5 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

“SAYIFA 2 kelimede bulunan dört ansur biribirinin kıymet bakımnı- dan, aynıdır. ğ (1) oğ, uğ ağ — köktür. Hare- ve ateş anlamını verir. Ç (2) H oğruğ, eğ — bu anlamı “üzerine alan süje veya objeyi gö " terir ektir. ğ (3) H otçut Ateş anlamı — Şu halde her üç kelime de; ya- kanlarında bitişiklerinde faal bir e e hararet duran neşreden bir “ebje işaret etmeğe mahsus isim- lerdir, ve herüçü de Türkçedir. K ırasıyla bu kelimeleri taşı- “yan has isimleri ayıralrm — / Anadolu'da (ut) lu has isimler- bu manayı sezdirmektedir. - Köy, Maraşın on beş yirmi ” kilemetre cenubunda bulunuyor. Durumu, kurumu yüzünden çok sıcak ve boğucu / bir hali vardır. Maraş'ta yaz günlerinin seyrek gö rülür sıcaklarından birini tarif e- derken “böylesi sıcak at izinde de görülmez” denilir. Bu atalar sözü ile at izinin hayvan izi manasına olmayıp Güneşin fazla sıcağı an- lamına geldiği anlaşılmış oluyor. Sümercede (at) kelimesinin Gü- neş, sahip ve baba demek olduğu- 'nu öğrenmiş idik (izi) kelimesi de alevli kömür ve ateş anlamına gel- mektedir (4). 2. — Güneş - Dil teorisi kelimelerin etimolojik şekillerini ve gerçek anlamlarını vermekle kalmamış oluyor. Aynı zamanda; seçgin ve ileri bir mede- olduğu için herkesin kendine maletmek Sümer- cenin de Türkçeden doğma kol olduğunu kat'iyetle meydana çıkarmış oluyor. — | Atlı has isimleri yazmağa de- vam edelim: At - kaş At- köy lamını ne toprak üzerindeki du- edelim. (Ates) (Frikya) lıla- bir. Tanrısıdır. Anadolunun lar anası, (Kubaba) sına hlar (agdesti) diyorlardı. (Etrüsk) der (Kübaba) )ıhıçııııiınoluw İde (Ates) te asıl olan liktir. Güneş - Dil teoris 6 0) () (3) (4) — Atizisağ-hattiztiğ fade eder. (2) - at — burada sahip, esas, kı ve kudret anlamınadır. (3) 4 iz — ektir. Bu kuvvetli gok uazkta ve geniş bir sa- Hatdl ıııqııu tecelli ettiği yer l»-ık olur, At izinin coğrafik vaziyeti bize “İç İşleri Bakanlığının (köy: z) adli çok değerk kitabın. rum ve kurumlarını biliyoruz. Hal- buki Güneş - Dil Teorisine göre bir kelimenin etimolojisini yap- mak için bu kelimenin ne demek istediğini önceden bilmemiz ge- rektir. Böyle olmakla beraber biz yine bir deneme yapalım ve mese- İâ Çatri) ismini ele alalım. (Atri)- nin etimolojik şekli şudur: (D (2) (3) () Atri Zağ Hat kir 4 (1) ağ — köktür. Güneşin va- sıflarından birini gösterir. (2) $ at — ektir. Bu vasfın ya: pılmış olduğunu ifade eder. (3) & ir — p, yapılanın ve ya- Pılmış olahın oldukça yakın, belli ve kesin bir mesafede 1 meydana geldiğini, tekarrür ettiğini fark ve .temyiz ettirdiğini göster (4) 4 iğ — ektir ve anlamları tamamlar ve rir. Şu halde (Atri) Güneşin vasıf- larından birinin oldukça yakın bir #sahada teayün ettiğini gösteren bir isimdir. Fakat mana tamam değil- Onu tamamlamak için tür lehçelerde (Atri) nin ne ifade et- tiğini anlamak zorundayız. Sümer- cede (at) n