27 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

27 TEMMUZ 1935 CUMARTESİ ği Ş « ı Yarı - sıyasal Hep o mesele Büyük Şako'da da bir savaş yapıldı Fox'un sinema gazetesi bile arada sırada bize bu savaş ü- zerinde bir takım bilgiler verdi, Bu savaşın İngiltere ile Amerika arasında yapılan kanlı bir petrol maçı olduğunu da başka kaynek- lardan öğrendik. Kısacası, Şako savaşının bir hayli propaganda ve reklamı yapıldı. Fakat habeş işi kadar değil. Aftrikanın — bir yamacındaki memleket hakkında yılda bir söz geçerdi, Adisababa adındaki egzo- tik tat, genel bilgimizin damağı- na, çok seyrek bulaşır, gene - sili- nirdi. Halbuki şu son aylarda, bü- tün başsayıfalarda, tahtına kurul- muş, Habeşistan imparatoru otur- maktadır. Şu günlerde en pekgöz- lü gazete aytarları, Afrika sıcağı- nn kazanında pişe kavrula, en us- talıklı yazılarını yetiştirmektedir- ler. Uluslar Sosyetesinin gelecek toplantısına da başmaddeyi, Ha- beşistan işi vermektedir. Eğer bu kadar teklam ve pro- paganda, herhangi bir kadın için yapılsaydı, Garbo ve Dietrick'ler, kıskançlıktan ortalarından çatlar- dlardı. Fakat memleketler için pek öyle olmıyor. Habeşistan, bu pro- Pağgandadan sonra da, Afrikanın bir yamacında kendi başına yaşı- yan ve sessizce ilerlemeğe çalışan sevimli memleket kalacaktır. Niçin bu kadar propaganda ve gürültü oluyor? Nasıl olmasın ki, italyan ta- Ş$İzminin bütün propaganda vası- taları, ingiliz propagandasının us talıklı, sarıcı çevirme hareketine cevab vermeğe çalışıyor. İngiliz Ppropagandası, İtalya üzerine Ja- ponyadan bile sesler göndermek- ten geri kalmadı. Ayrıca Uluslar Sosyetesinin prestiji ve “hikmeti vücudu,, ile Habeşistanın istikla- dli, şimdi aynı anlamda sayılmak- tadır. Mesele sonucuna doğru iler- liyedursun, italyan gazeteleri, İn- gilterenin bundan yarım yüz yıl önce İskenderiye'yi nasıl bombar- dıman ettiğinden bahsetmekte; japon gazeteleri Habeşistanın iş- galini doğru bulmamakta; italyan- Tar büna karşı Mançuko işini ha- tırlatmaktadır. Bündan bir zaman evel italyan ve İngiliz basınları arasındaki a- &ız dalaşmasına şimdi japon bası- nı da katılmış bulunuyor. Gazete- leri dolduran bu haberler ve yazı- Tara bir tek satır bile katmak iste- mez. Ve bütün gazetelerin, bizde olsun dışarda olsun, şimdilik bun- dan daha eğlenceli ve faydalı bir yayını yoktur. Burhan BELGE — /— Göynükte Hava Kuru- muna yardım Göynük, 26 (A.A.) — İlparti başkanı dün halkevinde hava tehlikesi hakkında bir konferans verdi. Konferans dinleyiciler ü - zerinde büyük bir etki yapmış - tır. Hazır bulunanlar derhal teh- Hke bilen üye yazılmışlardır. Bağcılar ve ekiciler ürünlerinin yüzde üçünü hava kurumuna ver- meği kabul etmişlerdir. Ulusal savaşta özveriliklerle kendilerini göstermiş olan göy - nüklüler hava tehlikesini önlemek için de içtem bir istekle çalışmak - ta ve diğer ilçelere örnek olmak is- temektedir. Yolların yapılması Yükümlü amelelerle yapılacak yollar hakkında il genel kurulu ta- rafından verilen karara göre eylül ayında yapıya başlanması için An- Tama Mi şimdiden hazırlıklara baş- * —etar. Yollar üç yıl önce başlı - yan beş yıllık programa göre ya- Pılacaktır. —'—_l——__—__—___— ea ü : Sıcaklarda serinlik, her zaman