5 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

5 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

#KANUN 1936 PAZAR —. OO0 AFGAN HARİCİYE NAZIRI Yarın Ankarada merasimle karşılanacak (Başı 1. inci sayfada) vesi Kalemden Elçilik Kâtibi. B. Necat Ağaman tarafından istikbal edilecekler 've bir jandarma müfrezesi — tarafından selâmlanacaklardır. Misafir nazır rükü- buna tahsis edilen hususi vagona raki - ben Nuseybinden Ankaraya mütevecci hen müfarakat ve ilkkânun 6 cı pazartesi günü saat 9,10 da Ankara'ya muvasalat buyuracaklar ve istasyonda — Hariciye Vekili, Ankra Vali ve Belediye Reisi, Haricye Vekâleti Umumi Kâtibi, Anka- 'va Mevki Kumandanı, Protokol Şefi, Ankara Merkez Kumandanı, Hariciye Vekâleti Hususi Kalem Müdürü, Em miyet Müdürü ve Afgan Sefareti erkânı tarafından karşılanacaklardır. Bir ihti vam kıtası selâm resmini ifa edecek ve azuzıka Afgan ve istiklâl marşlarını ça- acaklardır. Misafir Nazır ve maiyeti erkânı ken tahsis edilen otomobillere ra - Ankara Palas otelinde ikametleri- e tahsis edilmiş bulunan dairelere ine- ceklerdir. Bir müddet istirahattan sonra Ekse- danı Serdar. Feyz Mohammed. Han, Algan Büyük Elçisi ” Ekselanı / Sultan Ahmed Hanla birlikte aaat 11 de Hari- 1130 da Başvekili 'at 12 de Büyük Millet Meclisi ” Reisini siyaret edecekler ve Vekiller Heyeti «- aalariyle Cumuriyet Halk Partisi Genel Aüli saat 1330 da kendilerine vaki ziya- etleri iade edeceklerdir. Vekiller heyeti aaalariyle Cumuriyet Halk Partisi Ge el Sekreteri misafir nazıra kart - birak- mak süretiyle indei ziyaret edeceklerdi Hariciye Vekili ile Af ea Büyük Elçisi hazı Sat 20,30 da Hari: 'dan Ankara Palas otelinde Serdar Feyz Mohammed Han şerefine bir yemek yaleti verilecek ve bu yemek ziyafetini aat 22 de başlıyan bir kabul renmi ta - bib edecektir. bulunacal enim istiklâl mücadelesi içindeki ehe- jmsiyetini tebarüz ettir . Kıymetli Bir hâtıra olan nutkun bu . parçasmı yazıyoruz: “— Genç arkadaşlarım: Şüphe yok vücuda getiren büyük kal K analar ve babalarımız ve bu mem- lekettir. Acı günlere nid olmakla be- hatırayı burada #üzel Adanada vücud bulmuştur.,, , 7 ilinci kânun 1936 Misafirler aat 10 dan itibaren Gazi Enstitüsünü ve İsmet İnönü enstitüsünü gezeceklerdir. Saat 13,30 da Ekselanı Feyz Mo - hammed Han şerefine Başbakan İsmet İnönü tarafından Anadolu kulübünde öğle yemeği verilecektir. 16 da misafirler Ziraat enti- ziyaret edeceklerdir. ve ak- İ sürette tenavül buyuracaklardır. 8 ikincikânun - 1936. aren sıhat Çarşambı Misafirler saat 10 dan enstitülerini, etnoğrafya müzesini ve halkerini ziyaret edeceklerdir. Saat 13.30 da Serdar Feyz Mohammed Han şerefine Kâbil Büyük- Elçisi B. Memduh Şevket tarafından Marmara verilseni * Sultan Ahmed Han t Nazırı şerefine yemek ziyafeti verilecek ve bu yemeği bir kabul resmi takib edecektir Ankaraya aid programız bilâhare tertib ve tanzim € Ankaradaki ikametini mütcakib Ekselanı Serdar. Feyz Mohammed Han Eskişehir - Afyonkarahisar de- miryolu güzergâhmı takiben İzmir azimet edecek ve İzmiri gezdikten soönra Manisa - Balıkesir. demiryolu tarikile Bandırmaya ve oradan vapur- İa İstanbula muvasalat buyuracaklar: Perapalas otelinde tahsis edilen di relerde ekler ve bu,ika; met