31 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

31 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

B. Musolimi diyor Yanayted Pres'in ikünci başkanı B. E. S. Ken, B. Musolini ile bugünkü sıyasal durum ve Ha- beşistan hakkında uzun bir görüşme yapmıştır. Türkçeye çevirerek aşağıda okurlarımmza sundu- ğumuz bu görüşmeden de anlaşılacağı üzere, B. Musolini son zamanlarda yapılan bütün — sıyasal görüşmelerde izhar edilen arzulara, anlaşmazlığın barış yoluyla hotarılması isteklerine rağmer fikirlerinde ıstrar etmektedir. Ona göre, İtalyanın Habeşistan hakkında dostça duygular beslemesine karşı Habeşistan İtalya ya karşı düşmanca duygular beslemiş, yapılan dostluk andlaşmalarını tanımamış ve italyan - sivil ve askerlerine saldırmıştır. Bunun için de İtalya, Eritre ve Somali sömürgelerine asker gönder miştir. B. Musolini, İtalyanın doğu Afrikasında böyle bir işe girişmesinin, Stresa cebhesini Boza - maeyacağını düşünmekte, bu yoldaki sözlerin, İtalyanın yayılma ve güvenlik ihtiyacını öylemektedir. B. Musalini, İtalyanın harcketini haklı i ile Amerikanın yerlilerle meksikatılara harşı güttüğü mazlıktan göstermek için, ingilizle, sıycsayı da örnek - olarak lenler tarafından çıkarıldığırı Misıri işgalle ileri sürmüştür anlama - İtalyan başbakanı, doğu Afrikasındaki bir havbın ulaslar sosyetesini zayıflatacağı yolundaki düşünceye de, yürüyüş halinde olan italyan ulusunun durduralamıyaca, fakat cevabını vermiş, harb çıkarsa bile İtalyanın arsıulusal tüze hükümlerine saygı göstereceğini bildirmiştir. B. Musolini, İtatyanın Habeşistanda aldığı durumdan dolayı İngilterenin sine lüzum olmadığını da ilave etmiştir. “ Habeş meselesi kökünden düzal - mek Jazımdır. -Artık Habeşistan, İtak yanın sgırtına çevrilmiş ne modern bir Gilab, ve ne de modası geçmiş bir sak diye kalamaz... Musolini bu sözleri büyük manev - ralara hareket edeceği günden önceki akçam iyiden iyiye düşünüp taşındık. fan sonra söyledi. Ziyaretimin sebebi- min, bütün dünyaca az çok hayretle ka: şılanan ve Büyük ölçüde tenkide çığır açmış olan, İtafyanım Habeşistan sıya- tası hakltında en yetkili yerden ma sine söyle- diğim zaman bana dedi ki: * — Geçen kırk tan İtalyaya karşı düşmanca duygular taşımıştır. Ö, tazyik yaprlmasının önü. ne geçmeğe ve İtalya ile anlaşmağı ça- hışmalı idi. Biz, böyle bir anlaşmanın meydana gelmesine uğraştık ve nitekim 1928 de bir dostluk andlaşması yoptık. Böyle olmakla beraber, Habeşistan bu andlaşmaya o tarihtenberi hiç aldırış etmedi. Durum kötüleştikçe kötüleşti. Azkerlerimize sakdırıldı, — işyarlarımır . tebi Idü; habeş ordusu da bize hücum etmek Üzere hazırlanmak- tadır. Bu darüm böyle sürüp gide- mez. Bundan dolayıdır ki, bütün bu elan biten şeylere karşı tedbir almağa karar verdik, ve bu sebeble de asker- lerimizi Eritre ve Somali sömürgeleri- mize gönderdik. Fazla bir şey yapma - dik. — Ancak, ben, italyan hakkına kar- ga her irk tarafından saygı gösterilme- sinde ısrar edi ı! içinde Habeşis- ve tebaamız öldür beyistanda istediğimiz şey budur... Bunun üzerine dedim ki: * —Peki, İt bugün