8 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

8 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

NUN 1936 ÇARŞAMBA n gazeteleri B. Ruzvelt'in nutkunu tenkit ediyorlar Roma, 7 (AA.) — B. Ruzvelt'in beyannamesi başlıca gazetelerde tef- sirlere sebeb olmuştur. Gazeteler, B. Ruzveltin otokrat rejimler aleyhinde- lyan - habeş anlaş- telmihi / şiddetle ki sözleri ve mazlığına — yaptı; tenkid ediyorlar. Giornale ditalya ezcümle şu satır. yazıyor “Kendisini bütün hüriyetlerin mür- yidi gibi gösteren Ruzveltinki gibi bir rejimin başka - milletleri bu hüriyet- lerin tatbikini çok görmesi tuhaftır. Bütün milletler kendilerine en uygun haizdir ve kimse diğer devletlerin iç işle gelen rejimi seçmek hakkır karışamaz. B. Ruzveltin ruhu ve idare edenlerle laşmazlık - hakkın. ha indidir. B. Ruz- Amerika hakkında &1 bu hükümler atfetmesi müsa- ler arasında! daki hükmü ise veltin faşizmin maha ile karşı miş bir dünya devletinin şefi için kolay bir sabır Ruzvelt, muhayyel otokrasileri haklı gayelerinin başarılması gayretlerinde sabırsızlık göstermekle itham ediyor İtalya kendir bir göstermekte olduğu cevabını ve- gösteret başka devletlerle birlikte kendiliğin- den katılmıştır. Fakat sömürge gana- İtalya, maddeler meselesiz i beyan etmiş, fakat ucun- dan tutular tahkikat, dosyaların içi- 'ne gömülmüştür. Nihayet İtalya, Fransa ile İngilte- talyan andlaşmasının buna cevab olar erkanı harbiyesiniz bir çöt tektif edilmiştir , Bitaraflık kanun projesine gelin: azete bu hususta diyor ki 'Cenevredeki / ecri tedbir. taraf- tarlarının petrol ambargosuna atfet- rışması deği kanın Cenevre sıyasası e larak de ve bunün ae Bu bitaraflık kanunu, italyan ha- ni bir dünya karıı Uaran Milano, 7 (ALA.) — Şimal İtalya: gazeteleri de Ruzveltin. beyanname- sine sütunlar ayırıyorlar. Korriera Della Sera gazet liğr doğuracak- diyor ki: t İtalyayı bir tokrasi sayıyorsa çok aldanıyor. F güst İtalya, tersine olarak, otokrat bir fından aflık nazariyesi de aydınlanmaya — değer. Çünkü bi çök noktalı Her ne “Amerika devletine birçok sürpriz '€en iyi ananesinden kasmını kaybettirebi 1 anlaşılamamaktadır. na olursa olsun bi leyi kabul etmiyeceğini ve faşist reji minin ezici bir ekser dayandığı iklik merkezi ve savaş sebebi ol- dukları hakkındaki fikri reddetmekte ve bu tahminle bundan çıkan bütün meticelerin yanlış olduğunu bildirmek herenin Keniadaki tedbirleri Londra, 7 (ALA) — Hükümet Keniadaki Mombassada mühim mü- dafaa inşaatı yaptırmaya karar ver. miştir. Buraya ağır toplar ve projek- törler getirilecektir. — Mombassada yerleşmiş olan ingiliz mühendisle - Fiyle eski topçular bir gönüllü teşkil edeceklerdir. ULUS DIŞ HABERLER. İTALYA - ETYOPİ HARBI İtalyan tayyareleri beyannameler atarak habeşleri ayaklandırmak istiyorlar. Londra, '7 (AA.) — Röyter bildiri. yor: İtalyan tayyareleri ve ileri müfre- zeleri keşiflerine devam etmişlerdir. Fa- kat habeşler tarafında tam sükün var dır. Zira bugün habeşler için noeldir. Savaş hareketlerinin yerine şimdilik di- ni merasim geçmiştir. Londra'da neşredilen haberlere gö - ve İngiltere'nin Adisababadaki orta el çisi B. Barton, 4 sönkânunda - italyan tayyarelerinin Daggabur yakınında me- murları masırlı ve ingiliz olan habeş kı- zılhaç hastanesini bombardıman ettikle