25 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

25 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

28 AĞUSTOS 1938 PAZAR Yoldan: İzmir yolunda (Buşi 1, inci sayıfada) keğinin yanında, erkeğinin gördü- gü işle çalışıyor. Bizde halâ kadı- nın çalışmasım bir mesele yapmak ve üzerinde münakaşa etmek isti- yenler türk köylüsünden haberdar değilmiş gibi hareket ediyorlar. 'zmir'den Birkaç görünüş: Limanda Atatürk heykel Alaşehirden sonra, tren, tâ İz- mire kadar, sağlı sollu bitmez tü- kenmez bağlar arasından geçiyor, 160 kilometre uzunluğunda bir bağ bölgesi. Her yanı yeşil, son derece yeşli, Ve bu yeşil arasını!'. dolaşan insanların düzgün kı! , şehirden bir parca, İzmir Kordonu Nüfusun dörtte üçü köylü olan Türkiyede kadın tarihin en eski devirlerinden beri erkek gibi ça- lıştı ve halâ da çalışmaktadır. Fa- kat bundan ne doğurganlığına, ne de ahlâkına bir zarar geldi. “Kadın çalışırsa ayle ucağı yı- kılır.,, tikrini ortaya atanlar bu bü- Yük hakikati neden görmüyorlar? Alaşehir istasyonundayız. Meyda nı seyrek duraklarımızda görülen canlı ve hareketli bir kalabalık doldurmuş. Bir yanda trenle sevke- dilecek üzüm ve incir sepetleri yı- &ılı dururken, bir yandan da irili ufaklı satıcılar vagon pencereleri: »e mallarını uzatıyorlar. Tapayla kapanacak kadar dat ağızlı hususi testilerde burada çı- kan bir maden suyu satılıyor. Ba- na destiyi uzatan çocuğa süyun flatını sordum: “Yedi buçuk ku- ruş,, dedi, “Bekle de testiyi boşal- tıp vereyim,, diyecek,oldum. Hay- retle yüzüme baktı. Meğer yedi Buçuk kuruşun içinde testi parası da varmış. Yamımdaki — pencerede — bir adam yedi sekiz kilo nelis ürümle dolu bir sepetin pazarlığım yapı. yor. Otuz kuruş istiyen köylüye Soruyor: “Fakat bu kadar şeyi ne rTeye boşaltayım?,, Bu söze etrat- fan gülüşüyorlar. Sepet de beraber satılıyormuş. Halbuki otuz kıu'.u- şa şehirde yalnız sepeti alınabilir. Alaşehirin bir salkımı damağı ya kacak kadar tatlı olan çekirdeksiz üzümlerinden yedik. Kilosu 3 ku- Tuşa. Ankarada bunun çok kötüsü İçin 15 kuruş veriyoruz. Bizde şe- hir pahalılığının örgütsüzlük ve kontrolsuzluk eseri olduğunu na- *l iddia etmiyelim? tı, gülümser yüzleri, bozkü — .p laklığının uyandırdığı hüzünü ve karamsarlığı siliyor. İçimde son- suz bir umud ve guruür var. Bu topraklarda tarihin en acık- lr serüvenlerinden biri geçti. Bu- rada türk, sel gibi akıttığı kanı ve imkânsızı başaran — döleni pa. hasına taliinin seyrini çevirdi. On iki yıl önce alevler buradan gökle- re kadar yükseldi. Şimdi yara ka. panmış. Şurada burada bir şarap- nelin uçurduğu bir çatı, yıkılmış bir dıvar bu kapanmış yaranın son izleri, Ve bir şey daha, Alaşehirden İzmire kadar uzayan bağ kulübe- lerinde sıksık dalgalanan bayra- ğımız. Bu husüsiyete dikkat ot- mek lâzım. İstilâmın acısını tat- mış olan insanlarda ulus ve bay. rak