3 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

3 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

3 İLKTEŞRİN 1935 PERŞEMBE Memleket P ) ostası Güneyin baymdırlaşan şehri: Maraş Maraşta büyük bir eksik sayılan &- lektrik için birkaç yıl önce galışılmış düzgün ve köklü bir yol tutulamadığın- dan yarım kalmıştı. (Büyük göz) deni. lJen suyun akıntı gücile gçalıştırılmak is- tenilen dinamo ile şehri baştanbaşa ay. Tınlatmak imkânı bulunamamıstı. Bu Ju şarbaylık bu tşı daha düzenli bir e. sasa bağladı. Birçok — yerlerde ve G. Antepte elektsik kurumu yapmış olan sosyete ile anlaştı. Ağustos 935 ayı başlangıcında altı ay müddetle bu iş kendilerine verildi. Önümüzdeki cumu- riyet bayramı gününde aydınlık yap. ması bu sosyeteden ayrıca istenilmiş ve gösyete de kalul etmiştir. i l l | Bütün Maraş bu aydınlığı ve elek- trik kurumunu derin bir sevinçle kar. şılamaktadır. Maraş kahramanlarına anıt Şarbaylık yapısının yanı başında te- miz ve bol suyu ile akan pınar Maraş kahramanlığının ve Maraş kahramanla. gının canlı bir hatrrasını taşıyor. Bu pınarın yapılmasına başlanırken şişman oğlu Arifin yurddaşlık ve mem. teketçilik duygusu ile şarbaylığa baş- vurarak pımarr kendi parasile yaptır. maya izin istediğini ve isteğinin yeri. ne getirildiğini öğrendik. Maraşın günden güne güzelleştiğini ve iyileştiğini gören halk bu büyük ek sikleri varlığa çevirenlere ve cumuri. yetin kazançlı kullanışlarına karşı çok saygılanmaktadırlar. Çocuk bahçesi “Arablarkozu,, denilen ve dört yo. lun birleştiği noktada bulunan mezar- lık kaldırılarak yerine güzel bir çocuk bahçesi yapılmıştır. Çocuk — bahçesinin karşısında ve gene mezarlık yerinde büyük bir gazino ilc otelin temelleri a. tılmıştır. Bu yapmın sol geçesinde de sinema yapılacaktır. Çocuk bahçesin- den kışlaya çıkan ve Turan ilk okuluna inen genel yol yapılıyor ve siyah taş. larla döşeniyor. Asri mezarlık : Maraştan G. Antebe çıkan yolun üs. tünde bulunan ve Şadil adile anılan bü yük ve çevresi açık mezarlığın ileri. sinde yeni ve bugünün jisteklerine Uy- gun ayrı bir mezarlık yerinin duvarla. rına da başlanmıştır. Tosyada Hava Kurumuna yardım ve posta işleri 'Tosya, 24 (Öze') — Köylerimizin yer ürünlerinin yüzde üçünli hava teh. likesini önlemek Üzere Hava Kurumu. na vermeği yükendiklerini evelce bil. dirmiştim. Köylü.erimizin bu saretle yaptıkları yardım tutarı yetmiş üç bin kilo arpa ve buğdaya ulaşmıştır. Çeltik ürününün yüzde üçü de yüz bin kila tutacağı anlaşılmak'adır. Bundan baş- ka, ilçemizden şimdiye — kadar altmış dört hava tehlikesini bilen üye ve yüz kırk bir de yardınıcı — üye yazılarak yükenlerini iki bin Üç yüz ıl!ııu;.ıhı İlraya varmışter İci- ürün değerleri ile birlikte yardım mıkdarı on dört bin - sayı bulmaktadır. Yükenleri ardı alın. namıstir. Bu rakamlar Tosyalıların, çok sev. dikleri general İsmet İnönü'nün hava tehlikesini gösteren İşareti karşısında Görnek olabilecek bir dereceye ilerlemiş olduklarını gösteriyor. Yıllardanberi ilçemize haftada Üç posta gelmekte, bu da beygirlerle taşın. makta idi. Bu yıl Çankırı . Kastamonu otomobil postası haftada beş sefer ©- larak Tosya'ya.da uğramak suretiyle satılmış, seferler başlamıştır. Günlük posta ilçemizde' bir bayram #evinci V. yandırmıştır. Çünkü. bunun Tosyanın gelişimine, halkımızın medrsiğ ihtiyaç. Jarmın kazşılanmasına büyük — yardımı olacaktır. Aydından