doğu Af- örtüğü sryasa Streza cebhesi n bir © demek olmaz mı? Avru- panın bugünkü muvazenesini tehlike - ye sokmaz mı Müusolini bana şu cevabı verdi: “— İtalyasım sırf, bör sömürgeci ve yer sel karakteri olan Habeşistandaki sıya- sasının bazı çevenlerde — düşünüldüğü gibi Avruparım birge çalışma sryasası- na etki yapahileceğini santmıyorum. Streza cebhesini ve bugünkü srya ) müvazeneyi ne bozabilir? Bunları ci bir sörürge savaşınım upa tehlikesi olacağı hakkın ancak, harhik bir A da uydurma Mar ortaya çıkarmak k ve gü- amamarlıktan yanın yayılmal gelenler bozabilirler. Doğu Afrikasın - daki bareketlerimiz, — öbür sömürgeci devletlerin Asya ve Afrikada — tatbik ettikleri sücl hareketlerden hiç bir ba- kımdan farklı bir şey değildir. Yı tarı etrafa yaymak İstiyen itfaiye ferlerini ortadan uzaklaştırmak dır.,, Musolini, bul amun üzerinde duvan büyük bir albümü cilne aldı. Bu albüm, ingilizlerin 1882 de İskenderiyeyi bombardıman etme - yılılmış olan T söylerken masa . leri sonucunda yakılıp yeslerin fotoğraflariyle dolu idi. Mu - #olini bir yandan albü ne çeviriyor, bir yandan da bana “— İngilterenin MWrsrrda neler yap- tağını size bu resimler de gösterebilir. Sizler de Amcrikada herden hemen ay- nr şeyi yaptınız. Yerleştiğiniz yerlerin sonrrlarını — nasıl jileri sürdünüz ? Bu ün yaptakları- yerleri kn derililerin, meksikah - larm elinden zorla aldımız Birleşik Amerika Hükümetleri, ön- ceden doğuda bulanan 13 sömürgeden başka bir şey değilken, bugün — bötün kıtayı baştan başa kaplamıştır.. Düçeye * sallantıda olan bu mek için bir çare bulamazsa, ne yapa- nız? İtalya uhuslar sosyetesinden şayet ulütlar — sösyetesi meseleleri düzelt - , diye sordum. vi dedi ki: wter Cenevresiz isterse Bu soruya karşı: Mustol * — İtalya, nasıl elnrsa Çenevreye şıt, kısata olsun, gayelerine doğru yürüyecektir.,, Musolininin verdiği kuvvetli ve &. ik İşte bu olmuştu. ettim nerjik karı Sorgularıma devar “ — Bir dünya harbının önüne na Uluslar âtideki durumu ne olacaktır?,, Musolini bir müddet sesini çıkar madı. Ondan sonra yeniden konuşma - ğa başladı. Bu defa daha ciddiğ bir ta- vırla dedi ki: * — İlalyan ulusunun bugün yap - tağı gibi, yürüyüş halinde olan bir lus, hayatın ve ulusların statik görüşleri yü- zünden durdurulamaz. Barış için asıl yük tehlike, dünyanın statik gö - Uluslar sosyetesinin yaşa - masını istiyenlerin, uluslar paktının 19 uncu ve 22 inci maddele - riyle göz önünde tutulmuş olan tehli- keyi anlayıp kavramaları gerektir.,, sıl geçilebilir? sosyetesinin en bi rüşüdür. zosyetesi Bundam sonraki sorum, 1888 de ya - pımış olan andlaşma hakkında idi * — Ekselans, dedim, hârb zamanın. da Süveyş kanalından geçilebileceğini gatanti eden 1888 andlaşmasını uluslar sösyetesi paktınım değiştirdi ne buyuralur?,. tezine Buna da Musolini şu cevapta bu - lundu * — Uluslar sosyetesi paktı, 1888 nın tamamiyle — yürürlükte unu tasdik eden Versay andlaş masının bir parçasıdır... * İtalyanın, ta- * Şayet harb olür rafsız olan gemileri araştırmak iddia sında bulunup bulunmıy kın. Mu: dedi ki cağı, ba daki soruma karşı “ — ltalya, her vakit ya, gâbi, arsıulusal tüzenin hükümlerini caktır., Bunlardan sonra artık görüşmemiz ingilizlerin durumuna geçti. * — 1agilizlerin takındıkları tavır acaba yalnız insanlık sevgisinden mi ileri geliyor?, diye Duçeye, bu mesele hakkında ne düşündüğünü sordum. Duçe cevap verdi * — İngiltere, 1891 ve 1894 proto - İları ile, hemen bemen bütün Habe - şistanı, İtalyanın nüfuz alanında olan bir yer diye kabul ediyordu. Bu proto- kollar, İtalya, İngiltere ve Fransa ara- | sında 1906 da yapılmış olan üçler atd . laşmasiyle tasdik edilmiş olduklarım dan, hâlâ yürür bir haldedirler. İngil. terenin Nit sularındaki asığları, 1925 de ingiliz büyük elçisi Graham ilk besim aramda yapılmış olan anlaşma ile yeni- den kabul ve tatdik edilmisti. Bu an laşma da Cenevreye bildirildi. Bumdan dolayı, İng yersel suğları tamamiyle güven alt dadır, Öyle anlaşılıyor ki, italyanla erenin — Habeşistandati kayguya düşme - Habeşistandaki baklı iddialarmır ba- zı ingilâz çevenlerinin kavrayamamaları İle ingilizlerin, Habeşistandaki asığla . yının korunması hakkında ileri sördük- leri arzuların birbirleriyle hiç bir İlgi- si yoktur... Son sorum, ak irkin gün geçtikçe nüfuz un azalmakta öldür meselesi hakkında idi Musoliniye Nasıl bir tedbir alına kudretini kaybetmesinin önü - çilmiş olsun .. dedim. Bana bu mesele hakkımda şu cevabı verdi: * — Batı uluslarının düşmekte olan doğum rakamlarınım tehlikesini dü: kamoyuna yıllarca işatet ettim. Bu ra kamın yükselmesi ve doğum kalitesinin düzelmesi için italyan faşizminin ne kadar çetin bir savaşa ğini bütün dünya bilir... Frankfurter Saytang'dan İtalyadaki büyük süel manevralar Ağjans baberi olarak — bildirdiğimiz Üzere, İtalyadaki büyük silel manevsa lar 25 ağustos gece yarısı başlamıştır. Memleketin kuzay taratı — baştan başa harp halindedir. Şehirlerle köylerin x. Şıkları en az kertesine indirilmiş ve bir Çök yollardan otomohillerin — geçmesi yasak edilmiştir. Kıraf da hareket alanma — giderek harp bakanlığı tarafından karşılanmıştır. rda &| bay bulunmaktadır. İtalyadaki bü yönetgesi Manevrat 'e de yabancı Su Bunlar — arasında, yabancı devletler el- giliklerinin ataşemiliterleri ile, Framsa, Büyük Britanya, Almanya, Sovyetler Birliği, Yugotlayya, Macaristan, Belçi- ka ve İsviçre hükümetleri — tarafından gönderilen özel salgıtlar vardır. İtalyan sıyasal hayatının bütün şah siyetleri de orada hazırdırlar. Manev ralar doluyısile seferler eden 200 saylav kırk senatör ve 15 den fazla bakan veya yönetger, harekâta katılmaktadırlar. Senatörlerden bir çoğunun — Tütbesi korgeneraldir. Senâto albayı, kültür bakanı, topçu finans bakanı da topçu y Dış dir. başkanı topça yarhayı, Manevralarda yirmi tümen karşı kar- şıyadır. Fakat büyük manevralara gir. meyea bütün italyan cüzütamlarş başka taraflarda yapılan yersel manevralarda bulunmaktadırlar. Buna göre — şimdiki halde gerek Doğu Alrikasındaki hare - kât için, gerek İtalyadaki tâbiye talim- leri için bütün italyan ordusu bareket halindedir. Kırmızı ile maviye bölünmüş olan kıtalardan başka, manevra —kumandan- İğının