24 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

24 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

24 SIYKÂNUN 1936 CUMA İTALYAN - HABEŞ HARBI Ras Destanın uğradığı bozgun Adisababada derin ümidsizlik uyandırdı Bu harbde ölen habeşlerin on binden fazla oldu- ğu söyleniyor 23 ÇAA) — Röyter bildi. 9 ise - de yavaşla da, tabiye düşüncesi dolayı siyle ve ordusunu hava bombardımanla- ı altında birakma bildirmektedir. Tembien'de italyanların başladığı ye- mi hareket hakkında tafsilât yoksa da soprağın dağlık olması ve Tigrenin başka noktalarında habeşlerin devamlı baskın darı dolayısiyle bu harekâtın çok - uzün süreceği sanılmaktadır. Ttalyan kaynaklarından gelen haberle- v göre, Ögüden'deki son muharebelerde nak- için çekildiğini iperlerle ve mitralyöz — yuva dariyle korunmakta idi. İtalyan atlıları - we ileri kolları pazar sabahı habeş mev- #ilerimin önüne gelmiş ve şiddetli bir mit- valyöz ve tüfek ateşiyle - karşılaşmıtır. Banlar, tank ve zırhli otomobillerin gel- eresini beklemişler ve tanklar gelir gel- vez de hemen cepheden habeş mevzi eri üzerine yürümüşlerdir. Bu x #avariler de yanlara hücum etmi Şiddetli bir muharebeden sonra habeşler merzilerini bırakmışlar ve italyan kuv - yetleri de şehre girmişlerdir. Adisababa'daki Röyter ajansının bir telgrafina göre, Ras Desta Graziani ta- arruzunun başlangıcındanberi ilk - defa olarak dün gece hükümet merkeziyle tel grai muhaberesinde bulunmuştur. Rar Desta karargâhını Allata Ku şarkisindeki dağlık yerlere çektiği 'i ve buradan harekâtı ovadakinden da- Ras Desta, katiyen bedbin olmadığını ve unparatorun büyük meydan muharebe deri vermemek hususundaki emirlerine uygun olarak hareket ettiğini ve ağır aöt çekilerek düşmanı uygun zamanlar- 'da ani hücumlarla yıpratmayı tercih ey- lemekte bulunduğunu ilâve eylemekte - d, Şimal cephesinde italyan - orduları nerdindeki röyter muhabiri, Desta ordu. vanun Özaden'de uğradığı bozgunun Adisababa'daki resmi mahfillerde de rin bir ümüt Müsir edilmiş, vümi canismda- Dağgabur'daki seyyar hastanesi bormbardıma: 60 ingili küvvetlerini idare Româ 23 (AA.) — “Messacero” ga- zetesi yeniden altmış ingiliz subayının Ciciga ve Harrar'daki habeş kuvvetleri: mi idare etmek için Hat üzere Berbera'da bulunduğuna dair olan haberleri mevzuu bahsederek, ingilizle- rin habşlere yaptığı yardımın bir mahiyet aldığını ve esasen son Gra- ziani taarruzunda iki ingiliz tayyaresi - min italyan kuvvetleri üzerinde uçarak habeşlere bu kıtaların harekâtı hakkın yazmaktadır, zete, İngiltere'nin bu hareketi 'nin milletler cemiyeti — paktına uygun olup olmadığını sorüyor. Cenup cephi : subayı Harrurdu habes decekmiş. yistan'a gitmek şinde italyan ileri hareketi devam ediyor. Dok 23 (AA.) — Stefani ajansın - ın Ganale Doria ve Dana, ki ileri hareketleri devanı etmekte ve gitgide daha enteresan bir manzara göstermektedir. General Gra ri, bu ileri hareketi takib ve radyo va- tasiyle bütün cephede bunu idare et mektedir. Orman milisi lejyonu yerli gruplarla beraber takib hareketine işti - rak eylemekte ve Habeşistan ile Kenya arasındaki sınır boyunca ilerlemektedir ine göre ileri harekâtı esna sında orman mmilisi ile ingiliz uçakları sınır hattı üzerinde uçarak italyan kolu: 'mun ileri harkâtını takib ediyorlardı. Habeşler Tigre'de bir zafer kazanmışlar Adisababa, 23 (A.A.) — Tig- re cephesinde 20 kânunusanide Bastıyan Müharebe Ratk etmektedir. Habeşler italyan hü- cümlerini geri püskürttüklerini, mühim mevkiler elde ettiklerini ve müteaddit top ele geçirdiklerini bildirmektedirler. Bir kaç bin ital- yan askeri ölmüştür. Kumandan Dagnohvodaco üç motörlü bir ital, şürmüştür. Bu haber, imparatorun Hassa muhafaza kıtalarının da harbe iştirak etmekte olduklarına Zira bu ismi ge- çen zabit, muhafız taburlarından birinin kumandanıdır. Muharebenin, — Makallenin - şi- mal garbisinde cereyan ettiği sa- VEVam Cenevre konseyinde ve 13 ler komitesinde Sovyet - Uruğuay anlaşmazlığı konuşuldu Habeşistanın mali yardım ve tahkik heyeti gönde- rilmesi hakkındakitalebleri reddedildi Cenevre, 23 (ALA.) — Milletler ce- miyeti konseyi, bu sabahki celsesin. de, Sovyetler birliğinin Uruguay hak, irmiş. kındaki yetini gözden ge Sovyet delegesi B. Litvinof, münasebetlerin kesilmesinin, paktının 12 inci Si şümülüne giren bir kesilme n bozulma- desek olduğunu bildirmiş ve de- miştir k Uruğuayın Sovyetlere karşı şi- kâyeti için sebeb olsa bile, pakt gene göğnenilmiş olacaktı, kaldı ki, Uru h hiç bir itham olma- dağı gibi Sovyet hükümetine veya o- 'nun Montevideodaki delegesine karşı müsbet hiç bir da kaydetme. vektedir. Uruğuayın ileri sürdüğü şeyler yalarz tahminlerdir. Mezkür hükü- met asılaız bulunürken de, hiç şüphesi memleket- lerin irtica mahfillerinde bulunan ba- anmıştır. Maalesef U- sıyasa güden tek mem- guay notası vakı ithamlarda muhtelif tal fikirlere di 13 ler kor habeş işi hakkın: daki raporunu hazırladı. Cenevre, 23 (ALA.) — Milletler cemiyeti konseyinin 13 ler komite; italyan - habeş anlaşmazlığı hakkın: daki raporunu hazırlamıştır. Bu ra por belki bugün tasvib olunacakt Bu raporda denildiğine göre, Ha- finansal bir yardım - yapıl- ması bugün mümkün değildir. laşmazlığın mümkün - olduğu yette ve pakt çer. için hiç bir fırsatı kaçırmamağa her zaman hazırdırlar. Eğer böyle bir ihtimal bulunsa idi, 13 ler komitesi, meseleden hemen konseyi haberdar ederdi. Bugün ise komite ancak hâdiseleri dikkatle ta. kibe karar vermekten başka bir şey yapamaz. Komite başkanın, herhangi birinin ve yahut iki anlaş mayan devletten her 7um gösterdiği her defa azadan angi birinin lü. toplanacak vr. Kıral Corcun cenazesi Londrada Heyetimiz dün akşamki ekspresle Londraya 23 (ALA.) — İngiltere kıralı Beşinci Corcun cenaze törenin- de Türkiyeyi miz bu akşamki ekispresle hareket etti. İstanbul, edecek heyet Londraya Kıralın cenazesi Londrada Londra, 23 (A.A.) — Beşinci Cor- cun cesedi Londraya getirilmiştir. Vestminister kilisesinin avlusunda, Kanterburi baş peskoposg,, kilisenin haçı arkasında ilerliyerek, tabutu kar- şılamış ve tabut mahalli mahsusun konulmuştur. Kıral sekizinci Edvard, darı, tabutun yanında yer. aldıktan sonra kısa, fakat heyecanlı bir aym yapılmıştır. #lağa bülde, paleinen Bululen ' li 've hürmetle geçmişler: Londra, 23 (ALA.) — Amirallık si, kıral Corc'un cenaze - alayı- Manşı geçerken binecekleri vapurla- a bir filo rehberi