarayımım yapı hazırlıkları İstanbul, 22 — Yeni tüze sara- yının yapı hazırlıklarına başlan dı. Bina Tomruk dayresi denen yere yapılacaktır. Bu yerde istim- lak edilecek ev ve arsaların değe ri 80,000 lira kadar tutmaktadır. Bulgaristanlı altı türk yurdumuza sığındı İstanbul, 22 — Bulgar sınızın- da Söğüd bölgesinde ikii: olmak üzere altı kişilik bir türk göçmen kafilesi muhataza işyar larına teslim olmuşlardır. 20 üniversiteli İzmire gidiyor İstanbul, 22 — İzmir ilbayının çağırısını kabul eden 20 üniversi- teli genç yarın İzmire gidecekler ve İzmir köylerinde etüdler yapa- caklardır. Tavan arasında çıkan insan kemikleri İstanbul, 22 — İki gün önce Ni- şantaşında Selçuk apartımanının tavan arasında bulunan insan ke- miklerinin kimin olduğu ve bura- ya nasıl konduğu hâlâ anlaşıla - madı. Morg doktoru tahkikatla uğraşıyor. Adisababa elçiliği çalış- mağa başlıyacak Hükümetimiz tarafından Adis- ababada kurulan elciliğin 15 ağus- tosta çalışmava baslıyacağını Dış Bakanlığı öteki bakanlıklara bil - dirmiştir. Yeni hayvan sergileri Hayvancılığı — şevklendirmek için açılan hayvan sergilerinin il - ki bu yıl Uzunyayla'da açılmıştı Güze doğru daha 20 kadar ild- d- sergi açılacaktır. Bu sergilerd- da- Şıtılan öndül 400 bin lirayı bul - maktadır. 1513 numaralı kanunuu hükmü altına girecek hükümet borçları 1927 finans yılı sonuna kadar ulusal hükümet büdceleriyle ili - şikli belgelere dayansın dayan - masın, 1513 sayılı kanunun hü « kümlerine uydurulacağını Finans bakanlığı ilbaylıklara bildirmiş . tir. Yeni Lahey işgüderi Dış Bakanlığı birinci dayve şe- fi işgüder B. Abdü!hamid, Lahey işgüderliğine atanmıstır. Bir bahçe ve iki yol yapılıyor Iç Bakanlığı tarafından boşal- tılan ve dün yıkılma işi tamamla - nan arsanın bahçe haline getiril - mesine başlanılmıştır. ... Keçiören çevresindeki yola - rın yapılınasına urayca karar ve - rilmiş ve iş eksiltmeye çıkarılmış- tır. ... Kamutay önünden durağa gi - den yolun asfalt olarak yapılması için dün Fi önünden Kamutay altındaki dört yola kadar cadde pelip ge çenlere kapatı!mıştır. Kamutaya ve Sağışkura gitmek — istiyenler Parti kanısından gececeklerdir. Karacabey harası Harcaları büdce imkânları içir de iyi bir hale getirmeğe çalışan Tarım Bakanlığı ilk iş olarak Ka- racabey harasında yapıya başla - mıştır. Bu harada fenniğ at, insk, tay ahırları, idman tavlaları, ağıl. Tar, laboratuvarlar ve işyar evleri yapılacaktır. Çorum ilinde pamukçuluk Tarım Bakanlığı Çoruma ilinin bazı yerlerinin ve en çok bu ilin Osmancık ilçasinin pamuk ekimi- ne elevrişli olup olmadığını ya - kından incelemek üzere bakan!.'ı pamukçuluk uzmanı Bay Celâl'i bu dolaya göndermiştir. Kızılcahamamda Atatürk günü eşsiz bir bayram oldu Kızılcahamamda Atatürk gününün kutlanışından bir görünüş Kızılcahamam (Özel aytarı - mızdan) — Büyük Önderimiz Atatürk'ün geçen yıl Kızılcaha mamı şereflendirdiği 16 temmu zun ilçemizde her yıl büyük gös terilerle ve (Atatürk günü) adiy le kutlanması kararlaşmıştı. Bü - tün ilçe tam bir yıl bugüne hazır lanmıştı. 16 temmuzda ilçenin bütün so- kakları donatılmıştı. - Kızılcaha mamrmn en uzak kövlerinden gelen hir kh-Ik tslahalığı ilcenin Kt t cağını doldurmuş, şimdiye kadar eşi görülmemiş bayramlardan bi - rini kutlamak gayesiyle çırorsan ilce Atatürkün adının kutsallığı !a âdeta büyümüş, güzelleşmiş, gelip mişti. Söylev veren aytaçlar Ata - türkün ayak bastığı verin ne bü » yük bir şeref kazandığını ve ba - günün ayralığını anlattılar. Bundan sonra pzhlivan güraş- leri, müzik, ve bin bir e$lence, fe- ner alavı erasında sabaha - kadır eölenildi < eee eee AŞ e man neşe ve sıhhat verir. (Yenişehirde Orduevi hahçesinde ve Orduevi karşısında - mühendisler birliği lokontasında hususi tertibat ve teşkila timız herkesi memnun eder.)