27 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

: 27, TEMMUZ 1935 CUMAR'TESİ Maskeva, 26 (A.A.) — Maskova yö- resinde bir. otokarla bir tren çarpışmış, otokarda bulunanların yedisi ölmüş, yedi- si yaralanmıştır. ON ALTINCI YIL. No: 5028 Adımız, andımızdır Her yerde 5 kuruş BAŞBAKANIMIZ Rizeden Trabzona geldiler Trabzon 25 (A.A.) — Hopadan hareket eden Başbakan İsmet İnö- mü Rize'ye çıkarak bir zaman ça - lışmış ve 25 temmuz akşamı Trab- zon'a varmıştır. İç Bakanımız İstanbula gitti İç Bakanımız B. Şükrü Kaya dün akşamki ekspresle İstanbula gitmiştir. Bakanı durakta saylav - İar ve iç bakanlık ileri gelenleri uğurlamıştır. Balıkesir ve İstan - bulda deprem Ankara, 26 (A.A.) — Tarım Bakanlığı meteoroloji enstitüsünden: Bu sabah saat 4,25 de Balıkesir'in 25 kilometre ku zayında Kebsut'ta ve saat 4,55 de İstanbul'da 10 saniye devam eden tepremler — duyulmuştur. yoktur. Zarar B. Celâl Bayar Moskava elektrik fabrika- sı ve radyo merkezini gezdi Moskova, 26 (A.A.) — Türk ekonomik kurulu başında B. Celâl Bayar olduğu halde "Noguinsk'te- ki elektrik fabrikasının radyo met- kezini gezmiştir. Dün gece ağır endüstri komiserliği, türk -kurulu şerefine bir kabul töreni yapmış ve bunda Türkiye büyük elçisi B. Zekâi Apaydın ile bütün kurul ve elçilik ileri gelenleri, ağır endüst- ri komiseri, dış bakanlığı ile ağır endüstri ileri gelenleri hazır bu - lunmuşlardır. 23 temmuzda B, Celâl Bayar beraberinde B. Zekâi Apaydın, B. Krestinski olduğu halde B. Kale- nin tarafından kabul edilmiştir. Görüşme, oldukça uzun sürmüş - tür. Türk Ekonomi Bakanı ile bü- yük elçisi aynı günde B. Voroşi - Tof tarafından da kabul edilerek uzun uzadıya görüşmüşlerdir. 23 temmuz akşamı, Türkiye elçili- ginde bir şölen verilmiş ve sonra bir kabul töreni yapılmıştır. Bun- da ağır endüstri komiseri B. Ko - sengoltz Krestinski ile dış ve ağır endüstri ve dış tecim komiserlik - leri ileri gelenleri hazır bulunmuş- lardır. NELER YAPILACAK? B. Çetinkaya Bayındırlık Bakanlığının yeni tasarlarını anlatıyor İzmir, 26 (A.A.) — Bayındır- lık Bakanı B. Ali Çetinkaya dün de türlü bayınc ırlık işlerini incele- miştir, Yanında bulunanlarla hal- kapmar bataklığının kurutulması, Karşıyaka çocuk yuvasını ve Sa- gırlar kurumlarını, yangın yerle - rindeki yeni yapıları, panayırı gez- miş, telefon sosyetesinde bir saat kadar çalışmıştır. Bugün Aydın hattını teftişe çı lardır. B. Ali Çetinkaya basın orun- taklarına diyevinde İzmir urayı ile havagazı — sosyetesi arasında satın alma işini Ankaraya dönü- şünde inceleyerek sonuçlandıra - cağını, İzmir otomatik telefonu - nun modern olduğunu, hüküme- tin beş yıl sonra bu enstallasyo- nu almak hakkının saklı bulun - d'uğunu, halk işinin iyi yönetilme sine emir verdiklerini, Halkapı - nar bataklığındaki kurutmadan sevindiğini, Bakanlığın buna yar. dım edeceğini, mülkü aslında devletinolan — Şark demiryolları hattının işletmesinin de yakında alınmasının ihtimal içinde bulun- duğunu söylemiş ve demiştir ki: « — Sınıra kadar gideceğiz. Hatlarımız on bin kilometre o « lunca ana hatlar bitmiş olacak « tır. İstanbul tramvay sosyetesi işi- ni bir dereceye kadar düzelttik. Kapitalini bir milyon 400 bin li -« raya kadar indi Sonradan bazı yeni hatlar için kapital ge « tireceklerini söylediler. Bir türk Tirasını 26 isviçre frangı sayarak kapitali on milyon liraya çıkardı- lar, Bunu da düzelttik. Sosyete yeni hatlar bahanesiyle biletleri üç buçuk kuruş — yükseltmiştir, l.