9 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

9 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

9 SONKÂNUN 1936 PERŞEMBE Habeşler cephelerde taarruza geçmişler Yağmurlar habeşlere yaradı Çünkü ha ahyorlar, i ly çamurdan iş gö (Başı I. inci sayfada) lerine devam etmektedirler. İtal- yanlar, blokhauz'lara ve öteki sah- ra istihkâmlarına sığınarak şiddet- K surette dayanmaktadırlar. Cenub cephesinde, Ras Desta ni küvvet- ördusu, general Gra: lerini üç muhtelif koldan sıkıştır- maktadır. Birinci kol, Yet'e doğru ikinci kol Lugh-ferrandi'ye doğru, üçüncü kol ise ingiliz Kenya'sı ya- kınlarında / ilerlemektedir. R: Desta, böyle - bir açılış hareketi yapmakla beraber yanlardan gele- bilecek herhangi priz hücu- kendisini muhafaza BCAA.) — Son yağmaurlar habeşler lehi günlerde Dessie - Adisababa yolu geçilmez bir hal almıştır. Kamyonlarla - Dessie'den başşehre hareket etmiş bulunan ame- gazetecileri sıra dağların eteğinde sauhlanıp kalmı Habeş ordusunün . aşe ve- levazımı ı kervanlariyle temin e deve ve ka mektedir İtalyanlar beyanname atmağa de- #am ediyorlar. Mısır da her iki taraf € tedbir 8 (AA) — Röyter bildiri Libya sant- v aldı. beş noel yortusu dolaş bir harekette bulunmamışlardır. Cenupta da sükünet vardı Röyter ajansının Berbera (ingiliz xo- stalyan tayyarelerinin Graziani imzasiy- Je attıkları beyannamede şu satırlar ya. yyarecilerimizi arsıulusal huka ka aykırı olarak öldürdünüz. Karşılığı u bekleyiniz. Öte taraftan Müsolini imzasiyle at beyannamelerde talyanların adaleti tatbik ve iyi bir hü- sümet idaresi kurmak için - gelecekleri bildirilmekter dan diğer oymaklara Buraya gelen haberlere göre son gün- lerde moloru bozulan ve Daggabur böl. kalan /a tayyaresinin içindekilerden iki »i habeşler tarafından tüfekle öldürül müş ve kaçmaya muvaffak olan üçüncü inde karaya inmeye mecbar sü de sonradan yakalanarak öldürülmüş. tür. Köyler jansının İskenderiyedeki ma. habir Musir - Libya sınırında 320 kilemet ve uzunluğunda aralı dikenli tel şebekesini 'macak olanlar ölüme ildiriyoru Bu yebeke boyunca müntazam - aralıklarla mitralyözlü italyan karakolları yerleş tirilmiştir. Şimdi Jayısiyle bu uyanıklık italylanar cilhe tinde şimdi daha ziyade arttırılmıştır. Za- man zaman ingiliz askeri tayyareleri bu yebeke üzerinde italyan uçaklariyle yan yana uçuyorlar. Tayyareciler ni selamlıyorl iribirleri: de uçuşlarına devam ediyorlar. Dernedeki italyan aktadır ve Bingazi tayyareler ve birçok askeri faaliyeti Tobruk'ı mmat çıkarıl. Misira döğrü bir - siratejik — bareket noktası olan Formaddalenadaki erit reli kıtalar da beyaz - italyan kıtala riyle değiştirilmişt beşler üçüncü defa mahsul an kuüvvetleri ise emiyorlar İngiliz kızılhaç tayyaresi kasden tahrib edilmemiş Landra; BCAAJ — Geçen bafin Kroydon'dan Adisebabaya hareket eden kazılhaç tayyaresinin kasten tahribedil. diği şayiası tekzibediliyor. Tayyarenin yağ bidonlarının içinde çimento bulunduğu söyleniyordu. Tayyare, havalandığı zaman mükem- mel bir halde sır üzerinden geçmek için ayrı bir pa saport almak lüzumundan ileri gelmiş - tir. Motöre yağ verilmemesi de sadece, pilotun bu tayyareye henüz