19 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

19 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

19 SONKANUN 1936 PAZAR ULUS SAYIFA y İtalyanın Cenevreye bir notası Verdiği n(ıtnd(ı italyan hükümeti ha - beşlerin kızılhaç işaretini sulistimal etmelerinden, dumdum kurşunu kul- lanmalarından, yaralılara, ölülere ve esirlere vahşice muameleler yapmalarından na. 18 ÇALA) — Stefani ajansı bildiriyor: Htalyan hüküm Milletler Cemiyeti Genel Sekreterliğine gönderilen telgrafın metnidir Bundan önceki bütün bi ai tekiden, ekselanısınıza aşağıdaki nok- gel R: 4 - İtalyan tayarecileri, 4 sonkanun. da Ogaden'de Daggabur üzerine yay Jarı harekette, bir çok habeş akerleri b aak için koştuklarını görmüşlerdir. Bu bulunan seyyar hastanelere bombardıman dan çekinmişlerdir. sonkünun tari de de bildirildiği üzere, Aşiangi gölü civarında Alamat, ha. beş askerleri, italyan tayyarelerini gö vür görmez, yere üç büyük kızılhaç yap- nuşlar ve etrafı italyan resmi gre'de 5 ilkkânuna kadar zap- tedilen habeş malzemesi arasında — yapı- lan bir araştırma neticesinde - dumdum kurşunlu 1100 fişek / bulunmuştur. Ba fişeklerin paketleri üzerinde ingiliz ma- . olup Birmingham'da yapıldığına dair işaretler vardır. Ayrıca mühtelif iki ci ven 258 dümdüm kürşünü daha bulur muştur. Fakat bunların nereden geldiş 'e dair paketlerde işaret yoktur. Bun - dardan başka gra tüfekleri için fransız aahi kurşun fişekleri —de bulunmuştur. Bunların paketleri üzerindeki işaretler ve cümleler posta ile bildirilecektir. milislerinden olup 3 ilkkânunda bir çar- Pışmada ölen Çippolina, Pozzato, Za masko ve Garzani'nin cesedlerinde dum. dum kurşunu ile açılmış yaralar görür mmektedir. €- 15 ilkkânunda Dembegina muh: rebelerinde bir Eritreli yerli italyan ae- keri, patlayıcı bir kurşunla yaralanmış 'tur. Bu husastaki tıbbi rapor ve fotoğraf gönderilmektedir. 4 - Abbi-Addi runtakasında 18 ilâ 22 ilkkânun arasında yapılan muharebeler- tograflar posta ile gönderilmektedir f - Somali cephesinde 11 ilkkânunda yapılan Hamanlei muharebesinde habeş- ler geniş ölçüde dumdum kurşunu kul. Janmışlardır Bu muharebede yaralanan yerli veya anavatan asker çönderil & - Somali cephesinde 2 sonkânunda yapılan Areri muharebesinde üç italyan vkeri dumdüm kurşunu e yaralanmış şikâyet ediyor ve yakalanan bir babeş esiri de dümdüm kurşünü İişekler lanmuş. Gerek bütün bu vakalar, gerek bun- 'dan önce anlatılanlar, habeşlerin siste matik bir su kanlarda yasak edilen kurşunlar kullan. ıklarını isbat —eden cerhedilemez bir lesi teşkil eylemektedir. 3. — Habeş askerleri tarafından yapılan öteki vahşetler. 2 - Makalle'nin Cenubu şarkisinde 3 ilkkânunda yapılan Debri muharebesin- de ölen bir italyan yerli askerinin habeş. der karnını delmişler ve kaf derdi tte mühtelif zaman ve me leliler ölen 4 milis skeri, tamamen çıplak bir halde kılmıştır. Bunların elbiseleri ve üzerle rinde bulunan her şey alınmıştır. Baş- 'tan başa çamurlanmış olan vücutlar ilk vyırd edilemiyordu. Çünkü ha beşler, bunları Kalimino sularına —atıp birakmışlardır. Harrar'da habeş yaraldarına bakılırken| € - Abbi - addi'de 18 ilkkânunda ya- pılan muharebede habeşler, Eritre ta - burlarında hizmet gören piyade mülâ - zimi De Martino'nan cevedini parçala anışlardır. 