Güneş: asıl ve baba olduğunu biliyoruz. (Ri) ise (yü- rümek, gitmek, Autram s. 55) de- mek oluyor. Şu halde Güneşin u- zaklaştığı bir yer manasına gel- mesi lâzımdır. Askeri, haritalarm yardımı da bu manayı tamamlar ise analizin neticesini elde etmiş oluruz. , Hasan Resit TNKUT (Arkası var) (A Autran s. 171. DÜZELTME Dünkü sayımızda çıkan Dil yazısının mamarası KI olacakken VE olarak. çık - maştır. Özür dileyerek düzeltirir. lerr eee Si çeiköe e | Başbetke HANGİ YOL? (Başı 1. inci sayfada) yamlı bir güvenliğin ilk ve son milletlerin eşitliği prensi- Bilden. ayrıkmayan, berkea. için ve herkese karşı bir. ölan, kollektif. emniyet inancasından ibarettir. Bu inanca, ancak, Mil letler Cemiyeti iflâs ettirilmek, hattâ daha - zayıflatılmak ei eksikleri tamamlanarak, bütün in- sanlığa mal edilmekle mümkün olabilir. Bu defa da zâfa uğrayan Milletler Cemiyetine belbağlamak için ilinci'bir harb'v K'asını kim- ! se beklemiyecek ve herkes başının son iki asrı facialarla-dol- sistem içinide arayacaktır. F.R. ATAY çare durar ULUS 5 SONKANUN 1136 FAZAR İÇ HABERLER İSTANBUL TELEFONLARI Gümrük kadrosunda ya- pılacak değişiklikler İstanbul, 4 — Gümrük kadro - sunda yapılacak değişiklikler tesbit ir. Gümrük umum müdürü yeni kadroyu yarın Ankaraya gö - Yeni kadronun gümrük- lerde yüksek ücretli az memurla iş görme esasına göre hazırlandığı ve 40 kadar memurun kadronun tatl kinden sonra açıkta kalacağı söyle - niyor. Gene bu şayizlara göre güm- rük memurlarının maaşları 17.50 den başlıyacaktır. Mahkemeye verilen göçmenler İstanbul, 4 — Romanya / göç - menlerinden bir kaçını muafiyetle- rinden istifâde ederek memlekete satmak için inek getirdikleri Za S B sine verilmiştir. Kahveye giren talebe hakkındaki tahkikat İstanbul, 4 — 18 yaşmdan kü çük mektep talebeleri - hakkındaki kahve yasağmı dinlemiyen 45 orta- mektep ve lise talebesi dün Şehza - debaşı kahvelerinde yapılan teftişte ele geçirilmiş, talebeler mektebleri- 'nin inzibat meclislerine verilmiş ve kahvehane sahipleri hakkında da ta- kibata başlanmıştır. Bir yangın İstanbul, 4 — Beyoğlunda Yeni- çarşıda bir yangın oldu, iki ev yandı. Turizm omisyonu Yarın toplanarak projeyi| tetkike başlıyacak Bakanlıklar arası turizm komsi- yonu, yarın Türkofis'te tekrar top- Tanarak, Türkofis tarafından, tu- için hazırlanan ka- i tetkik edecektir. Tu- rizmin inkişafı için, yüksek mem- leket menfaatları göz önünde tu- tularak hazırlananı proje, toplan- tıdan önce bakanların delegelerine dağıtılmıştır. Delegeler kendi ba- kanlıklarını ilğiliyen hususlar hak- kında istişari olarak mütalaalarını bildireceklerdir. Bu tetkikler bittikten sonra proje Başbakanlığa sonulacak ve ğer hi bakanlıkla- nacaktır. çalışmaları- nn mevzuunu teşkil eden, idari kolaylıklar hakkındaki kararlarda neticelendirilmiştir. Bunlarda ya- kında Başbakanlığa verilecektir. İzmir, Bursa şarbayları da kı 'nun projesinin