türlü haberelr Aydın, — İki yü önce Aydın üç ki. Jometre uzakta iliex başı mevkiinde bir Marşandiz treni v0 dan çıkmış ve iki k'sinin ölümüne sebeb olmuştu. O za- mandanberi Aydın ağır ceza hakyerin- d- devam eden bu Derayman hâdisesi. nin duruşması dün bitirilmiş ve suçlu mühendis B. Hilmi ile makinist Ah. med berilenmiştir. Dünkü Duruşmada genei kumpanyanın ve suçhiların cezandırıl. masını istedi. Suçla vekilleri verilen râporun “$imendifer işinden anlamıyan savman O POLİSTE: Cezaevinden kaçanların duruşması Birkaç ay önce Ankara ceza & vinden yerin alttnı kazmak sure- tivle kaçan cezalıların duruşmala- rı dün -yapılmıştır. Hakyeri bu kaçmak suçuyla ilgili görmediği Durali ve Saidin beraetlerine ve hapiste de yatma sürelerini dol- durmuş oldukları için salıverilme- lerine karar vermistir. Ayrıca yeri kazmak ve kaçmaktan suçlu görü- len Süleyman, Nukru ve arkadaş- ları için de hakyeri doksan birer Bün hapis cezası vermiştir. İ irsızlığı birden yepan yarıkesici Din kütafıyalı Mustafa kızı Rukiye Atpazarında pasar yerin- fen işyarları tarafından verildiğinden bir kıymeti olamıyacağımı müdafaa et- tiler. Hakyeri kurulu bu müdafaayı ye- rinde görerek berileme kararı verdi, ... İlimiz parti ve halkevlerini — teftişe memur edilen etpekter — Gazi Antep saylavı Bekir Kalelt bir hafta önce Ay. dına gelerek, iİl, Uçe, kamun ve köy parti örgütlerini Aydın, Söke ve Na. gilli Hatkevletini — teftiş ederek dün muğlaya gitmiştir. ae — a — de öteberi almakta iken mantosu- nun cebinde bulunan 1 lira parası sungurlu işçi Kâmil oğlu Hayred- din tarafından çalmmak istenmiş ise de cürüm üzerine yakalanarak polise teslim edilmiştir. Polis Hayreddin hakkında gerçin yap- tığı bir sırada Murad oğlu Musta- fa adında biri de aynı pazarda 26 lira parasiyle birlikte cüzdanının çalındığını iddia etmiş ve bunu çalanın da Hayreddin olduğu an- laşılmıstır. Suçlu tüzeye verilmiş- tir. ANKARA RADYOSU 19.30 - Salan orkestrası Verdi: Rigolettodan fantezi Offenbach: Kont d'hoffmann Sehumann : Bercöz Michicls: Çardaş 20.10 - Edebiyat saati 2025 . Öpera parçaları (plâk) 2045 . Haberler ULUS Yurd haberleri: Romen uçakları Es - kişehiden İstanbula döndüler Eskişehir, 2 (A.A.) — Romen uçakları bu sabah saat 10.30 da bu- raya geldiler. Alanda şarbay ile kurumlar tarafından — karşılandı- lar. Onurlarına hava okulunda ve- rilen parlak bir şölende konukla- rın komutanı albay Nigresku ver- diği söylevde: “Biz bütün türk u- lusunun konuğuyuz. Ve gördüğü- müz eyi karşılanma ile türk - ro- men dostluğunun daha - arttığını görüyoruz., demiştir. y B. Talat ile hava kuru- mundan BB. Faruk Şükrü ve Kâ- mil bu söyleve cevap verdiler. Ko- nuklar saat 15.80 da İstanbula yol- tandılar. Uşakta cumuriyet bay - ramına hazırlık Uşak, 2 (A.A.) — Bugün cu- muriyet bayramı kutlama komis- yonu ilçebayın başkanlığında hü- kümet konağında ilk toplantısını yaptı. Bu yılki bayramın büyük törenle kutlanması kararlaştırıldı. Kutlamanın düzenli olması için beş komisyon kuruldu. Ve bu ko- misyonlara başka başka ödevler verildi. Komisyonlar çalışmaya başladı. Yakında genel bir top- lantı yapılarak bu ulusal bayra- 'mımızın heyecan ve önemi belir- tilecektir. Sinopta çarşaf yasak Sinop, 2 (A.A.) — Sinop uray kurulu kadınların çarşaf giymele- rini yasak etmiştir. Uşakta da çarşaf ve peçe kalkıyor Uşak, 2 (A.A.) — Bugün bir toplantı yapan Uşak şehir