26 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. Noe: 5029 Habeşistan Uluslar Sosyetesinden ne istiyor Kalkına, 25 26, YENMUZ 1935 CUMA (A.4A.) — Giridik'de Yoktiabad kömür ocağındaki kazada 33 kişi ölmüş, 43 kişi de yaralanmıştır. Gerlef; italya, uluslar sosyetesinin, her şeyi| Dün genyönkurul bilmesinden yana değil Fransa, ya İngiltereyi, ya İtalyayı teı_'cih edecek— Anlaşma komisyonunun son günü boş geçti - İngiliz işçileri, İtalyayı, dünya barışını bozmakla suç - landırıyorlar ve dünyanın İtalyaya karşı birleşmesini istiyorlar. Londra, 25 (A.A.) — Deyli Yolgraf gazetesinin diplomatik tere, bu suretle Fransayı sıkıştır - mağa da çalışmaktadır. Bu çeven- ğmm sandığına göre, fransız | ler, İtalya'nın Lokarno pakltı ile üyük elçisi, ital yan - fransız ko- nuşmalarından doğan önerge - leri Sir Samuel Hor'a bildirmek için dün Dış ba- kanlığına — git - miştir. İtalya, ulus - lar sosyetesinin gelecek — usno - mal toplantısında habeş - italyan anlaşmazkığınm bütün evrelerini incelemesine engel olmaya çalışı - Sir Samuel Hör doğrudan doğruya ilgili olmadığı- nı ve Fransanın, İngiltere ile İtal yadan birini tercih etmesini gerek- tiğini ilâve etmektedirler. (İtalyaya karşı dünya birleşmelidir) Londra, 25 (A.A.) — Ulusal işçi partisi kongresinin kabul et - tiği kararda şöyle denilmektedir. “ İtalyan faşizmi italyan ulu - suna, doğu Afrikasında şüpheli şereflerle dolu bir serüven sun : maktadır. Kavgaya sebep olan hâdiselerin gerçek bir önemi yok- tur. Habeşistan'da kopacak bir harp bütün Afrika'da karışıklık - lar çıkarabilir. Böyle bir harp, Av- rupa barışının temeli olan Kel'og paktı ile u'usl-r sosye'esi tüz'iğü- nü tehlikeye düşürebil!e. (Sonu 2. ci sayıfadal Yunanistanda kırallığa karşı ciddiğ hareketler mi başladı? toplandı Cumuriyet Halk Partisi gen - yönkurulu dün belli toplantısını yaptı ve Yusufili, Bâlâ, Manav - gat, Arapsun ilçeleri parti yönku- rul başkanlarının ödevlerini onay ladı. Partinin iç işleri üzerinde gö- rüşülerde bulunarak kararlar ver- di . $ .e —— Bir köyümüz Hava Kurumuna 1000 lira yükendi Muğla, 25 (A.A.) — Dün ba « va kurumundan seçme bir. kurul Ahiköyüne giderek halkı hava tehlikesine karşı alınacak tedbir - leri anlatmışlardır. Bunu gören halk akım akm kurulun bulunduğu yere gelerek tehlikeyi bilen ve yar- dımcı üye yazılmışlardır. Verit ve Üye paralarını ntutarı bin lirayı geçmiştir. Seedi llT ae BİLDİRİĞ Türk dili bülteninin ikinci yılı « Kurumun çıkarmakta oldu - gu - Türk Dili - bülteninin 11 inci .sayısı çıkmıştır. Bültenin ikinci abone yılının başlangıcı olan bu —— | sayıda genel merkez kurulu üye - lerinden Ahmet Cevad Emre'nin Hind - Avrupa dilleriyle türk di - Tini karşılaştırma yolunda ikinci — türk dili kurultayında — söylediği tez vardır. (Türk Dili) nin on ikinci sayı- sı da basılmaktadır. Ulu önderi - mizin iki büyük söyleviyle süsle - nen bu sayıda, kılavuz çalışmaları — ve sentaks anketi üzerine yazılar vardır. İkinci türk dili kurultayın- da söylenen tezlerden bir kaçı'da — orada yer bulmaktadır. Pek yakın 4 da bu sayı da çıkacaktır. . Ö Birinci abone yılında basım ve dağıtma yerlerinin iki kere dağış- — mesi yüzünden yayın işimizde ge- ri kalmalar olmuştu. Yeni yıl için abonelere ve satıcılara dağıtma işinin aksasız yürümesi yolları dü- şünülmüştür. Gerek yeniden abo- ne yazılmak ve gerek geçen yılki — abonelerini yenilemek istiyenlerin doğrudan doğruya - İstanbuldaki S Atina tiyatrosunda bir hadise - Patras, Atina ve Pirede grevler Atina, 25 (A.A) — Askerler, Atina tiyatrolarının birinde: «Kı- ral gelecek ammagene dönecek.» türküsünü çagıran bir artisti yara- lamışlar ve dekorları parçalamış- lardır. yor. İtalya'nın gelecek dört hafta içinde hükümetler arasında ko - nuşmalar yapılmasını ve uzlaşma komisyonunun kınavı — süresinin uzatılmasını istediği -söylenmek - *tedir. Son gün de geçti Paris, 25 (A. A.) — İyi ha - Ankara caddesinde türk kitapçı - — lık limitet şirketi - ne başvuraark on sayı için abone karşılığı olan üç Nrnyı göndermeleri gerektir. Ulusal dil devrimi işini adım adım kovalıyan değerli okurları - mızın bültenin yeni yılınt daha verimli