24 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

24 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Sömi - kok fabrikası BEŞ YILLIK ENDÜSTRİ PROGRAMIMIZIN İkinci beş yıllık programın esasla: ı tesbit edilmekte olduğu şu sıralar- beş yıllık programın 1935 ge- mesi içindeki tatbi bir bi Tünçosunu yapmak fayda: caktır. Program, beş senede — tamaml ihtiva - ediyor- kâğıd fabrika- demir endüstri tatbikat / vaziyeli nşında, Kayse- emiye başlamış ve ilk mamullerini piyasaya — vermişti Gene program mücibince ikmal edil miş olan Bakırköy bez fabrikasını tevsi işini bir kenara bırakırsak, Ka veri fabrikası, tamamla- başlamış olan fabrika şimdilik yalaız le çalışmaktadır, üç ekiple çalışmaya başladığı zaman gi sayısını 4500 € çıkaracak ve yılda 5,5 milyon kilo pamuk harcayarak 30 milyon metre bez yapacaktır. Nazil- ,Mmakinaları Sovyetler Birliğinde h: zırlanmış olan Kayseri fal beş kanın açılma töreni 16 eylül 1935 de yapılmış, böylece bu büyük erer 483 bitmiş ve montaj işine başlanmış bu. İunuyordu. Keza memur evleri, depo- lar, kantin ve demiryoluna bağlıyı cak olan iltisak hattı da tamamlan- maştır. Şimdi geriye su ve buhar san- trallarının yapılması ve makina mon- Eskişehir ve Sakarya vadisinde ektir mekte olduğu Akala cinsi pamuklar- dan temin edecektir. Geçen sene an- cak 12 bin kilo mahsul vermiş olan bu mıntakanın 1935 mahsulünün 220 mamtakanın zirai kalkınmasına büyük yardım etmiş bulunacaktır. İuman ve yılda 1,4 mil Yhlak ederek 4 milyon metre ince bez ve patiska ve tülbend imal edecek, ay- vıca iç piyasa için 600 bin yapacak olan Ereğli/ fabrik: tedir. 1935 göğsümü çalışacak ve yılda 2 muk harcıyarak 20 milyon metre bez imal edecel Bu üç fabrikanın yekün olarak ima Paşabahçe şişe ve cam fabrikası Z4 SÖNKÂNUN 1926 CUMA İzmit kâğıd fabrikası 1935 SENESİNDEKİ TATBİKATI a ikinci gelmektedir. Eylülün 24 ün- İmış olan bu fabrikanı eden me ithalâtına kıyas edilirse, bu mik- dar iç piya: l karşılıyacak ve ithalât mikde ihtiyacının üçte hamlede üçte bire indirecek demek- > Kayseri bez fabrikası bugün şu gördüğünüğ çekli almıştır. ma töreni yapılmış ve inşanta bi mıştır. Temelleri yakında bitecek ©- lan bu fabrika yerli yünlü dokumala- rın şimdiye kadar dışardan getirilen ipli maddeş lerini imal edecek ve bunun ham olan Merinos yapağısını kul. danmak suretiyle de memlekette ye- mi bir zirai kazanç sahası olarak Me- rinosçuluğun inkişafına hizmet ede- cektir. Şimdi memlekette - bulunan 14.000 baş Merinos koyuniyle, Ban- dırma, Bursa, Balıkesir ve Trakya havalisinde mevcud 780 bin baş yerli koyunun Merinos damızlıklariyle aşı danmasından elde edilecek yarıkan Merinoslar fabrikanın ham maddesi olan yı temin edecektir. Mem- leketimizin —iklimi — merinosçuluğa di çok müsaid olduğu şimdiye kadı 'nan neticelerden anlaşılmıştır. Gemlik'te yapılacak olan sun - ipek fabrikasının da bütün hazırlıkları bi Beş yıllık endüstri programımızdan 1935 içinde başarılmış olan işler genc Türkiyenin ekonomik kalkınma mücadelesinde büyük bir zafer teşkil etmek vünçle kabartacak zengin bir bilânço ile kapanmış r. Gözlerimizi ve gönlümüzü yarına daha büyük bir umudla çevirebiliriz ipek ipliği yapacak olan bu fabriki Beş senelik programda ehemiyetli mevki sahibi olan endüstri şube- lerinden biri de kâğıd endüstrisidi Yılda kâğıd istihlakimiz i lamaz yarıya En yeni teknik terakkilere uygun olarak ku- ilmuş ve senede vasati olarak on bir bin ton kâğıd' ve karton yapa- cak olan İzmit kâğıd. Fabrikasının temeli geçen senenin 14 ağustosunda atılmıştı. 1935 sonunda - fabrikanın cektir. Selüloz endüstrimizin ilerde kurulmasiyle bu ihtiyacı da içerden karşılamak imkânı hasıl olacaktı Buraya kadar saydığımız fabrilka- lar doğrudan doğruya Sümer Bank tarafından yaptırılmış ve yaptırılma'ı 'ta bulunmuş olanlarıdır. Sümer Bank- la İş Bankasının müştereken hissedar oldukları Keçiborlu kükürt ve Ispar- ta gülyağı fabrikaları da program dahilindedir. 1935 nisanında işlemiye - başlıyam Keçiburlu. kükürt fabrikasının ta- mamlanmasiyle bu maddenin memle- ketimize dışardan getirilmesine ma- hal kalmamış, bütün ihti fabrika tarafından karşılanması im- kânı hasıl olmuştur. Şimdiye — kadı mabsul çok beğenilmiştir. Gülyağı fabrikası da, İspartada, 1935 senesi mevsiminde çalışmış ve derhal imalâta başlamıştır. Fabrika- nın bu sene harcadığı gül mikdarı 148 tondur. Gül mahsulünün 300 bin ki- 1o olması bekleniyordu. Fakat kurak- Tık bu seneki mahsulü ehemiyetli mik- darda azaltmıştır. Fabrikanın imal istandard tip gülyağı yabancı piyasalarında çok takdir edilmiş ve derhal müşteri bulmuştur. Doğrudan doğruya İş Bankası ta- rafından Paşabahçe şişe ve cam fab- kaları kurulmuştur. Temelleri 1936 senesinde atılmış inşüat ve tesisatı ta- maamen bitmiş, her ikisi de çalışmaya başlıyarak ilk mamuller vermiştirler. Ehemiyetli ithâl maddelerimizdem vi piyasaya olan şişe ve camla kok ve antrasit halâtımız, bu iki fabrikamızın işlemi- ye başlamasiyle büyük mikdarda aza- İacak ve harice çıkarılan servet mem- lekette kalacaktır. 1935 içinde tamamlanmış veya in- şasına başlanmış olan bu fabrikalar- dan sonra, program mucibince 1936 da devam edilecek olan şu işler kal- maktadır: Karabük demir fabrikası, Malatya pamuklu fabrikası, Çimento fabrikası, kimya endüstrisidir. Kara- bük fabrikasının da ilk hazırlıkları 1935 içinde yapılmış olduğuna göre beş yıllık endüstri programımızın ikâ sene içinde pek mühim - bir kısmının başarılmış olduğu meydandadır. Böy- delikle, beş yıllık programın tatbik müddeti önceden yapılmış olan tah- minlerden daha kısa olacaktır. 1935 senesi içinde Türkiyenin en- düstrileşmesi yolunda başarılmış olam işler, büyük bir ekonomik zafer tep- kil etmekte, ve yarın için bize tam bir güven ve emniyet verecek mahiyette bulunmaktadır. 1935, endüstri saha- sında, zengin ve kazançlı bir bilânçe kapanmıştır.