kurulu peçe ve çarşafın kaldırılmasını ka- da 29 ilkteşrin cumuriyet bayramı- na kadar kaldırılması kestirildi ve halka bildirildi. Mardinde peçeler atıldı Mardin, 2 (A.A.) — Mardin halkevinde verilen konferanslar- dan ve urayın verdiği kararlardan sonra bütün kadımlar peçeleri at- mışlardır. Ş. Karahisarın çıkatları Ş.K.Hisar, 2 (A-A.) — Eylül ayı içinde 13.750 adet oğlak, 5.500 keçi, 3.000 koyun derisiyle 182 san- dık yumurta, 5.000 kilo yün, 4,500 kilo keçi kılı, 200 kilo balmumu, 75- çuval kabuklu ceviz dış pazarlara çıkarılmıştır. Antalyada ilçebaylar toplantısı Antalya, 2 (A-A.) — İki gün- dür devam eden ilçebaylar top- lantısı, ilimizin müşterek işleri ü- zerinde esaslı kararlar alarak bu- gün toplantılarını bitirdi. İspartada kendir ürünü isparta, 2 (A-Â.) — Türkiye- de kendir ve keten ürün ve endüs- trisini incelemek üzere Avrupadan getirilen kendir ve keten uzmanı profesör doktor Tobler beraberin- de bölge ziraat uzmanı B. Ekrem Uzümer olduğu halde bugün şeh- rimize gelmiştir. Uzman ziraat ve ticaret direktörlükleri ve ticaret odası ile temasa gelerek kendir ürüninün yetişme tarzı, elyafı ve üretim uüsullerile urgancılık hak- kında malâmat toplamaktadır. — Reezmmeer —e Bir üyelik için seçim Ankara Halkevi Başkanlı- gından: Evimizin dil, tarih ve edebiyat şubesinin idare komitesinde boş 1 lunan bir üyelik için 7 birinci teşrin pazartesi günü saat 18 de seçim yapılacaktır. Dil, tarih ve edebiyat şubesine yazılı bütün ü- yelerin sözü geçen saatte gelme- lerini ileri> . SAYIFA 5 ŞEHİR HABERLER Memleketten çıka - | Polonya ve Macaris - "ak paraların karşılığı Ekonomi bakanlığının mem- leketimizdeki yabancı firma ve bankaların elde ettikleri kâr ve faizleri üzüm satın alarak dışarı- ya çıkarabilmelerine müsaade ede- ceği söylenmektedir. Sigorta inceleme kurulu toplandı Ekonomi bakanlığı “sigorta in- celeme kurulu,, dün aylık toplan- tısına başlamıştır. Bu toplantıda Bakanlık sosyeteler ve sigortalar direktörü B. Remzi Saka, tarifeler direktörü B. Muhip, tecim genel direktör vekili B. Salâh Cuhruk, reasörans direktörlerinden B. Sa- id Rıza, İtimadı milli sigorta sos- yetesi direktörü B. Rabbani bıu- Tunmaktadır. Hasta bulunan pro- fesör Mazhar Nedim - toplantrya katılamamıştır. Konusulacak işle- rin gündemi şunlardır: Kayseri bez fabrikası tarifesi, Gülyağı fabrikası tarifesi, Zümre zade Şakir fabrikası ta- rifesi, Muvakkat sergiler Larifesi, Kendir nakliyatı tarifesi, Zingal sosyetesinin kereste nakillerinde frarıkonun yüzde 5 in- dirilmesi, Anadolu sigorta sosyetesinin tam muhtelit hayat sigortası. İtimadı millinin malüliyeti de temin eden yıllık temettulu muh- telit hayat sigortaları. Toplantının birkaç gün süre- ceği anlasılmaktadır. Tebaamıza alınan ve çıkarılanlar Göçmenlik ve sığınmak — sure- tiyle memleketimize gelerek va- tandaşlık istiyen ve fena halleri görülmeyen 556 kişinin vatandaş- hığa alınması Bakanlar kurulun- ca onaylanmıştır. ... Resmi izin almadan yabancı devlet tebaasına geçen 24 kişinin türk vatandaşlığından çıkarılması Bakanlar kurulunca onaylanmış- tır, Son bir ayda evlenenler Eylül ayı içinde şehimizde ye- niden altmış evlenme olmuştur. Bu sayı geçen haziran ayındaki evlenme sayısından daha çoktur. Baş pehlivanlık seçme güreşleri Çocuk Esirgeme Kurumu Ge- nel Merkezi tarafından hazırlan- makta olan Türkiye Baş Pehli- vanının seçme güreşleri 1 