ile dört torpido muhribinin refakat etmesini emret- Londra, 23 (A.A.) — Resmen bil- dirildiğine göre, kıralın arzusu üzeri- 'ne beşinci Corç'un cenaze alayının yapılacağı gün, milli yas günü olarak ilân edilmiyecektir. l — yas yüzünden işlerin durmas: Bunun / sebebi, kanlar, Vindsorde gömülme töreni ken iki dakika süküt edilmesi. Kıral Edvard'ın avam kamarası na beyannamesi Londra, 23 (ALA.) — Avam ka marası: toplanarak yabancı memle- ketler meclisi ve ” delegelerinden ge len taziyet telgraflarını dinlemiştir. Bundan sonra, kıral Edvard'ın B. Baldvin tarafından tevdi edilen be- yannamesi okunmuştur. Kıral ezcüm engel kalmamnı 23 (ALA.) — Deyli rald yazıyor: Lavalin istifası ile zecrı tedbirlerin genişletilmesine engel © İan tek mani ortadan kalkmış oluyor. Onun yerine gelen, her kim olursa ol. sun, her halde milletler cemi daha yakın ve ha az dostça bir n hükümet dış sı yaptığından daha ayacaktır. Deyli He gazetesi de yeni frar diş sıyasasında milletler cemiyetini alet “etmeye de yam edeceğini ve bu hareketin İtal yaya karşı petrol ambargosunu terviç edecek derecede ileri gitmiyeceğini tahmin ediyor. Akdenizdeki yardım meselesi Cenevre, 23 (ALA,) — Romanya hü kümeti, Türkiye, Yugoslavya ve Yuna nistanın Akdenizde - karşılıklı ” yardır hakkındaki cevablarının, kendisiyle wti- şareden sonra ve kendisiyle tam muta bakat halinde, verilmiş olduğum tedbirler irtibat komitesine bildi Akdenizde yardımı meselesi hakkında söyledikleri Cenevre, 23 (ALA.) — B. Eden tara- fından, Akdenizde karşılıklı yardım hak- Ekspres kabine: Alı verilen Alcisi, İngilterenin Akdeniz devletleriyle gö kında o sekizler komit muhtıraya cevab olarak, Baron rüşmelerinin yersiz ve manasız olduğu- 'nu, çünkü müşterek emniyetin Akdeniz- de biç bir zaman . tehlikeye / girmediği ni söylemiştir gitti 'acı duyduğundan eminim. O, hayatı- u milletinin hizmetine ve konsitüsyo nel hukümete yardıma - vakfetmiştir. Daima derin vazife hissiyle muttasıt oldu. Bana çizdiği yolda raliçeye taziye gönderlm dadır. B. Baldvin söylediği nutukta, kıra lim gelecek sene yapı Kenterburi baş peskoposunun anlattıkları 23 ÇALA.) — Kenlerburi »u bugün lordlar kamara anlatmış ve demiştir ki: '— Kıral Corc, Sandringhamda devlet konseyinin kurulmasını şifa hen tasvib eyledikten sonra son resmi vevlet vesikasına imzasını atmak için büyük gayretler 'tin çok fazla bir men, könsey azal terle dolu bir gülümseyişle güldü.,, Londra, 23 (ALA.) — Avam ka: marasında celsenin yeniden açılışın da 30 kadar saylav daha sadakat ye ni etmiş ve bundan sonr 4 şubata kadar kapanmıştı. Lordlar kamarası da 4 şubata ka dar toplı tatil eylemiştir. Sekizinci Edvard'ın kırallığı İr- landada ilân edilmedi Londra, 23 (ALA.) — Royter ajan sından: Bu sabah Dublinden alman bir habere göre kıral / sekizinci Ed- yard henüz Dublinde kıral ilân edi memiştir. Çünkü serbest İrlanda hü kümeti erkânı umumi valli B. Bukle- n vazifesine başladığı zaman yap olduğu sadakat yemininin yeni atindedirler. yalnız kıral beşinci Corc'a karşı de- kal, veliahda ve haleflerine karşı müteber olduğu söylenmektedi Suriyede karışıklıklar devam ediyor Kudüs, 23 (A.A.) — Alman ha- ber alma bürosundan: Suriyede karışıklıklar devam etmektedir. Askerle talebe vehalk arasında yeni çarpışmalar olmuş- Suriye tarihin- kadınlar da i tezahüratcının rudi tevkif edilmiş ve Türkiye sı- nırına yakın Cezireye gönderilmiş- tir. — Karışıklıklar — Halebde devam etmektedir. Orada şimdiye kadar dört ölü ve 200 tevkif ver. Şamda sükün başladı Şam, 23 (A.A.) — Havasdan: talebe tezahüratı durmuştur. Şehi sakindi İtalya tanzim komitesinin mus- raflarını kabul etmiyor. Cenevre, 23 (AA.) — Baron Aloisi- 'nin tanzim komitesinin masraflarına kar- şelik olarak teklif edilen tahı halif kaldığı haber veriliyor. B. Alcisi bu komitenin, miyetinin dışında, müstakil bir. kurum olduğunu ve bu bakımdan, masraflarının hiç bir veçhile milletler cemiyeti azaları ve hele İtalya tarafından ödenemiyeceği MISIR. KABİN KURULAMADI Vafd kücük arun- larla kahine kur - mak istemiyor (Başı I. inci sayfada) ——— tır. Vafd partisinin bir çok sakâhi - yetli erkânı ingiliz notasını şiddetle tenkid ederek reddetmişlerdir. Ka- bine buhranının oldukça uzun sür- mesi bekleniyor. Kahire, 23 (AA.) — — Vafd partisi, kabinenin ancak vafd aza- $ tarafından kurulabileceği kana- tekrar toplanacaktır. Kahire, 23 (A.A.) — Havas muhabirinin haber verdiğine göre, vafdciler dün akşam hiç bir teblig mişlerdir. Iyi haber alan Vafdın bir temerküz ka- nesi kurmağı üzerine almaktan katiyen kaçınacağını temin etmek- tedirler. Londra, 23 (A.A.) — Musır, kabine buhranı ingiliz gazeteleri- yi meşgul etmektedir. Deyli telgraf gezetesi yeni vaziyetir beb olabileceğini yazmaktadırlar. Deyli Herald gazetesinin Ka- hireden aldı bir habere göre Vafd partisi memlekette hiç bir fuzu olmıyan hiziplerle birlikde kabine kurmak — istememektedir. — Bir temerküz kabinesi - kurulması — yolunda Mısırdaki - ingiliz fevka- — lâde komiseri Lampsonun Vafd — partisi lideri Nahas paşaya yaptı- — ği teklifin kati bir emre pek ben- — zediğini hiç kimse bilmez “değik — c “Sir Lampson İngiliz - Mııış rüşmeleri akim kaldığı takdirde İngilterenin Mısır ile olan münase- betlerini tekrar gözden geçirmek — mecburiyetinde kalacağını söyle- miş olması fevkalâde komiserin yeni Mısır kabinesinin kendi arzu- suna göre kurulmasını kabul et- —— tirmek fikrinde olduğu şeklinde tefsir ediliyor. Vafd yalnız başına iktidar mev- — 'ne geçmek istiyor Kahire, 23 (A.A) — Vafd delegesi, kırala bir konlyon ka - binesi kurmak istemediklerini, yal - İ naz partinin bir iagiliz - musır undları yapmak maksadiyle ve mütte- bi eaçbein deaşelerederi mümik. kep bir komitenin — yardımmnı kabul etmek suretiyle, yalnız başına ikti - dar mevküne gelmeye hazır olduğu: nu bildirmişlerdir. Kıral, Vafd partisinin bu karacın. dan vazgeçmesi için Nahas Paşa nez- dine bir delege göndermiştir. Danzigde bir hâdise Varşova; 23 (AA.) — Danm zig'den haber verildiğine göre ge- çen gece bir takım naziler sosya- list Volkstimme gazetesi müvez- zilerinden birinin evini basıp içe- Tiye ateş etmişler, kendisiyle aile- si efradından beş kişiyi yaralar mışlardır. Kipling'in külleri “Şairler köşesi” ne konuldu. Londra, 23 (A.A.) — Kipling” in küllerini muhtevi olan mahfaza bugün Vest ister kilisesinde “4 ler köşesi” ne konul âyin çok sade olmu ee