11 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

e SYA Gezi notları: Br aa Leipzig'de konuşan Almanya Leipzig'de berkes konuşuyordu: — Almanyanın ileri ve aşımı bir en. — Almanya niçin vasyonal sosyar düstri memleketi olduğunu ve şimdiye Visttir? — Niçin nasyonal sosyalist bir yapı, Bir ekonomi, bir din, bir terbiye sıyasa- &ı vardır? Köniğsbergde biraz Başka türlü ke- Buştuğu söylenen Dr. Schacht bile Leip- zig'de daha açık ve daha ileri idi (1). — Exacte ekonemi usulleri yoktur, ddeğişmez ekonomi kanunlarından bahse- İdilemez, ekonomi politik bir ilim değil, 'biz sanattır, merkantilist, fiziyoğratik, Hiberal ekonomi sıyasaları gibi nasyonal sosyalist bir ekanomi sıyasası da vardır, — Almanya; dünyanın büyük bir kasmırnın maneviğ çalışmalarına — düş. man olduğu bit zemanda, normal eko. namiciler İçin başarılması imkânsız gö- tünen bizçok ekonomik ödevleri ballet. mek mecburiyetindedir, — Devrimler doktora tezleri değik. dir, — Nasyonal sosyalizm — dünyanın #on yirmi yıl içinde Almanyaya karşı tatbik ettiği zulüm ve terzil sıyasasın. dan çıkmıştır; Hih... ilh.. diyer, nasyonal sosyaliz. mün alman cemiyetine kendi hayat te- lakkisinin şekil ve birliğini vermek (2) mücadelesini müdafaa ediyor ve nasyo. mal sosyalist devrim ile kendi örasında. ki münaşebetleri; “Sizi temin edebilirim ki: Her söy- lediğim söz ve yaptığım iş mutlaka Hitler tarafından tasvib olundu, bu; gelin tasvib etmediği şeyleri söylemi. yıuğuı. yapımıyacağım demektir, Al- “man iktısadi zekâsının koruyucusu bBen değitim, odur. Nasyonal ıu,ılLı rejimin kuvveti şefin birliği idaresinden, arkadaşları. gn ve halkın beyecanlı ve şartsır fe. — dakârirğından ibarettir... Diye anlatıyordu. Bu kadar ileri gi- debilen bir anlayış yıkılabilir, tavizler verebilir, fakat dönemez. Leipzig'e 20 kilometre uzak bir ya- pt yerindeyiz. Düz ve geniş bir topra. gın şurası burası kazılıyor, küçük beb. geler içinde küçük evler yapılıyor. Ni gin! diye düşünüyoruz. — Bizi niçin buraya getirdiler? — Amele evleri yapryorlar da!.. — Ohlabilir, fakat enteresan değil ki.. Biraz da kızıyoruz, kendi kendimizi dç odalı, beş odalı, birkaç yüz evle bir devrim propagandası yapılamryacağına inandırmak istiyoruz. Hayır! diyorlar. — Bu küçük evlerde nasyonal sos. yalist devrimin propagandası değil tam — kendisi yapılıyor. Ve anlatıyorlar. () Dr. Sehacht'ın masyonal sosya. — Hizmin katolikler ve yahudiler aleyhine açtığı mücadelenin alman ekonomisine — yaptığı zararları anlatan — Königsberg mutkunu ben ajansın küçük hulasasında okudum. Dr. Sehacht, nasyonal sosya - Hzmin ırk mücadelesini Leipzig'de: “Başka inkılablarda olduğu gibi nas- yonal sosyalist inkılabta da bir çok W'" düşmüş ve çökmüş, hattâ bazan — ve tesadüfen yalnız fena şeyler değil iyi şeyler de düşmüş ve çökmüşlerdir. Bazan da bir kaç kişinin fazla gayreti ve mukaddes abtallığı hükümet men - faatleri aleyhine zarar verebilir. Eğer nasyonal sosyalizm yabancı ırk “yahu- — dilik,, zihniyetinin devlette ve kültürde yıydıııı-ıh.ıklıdınknınlolıhy—. bu; devrimin her yahudiyi yok edeceği demek değildir. Ve eğer farmasonla - rın gizli teşkilatcılığını haklı olarak mahvedebilirse bu da devrimin her far- masonu vatan haini sayacağı manasına gelmiyecektir. Bu hususta görülen ha - talar her inkırlabta bulunan ve ebedi ol- mıyan teferrüattır.,, diye anlatmıştı, —(2) Dr. Schach'tın Leipzig nutkun- n şöyle bir parça vardı: “Dünya başka bir geyi daha anlama- — haf Her inkılab kendisi için ayrı aytı semboller meydana getirir: Geçen ve büsbütün değişen hayatı için yeni 1stı. lahlar ve fikirler yapar, Haken Krenz, kahve renkli gömlek, işaretler, alman gelamı, Heil sesleri, müşterek şarkılar, yeni halk şarkrları, müşterek- radyo, müşterek yürüyüşler, genel bayramlar, geni kilatı; bütün bunlar ve bun. birçok şeyler yeni deyrimin haş yaşama iradesinin tezahürleridir.., kadar bütüm yiyeceğini yabancı mem- leketlerden getirdiğini, Bu aşırı sanayileşen Almanyanın ay. nr gamanda küçük Bir büyük mülklüler, düyük bir mülksüzler vatanı haline gel. diğini, Almanyanın bu yüzden zümre ha. dinde patronlaştığını, seruf halinde pro- leterleştiğini bilirsiniz. Biz bu evlerde Almanyanın tam bu kuramınr değiştirmeğe — çalışıyoruz. Nasyonal sosyalist Almanyaya yeni şeklini bu küçük evler içinde vermek istiyoruz (3). İstiyoruz ki; Alman vatanı içinde her 2lman, bil. hassa her işçi alman, kendini maledin. me ve toprağa bağlanına haklarına sa. hib bir vatandaş olarak kissedebilsin, İcabında © da alman toprağı üzerinde- ki bir parçayı parmağiyle; — Bu benimdir! Diye gösterebilsin. Üzerinde yaşadığı toptağın bir kü. gük parçasına bile bağlanamıyan - bir adamın, toprak tanınryan — arsıulusal bir fikre bağlanmasım niçin tabilğ gör. memeli? Sonra; 1919 dan sonraki Almanyanın 1914 den önceki Almanya olmadığını, Almanyanın barbtan sonra uzak kıta. lardaki bütün sömürgejerini ve bütün serbest dünya pazarlarını kaybettiğini, arsıulusal bütün ticaret münasebetleri- nin Almanya âleybine değiştiğini ha. tırlamak Iâzımdır, Eskiden — bol satar bol alırdık. Şimdi satamıyoruz. Fakat alamazsak açlıktan ölütüz. — Ne yapmalı? Tekrar toprağa dönmek: İşte be gördüğünüz küçük evlerde nasyonal sosyalist devrimin yapmak is. tediği şeylerden biri de budur. Alman İşçisini, arsrulusa! Barb karargâh yerle. ri haline gelen büyük apartımanlardan çıkarmak, kendinin olen bu küçük ev. lere yerleştirmek ve burada kendisine iş saatleri dışında karısının, çocukları- nın yerdımiyle evi için topraktan bir şeyler alma imkönnr vermektir. .En ax beş milyon âlinan işçisi, İyi bazırlanmış 800 metre murabbdr — top- raktan, 3 tavukluk kümesinden, bir süt Bayvanından bir günde, bir yılda ne a. labilir? Aldığı şey onun hüdcesine, Almanyanın ticaret ve tediye muvaze. Desine ne tesirler yapar bunu siz he sab ediniz. Leipzig'deki aluslar harbı amıtına bizi, asartı göstermek, enrtın hangi barb için, kimler tarafından, kaç yılda ve me kadar para ile yapıldığını anlatmak için götürmüşlerdi. Dönüşte — bepimiz kafamızın içini yokladık ve orada; — Ne pahasına olursa olsun müda- faaya karar veren Almanyadan başka bir şey bulmadık. Biz bunu nasıl öğrenmiştik; — bize bu telkini haberimiz olmadan, hisset. tirmeden kim yapmıştı! Biz, Völker Sehlacht'ta dümdüz bir adamı, geçimi. ni ziyaretçilerin birkaç feniğinden çı. karan, anıt rehberlerinden birini din. lemiştik. — Niçin evlenmeli? Kabaredeyiz. Altıaışlık Dir şaklaban (3) Nasyonal sozyalistlerin bu, ame. önemle tetkike değer işlerinden biri. dir. Bu evler büyük endüstri şehirleri- nin dışında ve içinde bir veya iki ayle oturacak büyüklükte yapılır. Her ev için kabul edilen toprak — büyüklüğü 1000 metre murabbamdır. Yapılan her evin bahçesine mütehassısın fikrini a. darak ilerde çoğaltmak üzere yedi mey. va ağacı dikilir. Bahçeye 3 tavuk, bir süt hayvanı alacak büyüklükte kümcs ve ahır yapılır. Bir aylelik evin mali. yeti 3200 marktır. (1600 lira) amele, bu parayı kendi oturacağı evin, diğer ev- “lerin veya bu evlerin bulunduğu yerin gokaklarının yapısına yardım — ederek gündelikleriyle, yahut ayda (16) mark vererek kırk senede öder. Nasyonal sot yalistler zamanla bütün alman işçileri. ni bu evlere yerleştirmek kararındadır. lar, Şimdilik evliler, çocuk — sahibleri, vathhi ve ahlakt muayenede kabiliyetle- ri müsaid olanlar tercih edilir. IDIŞ HABERLER Lansburinin çekil- mesi sıyasal hadise mi oluyor? Londra, 10 (A.A.) — Sosyalist bir- liği genel sekreteri gazetecilere demiş- tir ki: *— İşçi partileri Hideri Lansburinin son hareketini onamamakla beraber işçi partisinin bugünkü tıyastatını da kabul etmiyoruz. Çünkü bu tryasa ulusal hü. kümetin emperyalist gayeleri için doğ. rudan doğruya bir destek olmaktadır. *Zecri tedbirler harb demektir.,, Londra, 10 (A.A.) — İskoçya'da Di. emerics'de söz söyliyen ve yeniden zec- ri tedbirlere karşı bulunan B, Lansbu. ri, «zecrı tedbirler, bir harb ile sonuçla- nabilir.,, demiştir. LEHİSTAN'DA: Polonyada seçim sonuçları Varşova, 10 (A.A.) — Yeni diyette üçte bir nisbetinde çiftçi, beş bakan ve sadece 5 eski saylav vardır. Başkanlık divanı baştan başa yenilenmiştir. Seçimler nasıl geçti? Varşova, 10 (A.A.) — Parar — günü yaprlan deneç, son seçimlerde yeritilen usulün uygun olmadığını göstermiş gi bidir. Camur başkanı ile seçimi yönet- miş olan general Ryd Migbinin oya giârmemeleri dolayısile dikkatini çek- miştir. Sonuçsuz kalan bu denecin, hükü - meti sarsenamakla beraber, hükümet par. tisini kuzan elemanların yeni bir şekil. de teşkiline sebeb olacağı kabul edil- mektedir. Ukranya azmlığının bu deneçten kuvyı bir gekilde çıkması, iç bakanı tarafından güdülene — uzlaşma sıyasasının bir sonucu görülmektedir. Almaü azınlığı, bir tek yer bile elde edememiştir. Yahudi azınlığı, zorlukla durumunu korumuştur. Yeni diyette olanlar Varşova, 10 ÇA.A) — Yeni diyet kurulunda 71 çifeçi, 27 işyar, 18 avukat, 13 profesör ve öğretmen, 8 gazeteci, 14 endüstrici veya mühendis, 6 tecimen, 5 doktor, 6 işçi ve 3 papas vardır. ... Varşova, 10 (A.A.) — Resmiğ orun- lara göre, diyet seçimine 16.282.000 seçmenden 7.575.685 kişi girmiştir. Bu, seçmenlerin yüzde 46,5 i demektir. 1930 seçimine girenlerin nişbeti 74,86 oldu. ğuna göre yüzde 28,3 bir azalış vardır, Bu azalış havaların fena gitmesine, se. Ççim savaşının yapılmamış olmasma ve €n son olarak ayrışım seçime karşı yap- tıkları şiddetli propagandalara verili yor. Arsıulusal hava konferansı Varşova, 10 (A.A.) — Baltık ve bal- kan ülkeleri arsıulusal hava konferan. sının ikinci toplantı devresinin açılma töreni yapılmıştır. Bu konferansın erkesi, taşında de. ha büyük bir güven vermektir. —e içki masaları, cigara dumanları amasış da herkese bunu soruyor, — Niçin evlenmeli? — Evlenenlere para da nrlyıılır Fakat niçin? /— Ben evlenirsem, © hayalimdeki ince kadın, o hayalimdeki sarışın tom- bul çocuk benim ama yalaız benim ol. mmyacak mı?, İyil fakat nmiçin bu İşe Dr. Goebbels burnunu sokuyor, hasta 0. Tursa ona benim karmı, ihtiyarlarsa ona benim çocuğum müu Bakacak? Lafr ıstıtablı, fakat eğlendirici bir bekârlık, neşeli bahtiyar eden bir evli. Tik hikâyesiyle wzatıyor ve halkın çıl- gın kalıkahalarını içine sindire sindire dinledikten sonra, onlara; — Mutlaka evleniniz! Diyor ve kidiyor. Neşet Halil ATAY | KAt A AŞ UN Habeşistan İtalyayı bir, Lnîzyamı diktatö- daha protesto etti (Başı 1 inci sayılada) olan italyan uyrutuna karşı babeş işyar ları tarafından zorluklar gösterildiğini ileri sürerek hükümet needinde protee- toda bulunmuştur. Cenevre, 10 (ALA) — Habeşistan, Eritre ve Somalide italyan kıtalarının tahaşşüdünü protesto eden yeni bir mo- ta göndermiştir. Notada, Habeşistanın, bir buhran doğurabilecek biç bir şey yapmamak döleninde olduğu bildiril - mektedir. Htalyanın Cenevredeki durumu. Cenevre, 10 (ALA.) — Komitenin çağrısına gelmiyen İtalya'nın bu gidişi komitenin seçilmesine girmemiş olması ve bu komite çalışmasından haberdar de- #ümiş gibi görünmek arzusu ile izah & dilmektedir. MICİM) — Prolfesör Jet'in yetkisinde hiç bir buçlama yapıl- madığı ve kendisinin uluslar sosyetesin- de Habeşistan'ı oruntamakta devam ede- ceği resmen bildirilmektedir. Yeni bir anlaşma Paris, 10 (A.A.) — Cenevre gaze - tesi, İsviçre gazetelerinde çıkan ve İtal- yanın Almanya - Polonya andlaşmasına benzer bir andlaşma İmza etmeği Al - manya'ya önergediği bakkında olan bir haberi almaktadır. Bu gâzetenin sandığına göre, bu ö - nerge, İtalya'nın yeni Berlin elçisine yapılan dostça kabulü izah etmektedir Beşler komitesi toplanıyor Cenevre, 10 (A.A.) — Ne konseyin ne de asamblenin bugün — toplanmaları beklenmiyor. B. Lrval sabahleyin B. Samuel Hor'u görmüştür. Beşler komi. tesi öğleden sonra bir toplantı yapa. caktır. Beşlerin araştırdığı esaslar “Cenevre, 10 (A.A) — Beşler koml - tesi İtalya ile Habeşistan tarafından verilen belgeleri incelemek işini tali eks perler komitesine vermiştir. Komite bu- Rgün, tali komite tarafmdan hazırlanan esas üzerine, belgelerin incelenmesi başlıyacaktır. Bu ilk etüdden sonta ko- mite, uzlaşma işinin ve gösterilecek yol- larmm hangi esasa dayanabileceğini araş- tıracaktır. Toplantı çarşanıbaya olacak Cenevre, 10 ÇALA) — Dünkü gün komleyonların ve büronun birleşmele - rine ayrılmış bulunduğundan, — uluslar sosyetesi ancak çarşambaya toplanabi- lecektir, Negüs, barıştan umudunu kesti. Adisababa, 10 (A-A) — İmparatorun yakınında bulunanlardan toplanan ha - berlere göre, artık, italyan - habeş an » laşmazlığının barış yolu ile kotgırlaca - ğında hiç bir umut beslenmemektedir. B. Laval Cenevrede Paris, 10 (A.A.) — B. Layal, akşam Cenevre'ye hareket etmiştir. Kızılhaç yardıma hazırlanıyor Vaşington, 10 (ALA.) — Amerika Kızılhaç yürütüm komitesi, harb olursa, yürürlükte bulunan andlışmalar gere - kince, Habeşistan'a hirmetlerini arzet- mek imkânmı incelemek üzere bu ayın 19 unda bir toplantı yapacağını ilân et- mektedir. Kızılhaç, Habeşistan'da çalışmaya başlarsa aynı zamanda hem — habeşlere hem italyanlara hizmet edeceğini bildir- mektedir, Almanya ve italyan tezi Londra, 10 (A.A) — Cenevre görüş- melerinin önemine karşın gazeteler dü- nün en bariz hadisesini yeni italyan bü- yük elçisinin B. Hitler tarafından ka- bulünde görmektedir. 'Taymis diyor ki: « Eğer italyan isteklerinin baklılığı burada da kabul edilmezse, başka yer - lerde aranılacaktır. Yok eğer Almanya İtalyanın kuvwvetlenme ve ulusal şerefi | yükseltme sryasasını onarsa ve bu &1 -. dün | yasaya arka olursa, Almanyanım ben-- . K Baton Rıı,. 120 (A.A.) — B. Huvey. konğa bakan doktorlar, yeni bir kan naklini hazırlamaktadırlar. Resmiğ çevenelerde — söylendiğine göre, B. Hueylong'u kurtarmak umudu yok gibidir. İyileşmesi için katedralda ayınlar yapılmış ve Huveylong, İnsan'a. ga hizmet edenlerden biri olarak anıl. marştır. YLuizanada işler durmuş gibidir. *ea Baton Ruj, 10 (A.A.) — B. Huvey» long'un sıhhiğ durumu — ağırlaşmıştır, Üçüncü kan naklinden sonra, hekimler, ölümle bitmesi ihtimali olan bir periter nitten korkmaktadırlar. Hasta, hezeya. na başlamıştır. ... Baton Ruj, 10 (A.A.) — Huveylong bu sabab onda ölmüştür. Cumur başka. mı B. Ruzvelti solcu tıyasaya © idi. Şimdi cumur başkanımın sağa doğs rTu dönmesi ihtimali vardır. Şehirdeki Baton Ruj, 10 (A.A.) — Katıl Veis. in cenazesi, dün öğleden sonra büyük bir kalabalıkla kaldırılmıştır. Sehir ve yöre hekimlerinin hepsi ce nazede hazır bulunmuşlardır. Sen Josef kilisesi, taklım tıklun da; lu idi. Polis tarafından güçlükle tutu, lan binlerce kişi kiliseye girememişler. dir. İNGİLTERE'DE: Üç deniz uçağı Cebelüttarıkta, Londra, 10 ÇA.A.) — Cebelürtarık, tan bildirildiğine göre, Piymouth'tan havalanan ve Basraya giden 3 deniz u« çağı dön akşam buraya gelmiştir. İngiliz kurulunun jeoloji a rı Londra, 10 (A.LA.) — Çnest adir İşe tikşaf gemisi, başlarında B. Cautaula olduğu halde Groenland'ın doğusuna sefer eden ingilir kurulu üyeleriyle, Aberdeen'e gelmiştir. Başlarında B. Wager'in bulunduğu Bteki grup, jeolojik işlerle Uuğraşmaki üzere Groenland'da kalmışlardır. İngilterede işsizlerin sayısı Londra, 10 (ALA.) — 26 ağustosta işsizlerin sayısr 1947964 ü bulmuştur, Bu sayı 22 temmuza göre 24.977 nok. san ve geçen yıl aynı tarihe - nazaran 188.614 noksandır. Japonların ingilizlerden istedik: leri kömür ve limon Güney llıuıııldınkyıılud-lı şahsiyet, kailunet kümür mağdeniyle Çinguangtao limanmdaki ingilir asığı' - lazının Japonyaya bırakılması hakkın. da görüşüler yapılmasınım imkânsız ol. madığını söylemiştir. Bu diyev, İngilterenin - bu asığları 120 milyon ingilis Mirası karşılığında bırakacağı hakkındaki haber üzerine ya, prlmıştır. Dairen'de bu haberlerin ya- kında Çine gelecek olan Sir Fredrik Yeitheros'un ödevini aydınlatmakta ol. duğu sanılmaktadır. zer emelleri de ileride aynı onamayı ve arkayı elde edecektir.» Deyij Telgraf diyor ki: « Büyük elçiye yapılan kabul tores nine eğer herhangi bir anlam verilmek istendiyse, bu aramılen sonuçtan çok ays tı bir sonuç doğurarak, öteki ulusları daha sıler bir dayanışmaya sevkedeceke tir.» Yunan Hmanlarında italyan harb gemileri Atina, 10 (AA.) — Havas ajanm bildiriyor: Jilos, İtak ve Şira limanlarır ne izinsiz italyan harb gemilerinin gir $ diği görülmüş ve hükümet bu hususta Daoğu Afrikasında ölen işçiler Roma, 10 (A.A.) — Resmiğ bir bil; diriğe göre, bu yılın ikinci kânunun. dan 31 ağustosuna kadar doğu Afrikâ- iğşçi ölmüştür. h » > aai Aliisağiçam dİ” t