emnasında - şehrin müzelerini ve temaşaya şayan mahallerini ziyaret edeceklerdir. Marmara limanlarına uğrayan gemiler Deniz nakliyatı urrum direktörlüğü tarafından yapılan bir istatistiğe göre, Tatanbul da dahil olduğu halde 17 Mar- mara limanından ağustos ve eylâl ayları içinde 75.314 ton mal yüklenmiş ve 147 bin 38 ton mal boşaltılmıştır. Bu Jara 9 bin 101 aded. gemi uğramıştır. Bunlardan 8 bin 637 tanesi türk bayra üm taşımaktadır. Bugün konser yok Musiki Öğretmen okulunda her p: zar verilmekte olan filarmonik orkestrı #i könseri geçen pazar bayram dolayı * siyle verilememişti. Öğrendiğimize gö ve okul salonunda tamir yapılmakta ol- duğu için bugün verilecek konser de ge- #i birakılmıştır. Gelecek pazardan itiba. ven könserlere devam edilecektir. ULUS Ticaret ve Sanayi Odasının Yeni idare heyeti seçimi yapıldı Son nufus sayımında — Ankı nufusunun 74 binden 123 bine çıkmış bulunması dola, mayi odası seçiminin yenilenmesi ge- rekmiş ve yeni idare heyeti seçimi pılmiştir. İntihap sonunda işehir saylavı Emin Sazak, iye iş bankası merkez iraht bankası merkez Necdet, Sümerbank merkez müdürü Cavit, Emlâk ve eytam ban- kası muamelât Md. Şeref Cemal, Tür- kiye cumuriyet merkez B. M. Md. A- bidin, Ankara mensucat fabrikası mü- dürü Süreyya, tüccardan Vehbi Koç, Yaman şirketinden Fethi Halil, Ak: Vasfi Raşid Sevikin dünkü konferansı Hukuk İlmini Yayma Kurmav- 'nun tertib ettiği bir seri konferansın cisi dün Ankara Halkevinde Hukuk Fakültesi - profesörlerinden Sıvas mebusu Bay Vasfi Raşid Se- vik tarafından verilmiştir. ransın mevzuu hâkimin teşı hiyeti idi. Halkevi salonunu doldu - ran dinleyiciler arasında profesörler, mebuslar, temyiz azalariyle avukat. lar ve bir çok hukukçular vardı Konferansçı Türk Kanunu Me - denisinde hâkime verilen teşrü sala- hiyetin çerçevesini çizmek için şah- si mülahazalardan İsviçre federal mahkemesinin kararlarını e- le almış ve bunlar üzerinde tahliller apmıştır. Türk Kanunu Medenisi İlviçreden almdığına göre o memle- ketin en büyük içtihad mercü olan federal / mahkemesi kararları türk hâkiminin de kanunlara karşı vazi- yetini aydınlatacak en sağlam belge- lerdir. B. Vasfi Raşid Sevik müsbet isallerle hâkimin teşrü salahiyeti - 'nin en geniş manasını ifade etmiş ve bilhassa hukukla kanunun — hakil hayatın icaplarına uyabilmesi üze - rinde hâkime düşeh vazifeleri vazıh bir metodla anlatmıştır. Hukuk İlmini Yayma Kurumu - 'nun hazırladığı - konferanslara An- kara muhitinde geniş bir alaka uyan- dığı görülmektedir. - müdürü Göçmenleri yerleştirmek için 2848 sayılı kanun muci tırma eksiltme ve kümleri haricinde kalan göçmenlerin yerleştirme ve besleme ve tedavileri Yakalanan kaçakçılar Geçen bir hafta içinde gümrük m hafaza örgütü 45 kaçakçı, 2756 W 4 tüfek, & tabancı 7 kaçakçı hayvanı gehirli Mustafa Şevki, Adem oğlu Ah- met, Ankara saylavı Rasim Aktar, Ziya Kınacı, Mimar Bedri, — Ahmet Hanif, Emniyet şirketinden Tevfik, Eczacı Muzaffer, Halil Naci — Mihçi Toygar, Behiç Esemenl Mehmet Celal reis vekili ve encümenleri / seçecek- Reisliğe Vehbi Koç'un seçilme- Kefalet sandığı kanun projesi Finans bakanlığı hususi bir kefalet sandığı kanun projesi hazırlamakta- dir. Bu proje ile muvazenei umumi- yeden ve mülhak