August 6, 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

August 6, 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

6 AĞUSTOS 1935 SALI Düşünüşler Dış tecimimizde dürüstlük Dürüstlük, gerçi bütün çalışma alanlarında ve bütün sosyal ödev- lerde terdlerden aranan bir va - sıftır. Ancak öyle çalışma alanları da vardır ki burada — dürüstlük, memleketin ve ulusun büyük asığ- ları ile ilgili, birinci derecede ö - nemli bir şart olur. Çıkat (ihracat) işlerimizde en çok şikâyet edilen noktanın ne ol- duğunu pek iyi bilirsiniz. İç pa zarda üretmene ve dış pazarda yo- ğaltmana karşı dürüst hareket et- memek,. Bu köklü derdin memle- ket hesabına yaptığı zararlar sa - yılmakla bitmiyecek kadar çoktur. Çıkat işlerimiz. — tecimimizin kuramında gangren olmuş bir u - zuvdur. Türkotisin yeni almakta olduğunu sevinçle öğrendiğimiz şiddetli tedbirlerin bu yaraya kuv- vetli bir neşter darbesi vuracağı- nr umuyoruz. Çıkat tecimiyle uğraşan yurd- daşlarımızın — hepsini suçlamaya hakkımız yok. Bunların arasında çok namuslu insanların da yer al- dığını biliyoruz. Ancak içlerin - den bir kısmının dürüstlüğü, göz- lerini kazanç hırsı bürümüş ve "bundan başka bir şey göremiyen - lerin yaptıkları büyük - zararlara ne yazık ki engel olamıyor. Bazı çıkatçıların elbirliği yap- mak suretiyle tatım ürünlerimizin fiatını düşürdüğüne ve böylece Ü- retmeni ve köylüyü, bazan, malol- ma fiatından aşağı — mal satmak zorunda bile bırakarak nasıl ezdi- ğine yığınlarla raporlar, dilekçe - ler tanıktır. Fakat bu, onların sebeb olduk- dları kötülüklerin bir cebhesidir. Bir de, yabancı piyasalarda katı - şık, bozuk, kötü ve hileli mal sat- makla memleket mallarının ya - bancı pazarlarda gözden düşme - sinde ve bu itibarla çıkatımızın azalmasında ve değersizlenme - sinde aynadıkları rol vardır ki, bunun uzun zamandanberi sürüp gelen ne acıklı bir hikâye olduğu- nu dış tecim işlerimize şöyle kuş bakışı bir göz atmış olanlar bile anlamamışlardır. Propagandanın arsıulusal te - cim alanında en geniş rol oyna- dığı bir devirde, dışarıya türk ma- dr adı altında, bile bile hileli şey - ler satanlar, tesadülün ellerine vermiş olduğu silahı memleketin kalbine çevirdiklerinin bilmem ki farkında mıdırlar? Kazançtan bü- yük ve kutsal hiç bir şey tanımı yan insanlara bunu sormak bile lüzumsuzdur. Ancak bu adamlar unutmama- lıdırlar ki, devlet, türk kredisini, ayaklar altına alan, türk köylüsü- nü ezen ve türk malını — gözden düşüren bu suikasdlere daha uzun zaman susacak değildir. Memle - ket, çok zaman deneçsizliği ve gör- güsüzlüğü yüzünden çiğnenmesi- ne boyun eğmiş olduğu asığlarını, artık sorup arayacak — ve büyük haklarını -koruyacak -olgunluğa gelmiştir. Başlıyan ve devam edecek olan savaşın büyük ve hayırlı sonuçları- nı pek yakında göreceğimize ina- nryoruz Yaşar NABİ Ilgaz'a su parası verilecek Ulgaz urayı şehre iyi su getir - mek için ihtiyacı olan 4000 liranın verilmesini İç Bakanlığından di - lemiş ve isteği uygun görülerek uraylar bankasına paranın veril - mesi yazılmıştır. Koca Sinan Hakkında bir eser hazırlanıyor İstanbul, 5 (A.A.) — Türk ta- rihi araştırma kurumu başkanlı - ğgından bildirilmiştir: Türk tarihi araştırma kurumu- nun verdiği karar üzerine türk sa- natınm evrensel ustası Koca Sina- nın hayatı, şahsiyet ve eserleri ü- zerine toplu bir eser hazırlanacak- tır. Buy iş için türk tarihi araştırnın kurumu şimdiden -çalışmaktadır. Bu yönden aynı zamanda bu bü yük dâhi türk mimarının biolojik ve morfolojik şahsiyeti de incelen- mek ve bu dâhi adamın büyük hu susiyetleri iskeletinde de aranmak istenilmiştir. Türk tarihi araştırma kurumu nun verdiği bu karar üzerine Koca Sinan'ın mezarının ufak bir kısmı türk tarihi araştırma kurumunun seçtiği bir heyet önünde büyük bir dikkatle 1. 