neşe ve sıhhat verir. (Yenişehirde Orduevi bahçesinde ve Orduevi kar lokantasında hususi tertibat ve teşkila tımız herk - ANKARA BİRASI utun Su ihtiyacı arşılanıyor Su darlığı dolayısiyle dünden- beri şehir suları geceleri 23 den sabah altıya kadar kesilecektir. Öteygün Kosunlardan gelen suyu ve oradaki köylülerin su ihtiyacı - nı yerinde incelemek üzere Ta rım direktörü Bay Hamdi ve su işleri direktörlerinden Bay Raif Kosunlara gitmişlerdir. Çıkan su dan üçte biri köyün tarım işleri için bırakılacak, geri tarafı şehre akıtılacaktır. Geçenlerde yazdığımız gibi El: madağından almacak su boruları- nın bağlanmna işi tamamlanmıştır. İki gün içinde yapılan provalar iyi sonuç verirse su akmağa bas - lıyacaktır. Bu suretle Ankara — su ihtiyacı biraz daha sağlanmış ola- caktır. Trakya güvenlik danışmanlığı Trakya genel ispekterliği gü- venlik danışmanlığına yurdlan - dırma danışmanı B. Hulusi Dev - rimerin atanması Cumurbaşkan - lığınca onanmıştır. B. Cezminin incelemeler Finans Bakanlığı ispekterler kurulu başkanı Bay Cezmi mem - leket içinde yapmakta olduğu in- celemelere devam — etmektedir. Şimdi Trabzondadır. Oradan do- ğu illerine gidecektir. ULUS ARAAAARAA Atatürk Lozan günü kutlama- larına teşekkür ediyor AAAARAARARARADA, YAAAAAANI 6 nurbaşkanlığı Genel Sek çinden bildirilmiştir: $ ç ğ relerl ? Lozan gününün yıldönü - Ş ; ? $ YAARAARADAR münden ötürü yurdun her tara fından gelen kutlama ya; iletm Aanjsısı rıma teşekkürlerini Anadolu memüur etmiştir. Atatürk İNAAN Sü Bakanlığı hesab işleri direktörlüğü SüB. — lığı hesab işlrei direk- törü Bay :<«ci Finans bakanlığı iş yarlar direktörlüğüne ve onun ye rine İstanbul finans gerçinleme baş işyarlarından Bay Mustafa ata nacaktır. Kültür Bakanlığının tedbirleri Ankara ili bu yılım tt merkezi ilk öğrenim durumunu incelemek tedir. Buna göre bu yıl talebe baş vurması daha çok olacağı anlaş:! maktadır. Bu durum - karşısında belki bir iki okulda yeniden çift okutma yapılacak ve ilk öğreni:- | çağında hic bir çocuk açıkta bıra | kılmıyacaktır. HABERLER Şehrin yolları onarılıyor Yıllardanberi onarılmamış ve yüzüstü bırakılmış yollardan biri olan Samanpazarı - Koyunpazarı Aslanhane - Pazaryeri - Hisarks pısı caddesinin parke kaldırım dö- şeme işi tamamlanmıştır. Pek ya kınmda Hisar içinden arkeoloji mü- zesine kadar olan kısım da yapı - lacaktır. Ulucanlarda demirciler çarşı sından genel caddeden “göçerek hapisevine ve Ulukapı önünc... iaüzik öğretmen okulu yanına ka dar olan yolun parkesi de döşen- saiştir. Bahriye caddesi — isl işi bitmiş ve yolun par'se kaldırını üstenciye verilmiştir. Birkaç gün - den yapı başlıyacaktır. Ankara durağının yı yısiyle durak önündeki gi yolları değiştirilmiştir. dola - iş geliş Göynük bayındırlanıyor Göynük, 26 (A.A.,) — Her ta- rafı bağ ve bahçelerle çevrili olan Göynük her yıl yeni yeni bayın - dırlık eserleriyle ilerleme yolunda hızla yürümektedir. Geçmiş yd içinde bir parti ve bir de uray ku- rağı yapılmıştır. Bir çocuk bahçe- in de dıvarları çevrilmiş, bah çenin düzenlenmesine - başlanıl - mak üzere p'ânı beklenmektedir. Bundan Bbaşka iyi bir spor ala- nı da yapılarak dört yanı duvarla ) cevrilmeğe baslanmıştır. ——— ——— ——— ——— M İzmir