31 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

31 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5124 Adımız, andımızdır 91 İLKTEŞRİN | | Son haberler | 2..cI sayıfada Her yerde 5 kuruş ——— Dün erkinlik yolunda can veren şehitlerimiz anıldı Halk kürsüleri dün de akşama kadar çalıştılar ATAmızın teşekkürü Cumur Başkanlığı Genel ; Sekreterliğinden Cumuriyet Bayramı dola ? yesile yardun her - tarafından ? be dışardan İsitlama yazıları ; gönderenlere teşekkür ve kut: hamelürımi detmaye Alatürk Anadolu Ajansını ödevlemiş- $ tir. YAAAAAAAAAARADARRARARI ARARAA UAMAARANAR Dün Halkevi önünde toplanan izciler, köylüler, Halkevi üyele - rinden mürekkeb - bir kılıbllık başlarında mızıka, bir bölük piya de ve bir bölük süvari askeri oldu- ğu halde Samanpazarı caddesi. takib ederek saat üçte şehitliğe gitmişlerdir. Sehidliğe varıldığı zaman, yol- Şehidlikte dâ katılanlarla kafile çok kalaba- lıklaşmıştı. Orada mezarlığa elli- ye yakın çelenk konulmuştur. Tö rene mızıkanın çaldığı ölüm mar - şiyle başlanmış, sonra Bay Enver Behnan Şapolyo ve hukuk fakül - tesinden bir genç tarafından gü - zel birer söylev verilmiştir. En son- ra İstiklâl marşı söylenerek töre Tö kalabalı ı cad dar oto slerle gelerek orada dağılmış lardır Halkevi amatör gençleri ötey m ve dün akşam B. Raşit Rı tarafından rejise edilen “Ya nık efe,, isimli güzel bir ulusal eser temsil etmişlerdir. Her iki de fasında da hıncahınç dolan salon da bu başarılı temsili — binlerce halk seyretmiştir. Dün havanın bozuk ve yağ - murlu olmasına rağmen sabahtan akşama kadar halk kürsüsünde | çalışmalar devam etmiştir. Yağ - | murun en şiddetli zamanında v söylev verilitken sa bir müddet için duran söylev ler akşama kadar devam etmiş ve 40 dan fazla halk hatibi söz al - mışlardır. Bunlar arasında birçok öğretmenler, kadın — saylavlar, gençler ve köylüler vardı. Hatib ler cumuriyetin memleket'> başar dığı büyük eserleri, ekonomi, ba yındırlık, Sıhhat, Tarım, İnhisar- lar, Tüze, Kültür ve diğer sahalar da vücüde getirilen mükemmel yeni genlik ve güvenlik devrini 'anlat- mışlar; Yüce Atatürk'ün kurucu eşsiz şahsiyeti üzerinde heyecanlı ve güzel sözler söylemişlerdir. tesisatı, memlekete açılan Şehidliğe çelenkler- götüten izcilerimiz SŞehidlikte yapılan töre genel görünüşü Tigrede geniş bir hareket başladı Üç italyan kolordusu taarruza hazır Roma, 30 (A.A.) — Bütün E ritre cephesi boyunca Adigrat Adua - Aksum hattının ilerisinde- ki italyan mevzileri yeni kuvvet lerle takviye olunmaktadır. Cep hane taşıyan uzun kafileler işgal edilen bölgelerden ileri doğru yü- rümektedir. Her neviden — topla; ileri hatlara gökderilinektedir. İtalyan kuvvetleri geniş bir.ha- rekete başlamışlardır. Üç italyan kolordusu Tigre bölgesinde aynı zamanda taarruza geçmek üzere dir. Son günlerde yapılan keşif taarruzlarında ciddi hiç bir mu- kavemet görülmemiştir. n birden Ancak | kapayacak surette bire taarruza geçmeleri ihtimali vardır. Bu kuvvetler uçaklardan hareketlerini saklıyarak Makalle civarındaki dağlarda gizlenmiş olabilirler. Öte taraftan habeşlerin ital - yanların yanlarına ve hele sağ yanınma karşı hücumlarda bulun dukları bildirilmektedir. Adisababa, 30 (A.A.) — Süel hareketlerden öyle anlaşılıyor ki Ras Seyum Ras Kassa'nın da yar- dımiyle Adua ile Adigrat'ı çevire rek italyanların Makalle yolunu kuvvetlerini ilerletmektedir. Karadenizdğ korkunç bir fırtına Filyos - Irmak hattının bitmesi dolayısiyle Zon- guldak iki defe bayram yaptı Zonguldak, 30 (Özel aytarı mızdan telefonla) — Karedeni de dört gün önceki fırtmayı and ran çok şiddetli bir fırtına hüküm ü tedir. ün vapurlar limanda tutz namıyarak kaçtılar. Aksu vapuru yolcularını çıkaramadan Eregli- ye gitti. Dün vapurlardan boşa! tılmış olan bütün mallar mavna larda kaldı, çıkarılamadı. Fırtına artar veya bu şiddetle daha çok devam ederse Mendrekteki bütün gemiler ve kayıklar tehlikededir. Zonguldak, 30 (OÖzel aytarı - mızdan telefonla) — Zonguldağı Akdenize bağlıyan Filyos - Irma' hattının bitmesinden dolayı, zon guldaklılar iki bayram birden y- -» maktadır. Bu mutlu başarıdan do layı Atatürk'e, İnönü'ne B. Çe* kaya'ya ve Partiye telgraflar çe - kilerek halkın şükran ve mii duyguları bildirilmiştir. Zongul - daklılar şimdi hattım işletmc, - açılmasını büyük bir sabırsızlıkla beklemektedirler Dil hakkında Etimolojik ve Morfolojik III üncü Anket 1 — Ağız 2 — Bağız 3 — Gırtlak d — Dil 5 — Diş 6 — Dudak 7 — Alın 8 — Göz 9 — Burün 10 — Kulak D Yukardaki kelimelerin — ilk ve asıl kökleri nelerdir? H) Bu kelimeler nasıl teşekkül etmişlerdir? Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ekler nelerdir ve eklerin herbiri - nin mana ve farkları bakı - mından rolleri ne olmuştur? Bu araştırma neticesinde : A - Türk dili kökleri ve, B - Türk dili ekleri, ve, C- Türk sözlerinin teşekkü- lü hakkında bir kaide çı- karmak mümkün müdür" Yukardaki üçüncü dil anketi « mize okurlarımızın verecekleri ce- vabları, gazetemiz yazı işleri di - rektörlüğüne göndermelerini rica ederiz. Şimdiye kadar aldığımız cevabları sırasiyle koyduğumuz gibi bundan böyle de koyacağız. nn Üçüncü ankete cevap » Dünkü sayıdan devam YENİ KURALLAR Abtiş burada emir vardı piş olgunlaşmak, pişmeye Ab-in iş — biniş Şemseddin Sami diş kelimesini şu yolda tanımlıyor (tarif ediyor) (insan ve hayvanların ağızlarındaki kemik ta. nelerile ısırıp koparmağa ve kesip ye- meğe yarar ve ekseri hayvanatta müda. faa ve taarruz silahı Gerçi bu tanım yerindedir ve diş de. nildiği zaman Şemseddin Saminin tanı. mi ussa (akla) gelir. Şu kadar var ki, bundan erge dişten daha çok dişin ka. kılı olduğu yerdir, Diş kelimesi türlü yerlerde kullanılabiliyor. Desterenin çintiği, tarağın dişleri, çarkın dişleri, bir takım dudakların ince ve uzun di. (Sonu $. inci sayrfada) erini tutar.) İA el | |