26 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YiL. Adımız, andımızdır “Düzgün işleyen her belediye, memleketimizin ilerlemesi ve yükselmesi için mühim bir mekanizmadır,, — 'smet nönü N Kamutay Başkanı, Başbakanımız ve Bakanlar Uraylar Kurultayr üyeleriyle bir arada Türk urayları birinci kurulta- yının üç komisyonu dün öğleden önce toplanarak ötey celsede ku - Gündelik SAYIM VE İSTANBUL F.R. ATAY Büyük harbtan sonra, ekono- mi ve hayat şartları değişen bir- çok şehirleri : baş döndürücü bir hizla nasıl d iştüklerini ve tenha- laştıklarını biliyoruz. Memleket- ler küçüldüğü vakit devlet mer- kezleri, hinterlandları kayboldu- ğu azman kıyı şehirleri, belki bır daha hiç toplanmamak üezre, sö- nüp gitmektedirler. Karadenizde Odesa ve Varna başlıca misaller- dir. 1911 de İstanbul, Adriyatik'ten Basra körfezine, Arabistan yarım adasının cenublarına kadar süren inparatorluğun merkezi idi. Rus- ya ticareti bakımından boğazların değeri büsbülün başka idi. İstan- bül imparatorluk şehirlerinin, hat- tâ adaların ticaret antreposu idi. Balkan harbından sonra Edirneye kâadar bütün Rumeli ve adalar el- den gitti; büyük harbtan sonra Suriye, Irak ve Arabistan harta- mızd. koptu. İstanbul bu öl - dürücü ağır kayıbların tepkisi ne olduğunu hissmeteğe vakit bulma- mıştır: Çünkü balkan harbından büyük harba -geçtik; ondan kurtu- luş savaşma atladık. İstanbul, &- jer harb biterse, kendini toplıya- bilmek hayalinde idi. Lozan ba- rışı ile beraber, devlet merkezi de İstanbuldan çıktı. İstanbul bütün ıstarablarının sebebini en son hâ- disede görür gibi olmuştur. An'ı- dolu şehir ve limanları kendi ti - caretlerini doğrudan doğruya yap- mağa başladılar. Trakya hinter- landı tenha ve yoksuldu. İstanbul yalnız devlet merkezliğinden _de- ğil, Amadolunun uyanışı ile, tica- ret merkezliğinden de çıkmıştır. Fakat yeni Türkiye kapitülas- yonlardam — kurtulmuştu. Arlılf ekonomi hayatının — gereklerini kendi istediği gibi kıırıbılirıllı. Yeni Türkiye endüstri yapabilir, bankalarını ve sosyetelerini koru- yabilir, kendi unsurunu istediği (Sonu 4. üncü sayfada) rultayın ve İç Bakanımız B. Şük- rü Kaya'nın işaret ettiği noktalar üzerinde çalışmışlar ve raporları- nı bitirmişlerdir. Öğleden sonra saat 15 te Halkevinde İzmir şar - bayi B. Behçet Uz'un - başkanlı < ğında üçüncü celse toplandı. Ka - mutay Başkanı B. Abdülhalik Randa ve başta Başbakan - İsmet İnönü olduğu halde bütün bakan- larımız kurultayda idiler ve ko - nuşmaları dikkat ve ilgi ile takib ettiler. Önce yaşayışı ucuzlatma ko - misyonunun raporu okundu. Bu (Sonu 4, üncü sayfada) £6 İLKTEŞRİN, 1935 PAZARTESİ Son haberiter M Uraylar kurultayı, İnönü'nün güzel söylevile kapandı ci sayıfada | Her yerde 5 kurus ——— Komplo karşısında halkımızın heyecanı ş ; İç İşleri Bakanımızın Ş teşekkürü İç İşleri Bakanımızdan: Binlerce yurddaşlarımdan ötedenberi vatan ve millet ha inliğini geçim vasıtası yapan birkaç serserinin Ulu Şefimiz Atatürk'e yapmak - istedikleri kötü kastı tel'in ve muvaffak olamadıklarından beni tebrik eden telgraflar almaktayım. Teşekkürlerimin ve tebrik- lerimin sayın yurddaşlara ulaş- * tırılmasını Anadolu Ajansın- dan dilerim. Şükrü Kaya Sannev ARANDADAADA v Büyük Önderimiz Ata karşı yapılmak - istenilen iğrenç yağınç karşısında bütün Türkiye halkının duymakta olduğu sonsuz tiksintiyi anlatan telgraflar yığın yığın gelmektedir. Bunlardan bir kaçını da bugün sayıfalarımıza aliyoruz: Ereğlide: Ereğli, 25 (A.A.) — Bugün cumuriyet alanında toplanan bin lerce