(urlırdığımız bir milyon 700 bin lira budur. Durumu adaptasyon sözbağına — göre yoluna koyduk. Sosyeteyi almak isteyince bir mil: yon 400 bin lira üzerinde konu - şacağız..,, Ürünlerimizi Köstence yolile göndermek için ——— — İstanbul'da komisyon toplanacak Bu yol, üç haftayı beş güne indirecek, nav- lumü da yüzde yirmi düşürecektir Türkofis'in yaş sebze ve mey valarımızı dış pazarlara satmak yolunda esaslı bir şekilde çalışma- ya başladığını öteygün yazmıştık. Bazı çıkatçı memleketler için bir gelir kaynağı olan bu işin kalite bakımından eşsiz olan türk ürün- leri için de bir yoğaltım yeri olma sını ulusal bir dava olarak ele a- lan ofis birçok çarelere başvur- muştur. Bu arada, çok çabuk bo- zulan yaş sebze ve meyvanın ve öteki ürünlerin en kısa yol- la Avrupa'ya gönderilmesi önemli bir iş olarak ortaya çık (Sonu 3 üncü sayıfada) ULUSLAR SOSYETESİ KONSEYİ 31 TEMMUZDA TOPLANIYOR İtalya uzlaşma komisyonuna girmeye hazır olduğunu bildirdi İtalya Uluslar sosyetesinden ayrılmadan özgür kalmak istiyor — İtalyan çe - venleri umutsuz - Âmerika bu işe karışmıyacağını bildirdi Roma, 26 (A.A.) —- Giornale d'italya italyan - habeş anlaşmaz- Tığını uluslar sösyetesine götür - mek için yapılmakta olan hareke- tin ve bu anlaşmazlıkta Japonya- nın durumundan bahsederek di * - Yedinci arsıulusal komünizm kurultayı Moskova, 26 (A.A.) — Yedin- ci arsrulusal komünizm kurultayı dün saat 7 de işçi sendikası yur - dunun sütunlar salonunda açılmış- tır. Kurultayda 65 memleketin *-' B. stalin geleri vardır. B. Stalin'in kurul - taya gelmesi bütün delgeler tara- fından çok şiddetli ve sürekli al - kışlarla karşılanmış ve bu alkış - lar on beş dakika üştür. Al - man komünist partisi lideri Vil helm Pik, kongreyi uzun bir söy - levle açmıştır. Kongre bürosunda 42 üye vardır. Bugünkü spor yarış- maları Atletizm yarışmaları, saat: 18,30 A. Gücü alanında, Güreş yarışmaları, 16.30 A. Gücü alanında, Futbol yarışmaları, 17,45 A. Gücü alanında. (Yazısı $ inci sayıfamızdadır) sadi : saal Wabeş atlı askerleri « Devletler, bu meseleyi ulus - lar sosyetesinin yargıçlığına sun - madan önce Japonya Mançuriyi ele geçirirken ne için bu sosyete - nin seyirci kalmış olduğunu anlat- malıdırlar. Japonya'ya gelince, komşusu: nun topraklarına saldıran bu memleketin italyan - habeş anlaş- mazlığında tüze adına söz söyle - miye hakkı yoktur. Japonyanm her ne şekilde olursa olsun bu işe karışması yalnız İtalya'ya karşı bir düşmanlık hareketi olmak ile kalmaz fakat aynı zamanda Ja - ponya'nın ekonomik ve yantiavru- pal hedeflerle Afrika uluslarının topraklarını ele geçirmek için bes- ; lediği yeni emperyalist düşünce - lerin bir belgesi olur. Amerikanın hedefi Vaşington, 26 (A.A.) — Silâk meselesi hakkında gerçin yapa - - Japonya kara, hava ordusunu kuvvet - .. lendiriyor Tokyo, 26 (A.A.) — Gazete - Tace göre'cehi Saralmadan kabine- iye yöni bir savga proğramı vezil - Balyie Dü prograsz çedunii yeğk riminin kuvvetlendirilmesini, eski lerin yenilerle değiştirilmesini he def tutmaktadır. Program, 1936 yılında başlıyarak beş yıl içinde yeritilecektir. Programın yeritil mesi için 60 milyon ingiliz lirası harcanacaktır. Hava kuvvetleri ik misline çıkarrlacaktır. akaam ei İçinde türk uç- manı - bulunan 500 uçak en a- şağı 1000 uçak kuvvetinde de- mektir. Bu 500 çabuk dana getir- meliyiz. cak komisyon ileri gelenlerindea ve senatörlerden B. Ünye, gaze - tecilere demiştir ki; “— Birleşik Amerikanın ilk hedefi her türlü savaşım — dışında kalmak olmalıdır.,, Konsey 31 temmuzda toplanacak Paris, 26 (A.A.) — Dış bakan lığı, uluslar sosyetesi konseyinin 31 temmuzda toplanacağını bil - dirmektedir. ver Cenevre, 26 (A.A.) — Uluslar sosyetesi konseyinin — toplan hakkında çağrılıkların bu sabah (Sonü 2. ci sayıfada) Romanyada vejim değişikliği yoktur “Romaziya kıtalr Karol IT Bucarest, 286 (A.A.) — Kıral Karol, “Associated Press,, orun - tağına demişlir ki : “— Romenler, otokrasi ve istib- dad istemezler. Ulusun hiçbir za - man diktatörlüğü kabul etmek zo- runda bırakılmıyacağı, parlâmen- to veya herhangi bir özgür kuru - mu dağıtmak girgisinde bulunmıu « yacağı kesindir.,, Krralın bu diyevi, kırallık hak- kında yetkilerin genişletilmesi için anasal kanunun değiştirilmesi yo- lunda bazı sağ cenah çevenleri ta- tafından yapılam propagandaye cevab olmakta ve uzun uzadıya 'n eelenmektedir.