tetkikinde hazır bulunmak üzere komisyon top- lantısına davet edilmişlerdir. Karadeniz kıyılarındaki tahlisiye teşkilâtı Karadeniz kıyılarımızda mevcud tah: teşkilâtınin — kuvvetlendirilmesi için lüzım olan tedbirler slınmakta * r. Halihazırda bu kıyılarda 18 roket istas yonu vardır. Yirmi yerde rakethane, 4 “yerde kr. ** ane ve bir de bakimevi ku- rulmuştur. Tahlisiye . teşkilâtında 225 memur ve tayfa çalışmaktadır. Tarım Bakanlığı teşkilât kanunu Cuma günü Bakan B. Muhlis Erk - , kennlii Bakanlığı Teşkilât kanunu projesini aon direktörler“ komisyonu, kaç gün içinde Kamutaya gönderilmek üzere Başbakanlığa sunulacaktır. ı defa tetkik ve kabul etmiştir. Proje, bi Atatürkle Yabancı devlet reisleri arasında Cumür Başkanı Kamâl - Atatürk ile mühtelif memleketler devlet başkanları arasında aşağıdaki tebrik telgrafları te- ati olunmuştur. Ehselans Türkiye Cumur Başkanı Yeni yıl münasebetiyle şok sami yn kabulünü Ekselanıı temenniyat dan dilerim Georger Majeste İkinci Georges Elenler Kıralı Majestelerinizin lütufkâr tebrik tel. #raflarından ziyadesiyle mütehassiz ola rak kendilerinden yeni yıl için en iyi te- menniyatımı kabullerini dilerim. Kamâl Atatürk Ekselans Kamâl Atatürk Türkiye Cumur Başkanı Yeni yıl münasebetiyle ekselansını - za en hâr tebriklerimi ve gerek şahı adetleri gerek Türkiyenin refahı için sa- mimi temenniya takdim ederim. Boriz Majeste Üçüncü Borir Bulgarlar Kıralı Göndermek lütfunda bulundukları lü- tufkâr telgraftan. dolayı — majestelerine hararetli sürette teşekkür eder ve ken- dilerinden yeni yıl tebriklerimle beraber igerek şahsi saadetleri ve gerek Bulga * tan'ın refahi için samimi temenaiyatı - mın kabulünü dilerim. Kamâl Atarürk Ekselanı Kamâl Atatürk Türkiye Cumur Başkanı Yeni başlayan yıl için gerek şah- sınız ve gerek Türkiye için temenniyatımı takdim ederim. Carol Majeste İkinci Carol Romanya Kıralı Tutufkâr telgraftan dolay rine hararetli surette teşekkür eder ve kendilerinden yeni yıl tebriklerim- e beraber gerek şahsi sandetleri ve gerek Romanyanın refahı için samimi temenniyatımın kabulünü dilerim. Kamâl Atatürk Ekselans Kamâl Atatürk Türkiye Cumur Başkanı Yeni yıl münasebetiyle gerek şah- 4i sadetleri gerek Tür refahi hakkındaki en samimi temenniyatımı Eduard Bener Ekselanı Eduard Bene: Cumur Başkı Göndermek Jütfunda - bulundukları Tütufkâr telgraftan dolayı Ekselanamnıza hararetli sürette teşekkür eder ve yeni yıl münasebetiyle gerek şahsi madetleri gerek Çekoslovakyanin rafahı hakkın - daki samimi temenniyatımın kabulünü dilörim. Kamâl Atartürk Ekselan: Kamâl Atatürk Türkiye Cumur Başkanı Yeni yıl bidayetinde — ekzelansınız dost ve müşfik Türkiyenin refahı temen. mileri ile birlikte en hâr tebriklerimi yol. Tamakla bahtiyarım Poul Alter Prens Paul Karageorgeviç Yugoslavya Kırallığı Naibi Alteslerinin göndermek öt * S Tundukları telgenftan ziyadesiyle müte- Sinob'ta