ikinci teşrinde Ankarada yeni stadyom- da yapılacaktır. Bu güreşlerde bi- rinciliği kazanana 500 lira arma- ganla bir de madalya verilecektir. Bütün Türkiye pehlivanları bu gü- reşlere çağırılıdır. Çocuk Esirgeme Kuru - munun kutlama telgrafnameleri Çocuk Esirgeme kurumu ge- nel merkezi tarafından hazırlanan ve Viyanada bastırılan bu çok za- rif ve süslü “Tüks,, kutlama telgraf kâğıtları her telgraf merkezinde bulunmaktadır. Kutlama telgrafı- nızin bü süslü kâğıtla gönderil- mesini isterseniz, telgraf müsved- desinin bir köşesine “Lüks,, keli- mesini yazmanız ve telgraf para- sından ayrıca 15 kuruş fazla ver- meniz yeter Bu kâğıtların geliri tamamen yurdumuzun yoksul yav- rularının bakımına ayrılmıştır. Kutlama telgrafınızı bu süslü kâğıdla alan muhatabınızın fazla sevinç duyacağına ve zarafetinize hükmedeceğine şüphe yoktur. tanla yapılan tecim anlaşmaları Polonya ile yapılacak tecim anlaşması için Ankarada devam etmekte olan konuşmalar son saf- haya girmiştir. Yakında her iki memleketi memnun edecek bir so. nuca varılacağı umulmaktadır. Peştede macarlarla yapılmak- ta olan könuşamalar da bitmek ü- zeredir. Bu yeni anlaşmanın im- zasına kadar yürürlükte olanın müddeti birinci teşrinin on beşine kadar uzatılmıstır. Meyvacılık üzerinde yapılan etüdler İki buçuk aydanberi doğu ille- ri ile meyva yetiştiren bölgelerde bir inceleme gezisine çıkan Ta- rım Bakanlığı uzmanlarından pro- fesör Glasberk ve Bursa tarım o- kulu meyvacılık öğretmeni B. Mustafa şehrimize dönmüşlerdir. Uzman hazırladığı önemli raporu bakanlığa vermistir. Yürürlükten kaldırılan talimatname İçinde yazılı hükümlerin tür- Kü kanun ve talimatnamelerde de yazılı olmasından dolayı yeriti- mine lüzum kalmayan sivil ve fi- nans işyarlarının seferberlik sıra- sında ödevlerine dair olan tali- matnamenin yürürlükten kaldırıl- ması bakanlar kurulunca onaylan- maıştır. Pariste madencilik kon- gresi toplanıyor 20 birinci teşrinde Pariste top- ğı endüstri genel direktörü B. İl- hami Pamir, madenler genel di- rektörü B. Bedri Hüsnü ve ma- a inceleme ve arama enstitüsü ge- nel direktörü B. Reşid Gencer ka- trlacaklardır. Salkurumuz bu ayın on ikisine doğru yola çıkacaktır. Diyarbekir lisesi direktörlüğü €ski kültür direktörlerinden şimdiki Eâlziz orta okulu direk- törü B. Celil, Diyarbekir Ksesi di- Tektörlüğüne atanmıetır. Orta okullarda nakiiler Bu yıl lise ve orta okullarında- ki öğretmenler arasında 100 ka- dar nakil yapılmıştır. Bu nakille- rin çoğu öğretmenlerin sıhıhi du- rumları dolayısile vyapılmıttır. Deniz tecim okulu öğ - reneği hazırlandı Ekonomi Bazanlığı yüksek de- niz tecim okulu için bugünkü ih- tiyaçlara yetecek sekilde bir öğ- renek hazırlamıntır, - Öğrenek bu aydan başlayarak yürürlüğe gire- cektir. Türk Maarif cemiyetinde Türk ma-rif cemiyetinin yöne- tim kurulu; toplanarak cemiyetin günlük isleri hakkında kararlar vî:rmiş ve cemiyetin Yenişehirde- ki olı!vllııfıa'vazılmık üzere baş vu- ran talebelerin çokluğu karşıcın- flz okul binasının dlıîum;g göz önünde bulundurarak her sınrla kırktan fazla talebe alınmaması uygun görülmüştür. Cemiyet tarafıncdan geçen yıl Ankarada açılmış olan talebe yur- du binasının bu işe elverişli ol- mamasından dolayı kapatılan An- kara talebe yıurdunda sınıf gecniş olan yirmi altı talebenin cemiye- tin İstanbuldaki talebe yurduna aktarılmalarını uygun bulmuştur, KA CA A < Z