8. 935 tarihinde açıl - mıştır. Ve ne yâzık ki, Sskeletin pek büyük bir kısmımın çok bozul. muş bir hale geldiği görülmüştür Zamanın ve tahrip âmillerinin tesirinden kurtularak bugüne ka dar kalabilmiş iskelet kısımların- dan bazıları üzerinde tetkik ya - pılmış ve yine aynı heyet önünde mezar kapanmıştır. Aynı zaman da mezarın toprak üstünde ve al- tındaki yapılış tarzı, mimari nok tasından anlaşılmak üzere ölçüle- ri alınmıştır. Dünkü İstanbul gazetel - ri Başyazrlarında ne diyorlar? ZAMAN altındaki yazıda “Hastahanelerin adedini artırmak şüphesiz çok ehemmiyetli ve hayati bir meseledir. Fakat bu ihtiyacı tatmin için ilk başvurulacak çare her halde yeni vergi koymak ve almak değildir. Bir ke- re ortada mademki tamamen açıktan el- de edilmiş mmühim bir para vardır. Bu para ise halkın tebinden 'çıkmıştır. O halde hemen bir hastahane yapalım.,, de- nilmektedir | ı te boğazların tah- Cumhuriyet Çi işinde yanlış bir Uüşünde adiı başyazıda Bay Abi- din Daver diyor ki: “Boğazların, barış zamaninda, tâah: kimini istiyenlet, Türkiyeye ve Kara- deniz devletlerine karşı fena ve teca- vüzli fikirler lıı:ıl:mıycn devletlerdir. Tahkimat istemiyenler isc, Türkiyeye ve Karadeniz devletlerine karşı fena ve tecavüzi emeller besliyenlerdir. Boğuz- lar Türkiyenin ve Karadenizin kapıtı. dır. Komşu evinin kapısı, açık kaldığını kimler ister, kimler istemez, malüms dur., 18 1$ bin veremli 150 yatak- başlığı KU RUN da,; hem kaçan hem küfür eden adam başlığı altındakı yazıda ise B. Asım Üs şunları yazıyor; “Arapça bir atalar sözü vardır, İçi dışı biribirine uymayan iki yüzlü ada- tma "ya göründüğün gibi ol, yahud ol duğun gibi görün., derler. Biz bu söz yerine türkçede: “hem kaçan, hem küf- reden adam,, diyebiliriz. Bu sözlerin iki- sini de Türkiye karşısında bugün Bul- garistan için kullanabiliriz. Geçenlerde bulgar dış bakanlığı yük- sek işyar memurlarından Bojinof adına birisi Trakyanın bulgar olduğunu ve Bulgaristana verilmesi lâzım geldiği da- vasiyle bir- kitap çıkanmıştır. Türk ge- aeloyu gerekli olan karşılığı vermişti. Bir devletin dış bakanlığında önem- li bir yeri olan bir adam, dost bir ülke- ye karşı bu yolda hâreket ederse nasıl olur da yerinde oturabilir? Bulgar hükü meti © adamı yerinde tuttukça o kita- ben mesuliyetine de ortak değil midir?,, ULUS İÇ HABERLER İSTANBUL TELEFONLARI: İzmir arsıulusal Yaş meyvaları Romanya | panayırına hazırlık yolu ile göndermek için İstanbul, $ — Yaş meyvalatı Romanya yolu ile orta Avrupaya göndermek imkânlarını araştıran komisyondaki rometi delegesi bu- güne kadar yapılan konuşmaları anlatmak ve direktif almak için Bükreşe gitmiştir. Konuşmalara sonra devam edilecektir. Okuma çağındaki çocuklar İstanbul, $ — İstanbulda oku- ma çağında olup yoksulluk veya başka sebeblerle okula gidemiyen çocukların sayısı şimdiye