arsıulusal panayırı bu yıl çok İzmir, — 22 ağustosta Başbakan İs- met İnönü'nün açacağı ve Bakanlar Ku- rulu ile birçok saylavlarımızın çağrılı olarak bulunacağı İzmir arsıulusal pa- nayırı hazırlıkları devam - etmektedir. Hükümetimiz, bu biricik arsıulusal pa- nayırımızın eksiksiz ve eşsiz. olması için gereken bütün tedbirleri almakta- dır. Ekonomi Bakanlığı panayıra 10.000 Hiralık yardım yaptığı gibi, Kamutayın kabul ettiği bir kanunla, panayırda yer alan firmalar her türlü kazanç, uray tutulmuşlardır. zamanla- rında İzmire gidecek olan bütün yolcu. Tara 96 80 ne kadar, eşyaya da “e de 70 nisbetinde ucuzluk yapacaktır. Mesela; Ankaradan İzmirc, geliş ikinci 10,5; üçüneü 7 liradır. Kon yadan ikinci 9, üçüncü 6 lira, Afyon- dan ikinci 5,25 üçüncü 3,$ lira; Bandır- madan ikinci 3,75, üçüncü 2,50 Tiradır. Deniz yolları gerek yolcu ve gerek eşya için tarifesini yüzde elli indirmiş- tir. Bu suretle panayır zamanlarına rastlayan bir İzmir yolculuğu, âdeta yakm bir köye gider gibi ve hattâ on- dan da ucuz olacaktır. Sindiye kadar panayırın dörtte üç vergilerinden bağışık Devlet demiryolları panayır gidiş pavyonları tutulmuştur. İş Bankası bu yıl da geçen yıl gibi büyük bir stand yaptırmaya başlamıştır. Yerli mallar pazarı, zaten geçen yıl yaptırmış oldu- gu binayı bir o kadar daha büyültmek- tedir. Birçok ulusal fabrikalar — İzmir panayırında yer aldıkları gibi dost Sor- yet hükümeti de panayıra bu yıl daha büyük mikyasta katılmaktadır. İtalyan- lar, ingilizler, yunanlılar — standlarını hazırlamaya başiamışlardır. Diğer bir- gok yabancı devletler de Türkiyedeki oruntaklariyle panayıra gireceklerdir * Her yabancı firmaya 3000 liralık özgür dövir verilmesi Bakanlar Kurulunca kararlaştırılmıştır. Dış Ülkelerden gire. cek mallara Türkiye'nin aylık kontenjanı kadar kontenjan — verilmiş tir. Panayır sırasında çeşme plâjlariyle Yamanlardağı'na, Gölcük - yaylasına, Efez ve Bergama yıkılarıma gezinti- ler yapılacaktır. İstanbul Şehir tiyatrosu da panayır alanında yapılmakta olan Özel tiyatro- da 40 kişilik tam kadrosiyle temsiller verecektir. Lüna Park eğlence yerleri panayırı genlendirecektir. İzmir panayırına ge- altı güzel olac çen yıl 400:000 kişi gelmişti. Komite- lerdeki büyük kolaylıklar yüzünden bu a 600.000 ni bulacağı umul- yıl bu sayı maktadır. Panayır kömitesince bir “gelenleri yerleştirme ve barındırma,, bürosu ku- rulmuştur. Bucaya başvuranlara gerek oteller ve gerekse evlerde ucuz fiatla yatacak yer sağlık verilecektir yır 11 eylülde kapanacağına göre 9 ey- Pana- KI kurtuluş senlikleri bu sırada — kut- lanacaktır. Tam Üzüm ve incir mevsimine rast- layan panayır günlerinde İzmire gelen, orada canlı bir kaynaşma arasında eş- siz günler geçirecektir. Panayır komi- ilbaylığı ve şarbaylığı panayırın eksiksiz ve güzel olması için çok çalışmaktadırlar. Türkofis Başkan: hığı da bu çalışma İle yakından ilgilen- mekte, içerdeki ve dışardaki örgütü ile panayıra çok faydalı olmaktadır. Pana- yırı görmek için Yunanistan, Bulga- ristan, Romanya, Suriye ve Mısır'dan gezgin gruplarının geleceği öğrenilmiş- tir. Bütün bunlar bize bu yıl İzmir panayırın bütün yurddaşları yakından ilgiliyecek, görülmeye değer bir eser olazağını