4 - 27 ilkkânunda Tamroka' lan muharebede onbaşı Cereda ile Ama: to, Frangiso ve Mazzeo ismindeki üç ne sonra habeşler tarafından parçalaımış. tır. 1-24 gen fası kesilerek öldürülmüş ve mülâzimin kafası habeş kumandanına ganimet ola- rak götürülmüştür. Habeşistan'dan dön. mekte olan ve izinli bulunan B. Lip mann ismindeki bir - fransız — subayının yazı ile ve şerefi üzerine teminat vere . vek Cibuti italyan konsolosuna bildirdi. DIŞ HABERLER B.Edenin nutku İngiliz gazetelerince eyi karşılandı 18 (A elerin Londra, A) — Ga çoğu B. gada mutkunu " memn miyetle karşılamak tadırlar. Taymis gazete si diyor ki: * — Bu nutük- tan çıkan netice İngilterenin millet- ler cemiyeti ve em. niyet — politikasına devam edeceğidir. B. Eden'in millet- ler cemiyetinin her türlü — hücumlara karşı küvvetli — ol ması ve fakat ayaı zamanda bazı — de şiklikleri yapma n da hazır bulun hakkındaki sözlerinin ehemiye. — ” ti açıktır. — Eğer lletler cemiyeti kendi. statülerinde yapacağı bazı lü zumlu: değişiklik lerle harb. sebeble. rinin önüne geçme- e muvaffak müzsa, bu kurum * ölüme mahkümi B. Eden illetler cemiyeti mahfillerinde hoşnudluk Cenevre, 18 (A-A.) — Milletler Cemiyeti mahfilleri, B. Eden'in dünkü nutkundan dolayi hoşnut. luk göstermektedirler. Bu hoşnut- Tuğun sebebleri şudur V Yeca dirılmaması lâzım geldiğini baka- 'nın teyid etmesi 2 — Bu söylevin bazı fıkrala- rının, ingiliz politikasının yalnız habeş anlaşmazlığı ile değil, fakat bilhassa —Avrupanın emniyetini sağlamak hususu ile de alâkalı ol duğunu isbat etmesi Nutuk İtalyada müsaid karşılanmadı. Roma, 18 (A:A.) —B. Eden'in nutku sıyasal mahfillerde müsait bir tesir yapmamıştır. Nutkun ge- çilmez setler dikmediği ve fakat zaten bilinen prensiplere - kapalı bir surette işaret ettiği bildirilmek- tedir. Kollektif emniyet prens e gelince, bütün arsıulusal dipl matik italyan görüşmelerinde talyanın bu prensip lehinde bulun- duğu hatırlattırılmaktadır. İtalya, kendisiyle Cenevre arasında bü- Yük görüş anlaşmazlıklarına — ve -mütearriz- olarak ilân edilmesine rağmen, Milletler Cemiyetinden ayrılmı beraber kollektif eminiyet adına sömürgelerdeki em- niyetinin müdafaasından vaz geç mesi istenilmez. İtalya bu kollek- tif emniyetin kurulmasına, ancak doğu Afrkasındaki kendi emniye- tini temin ettikden sonra - yardım edebilecektir. 'a mükâfatları tır. Bununla kendisinden Avrupada Gine göre, bu subay Diredana'da, şahit ler önünde, bu italyan tayyarecisin öldürülmeden önce müthiş işkenceye tâ. bi tutulduğunu işitmiştir. Bi türlü insani ve kanuni tilmemiş vahşet - kaları, her premsipleri ve hele yaralıdara, ölülere ve evirlere saygı gösterilmesini ve kızılhaç işaretinin sui- istimal olunmamaz istiyen Cenevre mukavelesi hükümlerine aykırı olduğun- dan bu vakalar, gereken tedbirlerin al ması zımnında kızilhaç beynelmilel ko mitesine bildirilir. suviç İTALYAN - HABEŞ HARBI Ras Destaya imdad gönderildi Habeşler, italyan zaferinin o kadar büyük olmadığını söylüyorlar -Habeş tayyareleri italyan hatlarının gerisine beyannameler atıyorlar Londra, 18 ÇA.A.) — Röyter Ajansının Habeşistandan - bildir- diğine göre, Ogaden'deki askeri harakât bir durgunluk devresi ge- çirmektedir. Bu sırada italyanlar yeni işgal edilen bölgelerde kuv: yvetlerinin iaşesi dırmaktadırlar. Fakat öte taraftan sanıldığına göre, general Graziani geri / çekilen habeş kuvvetler 'nin perişanlığından faydalanarak mümkün olduğu kadar kısa manda yeni bir ileri hareketine başlıyacakt İtalyan öncüleri habeş ordula- iyle temas halindedir. Bu sebeb- ten bir takım çarpışmalar olmuş- tur. 75 bin kişi sanılan bir kuvvet- le general Graziani, 700 kilomet- reden fazla bir cepheyi tutmakta- dır. Bu cephe Dolo'nun garbinde bu şehirden 80 kilometre kadı uzakta bir noktadan başlıyarak şimali şarki; Gorahai ve Sassabaneh yolu (l ingiliz somalisi sinırına varmak- tadır. Cenubi italyan” orduları nez- dindeki muhabirler, — Desta'nın şimale doğru çekilen kuvvetlerini 70 bin kadar sanırken Adisababa- daki haveş yüksek memurları ge- neral Graziani'nin büyük- bir za- fer kazandığını yalanlamaktadır- lar. Röyter'in Adisababa'daki mu- habirinin bir telgrafına göre ha- beş yüksek memurları mevzubah- solunan muharebeye ancak dört bin habeş askerinin girdi; sen Dolo'nun 65 kilometre yakın- larında Ganoledorya nehri üzerin- de bir tek ehemiyetli habeş ileri garnizonu bulunduğunu ve öte ta- raftan general Garaziani' ancak 65 kilometre ilerlediğini lediklerini bildirme tedirler. Ce- nuptan Adisababa'ya gelen son haberlere göre Ras Desta — nal sen, 30 bin kişi ile Ras Desta'nın merkezi olan Ergaalem - şel hareket etmiştir. Decazmaş / Bey- 'nemred de Şibeli nehri istikâme- de cenuba doğru ilerlemektedir. İtalyan resmi tebliği Roma, 18 (A.A.) — 100 n maralı resmi harb tebliği: Ganale civ: ziani kuvvetleri tarafıı edilen muzafferiyet, gittikçe kati muvaffakiyetler elde edilme- si suretiyle devam — etmektedir. Kaçmakta olan düşmanın - kor lanması esnasında kuvvetleri hiç bir ciddi mukavemetle karşı- laşmamışlardır. 17 sonkânunda motörlü kuvvetlerimiz, 200 kilo- metre - ilerlemiş bulunuyorlardı. Cephenin her noktasında askerle- rimiz esirler almışlar ve düşman tarafından birakılan harb malze- mesi ele geçirmişlerdir. Düne ka- dar tesbit edilen düşman zayialı, 5000 ölüdür. Tayyare kuvvetle miz, düşmanı dağıtma faaliyeti devam etmiş ve Ras Destamnın Ne- geli'deki karargâhını - bombardı. man etmiştir. Eritre cephesinde xayda değeri bir hadise olmamıştır. Habeşler de tayyare ile beyanname atıyorlar Adisababa, 18 (A.A.) — Son üç güa içinde habeş italyan hatları geril İ kırmızı, sarı renkli bir çok beya: nameler atmış! Amharik sanı ile Eritre halkına ve italyan- ların işgali altındaki topraklarda oturanlara hitab eden ve imza ye- rine bir Koptmeryem - resmnini ih- tiva eden bu beyannamede 1896 dan beri italyanların Habeşistanı indirmek için yap- lyın r, halka silâh dağıtmışlar ve halkı merkezi hükümete karşı gyaklanmaya teşvik . etmişle talyanların yani başında barbet: mek üzere hai da, daha o Miyeline girmesi için İtalyanın yaptığı yardım sırf kendi fena mi- yetlerini gizlemek içindi. İtalyan- ların sözlerine rağmen Eritre ve italyan işgali altındaki yerler ha kının italyan rejimi altındaki etleri, habeşlerin ker tanlarındaki hürriyetten pek pl: daha azdır. İtalyanlar, yıktıkları kiliseleri yeniden yapacaklarmış. Dessie, 18 (A-A) — İtalyam tayyareleri dün Dessienin 160 kilo- metre şimalinde - Koram kasabasını bombardıman etmişlerdir. - İnsanca zayist olup olmedığı beli değilder bombardımanı. ça AA ea dan idare edilmekte olan seyyar has- tane civarına gelindiği zaman tay - — yareler binlerce beyanname atmış - lardır. Bu beyannamelerde habeş ki- liselerinin mecburen ya hasara uğ- Er Bd ar Te BEDSAE Z Bilza te ialyanlar tarafından yeniden ya — Pila.ağı vadolunmaktadır. Doğu Afrikasındaki askerin ahati yerinde / Asmara, 18 (ALA) — gerek ana vatan, gerek yerli asker lerin ve aynı zamanda işçi kurum Habeşlerin tekzibleri —— < Adisababa, 18 (A.A )— Habeş resmi mahfilleri, Ras Desta kuv- yetlerinin Dolo civarında geri çekik meye mecbur edildiği ve habey ökü - lerinin dört bin kadar olduğu hai yalanlamaktadır. Resmni mah: filler, general Grazianinin ilerlediği bölgede ancak bir kaç habeş müf-e- zesi bulunduğunu da ilave eyleme!- tedirler. İmparator İkinci Vithelmini (”Çemberleyn'in hatıralari” tefkika- 'muz dördüncü sayfadadır )