bulacak bir sevgi ile İlgi - leneceklerine inanıyoruz. » Balıkesir, 25 (A.A.) — Hava kurumu için yüken ve verit yekü- nu şimdiden elli bin lirayı bulmuş- tur, Hava tehlikesini bilen üye sa- yısı günden güne artmaktadır. bebten dolayı grev yapacaklarını bildirmişlerdir. Polis, sokak top- lantılarını yasak etmiştir. Adananın ilk pamuk ürünü 25 ber alan çeven- ler, B. Laval ile B. Avenol ara- — sında — yapılca ğ görüşmeye ço: büyük bir önerı vermektedirler . © Çünkü — uluslar sosyetesinin bir "W v0 kotarma — yolu - bulmak — üzere B. Löval italyan - habeş uzlaşma lmmuyo nuna verdiğigün bugün bitmek - tedir. Ya İngiltere, ya İtalya!.. Roma, 25 (A.A.) — Diploma: tik çevenler, İngiltere büyük elçi- #i Sir Eric Drummond'un, iul?ı.n hükümeti ile yeniden gı'üçııelı. için Londra'dan direktif. beklediğini sanmaktadırlar. Sir Eric Drum * mond, Musolini ile son defa, bu ayın 17 sinde konuşmuştu. Res - miğ italyan çevenlerinin ıııı_dıkluı rına göre, uluslar sosyetesinin oto- ritesine indirilecek her vuruşun Lokarno paktının ölümü demek olacağını Fransaya söyleyen İngil- karet saymışlardır. Tiyatronun içindeki dinleyici- ler, birbirlerine girmişler, birçok silâh atılmıştır. Bu yüzden kimse- ye bir zarar gelmemişse de tiyat. roda panik olmuştur. Atina, 25 (A.A) — Patras'da bir tütün fabrikasmın işçileri, kı- rallığın yeniden kurulması proje: sini protesto etmek üzere grev İ- lân etmişlerdir. Atina Pire ve Selânik'in bir çok işçi sendikaları bugün ayni se- Türk - fransız kültür sözbağı imzalandı Paris, 25 (A.A.) — Havas a - jansı bildiriyor: Türkiye büyük elçisi ile B. Laval ve eğitim baka- nı B. Marioroustan, dün saat 18 de fransız - türk kültür sözbağını im- za etmişlerdir. —e — —Afraya'satıldı Bütün Çukurova çiftçisi ürününün yüzde üçünü Hava Kurumuna verdi Adanadan bir parça ve arkaca Adana, 25 (A.A.) — Yılın ilk pamuk ürünü bugün borsaya ge - tirilmiş ve bu dört kilo mısır pa - muğu kilosu 25 lira hesabiyle tö . renle satılmıştır. Pamuk tutarının büyük bir kısmı şehrimiz Kızılay kurumuna verilmiştir. Şehrimizdeki havacılık işleri durmadan ve düzgün bir prog - ramla yür.üllektedîr. Çevremizde- ki bütün ilçe çiftçileri adanalıla - rın yüzde üç kararına uymuşla; Kültür Bakanımız bugün geliyor İstanbul, 25 (Telefon) — Üç gündenberi İstanbulda kültür işle rini inceleyen kurulun çalışmala rında hazır bulunan Kültür Baka- nı B. Saffet Arıkan bu akşam An- kara'ya gitti. On beş gün sonra tekrar İstanbul'a gelecektir. pamuğun yetiştiği Adana ovası ve Kozan, Kadirli, Osmaniye pi : rinççilerinin büyük bir kısmı da yüzde on vermeği kabul etmişler - dir. geldiler Ankara'dan 25 haziranda üç bin küsur kilometre uzunluğunda batı Türkiyesi gezisine çıkan beş kişilik bisikletçi kafilesi dün saat 6 da şehrimize dönmüşlerdir. Kafile, bu gezisini ıııııvı"ıkı- : yetle başarmış ve bu arada sekiz bölgede federasyon tarafından sı- raya konan teşvik yarışlarına da girmiştir. Ankara bisikletçileri bu yarışlarda her zaman birnicilik, — ikincilik ve üçüncülük almışlar - — dır. Ötey sabah son konakları olan Konya'dan ayrılan bugün saat 4,30 da Gölbaşına gel mişler ve burada Ankara sporcu - — ları tarafından karşılanmışlardır. — Bisikletçilerimizle onları karşıla - yan sporcular saat 6 da Atatürk anıtı önüne gelerek iki çelenk koymuşlardır. bisikletçiler Bisikletçilerden B. Orhan gezi- ye çıkmış olan kafile adına ver « diği söylevde, bisiklet sporunun vatan müdafaası üzerindeki rolün- (Sanu 2. ci sayrfada) “BELEDİYELER İMAR HEYET İ” ÇALIŞMAYA BAŞLADI Adana ve Mersin şehirleri içme suyu enstalasyonu yaptırılacak Bir demir boru fabrikasının kurulması düşünülmektedir. Kamutayım kapanmadan çok az önce, önemi dolayısiyle onadı - gı “belediye imar heyeti kanunu,. yürürlüğe gireli çok az bir zaman olduğu halde ilk müsbet sonuçla rını vermiştir. Kanun gereğinc-, uray kanunu yeritilen ve nüli & on binden yukarı olan şehirlerin harita ve bayındırlık plânları ve — içme suları ile spor alanları ve lâ. — ğim işlerini yaptırmağa yetkili olan İç Bakanlığı bu işler için bir. “belediyeler irnar heyeti,, kurmuş- — (Sonu ? üncli sayıfada) Ankara bisikletçileri — h