10 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

0 SONKANUN 1936 CUMA ULUS DİŞ HABERLER Mısır kızılayı nas H isi Prene S ÇAA.) — Misir kızılay ve- İemail Davut, Ciciga'dan Harar'a gelmiştir. Prens, 4 son kânun- 'da Dağgabur'daki Masir Kızılay hasta talyanlar tarafından ne süretle bombardıman edildiği hakkında şu tat- 12 - 13 günü, Daggaburun cenubu isinde kâin Bullale'de bulunan ve ü. erinde kızıaly işaretini taşıyan hastane- mize beş tane italyan - bombası - isabet etmiştir Bundan sonra — italyan tayyareleri Bullale ordugühinı bombardıman ettiler. Sonra, bu tayyarelerden iki tanesi Da; gabura gidip amerikalı doktor - Huk aman'ın idaresindeki kızılhaç hastanesi - izerine 10 tane bomba attılar. Bu doktor Hakman'ı feci bir surette öldür. müştür. Bu bombardıman insanca “kayıplar (Pmamış ise de, verdiği maddi zararlar çek önemlidir. Yeni bir- bombardıman ihtimalinden dolayı” yaralılar sevkolundu., Prens, Misir hastanesi hekimlerinin Cicigaya Daggabur'dan ayrılmayıp — vazifelerine devam edeceklerini ilâve etmiştir. Habeş kuvvetleri Tembiyenin büyük bir kısmını zaptetmişler. Adisababa, 9 (ALA.) — Şimal cephe- sinde birkaç zamandan beri taarruz ha- reketleri hazırlamakta olan habeş ordu. ları, iki gün önce Şire arazisine bir hücum yaptıktan sonra, Makalle mınta. da şimale doğru ileri harekete baş. Bulgaristanda Makedenyalı mahpuslar bırakıldı. Sofya, 9 (A-A.) — Hükümet, pek büyük cinayetlerle suçlu bulunan beş kişi müstesna olmak üzere bül kedonyı maştır. mahpusları serbest birak- JA YNYA'DA Deniz könjeransı a Tokxyo, 9 (ALA.) — Gi 'niz kontferansının kesin olan inkıatın- dan bahsetmektedir. Nişinişi kir e Fransa ile Amerikanın ne de İtalya ile İngilterenin iyi niyet ve sa- mimiyeti yoktur. Hepsi de deniz kuv- yetlerinin tahdidi hususunda âtıldır. lar. Bunun içindir ki, can çekişen de- niz konferansını / canlandırmı kün yoktur. Asahi Şimbun da deniz makamla- rının fikrine göre, Japonyanın dışın: da, 4 devlet arasında / yapılacak bir anlaşma değersiz ve faydasız olacak- vur, diyor. Tokyo, 9 (A.A.) — Deniz mahfil. leri, İngilterenin, muvaffakiyet ümidi daş cağı yahut keyfiyet hususunda olmıyan deniz konferansını. dağıta hdit meselesinin münakaşasına devam olu- hakkında bir karar fikrindedirler. Bu mahflilerin kanaa- tine göre, deniz konferansının - istik. bali bu iki gün içinde kati surette olacaktır. Mançuri sınır'nda y bir hâdise mi? Japon gazetelerinin, altı Sovyet sü. in 28 ilkkânunda Mançuri yazmaları üzerine bildiriyor: Tas ajansr y tavzil Japon garnizonu için odun kesen 28 Sovyet topraklarını re içeri girerek odun kes mişlerdir. Bir Sovyet müfrezesi bunları ederek hudud karakoluna getir 4 sonkânunda 15 kişilik bir japon - mançuri müfrezesi bu nok taya gelerek hududu 300 metre geçı 4€ de bir Sovyet müfrezesi Körünce geri dönmüştür. silâhli in geldiğini Tembien eyaletine karşı, Ras Sey yum ordusunün küvvetli ileri kıtaları - iraki ile iki günden beri / haza danmakta olan umümi taarruz kânunu. saninin altısında başlamış ve daha © gü- 'nün akşamı bu eyaletin büyük bir kı e tamamen geri alınmıştır. Yağmaurlar dolayısiyle habeşlerin ha- reketsiz kalacaklarından emin bulunan italyanlar, bu taarruz karşısında o kadar şaşırmışlardır. ki - Tüyikile - mukavemet dahi edememişlerdi Habeş ileri kolları, üzerinden Adua ve Abbiaddi yolu üze rinden de Abaro'ya doğru ileri hareket lerine devam etmektedirler. Caccianio yolu Aynı zamanda büyük miktardaki ier kuvvetler de Geralta eyaletine doğ- vu akmaktadır. Bu hareketin sebebi, Ge- ralta ile Makalle arasında - bulunmakta de italyan tayyarele- rinin faaliyeti müthiş sürette - artmıştır. vde, havala dolayısiyle italyan tayyare yareketlere ve çarpışmalara iştirak edememişlerdir Harb hakkında son haberler İtalyan ve habeş kaynaklarından gelen en son haberlere göre, harb hakkındaki haberler şunlardır Habeşistanın hemen her tarafında yağmur yağmaktadır. Bulutların çok alçaktan gitmeleri dolayı ler iş görememektedirler İki saat kadar devam eden bir ay ile tayyare- tutulması, cephenin iki tarafında bu- İngiltere Sovyetlere 20 n dolar ödünç verec giltere hükümeti ya kısa vüdeli kre- diler açmak veyahud ki Moskova hü- kümetine para ikraz etmek suretile, ingiliz - sovyet münasebetlerini ge- nişletmek için bazı Tunmaktadır. savvurlarda bu- Bu gazetenin tasrih ettiğine göre, bu husustaki karar kabinenin gelecek hafta içindeki toplantısında katileşe- cektir. Şehir mahfilinde, Sovyetlere ikraz edilecek paranın 20.000.000 - isterlin lirası kadar olacağı tahmin edilmek- tedir. Ana yürd donanmasu Londra, 9 (A.A.) — Deniz bakan: Jığında salâhiyetli bir zat, ana yurd donanmasının, evelce ima edildiği &- bi Akdenizde değil, fakat Atlas de- nizinde » evralar yapacağını söyle miştir. Ancak, bu manevraların, Atlas de nizinin hangi noktasında tavzih edilmemiştir yapılacı B. Eden Cenevreye gidiyor. Londradan bildirildiğine göre B. Eden ayın 19 unda Cenevreye hare- ket edecektir İspanyanın cevabı ne zaman? Londra, 9 (A.A.) — Petrol üzeri- 'e ambargo konduğu takdirde İtalya tarafından şayet bir taarruz vuku bu. dursa, Akdenizde derhal yardım edip etmiyeceğine dair olan suale İspanya. nın, ancak umumi seçimden sonra ce vab vereceği zannediliyor. Hâkim olan kanaat - şudur ki, İn- tedbirlerin teşmilini bizzat istemiyecekse de, baş. ka bir devlet tarafından - vuku bula cak böyle bir teklife - umumi bir mü- zaharet temin olunmak şartiyle rak edecektir Bazı çevenler, Dolo 'nin bombardımanından sonr giltere, Cenevrede zecri hastahanesi. petrol ambargosunu istemekte İsveç'in ön a. yak olacağını tahmin ediyorlar. 1 bombalandı? lunan yerliler arasında büyük bir he- yecan doğurmuştur. Bir italyan tank zabiti habeşler rafından esir edilmiş ve kendisine ye- me kikram edilmiştir. Zabit, biz de im - paratorun dinindeniz!” kurtulmuştur. Hayetu'nün ka eri almış, birçok yerli ve i- talyan askeri öldürmüş, bir telsiz ci Kerelle mi takasını tasyonu ele geçirmiştir. Tembien'in habeşlerce geri alın. dığı hakkındaki haberle, italyanların boğucu gaz kullandıkları hakkıne sözler tekzib edilmektedir. İtalyan askerleri arasında kar çılık ve ayaklanma mı varmış? kaçan italyan — askerle- rinin ücret mukal de, bu haber. Romaca / tekzib olun: maktadır. Bundan başka Habeşistana — gi mekte olan 500 askerin gürültüler çı- kardıkları hakkındaki h: lan olduğu Romadan bil, İspanya ve Bavyerada kaç 'yan askerleri için kamplar kurulda- #u hakkındaki haberler de keza tek- zib olunmaktadır. Cenup cephesinde habeşlerin bir başarısı Harrar, 9 (AA.) — Resmen haber Tafari - Fidaurari'nin kumandası altında bulunan Bali valisi - nin kuyvetleri, Kerelle'de bir italyan kı- tasına hücum ederek, birçok yerli ve x- mavatan italyan askerini öldürmüş — ve ir telsiz istasyonunu “ele verildiğine göre, Laponyada Soğuk sıfırdan 9 (ALA.) — Laponya- irildiğine göre burada müthiş soğuklar başlamış ve hararet sıfırdan kırk dereceye düşmüştür. Kurt lar, büyük sürüler halinde, Ren ge e saldırmaktadırlar. 150 Ren geyiğinin anla- izde büyük de topladı. kuvvetleri Londar, 9 (A A.) — Deyli - Tel graf gazetesi yazıyor: Büyük harb dan beri ilk defa olarak bu kadar mü- him deniz kuvvetleri Akdenizde ve Cebelüttarık cive ada toplanmakta; dır. Konsey 20 kânunusanit- toplan: dığı zamaa, üye olan devletler bir (. talyan taarruzuna karşı alınan tedbir Filo- lardan başka, muhtelit memleketlere 'aid hava kuvvetleri de şimdi yerleri bildirilemiyecek olan muhtelif nokta- larda toplanmış lerden haberdar. olacaklardır. Morning post Urları yazmaktadır “Şimdiki Akdenizde bulunan (ran- siz filosu İtalyanın kafa / tutmasına mani olmak için bir korku teşkil et meye kâfidir. İkinci fil derhal Akdenize edecek vaziyettedir. B. Ru abında ürerek müdahate ll yüce mahkeme kararı hakkında ne diyor? Vaşington, 9 (A.A.) — B. Ruzveli, söylediği bir nutukta, tarım yardım yasasını kaldıran kara riyle, amerikan ulusunu uzun za gal edecek bir dava ihdas eylediğini söylemiştir. B. Ruzvelt demiştir ki; yüce divanın, “— Gelecek cumur reisi de, başlıca mesele halkçı hükümelin iktidar mevkiinde tut ilması olacaktır Ben o kanaattayım ki - hiç bir irti partisi, hiç bir mürteci kamzet halkm ümitlerini karşılıyamaz. Biz cümle ülemle hoş geçiniyoruz, lâkin — kavga burada devam ediyor. Bugünkü sınır- larımız coğrafi değil, ekonomil ığı 40 derece. Dil, Tarih, Coğrafya Fakültesi dün açıld (Başı 1. keoloji irdellerinin -her gün bir kat daha aydınlattığı — bu hakikat artık bir ipotez sayılmak devrini çoktan geçirmiştir. 1929 yılında Atatürk'- ün kurmuş olduğu Türk Tarih Ku - inci sayfada) Bayan Atet ilk tarih dersini veriyor. vumu, türk tarihinin —ana hatlarını çizmiş ve ondan, bugün okullarımız- da öğretilen tarih kitabları çıkmıştır. Bu eserler ve Tarih Kurumunun ge- bize dedelerimizin han- gi sebebler altında — Orta Asyadan göç etmek zorağı karşısında kaldık- larını; ve orada yarattıkları kültürü Çin'e, Hind'e, Mezopotamya'ya, Mı- Anadolu'muza ve Avrupa'ya ve diğer taraftan da Amerika'ya nasıl yaydıklarını bütün belgeleriy- le açıkça göstermektedir. Saym arkadaşlar, Bugün tarihimizden bu kadar kı- vançla konuşurken izninizle bundan daha altı yıl önceki tarih bilgilerimi- zi hatırlatmak isterim Bütün bir ulusun varlık beli olması gereken tarih — kitablarımız; batı tarihçilerinin sıyasal etkeler ve erekler altında yazmış oldukları ta- rihleri 'a çevrilmesinden başka bir şey değildirler. Bu kitap - larda, türk, mertlikle bu yaratığa — verilen sıfat da barbardır. İşte, size kısa bir tablo ki hepi - avrupalı taril rin uydurmalarından doğmuş bir so- nuç değildir. Atalarımızın da bun - da çok büyük bir aymazlık payı var- dır. Meselâ osmanlı türkleri ve on - dan önceki Selçuk türkleri bu toprak lara geldikleri zaman — dedelerinin kurdukları varlıklar içine girdikleri- ni ve kendilerini kucaklıyanların ay- ı irktan kardeşleri oldukları şünmediler bile. Kendilerinin binbir hâdise karşısında yerleşmelerinin a- 'na sebeblerini anlamakta — büyük bir aymazlık icinde kaldılar. Çünkü bu türkler eski — atalarını, onların tmus gabi idiler Ba tı, bu aymazlrür temel tutarak yü rüdü. Bilgisizlik büsbütün koyulaştı. Bu söylediklerim tarihin - bütün dü uluslarınca bilinmektedir. 16 uncı asra kadar bütün insanlığın, bilgi, ahlak gibi bütün yüksek an - lamlariyle kültür bakımından duru- mu göz önüne getiril lusların üstünde bulunan ulus kim - Eğer tarih bir masal değil de bir t ise dünya tarihinin 16 mcr asırde insanlığm bütün yüksek de rlerinin ortağı olarak ve bir günes ibi dünyanın gözünü kamaştırarak '€n yüce katlarda parlıyan varlık türk tosu idi. Arkadaşlar, Bu tarih dönümünden in. Bütün u - çağları — nasıl türklüğe özgi vancıyla söylüyorsam bundan A türk'ün, ulusumuzun karabahtını ürk tarihin üne varıncaya kadar ge zamanları da beynim tutuşarak anıyorum. Bu son devrin tarihi yüce uçUrüMa — yuvarlanmasının — col acıklı bir destanıdır. - Bu. mutl günde bunları söylemekteki çım, sizin bu acılarmızı değil, uyanıklığın gereldiğ datmaktır... Bugün, — © karanlık ve, acı günlerden çok uzağız, mutluyuz, yenerek yeni bir devir actığr çen içim yanarak, rk ulusunun yi hatır SAYIFA 3 ve bunu da Büyük Kurtarıcımız A « tatürk'e borçluyuz. Arkadaşlar, Atatürk tarih işine bir düzen verdikten — sonra kültür. yarlığının ikinci bir - temeli olan dil — ini önemle ele aldı. Ve gene kutlu — B. Arıkan açış söylevini verirken — eliyle, Türk Dil Kururmu'nu kurdu. Orta Asyada kültür kurmuş ve bunu dünyanın tür eserlerinin adını — ve bu eserlere bağlı fikir sistemlerini birlikte götür. müş ve içlerine girdikleri uluslara da yaymıştır. Bu, pek tabü bir hâdisedir. Ni tekim bugünkü tekniğin icat ettiği herhangi bir âlet dünyanın her tara- fmna, icat olunduğu yurdda aldığı ad- la birlikte yayılıp — yerleşmektedir. Bu, o kadar sal vermeğe yer le değmez. Şu halde, dil irdelinde de temel, gene tarihin iz- leri ve göç ynllııı olmalıdır. Bugün lerin kök gereçleri, / Arkeolojik ir Finin yaptıkları gibi yalnız Himalaya eteklerine kadar yacak, türk uzmanlarının ve türk gençlerinin - yüksek enerji ve irde- — leriyle Himalaya dikmenlerinin üze- rinden de aşırılarak - kelimenin asıl doğduğu ana yurda, — Orta Asyaya —— samış ve yar —— götürülecek; burada yaşamış şamakta olan lehçtl:ık karşılaştır. malar yapılarak di teorisini de — kapsayan yardım. edici — türkoloji ve irdellere eleman olarak Sumer ve Akat, Eti, gibi kadim Önasya dilleriyle çince, Sanskritçe, grekce, latince okutu lacak ayrıca bugünkü ılmınnı fransızca, ingilizce, macarca, gibi yaşayan diller'de öğretilecektir. Aynı zamanda bu fakültede coğraf- ya bilgisi öğretilirken, Türkiye coğ- rafyası irdelleri esas tutulacaktı Sayın Bayanlar. Baylar, Türkiye Cumuriyetinin özenerek bu yüksek kuruma seçme irdemen olarak top - İadığı sizler şunu bileceksiniz: siz, bütün kültür dünyasını ku - van adamların çocuklarısınız; ve ge- 'ne siz bunu bileceksiniz. siz bugün çürümüş, gibi görünen dünya kültü- Tünü yeniden yaratacak türk çocuk- Bütün dileklerim - sizler içindir. vakat sizin başarılarmız bütün türk ulusu ve dünya için olacaktır. İşte sizden / istenen budur. Ve bunu istiyen de hepimizin babamız. Atatürk'tür. O Yüksek Kurtarıcı. om ve Dâhi Başbuğun önünde bu derin sayer ile eğilerek: bep birlikte and icelim. Durmadan çalışacağız, ine getireceğiz. Sayın arkı Anlcara, Tarih, Dül, Coğrafya fa- bültesi şu an'a açılmıştır. Kutlu ol- sun, (Savfavı çeviriniz) bucağma yaymış bir ulus, çok tabiidir ki yarattığı kül- ik bir hakikattir ki mi- — ilmekle kalma Ha — —