buğday dağıtılıyor Sinob, 4 (ALA.) — Geçen yıl sü- ven kuraklıktan — ektikleri — tohumla: a1 elde edemiyen kovlülere — dağıtıl. mak üzere Tarım Bakanlığı dan gönderilen 100 ton tohur dağ bu işler için kurulan komisyonca tesbit edilen muhtaçlara / verilmeye başlanmışt . Çağrılar ; — Kamutay mahiya encümeni pazarte İi günü şant apde toplanacaktır. “Arzuhal - Jencümeni —pazarlesi, (yarın) saat onda toplanacaktır. hastis olarak kendilerinden yeni yıl içim '€n hâr tebrikl Si sandetleri imi ve aymı zamanda şah le dont ve müşfik Yugos- a'nın refabı temennilerimin kabulü- Kamâl Atatürk nü dilerim. Başbakanımızla Bulgaristan Başbakanı arasında Yeni yıl münasebetiyle, Bulgaristas Başbakanı B. Köscivanof ve Başbaka mumuz İemet İnönü arasında aşağıdaki telgraflar teati edilmişti Ehkselana İsmet İnönü Başbakan Yeni yıl münasebetiyle Ek dan şahsi saadetleri ile türk retahi hakkındaki en hâr temeni min «abulünü diler ve memleketimizi bi bağlıyan dostluk bağlarını laştırılması için samimi - temenniyatta bulunurum Başbakan Köseivanof Ekselane Köretvano! Başbakan ve Dış İşleri Bakanı —— Göndermek - Kütfunda bulundukları telgraftan dolayı ekselansınıza hâr e süretle teşekkür eder ve ektelanınızdar ai yıl hakkında şahsi madetleri ve b ar milletinin refahı için en samimi te- mmennilerimin kabulünü rica ile memle ketimizi biribirine bağlıyan dostluk bağı Jarının sokılaşmasını lerim, Yeni yıl münasebetiyle, Bulg başbakanı ve dış işleri bakanı B. Köse- nof ile dış işleri “ bakanımız Doktor. Tevfik Rüştü Arns arasında açağıdaki tebrik telgrafları tenti okummuştur. Ekselanı Tevfik Rüştü Aras Dış İşleri Bakarı Sofya durağından geçişinizden -a manında haberdar olamadığımdan dola- yn sizi selâmlamak üzere kürşı gitmeli Ve dostlük hirlerimi teyit etmek zevkin- den mahrumiyetim sebebiyle pek ziyadı mütecesifim. Yeni yıl münasebetiyle el slansınızdan en kâr tebriklerimle şahsi aaadetleri ve Türkiyenin refahı hakkın- Caki en samimi tebriklerimin kabakinö dilerim. —— Başbakan Köseivanof Ekselans Köseivanof Başbakan ve Dış İçleri Bakanı Göndermek lütfunda — balındukları telgraftan dolayı ekselanamıza çok sa - mimi surette teşekkür ederim. Ben de ellerinizi samimi surette sıkmak ve dost. dük hislerimi gifahen size anlatmak im bulamadığıma ziyadesiyle müte. erif oldum. Lütufkür alâkanız, bana, gee ek bu hislerimi - ve gerek yeni yıl * < dayasile dost Bulagristan'ın saadeti hal kandaki/ temennilerimi size bildirmek tırnatını vermektedir. Tevfik Rüştü Arar Ölüm Riyabat Müşayore Heyeti ” azaamn daniv kağmetli iekadaşlarmıdan Büz yındırlı Mehmed Şükrü'nün vefatı de Tayısiyle 5 kânunusani 996 pazar gük ü öğle namazını mütenkip Hacıbayı işbu törene iştirakleri bildir Diyanet İşleri Reisi RİFAT Ölen B .Mehmed Şükrü, mul ve arkadaşlarına kendini sevdirmiş sever bir zattı On hizmeli ı uyandırmıştır. Aylesinin ve yakına Tarının derdlerini pavluşırı