anlatmaktadır. tesiyle İzmir gazino, bal çe ve lokantalardan isteyiniz. Peçen yılki İzmir panayırı açılırken | SAYIFA 3 Ürünlerimizi Köstence yoliyle göndermek için (Başı 1. ci sayıtada) tığından ofis bu meselenin fay- dalarımıza uygun bir sonuca bağ- lanması için ilgili devletlerle te- masa başlamıştır. Memleketimizin ürünleri içim orta ve kuzay Avrupa pazar: lTarma olan en kısa yol Köstence yolu olduğundan Türkofi bu sevk meselesini görüşmek — üzere Romanya delegeleriyle İstanbul. da bir kamisyonun toplanmasını sağlamıştır. Sevk işini her iki ta- rafın asığlarına uygun olarak ko- taracak olan komisyon Dış Bakam lık Genel Sekreteri B. Numan Me- nemenci oğlu ile Türkofis'ten B. Hayrettin Şükrü ve Bükreş Sek- reter kommersiyal B. Nejad, de- niz ve hava yönetgerliğinden B. Ayetullah ile İstanbul Türkofis ve tecim endüstrisi odası baskanları katılacaktır. Romanyalılardan Romanya şi mendiferleri genel direktörü — ile, Köstence liman yönetgesi diretk- törü, Romanya vapurları yönetge- sinden bir direktör, Romanya el- çi m Türkiye Ataşa kommer- siyali geleceklerdir. Görüşülerin konusu şimdiye kadar Triyeste yoliyle sevkedil mekte olan belli başlı önemli çı- kat maddelerimizin Köstence üze rinden sevkinin sağlanmasıdır. Türkofisçe uzun zamandanberi yapılmakta olan araştırmalara ve etüdlere göre yaş meyva ve sebze lerimizle az zamanda bozulabile- cek yumurta gibi çikat maddele- rinin Köstence üzerinden sevkle- ri güvenlik, çabukluk ve ucuzluk bakımından daha faydalı olac- « meydana çıkmıştır. Bu husu: 4 Türkofisle, Romanya vapur kuns- panyası ve şimendifer yönetgesiy. le Balkan devletleri “münakalat,, kongresinde bulunmuş — olan Ro- manya delegeleri arasında görüşü ler yapılmıştı. Her iki memleketin — faydalarına uygun görülen esas- lar saptanmış olduğundan bu ko- misyonda kesin sonuclar elde edi- lecektir. Bundan önce Triyeste üzerin- den Almanya ve kuzay memleket- lerine sevkedilmekte olan malları- mız üç halftada varmakta iken Köstence üzerinden aynı yerlere en çok beş günde gidebilecektir. Bununla beraber navlun, bindir- me, indirme ücretleriyle diğer harcalar yüzde yirmi nisbetinde indirilmiş olacaktır. Cıkatımızın gelişimi bakımından Türkofis'in elde ettiği bu sonuç çok önemli görülmektedir. Tecimerlerimizin şimdiden bu yolla mal gönderecekleri, Avrupa- daki ajanlarından aldıkları mek- tuplardan anlaşılmaktadır. Orta ve kuzay Avrupası gibi ürünlerimizin en esaslı yoğaltım memleketlerine yapacağı çıkatı gelistirecek olan bu girişimin; w- mulduğu gibi sonuçlanması önem- Ki bir başarı olacaktır. Hava durumu Ankara, 26 (A.A.) — Tarım Bakanlığı meteoroloji enstitüsünden: Bugün yurdda ya- Biş yalnız kuzayda Karadeniz kı- yılarında Rize, Giresun ve Sam - sun'da olmuştur. Metrkareye Ri - ze'de 14, Giresun'da 2, Samsun'da 1 kilogram yağış suyu ölçülmüş - tür. Gök yüzü Trakya ve Eve alan larında açık, hava sıcaklığı bir gün önceye göre buralarda 2 dere- ce daha yüksektir. Orta Anadoluda gök yüzü bu- lutlu, hava sıcaklığı bir gün evel - kine göre 2 . 7 derece daha düşük- tür. Yurdda bugün en yüksek sı - caklık Diyarbekir'de 40, Malatya- da 39, Adanada 36, Kilis ve Na - zilli'de 34 derecedir. rşısında mühendisler birliği esi memnun eder,)