17 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

17 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

17 SONKÂANUN 1936 CUMA B. Bekin nutku Framsız ve alman gazetelerinde tefsirlere yol açtı. zetelerinin çoğu tarafını karşılanmıştır. Tüzümünü yazıye Eko dö Pari Polonyanın küçük an- şmaya çatmak arzusunda olduğunu kabul etmek gerekliğine - iş rek, B. Bekin nutkunda alman dost- uğu üzerinde ssrar etmiş olduğunu, fakat bu işte biraz da çekingenlik gösterdiğini yazmaktadır. et ede- Berlin, 16 ÇALA.) — Alman gaze- teleri B. Bekin nutkunu iyi karşıla- aauşlardır. Doyçe Algemayne Saytüng nutuk 'a Almanya hakkında geçen iyi söz: leri övdükten sonra, leh dış bakanının Satkunda Pelon ı tarafından haz 'reçeteleri” kabul etmek isteme- düği manasını çıkarmakta ve Alman. yanın da aynı fikirde olduğunu söyle- mektedir. Germanya / gazetesi de B. Bekin yark paktını bir tarafa attığını, Al- manya ve Polonyanın / muhalefetinin bu paktı boğduğunu, bundan geri ka- lan şeyin, yani sovyet - fransız dost luğunun Polonyada iyi bir gözle gö- rülmediğini yazmakta, sovyet - koslovak anlaşmasından sonra da bu sonuncu memleketler Polon, daki gerginliğin arttığını da ilâve et- mektedir Deniz konteransında ÜN M ei lll Yarın, fransız, ingiliz ve italyan tek liflerinin birleştirilmesi için bir tali ko- mite kurulacak, bundan sonra deniz si lâhlarının keyfiyet bakımından tahdidi iti konuşulacaktır. Japon mahfillerinden — bildirildiğine göre, dış bakanı B. Hirota parlamento- da vereceği nutukta, İngiltere ile Ja ponya arasındaki anlaşmazlık sebebleri, ni azaltmak için dünya piyasası ve ilk . maddeler hakkında bir anlaşma teklif ede. cektir. Hükümet erkanı yptıkları beyanat ta Japonya'nın öekit devletlere elle fakat bu gayretler. — v 4, japon milletinin, konfe Yvansın suya düşmesini sükunla karşıla. 1 kaydetmişlerdir. Gazeteler mese le hakkında uzün yazılar yazmaktadır lar. Deniz Bakanı donanmaya — yaptığı ifde Japonya'nın deniz konferaı 'ndan çekildiğini bildirmekte ve donan mayı ileride vatani - vazilesini yapmağa çağırmaktadır. Dış bakanı yeni vaziyet hakkında dışardaki japon mümessilleri. 'ne yer t göndermiştir. Yakında deniz bakanlığında bir toplantı yapıla. Yak donanma için lürumla olan tedbir. tit okunacaktır. (Başi 1. inci sayfada) Pazar günü italyan orduları nezdin. de bulunan bir muhabir, şu telgrafı ver mişti: İtalyan yerli muhtelif ırdan hücum ederek, habeş ileri hat. ını geri püskürtmüşlerdir. Habeş ile- kuvvetleri, Ras Desta ordusunun kuv. vei külliyesine doğru yavaş yavaş geri askerleri, kolu çekilmektedirler.., Aynı muhabir, telgraflarına şöyle de- vam etmişti * İtalyan hücumu, Garra mıntakasın. leri hareketlerle paza ri de devam etmişti çok tank ve hücum arabları ile beraber İyan kıtaları harekete geçi ce, habeşler, hemen çekilmek kalmışlardı İtalyan resmi tebliği Roma, 16 (A.A.) — 98 numa. ralı tebliğ: d Ganale Doria mıntakasındaki harb bitmek üzeredir. Bu harb or- dumuz için tam bir muzafferiyet teşkil etmektedir. Kuvvetlerimiz bütün cephede 70 kilometre - de- rinlikte