aşkının daha kuvvetle duyul- duğuna bundan güzel delil mi o- tur? z Müuhayyilem, şu küçük — kulü- beleri gene küçük fakat şirin birer beyaz köşkle değiştiriyor. Hattâ vazgeçtim, bit sıra kamp çadırla- ri. Ve memleketin her ucundan gelmiş bir sürü yurddaş burada ü- züm kürü yapıyorlar. Üzüm, general Besim Ömerin haklı olarak övdüğü bu sihirli ye. mişi yerinde yemelidir. Hayatın sudan ucuz olduğu bu üzüm ülke- sinden yaz tatilini geçirmek üze- re aydınlarımız niçin faydalanmı- yorlar? Öğretmen aylelerinin mü- tevazi büdceleri için bu yeşil de- kor ne ideal bir yazlık olurdu. Muradiye istasyonunda, kom. partman arkadaşım yiye yiye bi- tiremediğimiz - üzürmlerden arta ULUS İÇ HABERL Konyada Hava Kurumu için miting Konya, 23 - 24 (A.A.) — Hü- kümet alanında büyük bir miting yapılmıştır. Mitingde hava teh- likesi ve uçak gavaşınm genel du. rumları ve türk kadmının ödevi hakkında güzel söylevler verilmiş ve dinlenmiştir. Miting geç vakte kadar devam etmiştir. İstanbulda italyan gemileri İstanbul, 24 (A.A.) — Beş gün- denberi limanrmızda bulunmakta olan Ameriko Vespucci ve Kristo- foro Kolombo adlı italyan okul gemileri bu sabah 8.30 da limanı- mızdan Akdenixze doğru yola çık. mışlardır. İtalya büyük elçisi B. Galli dün gece elçilik binasında italyan denizcileri şerefine bir akşam ye- meği vermiştir. bu şöleni bir sü- vare takip etmiştir. Ev yaptırmak için izin alanların sayısı Yenişehirde ve Cebecide bir- çok yeni evler kurulmakta olduğu ve bu işin son günlerde gittikçe çoğaldığı görülmektedir. Öğren diğimize göre; bulunc muz vıl içinde bina kurmaya izin almak çin yapılan baş vurmalardan an cak 236 tanesine izin verilmiştir. Bugün gerek Yenişehirde gerek Cebecide satın alınmamış hemen hiç arsa kalmamıştır. Şehrimizin her yönünde başla. yan yel onarmaları ve yeniden yol açılmaları işi 29 birinci teşri- ne kadar sona ermiş bulunacaktır. Bu arada daha birçok yeni sokak- lar da saptanmış ve adları konul- muştur. Gayri mübadillerin bo- noları hakkında rapor İstanbulda bazı gazeteler gay- ti mübadillerin bonolarımın — kıy. meti hakkında bir rapor hazırlan- dığmı ve Finans Bakanlığına gön- derildiğini birkaç gün önce yaz- mışlardı. Yaptığımız incelemele- re göre Finans bakanlığına henüz böyle bir rapor gelmediği anlaşıl mıştır. Cebeci mezarlığının duvarları Cebecide yapılacak olan asri mezarlığın yollarına başlandığını dün de yazmıştık. Dışarıdan Cebe- €i mezarlığının proje yarışmasına girmek için baş vuranlar arasın. da “Viyana birliği,, var- dır. Cebeci m:ıırlığmı dört yanrım- dan çevirecel arm üsterme işi bıîgünlade açık eksiltmeye ko- nulacaktır. ——— kalanını, D”d:ğ hç"!iylıkoynı iyan bir köylü çocuğa vermek istiyor. Fakat ’:mııan yüzünde bir şeı'î.'rıi zekâsı parlayan küçük başını “ha- yır,, makamında sallamakla iktifa ediyor. Uzaktan bir başka köylü atılı