kadar 7000 olarak saptanmıştır. Sayıma devam edilmektedir. Alemdağı'nda yangın İstanbul, 5 — Alem dağında Fındıklıderede bir yangın çıkmış, akşam geç vakte kadar devam et- miş ve köylülerin yardımı ile sön- dürülmüştür. Etimek 29 para ucuzladı İstanbul, $ — Urayda toplanan narh kornisyonu ekmek fiatını 20 para ucuzlatmıştır. $ İstanbul, $ — İibylıkta genel nüfus sayımıman hazırlık - işlerile uğraşmak üzere bir büro kurul- mMustur. $ İstanbul, $ — Maslak yolun: da bit kamvon devrildi ve dört ki- şi yaralandı. Okultu çocukların dişleri- ne bakmak için İstanbul, S CALA.) — Diş dok: torları cemiyetinin okullu çocuk - lar için hazırladığı dispanserin aöi töreni, besün büyük bir kala- halık önünde. Cossukları Esirgeme İowrrr İA Renda Fünüamie, Aydınlılar İzmirdeki maçı kazandı İzmir, $ (A.A.) — Dün şeh . rimize kalabalık bir gezginci ile gelen Aydın karışık takımı, Altın- ordu ile yaptığı maçta bire karşı iki sayı ile yenmiştir. , Kızılcahamamdaki orman yangını Kızılcahamam ilçesi ile Çan kırı'nın Çerkeş ilçesi sınırları ara- sında Kanlıpınar yerinde çıkan bü- yük bir orman yangını o tarafta bulunan sık ormanları yakmak tehlikesini göstermiş; ilbaylıkça a- lmnan tedbirler ve bu arada gönde rilen jandarma kuvveti sayesinde yangın ancak 100 hektar ormanı yaktıktan sonra söndürülmüştür. Kövlüler de ellerinden geldiği, ve güclerinin yettiği kadar yardım et- mislardir. İlâçlar icin hazırlanan tüzük İspençiyari ve tıbbi müstah zarlar hakkındaki kanuna göre Sağlık ve sosyal yardım b' hazırlanarak danıştaya gönderilen tüzük hakkımda ilgili bakanlıkların fikirleri sorulmuş tur. Tüzük bakkındaki inceleme- ler yakında bitecek ve hükümleri yürürlüğe girecektir. — ——-— İzmir şarbayı ve panayır komi- tesi başkanı Dr. Behçet Uz, pana- yır işlerile uğraşmak üzere birkaç gündenberi İstanbulda bulunmak- tadır. İstanbul endüstricilerini İz- mir panayırıma daha yakından İl- gilendirmek için girişimler devam etimektedir. Panayır alanındaki yollar as- falt olarak yapıldığı gibi, panayır gazinosu da bir misli kadar büyü- tülmüştür. Devlet demiryolları 15 günlük “halk ticaret biletleri,, nde yüzde $0 ucuzluk yapacaktır. Bu Buretlt 12.5 lira vererek ikinci 8.75 lira vererek üçüncü mevki bi- let alanlar hem İzmiri görebile- cek, hem de geri klan zaman için: de İstanbulu, Samsunu, Adanayı ve her istediği yeri gezebilecektir. Bu yıl İzmir panayırını en aşa- ğı yarım milyon kişinin gezeceği sanılmaktadır. Buna göre panayır- da yer alacak tecimerlerimiz için iyi alışveriş ve halk için de ucuz mal almak mümkün olacaktır. Resmimiz geçen yılki panayır- dan bir gece görünüşüdür. Finans Bakanlığı ile Ta- rım Bankası arasında Finans Bakanlığı ile Tarım Bankası arasında bir vergi anlaş - mazlığı çıkmıştır. Yaptığımız in - celeme bunun söylendiği gibi 8 - nemli bir anlaşmazlık olmadığını göstermektedir. Finans bakanlığı kanunları memleketimizdeki tarım kredi ko- oporatiflerine bazı ayrım ve ba gışıklıklar tanrmıştı. Tarım Ban - kası kapitalini çoğaltırken bu ta - ran kredi kooperetiflerine veri. - len ayrım ve bağışıklıklardan da faydalanması kararlaştırılmış, an. cak Finans Bakanlığı Tarım Ban, kasının yalnız tarım kredi işlerin- den başka bankacılık da yaptığı nı ileri sürerek kapitalinin çoğal - tılması sırasında tanmması - ileri