ilerlemişler ve her tarafta düşmanın şiddetli kırmışlardır. Ras Desta'nın kuvvetleri hızla geri çekilmektedir. mağaralarda mevzi alan kuvvetli düşman ordu- ları ileri hareketimizi durdurmaya çalışmaktadır. Düşmanın zayiatı çoktur. Miktarı sonra tesbit oluna: caktır. Hava kuvvetlerimiz Da; ve Sasabaneh'de düşman tecem- Müllerini bombardıman etmişler ve karada harba tutuşan kıtaları mızla tesirli bir tarzda işbirli; yapmışlardır. Şimal cephesinde hava kuvvet- lerimiz dün Andino mıntakasında düşman tecemmüllerine karşı çok tesirli uçuşlar yapmışlardır. Habeşler de General Grazian yendiklerini söylüyorlar. Adisababa, 16 (ALA) — Dolo bölgesinde geniş bir cephe üzerinde Ras Desta ordusu tarafından başla- 'nan ve 14 kânunusaniye kadar ital müukavemi len bir muharebe bütün - şiddetiyle devam etmektedir. Habeşler mühim arazi ve kayda değer ganimet elde etmişlerdir. Bu ganimetler arasında birkaç tank, elli mitralyöz, yüz ka- ir ve kamyon - ve bir çok başka harb levazımı da vardır. Şid - detle müdafaada bulunan italyanlar tayyare bombardımanlariyle koruna sir kaç defa mukabil — taarruza da geçmişlerdir. — Bu muharebede, önce italyanlardan — alınan tanklar ilk defa olarak italyan — mevzilerine karşı kullanılmıştır. Muharebe Ueb. be - Şebelli nehrine kadar bütün cep- he hattı üzerinde devam etmektedir. İtalyanlar şimalden kuvvetli ihtiyat lar getirtmişlerdir. İtalyan tayy haç heyet eleri yeniden kı bombardıman ettiler. Dessie, 16 (A.A.) — Röyter muha birinden: İngiliz subaylarından binbaşı Burgoyn'nun idaresinde bulunan, habeş kızılhaç kurumuna mensub ve Di Aşangi gölü arasında Valdia'da bir he taneyi, üç italyan tayyaresi, bir saatten fazla şiddetle bombardıman etmişlerdi Binbaşı Burgoyn'a bir şey olmamış ise de aynı sürette - taarruza u ULUS Zorlu bir rüzgi ğa yangınlar, ha ın köüklemiş oldu anenin bulunduğu 'noktada büyük zararlar vücude getir - miştir. Binbaşı Burgoyne'nun da çadı âletleri ve erzak ve levazımı ile birliktc yanmıştır. Burada söylen 'nin üzerindeki kızılhaç işareti tamamiy. le göz önünde olduğundan bu bombar - tağrruzlarına tikleri anlaşılmaktadı ine göre, hastane - Dessie, 16 (ALA.) — Royter ajan- 31 muhabirinden: Bu sabahki bombar- dımanda canını kurtarmış olan ingi- liz binbaşısı Burgoyn, başında avus- turyalı Dr. Şupler bulunan bir sıhiye heyetinin deposunu muhafazaya me- mur bulunuyordu. Avusturyalı dokto- run yanında irlandalı Dr. Brofil ve Dr. Hikey bulunmaktadır. Heyet, şim- di Valdiadadır. Gocam'da habeş hükü - metine karşı isyan Asmara, 16 haber gelmiştir. Esasen birkaç gündenberi bu bölge de hükümete karşı bazı hareketler ol duğu hakkında bir şa, vardı. Tsana g Radikal partisi B. Laval'e itimat reyi vermek istemedi »4 Fakat B. Laval gene itimad reyi aldı (Başı I. inci sayfada) Paris, 16 (ALA.) — Radikal sos- yalist partisinin parlamento grupun- da hükümet aleyhindeki ademi iti- mad takriri hususunda parti - disipli- ninin konulmasına karşı rey veren 41 saylavın Laval lehinde bulunacakları sanılmaktadır ki, bu takdirde Laval gene ufak bir