25 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

25 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

OÖN ALTINCI YIL. No: 5118 n Adımız, andımızdır 1927 den beri 2,540,497 arttık Artış nisbetimiz her sene binde 23 dür. Bütün dünyada Rusyadan sonra ikinci geliyoruz. 20 ilkteşrin günü Türkiye'nin her tarafında büyük bir - intizam içinde yapılan nüfus sayımının alı nan ilk lokal sonuçlarını dün ve öteygün yazmıştık. Bugün de sa ——— Günd. NÜFUSUMUZ F.R. ATAY İstatistik idaresi dün — sayım sonuçlarını bildirmiştir: Türkiye nüfusu 16,188,767 ye çıktı. 927 denberi 2,540,497 kişi arttık, bu nisbet binde 23 dür. Sovyet Rus- ya'dan sonra dünya rekorunu tu - tuyoruz. Biz 927 sayımının da pek dik- katli yapılmış olduğunu biliyor - duk. Mühim olan, ogün 13.648.270, bugün 16.188.767 oluşumuzdan fazla, artış nisbetinin binde 20 den fazla olmasıdır. (1) Bunun manası büyüktür: Bir memlekette nüfus artmak demek, bütün sây ve genlik faaliyetlerine imkân veren, halke güven ve sü - kün veren bir idarenin varlığı de- mektir. Kalabalık Türkiye, bayın- dır Türkiye gibi cumuriyetin ese ri ve şerefid'r. Trakya v: Anadolu 911 den 921 e kadar, tam on yıl, -büyük küçük tam vaktinde devlete karşı, üç kıta üstünde, dört harb için bü- tün gençliklerini kurban vermiş - tir. İsyanları bu hesaba katmıyo - ruz. Yıllarca tarlalar boş kalmış - tır; ocaklar tütmemiştir; cumuri - yet kuruluncaya kadar, Anadolu - da sıtmaya ve hiç bir salgına kar- 51 savaşta bulunulmamıştır . Sultan Hamid devrinde hemen hiç ardı arası kesilmiyen çöl is - yanlarıma, ve 1908 den sonra ÂAr- navudluk ve — Arab isyanlarına genç erkeklerini yollayan gene bu idi. Gene bu Anadolu - rı ve ovaları asırlardan ân ve güven yüzü görme - Anadolunun tenhalığı bu hal- kın canlılık noksanından değildi: Doğanların büyümesine, büyümüş olanların yaşamasına imkân veren şartlar ancak cumuriyet idare - si ile varlaşabilmiştir. (Sonu 2. ci sayıfada) (1) Binde 20 den fazla artış nisbe - tinin değeri ne olduğunu — görmek için diğer memleketler rakamlarına bakınız Romaaya 13,3 Bulgaristan 18,6 Yunanistan 11,3 Yügoslavyâa MA Misir 16,3 Rusya 23,5 (921.935 yasatisi) 19,1 38 440 TA 12,1 v0 13,7 24,8 20,2 (Fakat bu takam nüfus artışı değil, hicret rakamıdır) Japonya Kostarike Filistim yımın genel ve bütün okurlarımıza müjdelemekle övü - nüyoruz. sonucunu Resmiğ bildiriğ İstatistik Genel Direktörlüğün- den: 20 ilkteşrin 1935 tarihinde ya- pılan genel nüfus sayımının, telya- zılarıyla alınan muvakkat netice - lerine göre Türkiye nüfusunun: Erkek 7.974.925 Kadın 8.213.842 Yekün 16.188.767 olduğu anlaşılmıştır. 1927 nüfus sayımında: 13.648.270 nüfus tesbit edildi- ğine göre, Türkiye nüfusu sekiz sene zarfında 2.540.497 kişi olmak üzere binde 186 nisbetinde art - mıştır. Bu artış vasati olarak sene- de binde 23 nisbetine tekabül eder. Başbakanlık — İstatistik Genel Direktör vekili arsıulusal istatis - tik enstitüsü üyesi C. Aybar, İsviç- re federal istatistik bürosu direk törü, arsıulusal istatistik enstitü- sü üyesi Dr.C, Bruschweiler, Başba kanlık istatistik genel direktörlük muavini Sabit Aykut. Nüfusumuzun ne suretle ve ne relerde ne nisbette arttığına dair istatistik genel direktörlüğünden (Sonu 4. üncü sayfada) Dil hakkında Etimolojik ve Morfolojik II inci Anket 1 — Işık 2 — Parlak 3 — Sıcak 4 — Ateş 5 — Gök 6 — Su 7 — Yer 8 — Taprak - torpuk 9 — Yıldız 10 — Yıl D Yukardaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? Bu kelimeler nasıl teşekkül etmişlerdir? Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ek - ler nelerdir ve eklerin h. birinin mana ve farkları bakımından rolleri ne ol - muştur? IV) Bu araştırma neticesinde: A - Türk dili kökleri, w, B - Türk dili ekleri, ve, C-Türk sözlerinin teşek külü hakkında bir ka ide çıkarmak mümkü müdür? Yakardaki ikinci dil anketimi- ze okurlarımızın vercckleri cevab- ları, gazetemiz yazı işleri direktör lüğüne göndermelerini rica ederiz. Şimdiye kadar aldığımız cevab ları sırasiyle koyduğumuz — gi!” bundan böyle de koyacağız. m Ş $ Ulusa teşekkür Başbakanlık İstatistik Ge - nel direktörlüğü yurdun bü - yük davası nüfus sayımına eş- siz bir ilgi ve içtemlik göste - ren türk ulusuna minnel ve 'e- şekkürlerini bildirir. Sayım ümidin çok üstünde bir düzen içinde geçmiş ve ulus devlete karşı olan bu öde vini tam bir duyganlık içinde yerine getirmiştir. Büyük so - rutç, ilbay, ilçebay, kamunbay, ve bütün devlet işyarlariyle memleketin aydın çocuklarının gönülden gelen ilgisiyle alına- bilmiştir. ? $ B Nüfusumuz 16.188.767 25 İLKTEŞRİN, 1935 CUMA Son haberler ci sayıfada Her yerde 5 kuruş Başbakanımız Dün akşam _"'âllt'l(’lllil(' sayım sonucları hakkındaki düşüncelerini söylemiştir. Dün İstatistik Direktörü Celal, muavini Selim Aykut ve İsviçreli uzman M. Bruschweiler öğleden sonra Başbakanlığa gelerek, sayım sonuçlarını İsmet İnönü'ne arzetm işlerdir. Sayımım düzenle yapıl- masından ve alıman nisbetlerden memnun kalan Başbakanımız, ka- bul etmiş oldukları başyazarımıza şunları söylemişlerdir: İşin en ehemmiyetli tarafı, sayımın doğru olarak yapılması idi. Buna çok emek verilmiştir. Sayanların ve sayılanların bu nok- tada göstredikleri dikkat ve öze n bizi müsterih edecek kuvvettedir. Sayım işinde çalışan yaban cı mütehassıs da beni bilhassa ge- ne bu nokta üstünde tatmin etti. Türkiye, nüfus sayımlarında, en doğru netice alınan yerlerden biri olmuştur. Sayım malümatı üzerine m emleket derdlerini görüp anlamak ve tedbirler almak yolundayız. Bu da şüphesiz, ancak doğru ista- tistiklerle mümkün olabilir. 16,188,767 rakamı büyük ve kuvvetli neticedir. 927 — sayımına göre artma payı, istikbali geniş ve ferah görmek için bize hak kazandırıyor. Güzel ülkemizi bayındıracak ve müdafaa edecek olan bu sayıda ve bu artışta bir millet, insanlığın istinad edeceği başlıca temellerden biri ola Falktan lânet ve hiddet yağıyor! Bugün komplo haberinin memlekette uyandırmış olduğu nef- reti anlatan Sâyısız telgraflardan sayıfalarımıza sığabils — diği kadarını koyuyoruz 4danada: Adana, 23 (A.A.) — Türk ulu- sunu ve türk yurdunu kurtaran siz ünlü ve ulu türk atasının, ulusumu zun en kutsal tanıdığı ve taptığı yüce varlığınıza alçaklığın en tik- sindirici bir düşüncesiyle uzatmak istiyen bir komplonun ortaya çıka- rıldığını gazetelerde okuyup öğre- nen biz adanalılar, bugün Atatür- Uraylar Kurultayı Dün İç Bakanının bir söylevile açıldı. Komisyonlar çalışmaya başladı Birinci Uraylar kurultayı dün saat 10,30 da Halkevinde, 117 de- legenin iştirakiyle, açıldı. Toplan- tıda Kamutay başkanı B. Abdül - halik Renda, Başbakan İsmet İnö- nü, Tüze Bakanı B. Şükrü Saraç - oğlu, Sağlık ve Sosyal yardım Ba- kanı B. Refik Saydam, Gümrük ve Tekitler Bakanı B. Ali Rana Tarhan, birçok saylavlar, İç Ba - Kzlıfı yöneigeri ve büyül'işrer ları bulundular. İç Bakanımız B. Şükrü Kaya kurultayın toplanma - sından maksadı izah eden şu söy- levi verdi: (Sonu 3. çü sayıfada) kümüzün heykeli önünde toplana- rak bu çok melun düşünüş ve dav- ranışt silinmez, unutulmaz derin bir kin ve nefretle, lanetle anıp karşıladık. Bütün Atatürk çocuk- ları gibi adanalı yurddaş ve ço- cuklarınız kutsal varlığınıza karşı beslenen böyle çok alçakça duy- guüları taşıyan kafaları kırmağa, yürekleri ezmeğe her gün, her da- kika andlıdırlar. Bu andımızı ye- rine getirmek için kendi hayatla- rımızı hiçe ve yoka sayarız. Biz adanalı Atatürk çocukları büyük türk varlığının ta kendisi olan u- İu atamızın çevresinde sarsılmı yan, yıkılmıyan, aşındırılamıyacak lıır_çqlil parçası gibi duruyoruz. Hainler ve yeryüzünde yaşıyan herkes iyi bilsin ki senin tek bir kılına dahi kimse dokunamıya caktır. Çünkü sen çelikten daha (Sonu 5. ci sayıfada) Dün açrlan birinci uraylar kurultayının görü nüşü