25 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

25 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Gündelik BİR TEDBİR Son birkaç yıl içinde, genel hizmetler gören birçok - bırakığlı Çimtiyazlı) işler, devlet eline geç- ti. Afyon - Kasaba demiryolu sa - tın alındı. Aydın demiryolu hazi- randanberi devlet malı olarak iş - Kiyor. İstanbul ve İzmir rıhtımla - rı artık yabancı kapitaller için en kötü bir işletme ile çok kazanç iren birer kaynak değildir. Her i şehirde, liman ve rıhlam işleri devlet yönetimi altında — yalnız türk ekonomisinin öz asığını kul- lanıyor. Bu işlerin devlete geçme- 'den önceki hallerini biliyoruz. Hiç birisi de iyi kurulmuş, gereğinde işler bir halde değildi. Aydım demiryolu, baştan aşağı onarılmak istiyordu. Yollar ba - kımsız, yapılar çok eski, teknik kapasite düşüktü. Bu halile verim- K Ege'nin eşsiz. ürünlerini nasıl taşıyabilirdi. Bu ya pek pahalı olacak, yahud ta bakımsız bir ta- şamadan dolayı ürünün değeri ek- silecekti. Ege çevresinde — dolaşanların Aydın demiryolu üzerinde çek - tikleri bir günlük ezinç yıllarca unutulamaz. Vagonlar köhne ve basık, trenin kaldırdığı toz fırtı - nası içinde nefes almak bir iş - kence. Kasaba demiryolunda da du - rum Aydın'ınkinden pek başka değildi. Ekonomik akış buralarda da çok güçleştirilmişti. Biz bunlardan devlet demiryol- larındaki şartları istemiştik. Bu istek, sonunda bir anlaşmaya vardı. Şimdi devlet, Türkiye'nin başka yerlerinde olduğu gibi bü- tün Ege çvresinde de iyi bir yol- culuğun, ekonomik bir taşım işi - nin demiryoliyle olacağını yakın - da gösterecel tir. İzmir rıhtımının acı talii he - nüz unutulma nıştır. Bunu işleten- ler Türkiye'de devleti, dış illerde hisse sahiblerini aldatacak birçok hilelere sapmışlardı. Hükümet vaktinde işe elkoydu. Bunlar kötü ve bulaşık hesablarının - içinden çıkamıyacaklarını anladılar ve her şeyi yüzüstü bırakıp gitmeği göze aldılar. İştanbul rıhtımının bir antre- po derdi vardı. Rıhlımsız yerler - den rıhtım yapılmak için birçok paralar alınmışken hiç bir şey ya- pılmamıştı. Bunu soranlar olma - mış mıydı? 4 Geçmiş devirlerin bütün eğri yollarında yürüyerek böyle bir so- runun önünü lardı. Bütün bunları anmakla bir ye- re ilişmek istiyoruz. Geçen ay içinde İstanbul telefon sosyetesiy- le Ankara'da uzun konuşmalar oldu. Devlet telefonları satın 'ı..' mak için en iyi şartlar ileri sürdü. İş bir sonuca varmadı. Bayındırlık Bakanlığı İstanbul telefonlarımı yakından kontrol etmeğe karar verdi. Bılıınl;l:lişyıır(l::_ ıoıyı_ıd; içinde çalışıyorlar. isyon ı":h ılınç: şebekenin onl_n.bnaı.nı ve tesisatın kuvvetlendirilmesini gerekli bulmuştur. Bu gösteriyor ki Bayındırlık Bıkuılıi_ıı!m 308 yete üzerindeki sıkı ilgisi, birgün bir milyona yakm nüfuslu ;e!ınııv telefonsuz kalmaması içindir ve sosyetenin gidişinde, böyle bir tehlike vardır. Demiryollarında, rıhtımlarda alınan önemli tedbirlerin, İstanbul telefonları için de alınmış oldu - ğunu görmekle, bütün memleket geniş bir güvenlik içindedir. Kemal UNAL DĞETEEEE AT BDETTEE LAT BAŞBAKANIMIZ Trabzona gitti Hopa, 24 (A.A.) — Başbakan İsmet İnönü 24 temmuz sabahı Artvin'den hareket ederek Kıvart- shane ve Margul bakır mıntaka - Tarını dolaşıp Hopa'ya gelmiş ve 'Trabzon'a hareket etmiştir. Bay Çetinkayanın İzmirdeki etüdleri İzmir, 24 (A.A.) — Şehrimiz- de bulunmakta