iyice alışa- mamış olmasındandır. li. Yolda gecikmesi, İalyanlar zehirli gaz kullanıyorlar. Dessie, 8 ÇALA.) — Haber verile e göre, Tembien bölge beyaz düman halinde dağılmakta - olan zehirli gazla dolu ufak fıçılar atmışlar. dıc. Ba maddenin iperit olduğu maktadır. Londra, 8 (AA) — İtalyan tayya. relerinin bazı ingiliz Somali oymakların: bombardıman ettiklerine dair olan ha berler henüz teeyyüt etmemiştir. Habeşistanın yeni bir notası, Cenevre, 8 (AA.) — Habeşistanın Paris elçisi milletler cemiyet Tiğine yeni bir Bu notada, italyan askeri makamla. vi mal mintakasında habeş küvvetlerine bunün ir hadise olmadığı ve italyan hükümetinin gazetelerde de ilân etti gibi habeş milleti tihdaf ettiği bildirilmektedir. Habeş hü Kükketi KErk sizamları andlaşmaların yeni bir çiğnenişi olan bu hareketler hakkırıda tahkikat yapılma sımi tekrar rica eylemektedir le italyanl sekreter. 'ota göndermiştir. rının tethiş sıyasasına devam etti; yok edilmesini is Habeş meselesi ve Fransa habeş Lodnra, 8 (AA.) — İtalyan anlaşmazlığında fransız efi yesinde hasıl olan değişiklik Londranın iyi haber alan mahfillerinde Musolin: nin Pontinia'da söylediği © meşum ka atfolunmaktadır. Musolir dandığı mütecaviz lisan ve Laval — Hor Plânına karşı gösterdiği soğukluk Frar sa'da fena bir tesir yapmış ki, bizzat Laval İtalya el derek bir daha barış tasavvurunda bu İunmıyacağını bildirmiştir İtalyan resmi tebliği Roma. 8 ÇA.A.) — 91 numara- h harb tebi Makallenin cenubunda, topçu- muz Ambaaradam istikametinde düşman tecemmularını bombardı man etmiştir. 89 numaralı tebliğde - bildiri. len keşif / müfrezelerimizin ileri hareketleri sırasındaki müsademe- lerde habeşler 22 ölü bırakmış- lardır. Hava kuvvetlerimiz Aşangi gö- lü mıntakasında bombardımanlar yapmıştır. Bu gölün cenubunda| Alakaya civarında habeş muha- ripleri tayyarelerimizi görür gör- mez hemen yere büyük üç kızıl lip koyarak etrafında toplanmış- lardır. Tayyarelerin v Adiababa, 8 (A.A.) — Bu sa- bah italyan keşif tayyareleri Dolo tikametinde topraklarında uçuşlar yap- mışlardır. Dessie, 8 (AA.) uşları İtalyan tay yareleri şimal cephesinde beyan- nameler atarak habeşleri hüküme- kar; tin ağır vergilerin ayaklan- maya teşvik etmektedirler. Negüsün oğlu italyan esirlerini ziyaret etti. Dessie, 8 (A-A.) — Noel yor tuları münasebetiyle Negüs'ün oğ- lu Harrar Dükası pazartesi günü ULUS DIŞ SAYIFA 3 HABERLER Tarım kanununun ana kanuna uygun olmadığına hüküm verildi Yüce mahkemenin kararı B.Ruzveltin vaziyetini Fransada Kabaran nehirler suları yavaş yavaş azalmağa başladı. Paris, 8 (A.A) —Laar nehri teh- kikeli bir tarzda yükselmekte devam ediyor. Nant şehrinin sularla örtülü olan sokaklarında seyrisefer tama - miyle durmuştur. Nant - Bordo yo- lu bir metre derinliği su ile örtül- müştür. Altı köy tahliye edilmiştir. Paris, 8 (A-A) — Haber verildi ğine göre, yukarı Ron, En, Saon ve Garon nehirleri inmeye başlamıştır. Pariste ise vaziyet — değişmemiştir. takasında yağmurlar - tekrar başla - mıştır. Adur yükselmekte ve zarar yapmaktadır. Luar nehrinin suları daha vahim, bir şekilde artmış ve Roşel volu metreden fazla derinlikte su ile ö tülmüştür. Halk