ereğlili gözbebekleri sevgili Atatürk'e yağınç yapmak - istiyen alçak hainleri lJanetlemiştir. Ulu Önder'e karşı yürekten sağlık ve bağlılıklarını bir kere daha göste- ren halk gelecek her tehlikeye gö- İtalyan taarruzu bugün bekleniyor GI. Diamante kumandasındaki faşisttümeni Adimesası aldı Adisababa, 27 (A.A.) — Bü - tün cephelerdeki habeş kuman - danlar, italyan hücumunun yarın başlaması ihtimali - olduğundan haberdar edilmişlerdir. Bugün imparatorun başkanlı gında yapılan bir toplantıda du - rum incelenmiş ve bütün lüzum lu tedbirler görüşülmüştür. Karohai kumandanı, Karoha inin her dakika italyan hücumu karşısında kalması — beklendiğini bildirmiştir. Krohai civarındaki telsiz telgraf istasyonunun susma- sı kaygu uyandırmaktadır. İstas yonun italyan — bombardımanıma maruz kaldığı sanılmaktadır. Ras Seyum, imparatoru ital yanların Aksum - Adua - Adigrat cephesi boyunca yaptıkları hare - ketlerden haberdar etmiştir. Harrar genel ilbayı Nasibu, C ciga civarındaki büyük ordum | Habeşler dağlarda cephane taşryorlar YAAAAA AAA AAA ARRARRARARRARRAAAAAMAAARARAR AD Cumuriyet ba ramı dolayısiyle İlbay ve şarbay Bay Tanc oğan'ın sayın halktan dilekleri 1 — Cumuriyetin on ikinci yıldönümü bayramı dolayısiyle yeni yarış yerinde yapılacak geçid töreni! nde bulunacak olan sayın halkın, en son, saat 1,30 a kadar tribünlerdeki yerlerini almalarını. 2 — Törenin bittiği halka bildirilmedikçe sayın halktan hiç kimsenin tribündeki yerinden kalkmamasını. 3 — Tribün kartı olanlar, generaller ve sivillerle aylelerinin yarış yerinin istasyon caddesi kapısından ve tribün kartı olme- yanlarla generallerden başka bütün subaylar ve aylelerinin yarış yerinin Fişekhane yanındaki kapısından girmelerini. alâmeti taşıyan tribünlere girmelerini ve hiç kimsenin yanlış tribüne girmemesini komite başkanı Tandoğan sayın halktan 3 4 — Tribün kartı olanların'ellerindeki kartın tengindeki ğ AARAAAAAARAAR AAA AAA AA AAA ARARARARARARARARAA kumandanlığını almak üzere Cici- ga'ya hareket etmiştir. Asmara, 27 (A.A.) — General | Diamante kumandasındaki faşist (Somu 2. ci sayıfada) ğüs germek ve yolunda ölmek için andiçmiş olduklarını sonsuz say - gılarımızla arzederiz. Miting heyeti başkanı şar- bay ve F. Cimit (Sonu 5. inci sayıfada) Dil hakkında Etimolojik ve Morfolojik IKI üncü Anket 1 — Ağız 2 — Buğız 3 — Gırtlak 4 — Dil 5 — Diş 6 — Dudak 7 — Alın 8 — Göz 9 — Burun 10 — Kulak D Yukardaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? 1D) Bu kelimeler nasıl teşekkül etmişlerdir? Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ekler nelerdir ve eklerin herbiri « nin mana ve farkları bakı - mından rolleri ne olmuştur? Bu araştırma neticesinde : A - Türk dili kökleri ve, B - Türk dili ekleri, ve, C- Türk sözlerinin teşekkü- lü hakkında bir kaide çı- karmak mümkün müdür? Yukardaki üçüncü dil anketi « mize okurlarımızın verecekleri ce- vabları, gazetemiz yazı işleri di - rektörlüğüne göndermelerini rica ederiz. Şimdiye kadar aldığımız cevabları sırasiyle koyduğumuz gibi bundan böyle de koyacağız. nn v) Karadeniz Akdenizle ikinci defa birleşti Irmak - Filyos hattı dün saat 10,48 de bitti Dün saat 10.48 de Irmak - Fil. yos hattı bitirilmiştir. Bu suretle Karadeniz - Akdeniz'e bir defa j daha bağlanmış oluyor. Memleke- tin kömür yolu olmak bakımın - dan büyük bir önem taşıyan bu hattın açılma töreni Cumuriyet bayramından sonra açılacak olan Fevzipaşa - Diyarbekir ve Afyon (Sonu 4 üncü sayıfada) FM İrmak — Filyos hattradan bir kaç görünüş