emrinde, bir hafif tümenile bir motörleştirilmiş tümen, 7. ci bersalye - layı, bir tabur üniverr' »'? subay talebe vardır ki bunlar Küzum görüldüğü anda hareldta gireceklerdir. Mane alat kumandanlığı — bundan rmizonlarmım — bölgelerinde iska tümte ylığa M. Tevfik Tan İs tanbul, Celal Kesrin. İstihkâm yüzbaşılıktan binbaşılığa şa, Abdülkadir Draç Fahri Edi Hayati dad, Mustafa Hakb, M. Salih Süleymaniye, Müfit İstanbul, Mustafa Urfa, Sabri İstanbul A. Riza Tünay Florina, Şevket İmra- Nail Bosna, İ. Hakkı Yalova, Ce- mal Ziya İstanbul, H. Talât Sivas. İstihkâm teğmenlikten yüzbaşılığa Nedim Kasımpaşa, Zihni Kenan İstanbul . İstihlkâm asteğmenlikten teğmenliğe H. Nizamettin İstanbul, M. Fahri Nömer Konya, Müeyyet İstanbul, Mü- nir İstanbul, Mustafa"Bakırköy, Orhan İstanbul, H. Sezai İstanbul, Ata İstan- bul, Muhittin İstanbul, Cemalettin İs- tanbul, Nafiz Erszincan, Kemal An- kara, Abdarrahman Erzurum, Abdüllâtif Sami İstambul, O. Nevzat İstanbul, Talât Erzrum, M. Fahri İstanbul, Muhabere binbaşılıktan yarbaylığa Abdullah Bayülgen Van, Mebmet Girit, Muhabere yüzbaşılıktarı binbaşılığa Abdullah Fehmi Üsküp, Faik Sam Halis Başkar - Ahiât Muhabere tegmenlikten yüzbaşılığa - Enver Adama, Mühtar — Üsküdar, Kemal Alasonya. hor Üsküdar, Mühabere astegmenlikten tegmenli ge: A. Muhtar Ankara, | tanbul, Neemi Erzincan, A. Hıfzr İ- tanbul, Rizo Kars, M. N. Körpmar, İstanbul, M. N, Telgeren İstanbul, Demi İstanbul, Mustafa — İstanbul, Balim Ankara, Sadettin Aydın Demiryol yüzbaşılıktan binbaşılığa A. Salim Manastır. D ) A. Sami İstan İbrahim Eszarum, M. Reşad İstanbul. Oto yüzbaşılrktan binbaşılığa: Salm Girit. Nakliye yüzbaşılıktan binbaşılığa torahim Geylan, Bethi — Ayvalık, Şevket Çemişkezek, Hüsamettin Di- motoka, İhsan Metroviçe Nakliye asteğmenlikten tegmenliğe Hamit İstanbul, Şahap — İstanbul, Recep İstanbul, Sabahattin İstanbul, Nurettin İstanbul. Yoktao İe- Tabib yarbaylıktan albaylığa Hasan Şükrü Berut, Akif Piruz- ağa. M. Kemal Taygar, M. Murat Ha- seki, Nazim Şakir Haseki, M. Salih Defterdar, — Cevdet Fethi Sultanahmet. Tabib yüzbaşılıktan binbaşılığa A Fazıl İstanbul, M, Vahdettin İstanbul, 1 K. Akgöre — Tstanbul, M Kemalettin Sivas, Niyazi Ahmet Vehbi Çata lip Yanya, Firuzağa, Reşat Köpr İstanbal, Ö. Lütfi İstanbul, O. » İstanbol, Mübahi Te Rubi Osmaniye, M. M âmi! Gelibolu, Remzi İstanbul, Mu- rat Ezgiri, M. Süreyya İstanbul, Ali Riza İstanbul, A. Celâlettin İstanbul S. Nuri Manisa, H. İbrahim Çaorum, H. Hamit İstanbul, M. Salih Denizli, Kadir Erkan —Aydm, M. Rıdvan İs- tanbul, H. Fikret İstanbul, M. Mazhar İstanbul, M. Nizami Erzincan, A. Şük rü Medine, L Hakkı İstanbul, M. Ad- man İstanbul, M. Nurettin Ayaş, H. Nüzhet İstanbul, 8. Sudi İstanbul, Yu- saf Maraş. Eczacı binbaşılıktan yarbaylığa : Hasan Fehmi Özer Nişantaşı. Eczacı tegmenlikten yüzbaşılığa : Bahattin Malatya, M. Burhanettin Bursa, Mazlüm Yakacık, Abdülkerim İstanbul, femail İ-tanbal, Kimyager yüzbaşılıktan binbaşılığa Seyfettin Beylerbeyi. Dişçi yüzbaşılıktan binbaşılığa : Ahmet Nihat Üsküp, Etem İnanç Tetanbul, A, Refik