telaşla akşamı bek- lemektedir. — Çünkü suların yirmi santim kadar daha artması ihtimali vardır. Paris, 5 (ALA) Fransanın her tarafında feyezanlar azalmağa başlamış ve vaziyet düzelmeğe tutmuştur. Ancak Nantda — ve Luar anansabında vaziyet fena - olmakta devam ediyor. Nehir caddelerin se- viyesine kadar yük:İmiştir. Civar - da yalnız ağaçların tepesiyle köy ev- deri gözükmektedir Nant, 8 (A.A) — Köprü ve şo- se mühendisleri şimdi / nikbindirler ve bu sabah suların çekileceğini um- Taktadırlar. —— YS Fransız deniz manevraları İngiliz gazeteleri ba munevra- dardan, Fransanın Akdenizde yardımı kabul ettiği manasını cıkarıyorlar. Londra, 8 (A.A) — Akşam ge seteleri ilk sayfalarında, fransız filo- saunun Akdenizde toplandığı haberi- ni vermektedirler. Royter ajansı bu hususta Paris - ven şu telgrafı veriyor: Muhtelif sınıflardan — 90 transız gemisi, 20 sonkânun tarihinde Ak - denizde ve yakmn sularda seyredecek- tir. Petrol üzerine ambargo konulup konulmamasına karar verecek olan 18 ler komitesi de aym yirmisinde toplanacaktır. — Paris mahfilleri, il munzam fransız filosunun Akdeniz- de bulunması keyfiyetini, ingiliz ve fransız deniz eksperleri “arasındaki müzakerelerin müsbet bir neticesi saymaktadırlar. -Resmi mahfillerin ihtiyatlı bulunmasına rağmen öğ- renildiğine göre, — fransız cumları karşısında derhal hazır bu - lunmak üzere Fransanın vermiş ol - duğu teminatın birer neticesidir. Paris, 8 (A.A) — Deniz bakan- lığı ikinci filonun evelce kararlaştı - vesinin, bu - ziyaret etmiş ve kendilerine elbi. se ve yiyecek dağıtmıştır. ahçı kasden b man edilmemiş, İsveç ki bardı- Reni $ (AÂ) — italyan dış işleri müsteşariyle ikinci konuşma — hakkında mahfillerden bildirildiğine göre, italyan tayyarlerinin Kastan İsveç hastanelerini İöveç. elçisini yaptığı salâhiyetli bombardıman ettikleri yolundaki İsveç görüşünü asla kabul edemez. Yapılmak- ta olan müzakereler sıarsında bu / esefe değer hâdisenin aydınlatılması , B. Frannlen Rüzvelt Vaşington, 8 (A.A.) — Tarım ka: nununün ana kanuna aykırı olduğuna dair yüce mahkeme tarafından v len karar ortalığı karmakarışık et- miştir. Bu kararın çok val ie ler doğuracağı sanılıyor. meşgul olan dai rışıklık vardı: de bu kararla sarsıldığını ilâve etmek lâzımdır. Çünkü bu kanuna göre ge- olarak gösterilen mikdar bu karar ine tahsil edilmiyecek, fakat hü- kümet kanuna göre ekinlerini azalt mış olan çiftçilere tazminat vermeye mecbur olacaktır. Yeni büdce B. Ruz- beten denk ol- ene müthiş bir açık verecektir. Gelecek cumür başkanı seçiminde B. Ruzvelt'in ancak reylerin yüzde kırkını topliyabileceği zannediliyor. Vaşington, 8 (ALA.) — Yüce di ni B. Rüzvelt tefsirden çekin- miştir. Bununla beraber, | kanunun hükümlerine göre yapılmış mukavelelerin gerektirdi tahsisatı kongreden istiyeceğini söy- demiştir. Vaşington, 8 (ALA.) — B. Ruzveli, tçilerin temyiz mahkemesinin ka- rarından evel aktedilmiş olan muka velelere göre borçlu oldukları para- ları/ ödiyebilmeleri köngreden kredi istemeye karar vermiştir. Kongrenin B. Ruzvelte salâhiyet verilmesi hakkındaki kararı 'ne olacak? Paris, 8 (A.A.) — Övr şunları ya- “Londra'nın hükümet