11 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

11 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

11 EYLOL 1935 ÇARŞAMBÂ Sözün gelişi 9 Eylül Dün, utku tarihimizin Akde- «iz kıyılarına parlayan - kılıç ve ş#imşoklenen mahmuzla yazılmış bir günü idi; 9 eylül. lik günlerine ulaşabilmek için sayılması güç asırların üzerinden atlamak gereken türk medeniye- tinin zaman zaman bayındırlaştır- dığı bu ilik bölgeye, kısa bir ayrı- Tıktan sonra o gün yeniden ulaş- mış, devrimimizin ilk amaçların dan birini orada kucaklamıştık. Orada usaresi bir ulusun ağzı- na tad veren üzümler ve incirler yetişir. Osmanlı hastasının can çekiştiğini görtenler bu seçme bağ- İarı tozlu çizmelerle çiğnenmeğe, © üsareleri susamış ve susuzluk- tam çatlamış dudaklariyle sömür- meğe kalkıştılardı, Osmanlı hastasınım leşini top- tağa gömdükten sonra onun can verdiği topraklar üzerinde dipdiri bir ulusun şahlanacağını umma- yarak İzmir kıyılarına ayak ba- sanların tekrar İzmirden denize ve uzağa döndükleri tarihi, dün bit daha yaşadık. Atatürk Türkiyesinin ilk kur- tuluş günlerinde harb, bir salgın gibi İzmir limanından girmiş türk topraklarının her tarafını ateşe ve kana boyamak istemişti. O zaman kan dökmek istiyenlerin kanını dökerek, yurdumuzu ateşe ver- mek dileyenlerin kundaklarını a- teşle söndürerek ve her şeyin üs- tünde Inan dolu göğüslerimizde enrazgın hücumları söndürerek bu harbı kazanmış, ordularımız Ak- denizdeki ilk hedete vardıkları za- man orada bütün bir dünyaya en İçtem bir barışçılıkla kendimizi göstermiştik. İşte dokuz eylül, Atatürk Tür- kiyesinin bir harbı utkuya ulaştır- ması ve bir utkudan barişa yol aç- ması tarihidir. Onu bu iki alanda- da başarılara ermiş bir ulus gön- lüne yaraşır bir heyecanla kutla- dik. 2 M. N. ARTAM Londra - İstanbul yolu kongresi Budapeşte, 10 (A.A.) — Arsı- ulusal Londra - İstanbul yolu kon- gresi, dokuz ulusla arsrulusal tu- rizm ittifakı ve Kızılhaç sosyete- leri delegelerinin iştirakiyle bu- gün açılmıştır. Buhran vergisi hakkında Aylık tutarı yüz elli liraya ba- liğ olan “hakkı huzurların,, azalt- ma yapılmadan tamamından buh- ran vergisi kesilmesi hakkında Fi- nans bakanlığınca ilgili dayrelere birer genelge gönderilmiştir. Bafra Halkevi çalışmaları Bafra, 10 (A.A.) — Halkevi- mizin köy gezileri devam etmek- tedir. Bu haftaki geziye 200 den fazla atlı girmiştir. Nebiyan çev- resine yapılan bu gezide ilbay da bulunmuştur. Uğranılan köylerde program içinde köylüyü uyandırıcı devri- min verimlerini bildiren, anlatan diyevler verilmiş hastalara bakılıp ilâçları sağlanmış köylünün dert- leri dinlenmiş ihtiyaçlarını karşı- lıyacak tedbirlere baş vurulması şimdiden düşünülmüştür. Halke- vi ilçenin diğer bölgelerinde de gezilere devam edecektir. Halkevi tarafından köylülerin dertlerinin incelenmesi şehir ve köy halkr üstünde çok iyi etki bı- rTakmaktadır. Trabzonda fındık fiatlar 'Trabzon, 10 (A.A.) — Bu sa- bah borsada kabuklu fındık 18, iç fındık 38 kuruşa satılmıştır. Eko- nomi bakanlığının fındık ürünü- nün normal fiyatla satılması yo- lunda tedbir almakta olduğu ha- berleri üretmenleri sevindiriniş- tir. - Balıkesir İlbay ve Şarbayı anlatıyor Balıkesirin bayındı.