1 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

1 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

DÜN KAMUTA*DA Bir askeri hâkimin tekaüd vaziyeti görüşüldü (Başı 1. inci sayfada) 'aynen kabul etmesini temenni etmek âzım Söyüktekin (Diyar- söz aldır | '— Mazbata etrafında izahat ve- recğim. Kurtuluş savaşı sralarında İs- tanbulda kalan mülüzim Şakir boş za- manından faydalanarak / hukük (fa: kültesine devam etmiş ve - fakülteyi © zaman Milli Mü- Şakirden yor. İzmitte stajımi yapan Şaki haziranında / yüzbaşı olarak İzmi mevkü müstahkem kumandanlığına viri ve orada ön yüzbaşı geçmiş bir zat olduğunu arzetmek (- çindi zıni anlatmayı faydalı bulduğunu, iklal harbı zamanında mülâzim olan ve gibi İstanbulda kalan z “İetin isterse teknüde sevk, © zaman hükük mezü- rak, binbaşı olabilmesi için gitmesi lâzım gelince daima yazı işe derinde kullanıldığını ileri sürmesi “zerine istifa etmesi ve hariçten bir / kullanılmıyacağı hakkındaki hükmün her nasilsa ve belki de anlaşılmamak yalnız Şakirin / vaziyetinin ordudan ayı te giremiyeceği hakkındaki hükümle müda- lanların tekrar muvazzaf hizme- ası bulunmadı faanın 694 numaz Şakiri muvazzaf saydığını, ve Şaki rin vaziyetinin kanunun ruhuna, letine, vazii kanunun maksadına göre açık bulunduğunu, orduda Şakirin vaziyetine benzer vaziyette bir baş- kararı kadar va da bulunamıyacağını söyled. General İhsan Sökmen (Arzuhal isi) Şarta muallâk istifa zat işlerinin kararının kanuna uygun olmadığını söyledi. General Kâzım Sevüktekin (Diyar- bekir) 15 seneyi ikmal edenlerin çe- kimelerinin tekaüd olduğuna ve şu i mucibince B. Şakirin de çe- Mazhar Müfid Kansu (Denizli) — İstifa eden bir adam tekrar kadroya umaz. Bu yurd- dahil olarak çalıştı daş istifa etmiş denberi kadroda bir sicil verilerek ve zife almıştır. Benim anladığıma göre iş © zaman idarci maslahata - dökül- şe, neden beş sene- müştür. Bugünkü vaziyetten bu yurt- taş hiç de kabahatli değildir. Bundan sonra mazbatanın milli müdat encümenlerine a ve adliye gönderilmesi ve mazbatanın reddi hakkındaki takrirler kabul edilmiye- vek mazbatanın aynen kabulü - hak- Mart, nisan, mayıs aylarına aid üç aylık raporun sunulduğuna dair büd- Kamutay pazartsi günü caktır. Deniz konferansında Deniz programlarını kabul edildi Londra, 31 (ALA.) — Deyli Telgraf'a Köre, deniz inşaat programları hakkında haber verilmesine dair deniz konfe - ansında bir karara erişmek mümkün dursa bu mukavelenin imzasına, Ja, ya, Almanya ve Sovyetler Birliği de ça- gırılacaktır. Konferansın tali komitesi tarafın - dan tesbit edilen projede, imza eden * » letleri vaziyete göre, inşaat programları- ı tadile mezun kılan bir madde vardır. teatisi Londra, 31 (A.A.) — Deniz konfe vansı bugün eksperler komitesinin de - niz programlarının / teatisi” hakkındaki projeyi ittifakla kabul etmiştir. Yeni kurulan bir tâli komitede mı lif sınıfların tayini harb - gemilerinin toları, bunların kaç sene hizmette kalacakları ve kalite bakımından tahdid- ler yapılması hakkında bir rapor hazır- Bu tâli komite ilk toplan: günü yapacaktır. Korkunç bir tren kazası Sunbury, 31 (ALA.) — Pansil- vanya - Villiam Porter ismi verilen| yolculara mahsus ekspres treni, Su - suçanna nehri üzerindeki bir köprü- den geçerken yoldan çıkmıştır. İki vagon ile lokomotif, nehre yuvarlan- maştır. Başka bir vagon ile iki yatak- li vagon şimendifer bayırı boyunca| devrilmiş ve ateş almıştır. Ölenlerin ve yaralananların mik- tarmı şimdiden tayin etmek kün değildir. Sunbury, 31 (A.A.) — Yalnız iki naşın hüviyeti tesbit edilmiştir. Bunlardan bri ekspresin makinisti nin öteki de bir doktorundur. Yara- hların miktarnın kirka kadar çıka- cağı söylenmektedir. ULUS Emniyet tayinleri Sivas vilayeti öçüncü anıf emni- yet müdürü B. Mahmud Bursa vilaye- f emniyet müdürlüğüne, Afyon vilayeti birinci sınıf memuru B. Hami Sıvas emniyet mü- dürlüğüne, İstanbul merkez memur larından ve hukuk mezunlarından B. Fikri İstanbul emniyet müdürlüğü dör. düncü şube müdürlüğüne, İstanbül merkez memurlarından ve hukuk me- zunlarından B. Şükrü Ahmed açık bu- lunan İçel ve B. Kadri İbrahim Elâziz vilayetleri üçüncü smıf emniyet mü- dürlüklerine, İstanbul emniyet mü- dürlüğü üçüncü şube başkâtibi hu. kuk mezunlarından B. Fuad bu şube- min müdür muavinliğine, emniyet (- kinci sınıf doktoru B. A. Hamdi İs- bul emniyet müdürlüğü baş he- kimliğine, B. Yusuf Sâdi üe ter. gun üçüncü sınıf hekimliğe açıktan tayin edilmişlerdir. Tunceli vali muavinliği Tünceli vali muavinliğine Mutla Cevad tayin edilmiştir. Seyyar mükelleflerin vergi vaziyeti Kazanç vergisi kanununun ci maddesi mucibince gündelil azançları üzerinden vergiye tü- bi tutulan seyyar mükelleflerin daimi mahiyette olmayıp iş çıktıkça resmi dairelerde yaptıkları kabilinde k ndilerine ödenen par Jardan hizmet erbabı gibi vergi kesil mesine mahal olmadığını Finans ba- kanlığı vilâyetlere bildirmiştir. hizmetler mu- 1 ŞUBAT 1936 CUMARTESİ Avusturyanın iç ve dış durumu «Hitler sıyasasının suya düşmüş ol- duğu artık apaçık bir hakikattir.” Viyana, 31 ÇALA.) — Havas Ajansı muhabirinden Hitler sıyasasının Avusturyada suya düşmüş olduğu, Nasyonal sosyalist rejiminin dördüncü — yıl dönümünde, artık bedahet derece- sine vasıl olmuş bir hakikattır. Korporasyonlar teşkilâtı, bati surette kuvvetlenmektedir. B. Dol- fus'un koruduğu kanuni cihaz, normal bir. surette / işlemektedir. Birleşik / sendikasının / etrafında üç yüz bin kişi, yani işçi sınıfının yüzde 40'ı vardır. Şu hale göre bu nn aşağı yuk: yüzde seksenini bir araya getirmiş olan sosyal demokratlar efradının- bir kısmı bulunmaktadı Vatanseverler cephesi, boyuna ni artırmak süretiyle ku- vetlenmektedir. — Bu cephenin şimdi azasının mikdarı iki milyon- dur. Yani avusturyalı ergin kim- selerin yüzde kırkı bu cephede buluşmaktadır. Şuşinğ - Starhem berg kabinesi, bir sağlamlık man- zarası göstermektedir. Bakanlar arasında anlaşmaz- lık düşmanlık yoktur, Dollfus za- manında olduğu gibi otuz bin mi- listen ibaret kalmıyan ve iyi talim ve terbiye görmüş yüz bin askere malik olan silâhlı kuvvetin kayıt ve şartsız yardımı sayesinde na- ziler, kudretsizdirler. Ve Alman- yanın askeri yardımı olmadıkca kudrete sahib olmalarına imkân yoktur. Bunlar, şimdi gizli / gizli ropaganda yapmakla iktifa et Mektedirler. Bununla beraber, ge- çenlerde yapılmış olan nazi dava- Sı, nazi tedhiş teşkilâtının henüz mevcud olduğunu göstermiştir. