8 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

8 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

B SONKANUN 1936 ÇARŞAMBA YAŞ SEBZE V E MEYVA İŞİ Bir komisyon çalışmaya- başladı Tarur ve Ekonomi Bakanlıkları meyva ve sebze işini ehemiyet- he ele almış bulunmaktadırlar. Bu - nun için tarım umum direktörlüğü mütehassıslariyle Türkofiste bu işe bakan danışmanlardan — mürekkep bir komisyon kurulmuştur. Komis- 'yon, yaş meyva / ve sebzelerimizin yetiştiği mıntakalarda istihsala- * artırmak, mahsullerin kalitelerini yükseltmek ve muayyen tip ve istan- dardlara ayırmak, ambalaj usullerini tetkik etmek ve nihayet alıcı memle- ketlerin arzu ve temayüllerine göre manüple etmek gibi hususları tetkik ve müzakere edecektir. — Bu arada yaş meyva ve sebze ihraç eden kom- gu memleketlerde, bu sahada alın - maş olan tedbirler gözden geçrile - cektir. Her iki Bakanlık di mahsullerimiz için yapıldığı meyva ve sebze müstahsilleriyle ih- racatçılarını Ankarada — bir köngre halinde toplamak düşüncesindedir. ler Memleketimizin muhtelif yerle- Muamele vergisi defteri tutmıyanlar hakkında Müamele vergisi kanununun - 20 “inci maddesi mucibince muamele ver- isi mükellefleri tarafından tutulması defteri eden tasdikli muamele İle iptidai maddeler alım ve sarf def- inü gününe ge- terine, muamelelerin girilmesi mecburiyeti, ayni maddede buriyete riayet edilmeyerek muame- lelerin on beş günde veya ayda bir kerre defterlere işlendiği anlaşılmış - kanunun tır. Bu vaziyet karşısında bu mecburiyetine riayet etmeyenler hakkında ceza kanununun 526 inci maddesi mucibince kanuni takiba iPilması için Finans bakanlığı ilgilile ve emir vermiştir. Çamaltı tuzlasında yeni binalar İzmir, 7 (AA-) — Çamaltı tuzlasın. da işçi çocukları için yeniden beş ders haneli bir ilk okulla bir tuz Denizlide tohumluk dagıhyor tehumluk buğday dağıtmıştir. Cezaevlerinin projeleri İzmir, 7 (A-A) — Tüze hapis 'meler müfettişleri tarafından, İzı projeleri gözden geçiril. incelemek için müfettişle birlikte Bergamaya gitmiştir. rinde yetişen yaş meyva / ve sebze- lerden örnekler getirtilerek bir sergi kurulması ve geçen / kış Türkofiste açılmış olan ambalaj nümunesi ser- gisinin daha geniş bir şekilde tek - rarlanması da kararlaştırılmıştır. Bun dan başka, tetkik mevzuu içinde, bir ameli meyvacılık okulunun - açıl- ması da vardı Yeni, satış ve kredi kooperatif- leri kanunu hükümlerine göre, mey- susları araştırmak için de görüşme - ler yapılacaktn. Şimali Avrupa — memleketlerine kolay ve çabuk sevkiyat yapmak için yeni açılan Köstence yoluyla gönde- rilen yaş meyva ve sebzelerimiz her yerde alıcı bulmaktadır. Bunu daha geniş bir şekilde organize etmek su- retiyle memlekete - para getirir bir hale getirmek için, alınacak bu ted- birlerin çok faydalı olacağını şüp - hesiz saymaktayız. Balık istihsal ve satışını artırmak için Dörtte üç tarafı denizle çevrilmiş 'olan memleketimizin değerli mahsul- lerinden olan balık mahsulünün, ix- tihsalini urmak ve ona göre paz temin etmek için Ekonomi Bakanlığı: nin birçok yer velce yazmıştık. - Bundan birkaç yıl önce de İstanbulda Balta limanında bi bakanlıkça verilen karar üzerine bi “Yüksek balıkçılık enstitüsü,, açıl: Bu enstitüdeki — mütehassıslar senelik bir program üzerinde çalışmak- ogramda mütehassı her ay