İstanbul. Baytar binbaşılıktan yarbaylığa : M. Bervet Bursa, Eşref Antalya, Ahmet Hilmi Manişa, Pavtar yüzbaşılıktan binbasılığa: » Kadri Bolü, Cemalettin ls y sasya Levazım binbaşılıktan yarbaylığa Kömil Bursa, Abdülvahit Erzin can, Ömer Eskişehir. Sabti Berat, Os man Antalya, Cevdet — Fatih, Abdül- vahit Kırşehir, Kâmil İstanbul, Şera- fettin Sivas. Levazım yüzbaşılıktan birbaşılığa * Şevki İstanbul, Bahaettin Hasköy Kenan İstanbal, M. ,Celâtettin Errzurum, Mustafa Sultanselim, İ. Etem Kasımpaşa, Arif Harput, Şütrü Edir- ne, İzzet Bağdat. Yusuf Levazım tegme n yüzbaşılığa Süleyman Kalecik, Avni Fatih, Ne- şet Gaziantep, Fazıl Manastır Levarzım astegmenlikten tegmenliğe : Mustafa İstanbul, Sabri Edirme, Rubi Karklareli, Fehrettin — İstanbul, Celâlettin. İstanbul, Ekrem - İstanbul, Bedrettin Arabgir, Şefik Sıvas, Kâmü Karahisar, Ali Ekrem İstanbul. Harita yarbaylıktan albaylığa: A. Kadri Şümni. Harita binbaşılıktan yarbaylı Kemalettin Sarıgüzel, A. Hulüsi Bu. sa, Nüzhet bağlarbaşı, H: Sırrı Sezer Ömer kabataş Harita tegmenlikten yüzbaşılığa Sami Gemlik Harita asteğemenlikten tegemenliğe M. Şinasi İstanbul, A. Kemal Konya Askeri fabrikalar binbaşılıktan yar- baylığa: M. Kerami Van, M. Remzi İz. mir. Askeri fabrikalar yüzbaşılıktan bin- başılığa Selâhattin Buzsa, — Receb İstanbul, Said Üsküdar, Kemal Usturumca Adli Hakimler. Barem beşinci dereceden dördüncü dereceye., Kemal Asım Urfa, Üçüncü sımrf adli hakimlikten i- kinci sınıfa Abdülarir İstanbul, M Kemal Kal kandelen, Muharrem Niyari Muğla Dördüncü smrftan üÜçüncü sınıfa Kadri Güneş bahriye, Faik Kakta- monu Beşinci sınıftan dördüncü smıfa. Puat Hocapaşa Altıncı sırırftan beşinci sınıfa. Zir-a Şehremini Yedinci saftan altıncı sınıfa. Tev- fik Van, dördüncü sınf askerf öğret- menlikten üçüncü sınıf öğretmenliğe Nazmi Beylerbeyi, Şevket Drama. Mnaamele Memurluğu. İkinci smıftan beşinci sıntfa. Hilmi uftan ikinci sınıfa İşkodra, Ahmet Sivrihi- i İzmir, Reşad Bebek. BDördüncü sınıftan Üçüncü sınıfa, L Hakkı ne, Celâl Harput, Ali Riza Mustafa paşa, Ahmed İzmit, O. Şefik Tophanc, Kemal Tİstanbul, Sadi Bursa, Hamdi Karahisar, Ali Beşiktaş, Salim Çanakkale Beşinci sınıftan dördüncü srufa: Nizamettin İstanbul, H, İlhami İs - tanbul. Altıncı sunıitan beşinci umıfa: İvrahim Etem Manastır, Cemal İstan- bul, Topuzluoğlu İstanbul, Abdülvahit İstanbul, Mustafa İstanbul, Muhsin İs- tanbul, H. Hulusi İstanbul, Cemil İstan- bul, A. İhstan, Riza İstanbul, Hidayet İstanbul, Zekâi İstanbul, Cemal İstan- bul, Necmi İstanbul, İ. Hakkı İstanbul, Reşid İstanbul, M. Hulusi Edirme, Vasıi İstanbul, Salâhattin İstanbul, Neşet Kir- mastı, Adnan Akan İstanbul. — İ. Cemal İstanbul, İhsan Gelibolu, Ziyaettin İs - tanbul, Hüsnü Sana, Özyar İstanbul. M. Emin Yanya, Mazhar Hasan Mustafa - paşa, Kasım Bağdat, M. Ali Halit İstanbul, Saim İstanbul. Altıncı sınıf imamlıktan beşinci sı- ıf imamlığa Abdülazir Erbail, Yahya Rize, Mws tafa Manastır. .. Hakkı Edirne. R. Sr. b Boyabat —Mustafa Çancırı ı Prezin, Mustafa Demire, Lütli Bal kesir, Maksut Gümüshane Ali Trabron Errincan, Bea