sürülmüş olan ayrım ve bağışıklık- latı yolunda görmemiş ve diğcı bankaların görmekte olduğu mu amelenin Tarım bankasına da ye ritilmesini istemiştir. İki taraf da danıştaya başvur muşlardır. Danıstayın vereceği ka- rar meseleyi avydınlntacaktır. Gelen görmenlerin yurdlandırılması Dün bulgaristandan şehrimize Samutlunun Örnek kö de yurt- landırılmak üzere arabalarile bir- likte 54 nüfuslu 12 ev göçmen gel- miştir. Bunlar yakında yerlerine yerleştirileceklerdir. Zilede hava kurumuna yardım Zile, $ (A.A.) — Dün köyler den gelen parti oruntakları ve muhtarların da katılmasiyle bir toplantı yapılmıştır. Zehirli gaz deneçleri yapılmış ve hava tehlikesi hakkında söylev- ler verilmiştir. Verilen izahlardan hava teh- likesini bilen üye ve yardımcı Üüye kaydedilmiştir. Üretmenler ürün- lerinin yüzde ikisini hava kurumu na vermeyi kararlaştırdılar. Üye Yyazımı devam ediyor. İlçemiz hal- kı büyük memleket davasında en ileri safa geçmeyi kararlaştırmış- tır. Dünkü gün büyük bir hava gü. nü olmuştur. İlimi İbi taj işleri İlbaylığa bağlı ilçe ve köyler deki numrataj işleri bitmiştir. Nü- fus direktörü dün köylerde yapte ğt kontroldan dönmüştür. Ha' r aldığımıza göre yakında son defa olarak incelemeye çıkacaktır. Pamukçuluk uzmanı 'geldi Tarım Bakanlığının Brükset den getirttiği pamukçuluk uzma - nı Bay Bayyo Ankara'ya gelmiş ve dün bakanlıkta işine başlamış- tır. B. Bayyo Belçika sömürgele - rinin pamuk Bölgelerinde uzun yıllar çalışmış, değerli bir uzman- dır. Ekonomi Bakanlığınm iş ve ödevini gösterern - tüzük Ekonomi Bakanlığı işyarları - nın görecekleri iş ve ödevleri gös- termek üzere bakanlık örgütlen - me kanununun beşinci maddesine göre hazırlanması lâzım gelen tü- zük Danıştay tarafından incelen - mektedir. Ofis işleri hakkında karar Türkofis seksiyonları - manlarından kurulan teknik — ve yönetsel konsey dün öğleden son- ra Bay Mecdet Alkin"a başkan - Iğında toplanarak ofis işleri hak- kında kararlar vermisir. Atina ve İskenderiye ataşelerimiz Atina tecim ataşemiz Doktor Bay Naci ve İskenderiye ataşemiz Bay Baha'nın işlerine başladıkla- rı ve kendilerinden evelki ataşe - lerden ödevlerini devraldıkları yerlerinden bildirilmiştir. Nüfus ve iskân genel direktörlüğü Nüfus ve iskân genel direktör- lüğüne atanan Bay Faik Türel Ko caili ilbaylığı ödevini vekiline devretmiştir. Bugünlerde gelip işi- ne başlıyacaktır. Yaş meyva ve sebze teci- merlerine kredi Tarım Bankasının yaş meyva ve sebze çıkatı yapan tecimerlere kredi açacağı yazılmıştı. Öğren - diğimize göre Banka geçen yıl çı- kat yapan tecimerlere 46 milyon 434 bin lira ödünç vermiştir. Bu yardımın bu yıl geçen yıldan da ha çok önemli bir tutarda olacağı sövlenmektedir. Çocuk Esirgeme Kurumu nun yardımları Çocuk Esirgeme kurumu genel merkezi 16 temmuzdan | ağustor 935 ti üne kadar 1599 çocuta yardım etmiştir. Bunlardan 776 hasta çocuk ve anne genel mastla, zin polikıliniklerinde bakılmış ve sağıtılmıştır. Diş bakımevinde 325 çocuğun dişlerine bakılmış ve sa - — Bıtılmıştir. Genel merkezin — ban. yolarında 785 çocuk ve anne yı - kanmıstır. Süt damlasından her gün 100 çocuğa süt verilmiş ve 15 günde 1070 kilo bedava süt dha - Bıtılmiştir. Yardım için başvuran 13 çocuğa para yardımı yapılmış- tır. Ankara Birası; Sıcaklarda en çok içilmekte olan bir içkidir.