ir. Yabancı memurlar rini teyid eti arasında ölen yoktur. Röyter'in Dessie'deki muhabiri, ital- yanların son sekiz gün içinde Volkait- Makalle bölgesinde yeniden - faaliyette bulunduklarını bildiriyor. Sık sık keşif. der ve hava bombardımanları fakat habeşlere göre italyanların bölge üzerine yağdırdıkları yangın bombaları yapılmış a nisbetle zayiat pek azdır. Ha beşler, italyanlar tarafından kullanılan gazların ağır zayiata sebeb olduğunu fa- kat bu zayiatın başlıca, kadın ve çocuk- Ja beraber, sivil halk arasında olduğunu bildiriyor. Ölenlerin sayısı azdır. Çünkü, bölge ağaçlıktır, bu da muhariblere ko dayca gizlenmek - imkânı Bundan başka habeşl da birkaç tayyareyi düşürmeye muvaf fak olmaları üzeri *i artık alçaktan uçamıyorlar. Röyter ajansının Adisababa'daki mu- habiri ler içinde şimal cephesinde beyanname. ler attıklarını bildi vermektedi son zamanlar: italyan tayyarecile- ki kıral Lijyasuyu ve Gejjem vilâyetinin eski şefi Rax Hailu'yu öldürmekle itham edilmektedir. Beyannameler, Haile Se- İasiyi sonradan gelme imparator olarak tavsif ediyor ve büyük 'aelik dinastisinin olan tacı zorla almış oldu habeş ulusunun kendisine karşı zorla ayaklanması - gerekeceği bildiriyor. yadaki mü- Röyter ajanjsının Maga; B. LAVAL Şambrönle konuşacak 4, T (ALA.) — Birkaç gündür sayfiyede bulunan B. Laval çarşamba günü Parise gelecek ve f Parise dönerek nsanın Ro- ma büyük elçisi B. Dö Şambrön ile görüşecektir. Bazı mahfiller elçi habeş işinin sulh yolu ile halli için B. Musolini adına tekliflerde - bulu- macağını sanıyorlar. Bununla beraber Ekselsiyor gazetesi böyle bir yey mevzuu bahis olamayacağını, çün- kü ne Londra ne de Parisin yeni tek- liflerde bulunmak mesuliyetini yı 'nız başlarına üzerlerine sunda bulunmadı! lmak arzır lirmektedir. B. Heryo Tekrar radikal partisi- başkanlı- ana dönecek mi Paris, 7 (A.A.) — Eko dö Pa- vi gazetesi yazıyor: — B. Heryo, B. Daladiyenin - son ay kendisi nin radikal sosyalist partisi başkan- lığından istifasiyle neticelenen hâdi- seden faydalanmasına herhalde izin vermiyecektir. B. Heryonun “parti- 'nin menfaati namma” bu vazifeye döneceği söylenmektedir. Bu tak- dirde, aynı zamanda hem hükümete muhalif olduğunu bildiren bir parti- nin başkanı, hem de bu hükümette aza olarak kalıp kalamıyacağı tetki- ka değer görülmektedir. B. Heryo- habirinden aldığı bir telgrafa göre, yirmi beş yıldır komşuları için korkunç. bir düşman olmuş olan Mulla Funun / oğlu italyanlardan tarafa - geçmiştir. Şimdi Özaden bölgesinin bütün şefleri — ital yanlardan yana geçmişlerdir. Muhabir diyor ki: « 650 erkek, kadın ve çocuğun - bin sığır, 250 keçi ve bir o kadar da deve ile Cepheden Dolo'ya geldiklerini ve italyan dara sığındıklarını gözlerimle” gördüm. Böyle ehemiyetli bir kafilenin aynı za - manda geldiği seyrek görülmüştür. Fa- kat bunun, Ras Desta'nı rette inkişaf eden cenah hareketini ler- leterek ağır bir su dyan hatlarına yaklaşmış ol masından Adisababa, 7 (A.AJ) — Harvard ü versitesinden genç amerikan hukuk de toru B. Spenser buraya gelmiştir. Ken- disi, Habeşistan hükümetinin yeni poli- Beynelmilel / kanunlar — mütehas olan B. Spenser, Almanya'da ve İsviç rede tahsilini bitirmiş ve Cenevredeki habeş heyeti tarafından angaje edilmiş- Habeşistan hükümeti nezdinde — dış inde