mahfillerin: de hâkim olan duyguya göre, Vaşing- ton kongresi, mebus Reynolds'un mu: kabil teklifini tasvib etmiyeceki Hakikatte B. Ruzvelt'in deri sürmüş olduğu bu teklit reisine harbedenlerden diledi fa ambargo tatbik etmek salâhiyetini vermektedir. Kongrenin bu teklifle Nye teklifini telif etmek ihitma li vardır. Senato azaları, sön yıl içerisinde İtalyaya ihraç olunan a- merikan petrolunun ortalama mikta: rını bulacaklar ve ondan sonra, İtal yanın, barış zamanında ithal eylediği petrolun yüzde on birini ithal etmesi: e izin verilecektir. Bu yarım tedbir sayesinde Amerika, İtalyaya — karşı “Ben ablukaya iştirak etmiyorum' diyecek ve milletler cemiyeti ile İn. tereye de “Ben öyle tedbirler al. siz abluka sıyasanıza ve mil letler cemiyeti prensiplerinin tatbiki 'ne tamamile devam edebilirsiniz.” ce vabını verecektir. Bitaraflık syasası sayesindedir ki, denizlerin serbestliği doktrini kati su rette bertaraf edilmiş, İngiltere de 16 Sovyet Rusya Fransadan bir mi kadar ödünç Paris, 8 (A.A.) — Alman haber. alma bürosundan: Sovyetler birl 1 amilyar franka kadar açılacak - kredi hakkındaki / sözler hiç bir/ taraftan yalanlanmamıştır ve bu sözlerin doğ- Borcun yüzde beş olacak ve/ yüzde sek. senine Fransa devleti kefil olacaktır. u anlaşılmaktadır. Sovyet - Uruguay anlaşmazlığı Cenevre, 8 (A.A.) — Sovyetler bir- Uruguay hakkındaki müraca- ati konseyin gelecek toplantısı prog- mına sokulmuştur. Ermenistanın 15 inci yıldönümü Moskova, 8 (AA.) — cumuriyet Ermenistan ineci yıldönümü a. Jayisiyle, Sövyetler merkez icra komitesi en eyi ermeni işçiler ile mühen- disler, ressamlar, artistler ve yazıcıla 2 rından 18 ine nişan vermiştir Bir sovyet gemisi batir Moskova, 8 (ALA.) — Alman haber- alma bürosundan: 2650 tonluk Sovyet motörlü Doneç gemisi - Leningrad'tan Hamburg'a giderken batmıştır. Motörüm enkazı ve iki ceset Viborg yakmnında bu- Tunmuştar . İngiliz gemilerinin —— seyahatı " ”Rodney, ve 'Nelson,, dretnavtlariyle 21 inci tor- ilotillası bazı limanları ziyaret Anatatan filosundam 'Ramillies”, * *Örion,, ve “Naptun,, zırhlıları ise İngiltereye dö necektir. Bu husus hakkında bir pre- Fvam hazırlanmaktadır. - Nelson ve 8: dney gemileri dünyanın en kuvvetlk ; iki zırhlısıdır. Nelson anavatan file-; vi başkumanlner eönel” Dadante” | bayrağını taşımaktadır Henüz bilie- —— memekle beraber bu seyahatte ilk he- defin Cebelüttarık olacağı tahmin e- — dilmektedir. ) Londra, 8 (A.A.) — Resmi mahfil- lerden alınan haberlere göre, ingil harb gemilerinin bildirilen rekâtı herhangi bir sıya: katiyen alâkalı değildir. j Ğ 4 : İtalyan mahfilleri ne Roma, 8 (A-A.) — leri Akdenizden sinm geri alınacı dan gelen haberleri gayri maktadır. Bu gemilerir iyle tebdil mi edileceği yoksa Akdenizde- ki ingiliz tazyikinin azaltılmak mı tendiği henüz belli doğildir. Binacn- aleyh İtalya şimdilik yirci vaziyette kalacaktır. Yunanistanda ihtilâlci memurtar işe alınıyor. Atina, 8 (A.A) — 1935 ihtila- Tinc sonra azledilen devlet me murlarının veniden işe alınması: ndakci emirnameyi karal dr. Bu baptatti talimat bir kanunla nesredilecektir. Başbakan ihtilalden sonra tayi, “olan memurların da yerlerin.