yor:“O da bağet, bey, ürümü ney lesin>,, Doğru. Bir bozkır Ççocuğu için inanılmıyacak bir lüks olan üzümün burada hiç bir değeri yok, Bağlar, bağlar, uağlar, Güzel türk yurdunun ei güzel köşesi, Ve, öğledenberi devam eden bunaltıcı sıcaktan sonra, serin ve tatlı bir rüzgâr bize denizin koku- susunu getiriyor. İzmirdeyiz, Fakat sergi dolayısiyle koy. nunda büyük bir kalabalık topla- maş olan İzmirde bu akşam boş bir otel yatağı bulmak mesele, İzmir, 21 ağustos Yaşar NABİ SAYIFA : ER Türk - Yunan tecim| Viyanalı güresçilerin görüşmeleri başladı Atina, 24 (A.A.) — Türk sal gıtı bu sabah dış bakanlığında yu- nan hükümeti ile ilk değetini yap- mıştır. Başkanlığa atanan ulusal eko- nomi bakanı B. Stefanopulos Yu - nanistan'ın, türk önergelerini din- lemeye hazır olduğunu bildirerek, gelecek pazartesi günü yapılacak toplantıda görüşüleri kolaylaştır- mak üzere, bu önergelerin bir ra- por halinde sarihlendirilmesini türk salgıtından rica etmiştir. Bakandan sonra söz alan Tür- kiye orta elçisi ve ekonomi bakan- lığı yönetgeri, Türkiyenin Yuna nistana karşı olan dostluk duygu- larını pekistirmiştir. B. Baybura Samsuna gitti Devlet demiryolları genel di- rektörü B. İbrahim Baybura Sam. sun hattını teftiş etmek için Sam- suna gitmiştir, Teftiş bir iki gün icinde bittikten gonra tekrar şeh- rimize gelecek ve buradan da Br- zuruma gidecektir. Uşak'ta sıcaklar Uşak, 24 (A.A.) — Birkaç gün- dür sıcaklar çok fazlalaşmıştır. Adanada başıboş ge-<n kümes hayvanları toplattırılıyor Sehir içinde kümes hayvanları besl)yenlerin bunlar için evlerinin avkılarında katesler yapmak su- retile besliyecekleri ve uram ara- larına bırakılan hayvanların - iş. yarlarca toplattırılarak yuvaha- neye gönderildiğini ve bunların sahiplerinden ayrıca para cezaları alınmakta olduğunu yazmıştık, Bazı kimselerin urayın bu ya- sak buyruğuna uymıyarak bu gibi kümes hayvanlarını sokaklara bi. rakmakta oldukları görülmüş ve dün de epi miktarda kaz ve tavtik toplanarak yuvahaneye gönderil: migtir. (Türk sözü, Adana) ... İstanbul gazeteleri- nin başyazıları > te: B. Yunus Na- Cumhuriyet 4; giyor ki: “İtalya bu kadar ileri gittikten soa- ra döner mi ve nasıl dönsün? İtalya dö- necek değildir. Şimdidea İtalyaya te- min olunan faydalar geniş ve ilerl bir ölçüdedir, İtalya yarın başladığı seferin savaşsız büyük bir utkuya varmış oldu ğunu HHlan ederek silahını pekâlâ kınına koyabilir. Hattâ kendisine temin olu- nan menfaatlerin filiyat ve tatbikatr sayımına gönderdiği sefer kuvvetinin Öönemli bir kısmını belirsiz. bir müd- det için orada bırakmak yolunu da tu- tabilir. Eğer Üstelik olarak seferden vaz geçmek sayımına İngiltere ile Fran- sadan bir de büyük ölçüde finansal bir yardım elde edebilirse bu iş mutlakâa böyle biter ZAMAN yör kı: da: Zaman imzalı başyazıda denili. “İstanbul uüfus itibariyle de