olan Bayındırlık Bakanı B. Ali Çetinkaya Alsan - cak'ta Aydın demiryolları istas - yonunu, antrepo ve depolarını gezmişlerdir. Bakan, devlet de - miryollarının yedinci ve sekizinci işletme ispekterliklerinin birleş - tirilmesi üzerinde de incelemeler yapmaktadır. Ürünlerimizi koru - mak için Kasaba hattında yetiri - len tarifenin bugün yarın bu hat - ta da aynen yeritileceği hakkında diyevde bulunan B. Çetinkaya, İz mirde kalacakları bir hafta içinde Küçük Menderes havzasında baş - Tanan Cellâd gölünün kurutulma - « ve Menderes yatağının yeğrimi işlerini yerinde göreceklerdir. Adımız, andımızdır ULUS İtalyan - Habeş anlaşmazlığının doğurd 25, TEMMUZ 1935 PERŞEMBE Karlsruhe, 25 (A.4.) — Alman iç ba kanı “Genç kuvvet,, adlı katolik kurumu- nu kapatmış, mallarını zapletmiştir. Ko- tonya ile başka yerlerde Hitlerci gençlerle katolikler arasında çarpısşmalar olmuştur. Her yerde 5 kuruş u gu yeni durum ' e Mama ea « sya .. . Japonya Habeşistana silâh gönderiyor İtalyan basını, İngiltere ve Japonya'ya durmadan çatıyor - Fransız gazete- leri (Uluslar Sosyetesi dürüst olmalıdır) diyor - Habeş harbı bir (sömürgeler Roma, 24 (A.A.) — İngiltere- nin Habeşistana silâh gönderil - mesi yasağını kaldırmaya karar verdiği hakkında Londra gaze - telerinde çıkan haberler burada büyük bir kızgınlık uyandırmıştır. İtalyan basını, bu karar dola yısile İngiltereye şiddetle çat - maktadır. Giornale d'italya diyor ki; * Bu karar İngiltere ile Habeş- istan arasında sıkı bir. elbirliği olduğunun reddedilemez bir bel - ğgesidir. İtalya bu kararı İngiltere- nin İtalyaya karşı açık bir düş - manlık hareketi olarak karşılar. İtalya bunu bugün için olduğu gi- bi ilerisi için de gözönünde bulun- duracaktır. Londra'da Büyük Bri. tanya'nın ancak uluslar sosyetesi - nin benliği ve dünya barışı ve tü - »- aa —— ——— Anadolu Ajansına geçmiş olsun Dün saat 18 sularında Ana - dolu Ajansı ku- rağının çatı ara- sında yangın çık . miş ve hemen itfaiyeye haber verilmiştir. İtfa: iye geldiği za « man çatı kiriş « leri alevler için: de — yanmakta idi. O sırada şid detli bir rüzgâr estiğinden yan gn önemli bir durum almışsa da içerden ve dışardan verilen bol su ile yangın yarım saat içinde sön - dürülmüştür. Yangının neden çık- tığı kesin olarak henüz bilineme - mektedir. Yalnız en fazla ateş ba- ca etrafında toplandığına göre yangının buradan başladığı sanıl « maktadır. Maddi bir zarar yoktur. Yal - nız elektrik enstalasyonu ıslana - rak bozulduğundan Ajans işyarla- rı dün gece mumla çalışmışlardır. Ajansın İstanbul'a bağlı makine - İstanbulda Lozan gunu İstanbul, 24 (A.A.) — Lozan andlaşmasının imzalandığı 24 temmuz gününü kendilerine bay- ram sayan hukukçular bugün sa - at 15 te üniversite konferans salo- nunda bir toplantı ve tören yap - mışlardır. Tıklım tıklım doly olan salonda rektör B. Cemil Bilsel ve birçok profesörler — görülüyordu. 