sahillerimizde ameli bir tetkik seyahati yapmaları yazıl için de enstitünün gemisinden isti yet bakanlığa verilen malümata göre, tetkikatı imanlarına dün, bir ay evel başladı; bitirmek üzere, Marma: hareket etmiştir. Muğlada bagcılık bağcılık gün Geçen yıl yalnız vilâyet merkezinde 400 dönüm bağ dikilmiştir. Bu yıl da bu ka- dar daha dikim için hazırlıklar yapıl maktadır. Bütün vilâyet içinde 180 kü sur hektar bağ vardır. Muğla halkevinde bir konferan Muğla, 7 (ALA.) — Dün gece halk- evinde öğretmen Ekmel tarafından Ana- doluda yaptığı etüdler - hakkında konlerans verilmiştir. .Kalabalık dinlevi- ciler karş unda verilen bu konferansta Anadolunun durumu etrafında çok dik kat çeker malümat alâka ile dinlenmiştir vardı. Konferanı ULUS BUĞGÜNKÜ KAMUTAY (Başı 1 inci sayfada) kanununun 70 inci maddesinin 8 inci fıkrasınca - yapacakları tarifelere gö- re bir almaları ve belediye meci lerinin vilâ- 'yet merkezi olmayan yerlerde vilayet idare heyetinin, vilayet merkezi olan yerlerde Dahiliye vekâltinin tasdikile tayin edilmesi hakkındaki kanun pro- ücret lerinin ücret tari jesini görüşecektir. Büdce encümeni *2295 sayılı kanundan fayda elde edilmemiş olduğu cihetle tatbiki esnasında beklenilen mezkür kanunun görülen noksanlar göz önüne Fak halkın - ihtiyaçlarını tatmin ve hoşnudluğunu temin edecek esi etraflı yeni bir layiha ile birlikte ve fakat belediye veri ve resimleri ka- k getirilmesi mütale- de edil. nununa ek olar Tâyihanın hükümete 'ne karar vermiştir. Yumurta ihracaatımız artacak Bu yıl mart ayında başlıyacak olan inde, yumurta üzerine ih- ihracat mev: çok iş yapılacağı umulmaktadıı racat daha çok Almanya ve İspanya Te üzerine yapılmaktadır. İspanya hükü- ile imzalanan ticaret ve kliring ndı ihracı hususunu - kolaylaştı. bu mahsulümüzün İs- dost memleketin alıcı ve satıcılı irçok faydalar temin etmekte Işık söndürme denemeleri Muğla Y TKK) — Köyeti ıkları söndürme denemesi yapıl mış ve muvaffakiyetle bitmiştir. Yakın- 'da Turgut kamunu ile Datça ve Marma- ris ilçelerinde de ışık söndürme deneme- leri yapılacaktır. İzmit, 7 (A.A.) — Gece saat 20 ile 21 ilçe sinde kiyetle başarılmıştır. DÜZELTME ilkkânun & dördüncü tarihli gazetemizin sayfasında, arkadaşımız İstanbul — mektubunun hiç 'okuna- Neşet / Atay'ı ilk satırı “okunacak kitabımız olacakken Di satırında yoktur denilemez” cak kitabımız hiç yoktur. 've ikinci sütunun 53 üncü olacakken "yalnız kalmalar ” gene aynı BİRLEŞİK DEVLETLERDE: tmerika niçin harba girmiş? Eton, 7 (ALA.) — Bugün B. N, senatonun salâhiyettar ko. Bu komite başkanı B. N; mel inşaat üzerine dahi taraflık kanunu ileri sürmek niyetin- dedi İlk izahlarında B. Morgan, Ame- -i muharebesinin sebeb olduğunu ir. Bunun üzerine komite başkanı şu cevabi vermi '— Harba, ticari ment #il de deniz altı gemilerinin sebeb ol- duğunu söyliyen adam, daha iyi, ge miş roman yazsın, Çünkü bu adam ha- kikatleri ve hâdiseleri dikkate almı yer ve gözle gözüken hal ve şartları tanımaktan kaçıyor, demektir. Amerikada büyük deniz ma- nevraları başladı. Sandiego, 7 (A.A.) — 150 ge- miden mürekkep pasifik büyük filosu, beraberinde 400 tayyare ile yeni yıl manevralarıı zere açılmıştır. Üç gi lan bu manevralar cenub Kalifor- niası açıklarında yapılacaktır. Ge- milerin hareketleri ile menevranın meseleleri / üzerinde