mev- kil ve iklimi itibariyle de herhalde İr. mir'den çok mühim olduğu halde, bu- rada senelerdenberi açtığımız — sergiyi nihayet bi- mektebin dört beş odasiyle, üç beş sofasına sıkıştırmaktan bakşa bir marifet gösterememekteyiz. İki şehrin sergileri arasında bu azim fark bile iz- mirlilerin, ticari ve iktısadi sahalarda teşebbüs kabiliyetlerinin, faaliyetleri - nin büyük bir delilidir., Tan ve Kurun'da başyazı yoktur birinci karşılaşması İstanbul, 24 ÇALA.) — Şehri. mizde bulunan Viyana karma gü- reş takımı ilk karşılaşmasını bu- gün acemi güreşçilerimizle kuru- lan takımımızla yaptı. Teknik so- nuçlar: 56 kiloda: Ömer Yelineki bir anplet ile yendi. 62 kiloda: Tiksus Ömeri daki. kada puvan hesabiyle yendi, 66 kiloda: Sadık Graseni puvan hesabiyle yendi, 72 kiloda; Şaban Nufili Puvan hesabiyle yendi. 79 kiloda: Dizel Hans İbrahi- mi puvan hesabiyle yendi. 89 kiloda: Koznor Frans üç da- kika yirmi saniyede Mehmedi tuş- la yendi. Ağir siklette: Şöl 13 dakika 47 saniyede Salihi tuşla yendi. Güreşlere yarın devam - edile- cektir. Yarın avusturyalıların kar. şısına en kuvvetli bir İstanbul ta- kımı çıkarılacaktır Yakalanan kaçakçılar Ankara, 24 (A.A.) — Geçen iki hafat içinde gümrük koruma örgütü biri yaralı altmış bir kaçakçı, 1079 kilo gümrük ka- çağı, 545 kilo tekit kaçağı, 180 def- ter sigara kiğıdı, üç tabanca, bir tüfek, 15 kaçakçı hayvanı ele ge- çirmiştir. POLİSTE: Bir otomobil kazası Ötey kün saat 16.30 da utku &- lanına doğru gitmekte olan şoför Nureddinin kullandığı 228 sayılı özel otomobil rençber Süleyma- sebeb olmuştur. Süleyman hasta yurduna kaldırılmış ve suçlu şoför Nureddin yakalanarak tüzeye gö. türülmüştür. Ankara radyosunda yenilikler Son günlerde Ankara radyo- sunda bazı yeniliklerin yapılma- sına başlanmıştır. Halkın bir ço- ğunda az lâmbalı radyolarım bu. lunmasını göz önünde tutan radyo direktörlüğü Ankara merkeri eliy- le kısa dalgalar üzerinde Avrupa. nan birçok merkezlerini alma de- neçlerini yapmaktadır. Bu suretle halk ellerinde bulunan az lâmbalı radyolarla Ankara merkezi eliyle Avrupayı dinlemek — imkânlarını kazanıyor. Bu deneçlerden şimdi- ye kadar âlman sonuç, iyidir. Da. ha bir süre yapılacak olan deneç- ler de iyi sonuç verirse Ankara radyosu bu şekil yayının düzeni i- çin bir program hazırlıyacaktır. ANKARA RADYOSU 19.30 — Eğitim saati 1940 — Musiki: Tartini — Sonate Necdet Remzi: Keman Ulvi Cemal: Piyano 20. — Edebiyat saati 2010 — Musiki; Boer — BSiciliano. - Vaclatlon'lar Necdet Remzi: Keman Vivi Comal: Piyano Avrupadan nakil 20.30 — Dans musikisi 2050 — Haberler, Mevlüdü Şerif Ağustosun 26 incı pazartesi günü öğle namazından sonra Hacıbayram ca- miinde merhum Atvirt saylavı Mehmed Ali Okar'ın cuhu için (Hafız Burhan tarafından) mevlüd okunacağından mer- bumu sevenlerin ve arzu edenlerin bu- yurmaları tice olunur. Aylesi