'Törene erkinlik marşiyle başlan : dı. İlk sözü alan B. Cemil Bilsel, uzuün söylevinde, Lozan andlaş - masının, kurtuluş savaşının hedefi olantam eğemenliği ulusumuza kazandırdığı, dünya tarihinin en güzel bir sayıfası olan bu savaşın iki safhasından birinin yurdu kur- tarma, ötekinin, erkinlik ve ege - menliği kurma olduğunu anlattık tan sonra Lozan barışından dola- yr en büyük şerefin Atatürk'e aid olduğunu söyledi. (Sonu $ üncü sayıfadağ E Yangının çıktığı Anadolu Ajansı binası grafbane araciyle alınmıştır. Ana. dolu Ajansına geçmiş olsun, deriz. leri de işlememiştir. Haberler tel. Ulusal servetlerimiz: — harbı) mı doğuracak? zesi uğrunda hareket ettiğini söy- lemekte ısrar edilmesi artık boştur. Eğer böyle olsaydı Çin'in Cenev- redeki protestoları ayak altına alı- nıp japon ordularının Çin'i sal » gına uğratmasını kabul edebilir - mi idi? İtalyan ulusu ingilizlerin uluslar sosyetesi maskesi altında habeşleri kendine karşı silâhlan - dırdığını ve İtalya'nın katlanmak zorunda tutulduğu sıkıntılar daha ağır olursa bunu İngiltere'ye borç- lu olacağını bugün bilmektedir. İtalya İngiltere'nin bu hareketini unutmıyacaktır. Büyük Britanya ders veriyor ve İtalya günün birin- de bu dersten faydalanmasını bi - lecektir.,, Japonya, Habeşistana silâh gönderiyor Cenevre, 24 (A. A.) — Bir ta- kım japon ajanlarının, Habeşista- na ulaştırılmak üzere Cibuti'ye, evgin olarak bol miktarda silâh ve cephane yollamakta oldukları bu- rada haber alınmıştır. İtalyan basını ve Mısırın alınması KRema, 24 (A.A.) — İtalyan basını, ingiliz donanması tarafın- dan İskenderiyenin bombardıman edilmesinin 53 üncü — yıldönümü dolayısiyle uzun yazılar yazmak - ta ve Mısır ulusal partisinin ingi - Tiz alınmasını protesto eden bildi - riğini yaymaktadır. Habeşistan “Kızal haç,, mukave- lesine girdi. Cenevre, 24 (A.A.) — Ha : beşistanın Paris orta elçisi, mem leketinin 27. 7. 929 tarihinde Ce nevre'de yapılmış ve harbta yara- lananlarla - hastalara - bakılması hakkında olan arsrulusal mukave- leye girdiğini İsviçre federal kon- seyine bildirmiştir. 1 Bisikletçiler geliyor Gençlerin başarılı turnesi YER Bir sporcu makinasımı Üüzeltiyo. Bisiklet federasyonu bölgeler- de hazırladığı teşvik yarışmaları- na memleketin en iyi bisikletçileri olan Ankara bisikletçilerinin de girmelerini sağlamak için Anka - ra'dan beş kişilik bir takımı 25 haziran sabahı geziye çıkarmış - tır. Bu bisikletçiler bugün şehri - mize dönmüş olacaklardır. (Sonu $ inci sayefada) Tarımsal maddelerimizin etüdlerinden alınan sonuçlar — Kalecik üzümlerinden dünyanın en eyi bir kırmızı şarabi — Kurulma işi, şaşırtıcı bir hızla ilerliyen devlet endüstrisinin yanı başında, ileri teknikli bir tarım yaratmak uğarşının gün geçmi - yor ki müsbet bir sonucuna kavuş- mayalım. Tahılcı olarak tanınan orta Anadoluda bir gelir kaynağı olabilecek varlıklardan faydaala - nıp onu kamuğasıya yarar bir hale getirmek için yapılan plânlı etüd. ler, bize orta Anadolu'nun alnın: olacağı anlaşıldı da yüzyıllarca kalıp onu çok za - man eli böğründe bırakan “tahıl - cı,, damgasının silineceğini, yerine bol ve çeşidli ürünlerini kendi en- düstrisiyle “işlenmiş madde,, ha - line sokan ekonomik cüzütamlar kurulabileceğini anlatmaktadır. Bu etüdlerden biri, Ankaranın yanı başında, Kalecik'te, çok za - man alıcı bulamadığından çürü - yen veya vok bahasına satılan üzümler için yapılmıştır. Anka - ranm koynunda sakladığı bu de- ğerli maddenin tatlı şira veya şa- rab halinde ne güzel bir satış mad: desi olacağını ve üretmenin —alın terini tam değeriyle karşılayabile- ceğini anlatması bakımından kı - saca alıyoruz: Kalecik üzümleri üzerinde ilk etüd ilçe halkının başvurmasiyle (Bayıfayı geviriniz) Solda: İkinci teşrinde üzüm — omcaları. Sağda: tarrm direktörü bağcrlarla konuşuyor,