sıkı bir ketu- miyet muhafaza olunmaktadır. Hauptman'ın idamı geciktirildi. Trenton, 7 (ALA.) — / (Nev- Jersey) Vali Hauptman'nın idamını 14 sonkânundan daha sonraki / bir tarihe geciktirmiştir. Bunun sebebi mahküm tarafından yapılan talebin hususi komite tarafından gelecek cu- Baldvinle görüştü. — Londra, 7 (A.A.) — Amerika dış işleri bakanlığı müsteşarı B. , Amerikanın Londra elçisi ile beraber bu sabah B. Baldvin'i ziyaret etmişlerdir. Pres Assosion, bu ziyaretin bir nezaket olduğunu - söylemekter lips, deniz konferansında Ameri- kan delegelerinden biridir. Bir fransız filosunun Fas kıyıla- rındaki manevrası Londra, 7 (A.A) — Deyli Tel- graf gazetesi yazıyor: / Fas kıyısın- biridir. Salı günü Brest'ten hareket edecek olan fransız filosu Cebelüt sütunun S9 uncu satırı "tevzi teşki tamamlamak” olacakken “turizm teşki- Özür dileyerek düzeltiriz. Cezair'deki “Oran — yakınında Mers-el-Kebir'de yeni bir deniz üs SAYIFA S TURLU HABERLER KISA YUÜURDE HABERLERİ ADANA g * Hava kurumuna adanalılar aftı ayda 193,357 lira vermişlerdir. * Ceyhanda icra dayresine bir hır. irerek a kaçmıştır. Hırsız aranmaktadır. MERSİN * Merkez öğretmenleri kendi ara. larmda toplanmalar yapmakta, mek- itim ve öğretim işleri üze- pmaktadırlar. Ziraat Müsteşarının tetkikleri Ziraat vekâletine gelen haberlere göre, vekâlet müsteşarı B. Atıf Kara- cabey harasındaki tetkiklerini bit vek dün İstanbula / gitmiştir. B. Atıf Eskirim karşılaşmalzn ü sant 21 de halkevi — Cumartesi pulları, ema> — lört tabancayı ve 60 lirayı alarak —— #por şubesi eskrimcileri arasında meç ve kiliç müsabakaları ye martesi günü gözden geçirilmeye | Etkrim muallimi Zoltan Naszadi başlanacak olmasıdır. Kafmdan yöürüküler Ve v Amerikan dış işleri müsteşarı 1 | PECNE ea T © Teşekkür da kuvvetli bir fransız filosunun altı | bu yolla sonsuz teşekkürlerimizi hafta sürecek olan manevrası sıya - | narız. sal durumdan dolayı bir ihtiyat ted- | — Eşi Kâmile, kızları İhsan, l-lq Zekiye, damadı Faiz Poroy ——— —.. murlarından arkadaşımız B. Ser kain validesi ve emekli hakim B. kifin eşi Bayan Piraye ötey gün müştür. Yakmlarının acılarını laşırız. tank'tan uzaklaşmıyacak ve üç dört ? gün içinde daima Akdenize dönebi- Ölüm — | Tecektir. Matbuat umum müdürlüğü me- — ULUS'un remanı Kırmızı Zanbak Paris'e döndüğü altı haftadanberi Terez, bahtiyarlığın ateşli yarı uykusu içinde yaşı- yor ve düşüncesiz rüyasını zevk içinde u- zatıyordu. Bir çınarın gölgelediği küçük e de her gün gidip Jak'ı buluyor ve nihayet, akşama doğru biri ötekinden kendini çekip koparabildiği ruhunda, tapınılacak kadar güzel hatıralarla evine dönüyordu. Haz verici yorgunluğu ve tekrar canlanan arzuları, sevişme saatlerini biribirine bağlı: yan bir feston halini alıyordu. İkisi de ayn zevklere sahibtiler: aynı fantezilere kendi- lerini bırakıyorlardı. Aynı hevesler birini de, ötekini de sürükliyordu. Şehri çevreliyen güphe verici ve güzel kırlarda, şarab tortusu tengine boyanmış meyhanelerin akasya göl- gelerine sığındığı sokaklarda, fabrika baca- larının çizgilediği tatlı bir gök yüzünün Ü- aerlerine gerildiği ormanlar ve tarlalarda koşuşmağı kendilerine zevk ediyorlardı. Te- rer. kendi kendisini bile tanımadığı ve Jak Tefrika: 81 la birlikte kaybolmuş zehabına kapıldığı bu yerlerde onu yanında hissetmekle