büdceli idareler inden maaş alan memurların tâbi oldukları kefalet kanunu hari- cinde kalan işlerde çalışan ve icra İnt kanunu mücibince mesali darı, muavinleri, kâtib ve mübaşirler hdemleri de müteselsil bir sürette kefalete tâbi - tutulmaları te- lilmektedir. Kefalete tâbi ola- cak bu memur ve müstahdemlerden aldıkları aylık, maaş ve ücretlerinin musfı beş müsavi taksitte kefalet san- at olarak tahsil edilecek ve bundan başka bu gibi memurların ma- 'aş ve ücretlerinden her ay yüzde Jat kesilecektir. nisbetinde Deniz memurlarının tekaütlüğü Deniz yolları ve Akay işletmeleri. de fabrika ve havuzlar idareleri ve ka- fe'devlet rbisine id deniz vasıtaları memur, — zabit, mürettebat ve müstahdemleri hakkın- daki tekaüd kanun projesi tetkik için Devlet Şürasına verilmiştir. Ankara Muallimlerinin toplantısı Ankara ilk okul öğretmenleri yardım ve biriktirme sandığı 1936 yılı umumi toplantı! da Gazi erkek okulunda Kültür yar direktörü B. Ferid Karalı'nın başkanlığında yapmıştır. Umumi heyet idare heyeti raporunu ve tef- tiş — raporunu aynen kabul etmiş ve yeni heyet seçimini yapmıştır İlk okul öğretmenleri bu müna- Tavuzluk müdürlü; güzel bir gece geçirmeğe vesile vermiştir. aat 14,30 fi SAYIFA 5 Dünkü ııı:ıçlar Çankaya 2 - Altınordu 0 — — Gençler birliği 1 - Ankara gücü ( Dün Ankara Gücü alanında genç ve —— ilânci takımlar lik maçları vardı. Hava- 'mın güzel olması, şimdiye kadar cumar —— teri günü maçlarında görmediğimiz, bir —— kalabalığı alana toplamıştı. İlk - önce Altınordu. - Çankaya genç. takımları — karşılaştılar. Çankaya küçükleri — güzel — bir oyunla Altınorduyu 2 - O yendiler. Ankara Gücü — Gençler Birliği 'a kımları maçı çok enteresan oldu. Genç <—— ler Birliği Fethi'nin ayağiyle bir gol yaplık'ır sonra berabere kalmamak ve — yenilmemek için gayretli bir oyun çıkarı — dı. Bugün birkaç yeni oyuncusanu de » — 'neyen Ankara Gücünü 1 - 0 yendi. Bugünkü maçlar — Gençler birliği - Kırıkkale gücü Altınordu - Çankaya ——— Bugün saat 1230 da Gençler Birli - &i - Kırıkkale Güç ıışıvılllk-ıîııx ka teşkilâtına girdiği sene Gençler Bir « liğini yenmek suretiyle spor meraklıla- ının karşısına bir sürprizle çıkan Kırlır » kale Gücünün bugün alacağı sonucun — ogüne nazaran çok farklı olacağı anla » — şılmaktadır. Evelki hafta Çankaya Si (çına da gelmemişlerdir. Çünkü bugüne kadar olan maçlarda takım hakkında sarih bir fikir edir kabil olamamıştır. den gönderilmesine ait t hakkında etüdler yapmak nı..ı Zile, Amasya, Çerkeş, ve havalisine 5 d.ıTM Aile yanında bir oda Yenişehirde Memurin » kağı Yeğitkoşun mahallesinde 38 numaraya müracaat. —— ı—s K Katı alâka —— Mağazamızda çalışan B O, Özbeğin mücssesemizle ali N kesildiğini saygı değer müşterilerimin ze bi Bankala caddesi 18 No, da Nüreddin ve şeriki ÜLUS'un romanı: Tefrika: 78 — Kendi eserlerim arasında yaşamaktan zevk duyacağımı sanır mısmız? Yaptığım onlar- birkaç kötü heykel yapmış olmakla bera- ber heykelci değilim. Ben, daha doğrusu, sanki dar indirdi. çekinen Terez peçesini çenesine kar Kırmızı Zanbak Yazan: Anarol FRANS Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR Eıtrafındaki vazolar ve küçük heykeller- le örtünmüş masalara, halılara, karmakarı- Şık ve haşmetli silah