ığı ve ekonomik gelişimi için hazırlanan projeler Uraylar Bankası toplantısı dolayı siyle şehrimize gelen Balıkesir ilbay ve şarbayı B. Salim Gündoğan ile bir gö. tüşme yaptık. Balıkesir il ve uray işle. ti hakkındaki sorularımıza B. Gündo- gan şu cevabları vermiştir* Uray işleri: — Baltkesir urayt — yehir halkının bizge ve soy$al ihtiyaçlarını sağlamak için büyüklerimizin gösterdikleri ve kanunlarımızın çizdiği yollarda yürü. mektedir. Balrkesir'in asil halkı soysal ve sosyal hayatın gelişimine çok iyi ayak uyduruyorlar. Pek kısa zamanlar- dâ orta devirlerden kalma — kılıkların değiştirilmesi, modern hayatın kökleş- mesi bunun canlı bir örneğidir. (Üst. lük) denilen baş örtüleri kadınlarımız tarafından tamamiyle atılmıştır. Urayımız programlı çalışma meto- diyle bayındırlık ve sağlık işlerini ko. vültyor. Şehitde caddelerin genişletil- mesi, meydanlar açılması gibi işlerden başka genel sağlık bakımından halkmm gök muhtaç olduğu bir park yaptık. Ya. kında her eksiği bitecektir. Bu park gezme ve hava alma ihtiyacında olan Balk tarafından istekle katşılanmıştır. İstasyon önünden Şekre girilecek yer- de bir cumuriyet alanı açıldı, Bu alanın yolları asfaft olacaktır. Bunlardat baş- ka bir pazar yeri bir de hal yapılması için verilen kararları ilgili orunlar-o. naylamıştır. İçme suyu da bizi çok İl- gilendiren ve daima göz önünde bulun. durduğumuz bir şehir davasıdır. Bunun enstalasyon projeleri — hazırlandı. Bu. Bünlerde İç Bakanlığına sunacağız. Di- :;r uray işleri nomal bir gidiş içinde. ir. İlişleri: Tlimizin genel durümu çok iyidir. Kkonamik işler gittikçe gelişmektedir. İlimizin zengin zeytin bölgesi olan Ayvalık, Edremid dolayında Tarım Bankasının zeytinyağı fabcikaları aç. ması için incelemeler — yapılmaktadır. Banka bu iş için B. İhsan Abidi'nin başkanlığında bir Iki uzmanı Avrupaya göndermişti. Bu kurul memleketimize dönmüştür. 'Tarım durumu da sevinecek bir değer dedir. Bazı yerlerde kuraklık olmasına rTağmen ürünlerimiz geçen seneden da. ha çoktur. Hayvanların sayısı da yıl. dan yıla artmaktadır. Sağlık işlerimiz aomaldır. - Bulaşık ve kötü hastalıklar hemen hemen gö. rülmemektedir. Köylerde köy kanunu- nun yeritilmesi yüzünden sağlık işleri. ne bir kat daha önem verilmektedir. İin 800 kilometreye yaklaşan şose- leri üzerinde yerine göre etasir onar. malar yaptırılmaktadır. — Bayındırlık Bakanlığı dört tahta köprüyü betonar meye çevirmektedir. Bunlar, Altınova Dikili arasında ve Bürhaniyenin Kar. gaderesi, Susurluğun Karadere ve Si. mav çayları üzerindedir. Altınova - Di. kili şosesinin xon kısmı bu yıl üstenci. ye verilmiştir. Bitmek üzerrdir. İl mer- kezinde pek yıkık ve bürolarr'alamıyan bükümet binası yeniden yapılacaktır. Bunun için projeler hazırlanmıştır. İle dönünce bu binanın yapısını eksiltme. ye koyacağım. Kültür işlerinde köy okullarına ö- nem veriyoruz. Geçen yil açtığımız ? yatı mektebine bu yıl ? daha katacağız. Bu mekteblerde köy çacukları ana ve babalarının evindeki hayattan mümkün olduğu kadar uzaklaştırılmamakta. ve cumurlyet ııjiıh!ıı esaslarına daya- 'nan iyi birer köylü olarak yetiştirilmek. sedirler. , ; S İÇ HABERLER İSTANBUL TELEFONLARI : İrak elçisinin bildiriği Bir yunan İilosu İstanbula geliyor Bir ana gemi, bir kruvazör, 4 denizaltı gemisi, 4 muhriplik bir yunan filosu bu ayın yirmisinde 4 gün kalmak üzere amiral Sakalar- yonun komutası altında İstanbu- la resmiğ bir görete gelecektir. Fi- lo bu ayın yirminci günü sabah 9 da İstanbul Jimanmda bulunmuş olacaktır. Nomal göretler yapıl- dıktan sonra akşam konuklar şe- refine İstanbul ilbaylığı tarafm- dan Parkotelde bir şölen verile- cektir. / İkinci gün konuklara süel ve mülki müzeler gösterilecek ve ay- rıca Akay tarafından özel olarak ıı;mlşn bir vapurla Heybeliada de- niz lisesine gidilecektir. Aynı ge- ce türk donanması adına Büyüka- da yatkulübünde bir şölen daha verilecektir. Üçüncü ve dördüncü günlerde İstanbulun türlü yerleri gezdiri- lecektir. Avukatların ayrıldıkları sınıflar Ş_ehnmiı avukatlarının kazanç vergisi bakımından sınıflara ayrıl- ması işi bitmiş ve Finans bakan- lığı yeritimine geçilmiştir. Bu lis- teye göre birinci sınıfa 3, ikinci sı- nıfa 5, üçüncü sınıfa 20 ve dördün- cü sınıfa 26 kişi ayrılmıştır. Bu sı- nıflardan alınacak kazatıç vergile- rinin şehrimizin nüfusu da göz ö- nünde tutulduğu için İstanbula gö- re daha az tutmaktadır. Yılda şeh- rimiz avukatlarının birinci sınıfı 150 ikinci sınıfr 80, üçüncü sınıfı 30 ve dördüncü sınıfı da 10 lira kazanç vergisi vereceklerdir. Bun- dan başka baroda yazılı olup da serbst iş yapmadıklarından sınıi- lara ayrılmamış 20 avukat daha vardır. Finans bakanlığı bunlar- dan almacak kazanç vergisini ken- disi kestirecektir. Yarkutayın şehtimize taşın- ması dolayısile ayrıca İzmir, İs- tanbul ve Eskişehirden 30 kadar avukat baroya yazılmalarını iste- mişlerdir. Bunlardan şimdiye ka- dar yazılmaları işi bitmiş olan bir iki avukat şehrimize gelmişlerdir. Bunlar için de ayrıca bir kazanç vergisi bakımından sınıf taksima tı yapılacaktır. B. Celal Kütahyada Kütahya, 10 (Â.A.) — Başba- kanlık istatistik genel direktörü yardımcısı şehrimize gelmiş, ge nel nüfus sayımı hakkında önem. li bir konferans vermistir, Güvenlik atanmaları Açık bulunan İstanbul güven- lik direktörlüğü birinci şube di. rektörlüğüne, beşinci şube direk- törü B. Kâmıtran ve beşinci sube direktörlüğüne İ.Wu"_CÜ şube direk- tör vardımcısı B. Saidl atanmıstır. İzmir kordonundaki parke 2 eylül tarihli sayımızda İzmir panayırma giden —arkadaşımızın “İzmir,, başlıklı yazısında, İzmir urayının kordonda yeniden parke taş döşetmekte olduğu yazılmıştı. İzmir liman işleri genel direk tör vekili B. H. Dülgeden dün al- dığımız bir mektupta hükümetçe satın alman tıhtım yönetgesinin onarılması ve lâğımların yapılma. sı için ayırdığı paranın İzmir liman işleri genel direktörlüğüne veri- lerek birinci kordonun parke taşı ile döşenmesi işine 1934 yılında başlanmış olduğu - bildirilmekte- dir. Fransız sosvetesi zamanında azun yıllar yüzüstü bırakılan bu iş ,yüz altmış beş bin liraya yakm 'bir nara ile ve hütümtetin cok ye: 'rinde ve büyük yardımı ile yapıl-, İstanbul, 10 — Irak elçisi bu- gün gazetelere gönderdiği bir bil- diriğde, İtalyaya Habeşistanda, Iraka benzer bir durum verilece- ği hakkında Avrupa haberi olarak gazetelerde çıkan yazıları yalan- lamıştır. Elçi, Irak ve İngiltere ilgilerinin iki tarafın karşılıklı e- şitliğine dayandığını, Irakın erkin bir devlet olduğunu bildirmiştir. Balkan festivali hazırlıkları İstanbul, 10 — Balkan festiva- line girecek 16 romen talebesi bu- gün İstanbula geldi. Bunlar pro- fesör Dobresko'nun yanındadırlar. Gelen talebelerden erkekler Ga- latasaraya, kızlar da Galatasara- yın Örtaköy kısmına yerleştiril- mişlerdir. Yarın da yunan, yugos- lav, bulgar kurulları gelecektir. Festival için Ödemişten gelecek 16 kız ve erkekten başka İstanbul- da da 50 genç hazırlanmaktadır. Festival cumartesi günü Büyüka- dada başlıyacaktır. Tarım enstitüsüne zelen profesör İstanbul, 10 — Ankara yüksek tarım enstitüsü profesörlüğüne a- lman Ludvig Luht İstanbula cel- di ve bu akşam Ankaraya gitti. Taksi otomobilleri İstanbul, 10 — Urayın eskiden açık olduğu halde sonradan kapa- tılan otomobillerin kullanılmama- sı hakkındaki kararı üzerine 80 ka- dar otomobil işten çekilmiştir. İstanbul şoförlerinin durumu İstanbul, 10 — Şolörler cemi- yeti yaptığı bir incelemede İstan- bulda ancak 50 kadar şoförün on yıldır bu ertikte çalıştığını sapta- mıiştıir. Afişaj işleri İstanbul, 10 — Uray — Ana- dolu ajansından geri aldığı afişaj işini 28 mart 937 ye kadar olmak üzere yeniden eksiltmeye koydu. Üsterme 16 eylülda yapılacaktır. İki orman yangını İstanbul, 10 — Bugün Kartal- da Şamandıra ve Kurtdoğmuşda iki orman yangını daha olmuştur. Yangınlar biraz büyükçedir. Mühendisler arasında Zonguldak Baş mühendisi B, Rasih, Sürd baş mühendisliğine, Seyhan Baş mühendisi B. Zeki Zonguldak baş mühendisliğine a- tanmaları onavylanmıştır. ... Erzurum ilbaylığı bayımdırlık direktörü baş mühendisi B. Cev- detin Bursa ilbaylığı bayındırlık direktörlüğüne atanması onaylan- mıştır. İki gazetecinin davası Urfa, 10 (A.A.) — Ulusal ga- zete sahihi B. Kâzım Yazgan'a karşı yâpılan yağınç davası ile Urfada öldürülen Yenilik gazete- si sahibi avukat B. Galih'in davası Yargutay Hakyeri kararile Ada- na ağır ceza hakyerine nakledil- miştir. Polis, avukat B. Galib'in katili- ni yakalamış, katil suçunu - itiraf SAYIFA T İstanbul gazetele rinin başyazıları Cumhuriyet ** Bay Abidin Daver “harb ola- cak mıe?,, başlığı altında diyot ki; « Harb olması için, italyanın, ingi- Halarin işe karışmıyacağına kanaat ge- tirmeleri gerektir. Habeşistanı feda ve taksim ederek ingiltereyi italya ile um Taştırmak isteyen fransız sıyasası mu- vaffak olursa harb olmuyacaktır. Bu s- yasa, muvaffak olmazsa, İtalya İngiltere arasındaki sıyasal düclleonun sonu, biz €e, İtalyadan ziyade İngilterenin elinde- dir. İngiltere, İtalya'nın Habeşistan'a ta- arruzu bir harb vesilesi " addedeceğinİ açıkca göylerse harb olur. demek ki, — Harb olacak mı? — sorgusunun asıl karşılığını yalnız ingiltere verebilir.> da: Bay A, Şik. T ARI: Esmer, “azam. blenin içtimaı,, başlığı altında diyor kis « Uluslar kurumu asamblesinin 16 - ancı içtiman, kurumun 16 aylık tarihin - de en önemli bir meselenin halline ça- lıştığı bir sırada toplanıyor : Ttalya-Ha beş davası.. İtalya başkanı Mussolininin dünya kamoyuna meydan — okurcasına ileri attığı iddiayı münakaşa için ku -« rüm konseyinin bile fazla kalabalık get- ve meseleyi incelemek için busus! ir komisyon teşkil edildiği bir sırada asamblenin toplanması bu işin hallini omuzlarına almış olanlarr telaşa düşür- müştür. Gün geçtikçe anlaşılmaktadır ki w Tuslar kurumu misakının 16 incı madde- sindeki müeyyedeler büyük devletlerder hiç birine karşı tatbik edilmemektedir. Bu variyette uluslar kurumunun elind- ki en kuvvetli mücyyede dünya Lama yundan ibaret kalıyor. Belki bu, buğür için mücesir bic vilâh değildir. Fakat daha müessir bir müeyyedenin bulurimâa- dığı bir arsıulusal dürzende nihayet bu da küvvetli bir silâhtır.,, dat Zaman imzalı ZAMAN ve “İstanbul —ih- vet alsın,, başlıklr başyazıda deniliyor. kiz * Bu aralık gazetelerde sütun sütun yarılar yarılmasına ve hattâ dedikodu - lar yapılmasına #ebeb olan Manisa has- tanesi meselesi elbet unutulmamıştır. Meselenin dedikodusu unutulmamalı la beraber biz doğrusu hastane —inşası- nın unutüldüğunu — ve bu işin birçok faydak işler- gibi ihmale uğradığını zannediyorduk. Halbuki Manisa'da hastahene yapıd- mış; bir senedir işlemeğe başlemış, ve hattâ yürlerce binlerce hasta bile te - davi edilmiştir. — İşte bu itibarladır ki, biz, hiç ol - mazsa bir zenginimizin, karandığının yekâtr olarak bir hastane yaptırmasını pek görmek isterdik, Nihayet bu şere- fin bir yahbudiye bırakılmış olması da bizim için herhalde iftihar — edilecek birşey değildir.» da: B. Asım Us, KU RU N “memleketimize nasıl! seyyah getirebiliriz?., başlıklı ya- zısında diyor ki: € Almanya hükümeti yalarr yabancı seyyahlar için özel bir döviz usulü ka- bul etmiştir. Bu usul iİle Almanya'ya gelerek orada yaşayacak seyyahler için hayat pahalılığını yüzde otuz derecesinde indirmek çaresini bulmuştur. Daha doğ- rüsü yabancılara almanyada almanlar» dan daha ucur yaşamk — imkânını ver metir. Herhalde Sütün avrupa'da —memle- ketin dışarıdan seyyah — getirmek için aklığı tedbirleri devlet işi olarak tetki etmemiz lüzrmdır.» —— aa z Türk Kuşu antrenmanlar, Türkkuşu çalışmalarına alan- da devatm edilmekte ve atlama de- neçleri yapılmaktadır. Talebeden -B. Abdurrahman ilk olarak para- şütle atlama yapmış ve 800 met- reden atlamıştır. Atlama başarı i- Te sonuçlanmıştır. Antrenmanlar ve deneçlere düzenli olarak devam - edilecektir.