seviniyor- O gün, fantezilerine uyarak, Terez'in penceresi önünden sık sık geçtiğini gördü- Kü vapura binmişlerdi. Tanmmaktan çekin- miyordu. Tehlike pek büyük değildi. Ve se- viştiğinden beri ihtiyatı da elden bırakmış- 'tı. Kenar mahallelerin tozlu kıraçlığından kurtularak gittikçe yeşillenen kıyılar - gör. düler. Çalgılı kahveleri gölgeliyen top ağaç- ları ve söğüdleri altında demirlenmiş sayı- * sız kayıkları olan adaların yanından geçtiler. Aşağı Mödon'da vapurdan indiler. Terez su- sadığını ve sıcaktan usandığını söylediği için Jak onu, döşenmiş odaları da olan bir meyhaneye, yan kapısından soktu. Bu öyle bir bina idi ki ıssızlıktan daha büyük görü: nüyor ve pazar günü, kızların kahkahaları, kayıkçıların bağrışmaları, kızartmaların ko- kusu ve gemicilerin dumanlariyle dolacağını bekliyerek, bir köy sakinliği içinde uyuklı- yordu. Duvara dayananlar biçimindeki gicir- dayıcı bir merdivenden çıktılar ve bir hiz- metçi kız, birinci katın bir odasında onlara şarab ve pisküvi getirdi. Yün perdeler bir akaju karyolayı örtüyordu. Köşelerden biri- ni ikiye bölen bir şömine üzerinde, çiçekli gerçevesi içinde, bir beyzi ayna sarkıyordu. Açık pencereden Sen nehri, yeşil kıyıları, sıcak hava ile yıkanan uzak dağlar ve kavak- ların tepelerine dokunacakmış gibi alçalan güneş görünüyordu. Nehrin kenarlarında küme küme sinek yavruları raksedip duru- yorlardı. Bir yaz akşamının titreşen sükünu gök yüzüne, toprağa ve suya — yayılıyordu. Terez, nehrin akışma uzun zaman baktı. Vapur, pervanesinin ezip dövdüğü su üzerin- den kaydı ve dalgaları kıyılara varınca'nehi- re doğru iğilmiş olan otel de, sanki, bir gemi gibi sallandı. Dostuna doğru dönen Terez: — Suyu çok severim, dedi. Allahım ne kadar bahtiyarım! Dudakları biribirine rastladı. Aşkın teshir edici umudsuzluğu — içinde harab olan onlar için zaman, ancak, on daki- kada bir geçen vapurun gelip, yarı açık pen- cereler önünde kırrlan dalgalarından çıkan serin çırpıntı sesleri ile ölçülebiliyordu. Terez, sabırsızlıkla fırlatılıp atılmış rü- yaları yerde sürünürken, yastıklar üzerinde biraz kalkıp aynada çiçek gibi çıplaklığına baktı ve dostunun okşayıcı öpüşlerine cevab olarak: — Sahi, ben aşk için yaratılmışım, dedi. Yanaklarının, dudaklarının. memelerinin canlandıran kızıl ışık içinde, ürkek bir yasızlıkla, bedeninin biçimir ri — Kendi kendimi seviyorum, çünkü seviyorsun, deç Elbette seviyordu ve onu neden ateşli bir merhametle, bir çeşid kudsi hide — detle sevdiğini kendine izah edemiyordu. Bu sevgi, pek nadir ve sonsuz derecede de- gerli olmakla beraber, güzelliğinden dolayı — değildi. Biçimli idi, fakat vücuddaki biçim hareketi takib eder ve durmaksızım kaçar, estetik sevinclerle umudsuzlukların sebebi olan o, zaman zaman, kaybolup meydana çıkar. Güzel biçim, gözleri Haz içinde yara- hyan bir şimşektir. Ona hayran olarak şaşı- bır. Özletip sevdiren şey, güzellikten de kude tatlı ve korkunç bir kuvvettir. Binlercee si arasında bir kadın bulnur ki ona bir kefi sahib olunca bir daha kendisinden ayrılımmı her vakit ve daha çok arzu edilir - Sevmm hastalığından kurtulmaz olan erkeği ği etinin hulâsasıdır. Buna git mek de olabilir. İştetilimei, “ae' ayrılınmak — ve ne de aldatılmak imkânsız olan o kadındı. Neşe içinde hağırdı: - Söyle, benden avrılınmaz. de; anu var) bel D