teknik müşavir vazifeı ni görecek olan B. Spenser, Sıhi sebeb - derden dolayı istifa eden Virgin'in yeriz sayasa iş Holanda koruaması Amsterdam, 7 (ALA.) — Diş işleri bakanı B. Degraef, Franta'nın Adisaba- ba'daki elçisinden Holanda kızılhaç ı temiştir. Fransız elçisi B. Bodar, heyetin A - disababada kalmakta olduğu ve süel ha- vekâtin yapılmakta olduğu bölgelere mesine engel olmak için her türlü ted leri alacağı şeklinde cevap vermi Övr güzeter göre “İtalyanın davası manen ve maddeten eyice çürümüştür.” Paris, 7 (A.A.) — Övr gazete- vi diyor ki: “Cenevrede habeşistan'ın dilek- leri son — derece hararetle - takip e- dilecektir. İtalya nn davası manen ve maddeten o kadar çürümüştür ki fransa hükümet azalarından en çok italyan — dostu olanlar. bile bunu şimdiden kaybolmuş — saymaktadır. dar. Bir çok mahafiller bu velenmesini zamana bırakmak ve talya'nın habeşistan'da zebun — düş- mesini beklemek tarafdarıdırlar. Lâ- kin M. Eden imhal kabul etmeyecek- dr, zi iz efkârı umumiyesi şu üç sebepten ötürü harbın bir an önce bitmesini istiyor. 1 — Afrikada zencilerin beyaz- lar üzerine olan galibiyeti fazla ba- viz olmamalıdır. 2 — Avrupa muvazenesi dolayı- italyan askeri kuvvetlerinin teh- Na meydan verme: Almanya korkusudur. konferansında (A.A) — İngiliz, fran: sız ve italyan delegasyonları - deniz konferansına bugün silah yarışının önüne geçmek için bir proje vermi lerdir. Bu projeler birinci komisyo 'nun yarınki toplantısında görüşül cektir. Bunlar birbirinden ayrı olarak gözden Be-rilecektir Dagabur bombardımanı hakkın- da bir ingiliz tebliği Londra, 7 (A.A.) — Dış işleri bakı neşretmiştir 1 mumaralı habeş kızılhaç seyyar sihi- ye heyeti kamyon ve- otomobillerinin italyanlar tarafından bombardıman edil- Adisababa'daki in giliz elçisi Sir Sidney - Barton'dan hiç bir haber almadık. Bu heyeti, Mısırlılar- ha ingilizler idare ediyorlardı. Bombar a yapılmış ve tayyareler mitral- yöz ateşi açmıştır. Yabancılardan — ölen yoktur. Heyet bombardıman esnasında ında / bulunüyorda. pılan bombardıman - şey olmamıştır. Tah- Dagabur'ün / dişarı şehre karşı önce larda da heyete kikata başlanılmıştır. B. Suviç yeniden İsveç elçisiyle gğrüşt Roma, 7 (ALA.) — Dış işleri müs- teşarı Suviç bugün tekrar İsveç elçi ile görüşmüştür. İsveç seyyar hasta- bombardımanı hakkında 'den henüz rapor gel- - Bunun içindir ki, İtalya uyandıran bu hâdisenin aydın. şir müddet daha gecikecek- hanesinin general SAYIFA 3 Yunanistan Umnumi bir harb çıkarsa 'ne yapacak? Atima, 7 (AA.) — Harbiye bakas — ı general Papagos umumi bir harlı takdirinde Yunanistanın alacağı vazi- — yet hakkında “Eleftoros Antropos” — gazelesine şu - beyanatta - bulunmuş — Havanın çok kızgin ” olduğu, muhakkaktır. Fakat büyük devletle- rin diplomatik yollarla sulhçu bir tarz bulup bulamıyacakları henüz kesti- — lemez. Sulhu samimi olarak temenmi/ ediyoruz. Fakat anlaşmazlık genişli- vazifeyi yapa, . keri hazırlıklar hakkında gazetelerde — bazan mübalegaya varan yazılar göre yanlışsa, tamamile ha; söylemek de o kadar yanlış olur. Her halde efkârı umumiye şunu bilmel dir ki, askeri teşkili lunması için her şeş cümüzün yettiği kadar, bütün gayret- lerimiz bunu istihdaf etmektedir. Ha- 4 ingiliz torpidosı : Atina, 7 ÇALA.) — Dört ingiliz — torpidosu