ekseriyet elde etmiş o- Parlamento mahfillerinde bu vaziyet içinde ademi itimad takri- rinin verilebileceğinde şüphe edilmek Bununla beraber radika sosya- partilerle gö- rüşerek bu babtaki kararır akdinden biraz evel verecektir. list grupu öteki muhal celsenin B. Dala: e radikal partisine başkan se Paris, 16 (AA.) dikal - — Sen eyaleti va- list federasyonu B. Dala başkanlığına seçilmesini falkın top lantısına kayıtsız şartsız iştirak etmek 've milletler cemiyeti andlaşması hü maş ve bu hüsusta: "H: kümlerinin tam bir surette tatbiki ile barışı korumak” kayer Tunduğunu ilân eylemiştir. ın âmil bu Paris, 16 (ALA.) — Bugün mento görüşmelere başlamadan önce B. Bastid Sovyet paktının tasdiki iş 'nin görüşülmesine başlanmasını iste miştir. B. Laval, Cenevre işleri bitme- den önce bunun mümkün olmadığın: parla bildirmiş ve dış işleri komisyonu bu i- vi Rörüşülmesini geri bu Parlamento saat 15.30 da B. Bui ir nutku ile toplantıya başla: maş, mühtelif takrirler geri/ birakıl. dıktan sonra gürültü çoğaldığından toplantı tadil edilmiştir. ddid hatibler söz aldıktan sonra B. Laval istizah takrirleri Valdin kasabasında, bilhassa kadın, ço - cuk ve ihtiyarlardan olmak üzere şim diye kadar 14 ölü ve 35 yaralı sayılr tır. de itimad meselesini ileri sürmüştür B. Laval 64 reyi ekteriyet kazanmış | bazı stratejik sebebler dola, dDIŞ HABERLER Habeşcenub cephesinde kanlı bir harb General Graziani, Ras Destanın ordusunu püskürttü İtalyanlar yeniden Dir kızılhaç heyetini bombardıman ettiler ten cakidenberi Adisababa'ya karşı men-, fi bir vaziyette bulunduğu tebarüz etti- | larına karşı koymuş ve hükümet kı- taları Gocam'ın merkezi olan Debra Markos civarıfda yenilmiştir. Bu sı- irda Gocamda vaziyet o derece im idi ki, imparator, isyanı bastır. mak için oraya acele askeri kuvvetler göndermek mecburiyetinde kalmış. yahfilleri, Gocamdaki hâdiselere bü- 'Yük ehemiyet atfetmektedirler. göre, Ras Hailu'nun durulmaktadır. Bilindiği üzere Ras Hailu, birkaç yıl önce Gocamda ze-. lenerek ölmüştü. Adisababa, 16 (A.A.) — Royter jansı muhabirinden: Gocam eyi de isyan çıkmış olduğuna — dair olan italyan raporlarını kısmen teyid eder haberler alınmış ise de kargaşalıkla- 'rın sona ermiş olduğu sanılmaktadır. Bunünla bet başka haber alınması imkânı yoktur. Habeşler isterse M alleyi Adisababa, muhabiri bi 16 ÇALA.) — Royter iyor: Burada sanıldı- #a göre, Makalle, Adua ile irtibatı le kesilmiş bir halde bulun- Bu haber, habeş kaynakla- olunmaktadır. Habeş ku- arzu etseler, şehri hemen bilecek vaziyettedirler. Fakat cephesi harekâtı hakkında tebliğ neşretmemektedir. Şimal cep- hesindeki habeş harekâtı, burada 'Ras Seyum, Ras Kassa ve diğer ha- beş kumandanlarının yavaş fakat e- diye anlatıl. min ilerleme hareket maktadı Tigre cephesinde harekât şiddetlenecek. Adisababa, 16 (ALA.) — Neçaşi ile birlikte Dessie'de bulunmakta olan küçük Prens Makonnen, Adisababa- 'ya dönmüştür. Çünkü imparator, ken- disini yanında tutmağı doğru görme- miştir. Prensin bu dönüşü, Negüsün pek yakında Tigre cephesine gidece- ini ve o cephedeki harekâtın hergün daha ziyade şiddet alacağını göster- mektedir. Mareşal Budozli, cağırılmıyormuş. Roma, 16 (A.A.) — Röyter A- jansı muhabirinden: Mareşal Badoglionun sıhhi beblerden dolayi geri ” çağrılaca- ğmna dair olan haberler resmi su- rette tekzibedilmektedir. Son za- manlarda dolaşan sözlere göre ma reşal, Eritre'nin yüksek bölgeleri- nin iklimine dayanamamakta - ol duğunu ileri sürerek kumandan- irktan affını istemi Trablüstan Eritreye asker gönderiliyor. Portsaid, 16 ÇA.A.) — Röyter Ajansı muhabirinden: Akdenize çıkmak üzere Süveye| kanalını geçmekte olan Lombardia| ve Piemonte nakliye gemilerinin Trablusa gideceği ve oradan 10.000 asker yükliveceği ve bu as bundan son: kerlerin Eritre'de hizmet edecekle ri söylenmektedir. Dün Viyanadan hareket Praga vardı. Avusturya başbakanı B. Şupniz —— Viyana, 16 ÇALA.) — Avusturya başbakanı Şuşniç bu sabah Praga ha- — reket etmiştir. Prag, 16 (ALA.) — Avusturya başı bakanı B. Şuşniz buraya gelmiştir. ——— — Başbetke DOST İRANDA... (Başı I. inci sayfada) kür hüriyeti, garb medeniyetçili- ği ve kadın, onun zamanında kal- kınabilmiştir. Eski osmanlı impa ratorluğu gibi, geri ve boş itikad- ların kararttığı islâm memleketle- rinde kadma, yeni nesillerin ter- biyesinde vazife vermek, onu, e- sirlikten kurtarmak, yeni kültür —— kurumları ile, inkılâbın ana dayanç — darını vücuda getirmek, kırali- çe ve kızlarını yanına alarak, ka- dın ve erkek kalabalığı o milli kalkınma idealistlerine göstermek ne demek oldı bizler, tecrübelerimiz, baş; mız ve kazançlarımızla biliriz. T rihte her devir, o devrin m tinin maddi manevi hükmü dadır: Devrinin medeniyetine kar- — Şi savaşta bulunan unsurlar, mil- — letlerinin hürriyet ve şerefini i miyenlerdir. & Garb medeniyetinden olma- yan milletler arasında hürriyet ve — şeref sancağını ayakta tutabilen — hiç biri kalmamıştır: İki medeni- yet arasındaki savaşı, hakikat da- — vası lehine halledenlerdir ki sö- — mürgeleşmek — ve esirleşmekten kurtulmuşlardır. Şark ve garb, ci- het esiri olmaktan çıkmıştır: Ea —— uzak şark Akdenizde garb mede- niyeti ile dalga öpüştüren birçok —— memleketlerden daha - garbdadır. — Bu medeniyetin ilk kuruluşuna ——— hizmet eden bizler, tarihin uzun —— | gaflet devrini, saklanacak ve ko- runacak milli bir şeref gibi değil, bir hamlede uyanılacak bir kâbus gibi telâkki edeceğiz. Mazınin Parlak ve mesud. zamanları, an- cak, şimdiki insanlığın medeniyet âleminde kazanacağımız, kazanma a kabiliyetli ve kazanmakta hak- l1 olduğumuz parlak ve mesud se- viyenin müjdecisidir. Şahinsah Hazretlerinin, ilk retmenler mektebindeki - nutku- 'nun şu cümlelerini, hakim ve reh- leri olarak bütün savaşçı ve 'et gencliklerine tekrar & “Hiç bir zaman zay betbaht olduğunuzu sanmayınız ve böyle düsünmeyiniz. Derhal ülamel! vapmız ve düsününüz ki kuvvetlisiniz, kuvvetli kalacak sınız ve yükselmek icin lâzım her türlü ivi huvlara maliksiniz. Va- tana karsı olan mühahhet maddi esaslara istinad ettirmev niz. Vatana kar: e bu. samimiyesi nızda hiseedere gülarm fevkinde