kalabalığına, minyatür- lere, mermerlere, resimlere ve eski kitblara bakan Terez — Güzel şeyleriniz var, dedi. — Çoğu, koleksiyonların altın çağında yaşamış olan babamdan kalmadır. Geri ka- lan kısmı, Klüni müzesinde bulunan Likorn masallarını o, Möng - sür - İver'de, bir han: da bulmuş. Fakat Terez, tecessüslü, tahmin ettikle rini bulamamış bir insan hali ile Bunlar arasında sizin hiç bir eserinizi, hiç bir heykelinizi, hiç bir alçak kabartma- Mizı, İngilterede o kadar aranılan balmumu heykellerinizden hiç birini, ne bir plakanı- bir madalyonunuzu göremiyorum. heykelleri lüzumundan fazla tanırım. dan sıkılırim. Sirri olmiyanın . sihiri de ol- Yalancı bir teessürle Jak'a bakarak: — Karşınızdakilerin sizin için esrarı kal mayınca sihiri de kalmadığını bana daha ön- ce söylememiştiniz. Jak Terez'in beline kolunu dolayarak: — Ah! yaşıyanlar, ne yazık ki, çok esrar- ldırlar. Ve sen, sevgilim, benim için, daima ilinmiyen manası hayatın zevklerini ve ölü- mün ihtilaçlarını gizliyen bir muamma ola- rak kalmaktasın. Kendini vermekten çekin- me. Seni her vakit özliyecek ve her vakit öğrenemiyeceğim. İnsan sevdiği şeye hiç Malik olabilir mi? Öpmeler okşamalar, tatlı bir ümidsizliğin gayretlerinden, cehdlerin- den başka bir şeymidir ki? Seni kollarımın arasında tuttuğum zaman gene arıyorum ve seni hiç bir zaman elde edemiyorum, çünkü seni gene arzulıyorum, çünküü sende imkân- sızlığı, sonsuzluğu arıyorum. Sen nesin? Bu- 'nu öğrenebi Görüvormin ya, tabiatte kaygı ve üzüntü vesileleri arıyan bir çeşid şair ve feylezofum. Şekil duygusu bana yetmiyor. Sadelikte kendileriyle eşit olmadığım için meslekdaşlarım benimle a- lay ederler. Hakları var. Düşünmeden ve hissetmeden yaşamamızı istiyen o Şulet hay- vanının da hakkı var. Kendisini haksız ve talisiz kılabilecek olan her şeyden haberi ol- mıyan Santa Maria Novella'daki dostumuz eskici de yaşama sanatmda bir Üüstaddır. Ben de seni, safdilce, beni manasız ve kötü bir insan haline koyan ihtiraslı metafiziğe kapılmaksızın sevmeli idim. Ancak bilme- mekte ve ımutmakta saadet vardır. Gel, gel, yanımda bulunmayışının işkenceleri arasın- da seni çok zali: gel sevgi- lim. Sende seni unutmalıyım. Seni ancak sende unutabilir ve kendimi kaybedebilirim. Onu kollarının arasma aldı ve peçesini kaldırarak dudaklarından birçok öptü. Bilmediği bu koca salondan biraz ürken ve kendisine bakmakta olan acayip eşvadan mce hatırladım: — Burada! hiç öyle şey olurmu! Jak, yalnız olduklarını söyledi. — Yalnız mı? Ya bana kapıyı açan o kom — kunç bıyıklı adam? Jak gülümsedi. — Onun adı Füzelliye'dir ve babamın şağıdır. Karısı ile kendisi evimin bütün h kıdır. Hiç merak etmeyiniz; ikisi de kapıcı- odalarında sadık ve aksi otururlar. Madam Füzelliye", haber vereyim ki lâübalidir — Dostum, neden Mösyö - Füzelli öyle tatar bıyıkları var? 4 — Yavrum ona onları tabiat vermiş, bea de kesip atmasını istemiyorum. Şimdi bah- çivan olmuş eski bir başçavuşa henzemesine — den ve böylece bana, sayfiye - k”aşummuş gibi görünmesinden dolayı minnet duyuvo. Tüm. Bi Jak, oturmakta olduğu sedirin - köşesine çekerek öptü. Terez de onu öptü Sonra birden kalktı. a öteki odalagildül gönterini meraklıyam. Herişeyi görmek isterim. İ FCann ven 'N Ti