Pireye gelmiştir. Gemiler — 13 ikinci kânuna kadar Pirede kala- caklardır. Üç geminin daha geleceği imektedir. Fransa ve İngiltere Alplardan veya Akdenizden ya- — HABEŞİSTANA GÖNDERİLECEK TAHKİK HEYETİ VE İTALYAN MAHFİLLERİ Roma, 7 (AA) — Afrika', gönderilmesi ihtimali İtalya hükümetinin duru- mu ne olacağı da belli değilidr. Son tefsirlerden maksat, - İtalya'nın itarafane ihtarlardan korkmadığını ve böyle bir ihtarın daha ziyade Habeşis - tana raci olacağını izah etmekten iba - KAHİREDE Bir ingiliz zabiti bir masırlıyı yaraladı. Kahire, 7 (A.A.) —Geçen gece bir Biliz zabiti bir mısırlı işçiyi tabanca ile yaralamıştır. Gazeteler bu hadiseyi şöyle yazıyor- dar; iki ingiliz zabiti geçen gece - Fuat caddesirde bir lokantadan çıkarken ka. pinın önünde duran bir otomobilin ya- nında vazifesini yapmakta olan bir mısır h sokak süpürücüsüne / rastlar Zabitlerden miş ve işçiye ateş etmiştir. İşçi ağır ya- ai olarak yere yıkılmıştır. halk, aleyhta Topları harekete geçmiş ve bunun linde tabanca olduğu hal de yeniden çıktığı lokantaya sığınmıştır Misirli po saymak ix. temiyen zabit, nihayet ingiliz zabı murları tarafından karakola götürülmün- tür. Londra, 7 (A.A.) — Morning Kahireden aldığı haberlere göre, Vafd partisine t tar olan talebe faşist cemiyetleri şek- Tinde bir Vafd gençliği teşkil etme- ye karar vermişlerdir. Teşkilâtm ü- niforması mavi gömlek, gri panta- londur. Alâmetleri hayat anahtarını tutan bir eldir. Bu alâmet eski Mısır alâmetlerinden biridir. Teşkilâtın pa- rolası “İtaat ve mücadele,, dir. İngiliz başlıyacak mı? Kahire, 7 (A-A.) — Rosu ve K: gözetesi, ingilir fevkalâde komiser yuırla 930 muabedesi esasları üzerine mısır konuşmaları pılacak bir italyan taarruzunu karşılamağa mı hazırlanmışlar?, Paris, 7 ÇAA) — Nevyork Herald nüşü dolayısiyle diyor « İngiltere ile Fransa'nın kat'i bir plân - hazırlanmış ir. Öyle sanılıyor ki, Fransa ve tere, şimdi İtalya Akdenizde ingiliz « ve tezgühlarından faydalanması nünde — bulundurulmuştur. - İngiltere, Fransa kıyılarının denizden ve bazı ene — düstri merkezlerinin havadan ğ senı üzerine almaktadır. Hat lüz da cenubu şarki sınırında fransız lerinin arkasına motörlü kuvvetler dermeyi de kabul etmiştir. e Paris, 7 (A.A.) — Nevyork gazetesinin fransız - ingiliz askeri ması hakkındaki yazılarını mevzuu baha den Jurnal gazetesi, fransız askeri mah- fillerinden iki memleket askeri eksper - leri arasında mutat görüşme tentis başkumandanı General Gamler bir Alp taburunu teftiş etmiş, ve ta irmiştir. Manevralar - hududu müstahkem e balenen bötün çei H bulunmaştar. Gamlen generallere - boğı andlağana bildirmiştir. Daşkımamlı — smır boyunda teftişe gitmiştir. manevralar y da cenubu şark Londra, 7 (AA.) — Röyter ajansının isten öğrendiğine göre, resmi fran- sez mahfilleri fransı perlerinin müzakerel gönderileceğine dair olan haberler hak- kında kullanılmaktadır. Eksperler ara- sında daha 10 ilkkânun 1935 de bitinil- miş olan görüşmelerin teferruatı tama « miyle gizlidir. Ve Londra'da da bu babe ta hiç bir şey söylenmemiştir. Karşılıl faatlerine uygun değildir. Resmi mahfil. lerde ehemiyetle kaydolduğuna — göre, konuşmalara girişmek üzere Londradan tölimat aldığını bildirmektedir. yapılan karşıl klı yardım. anlaşmalnır ancak busünk i kriz hakkındı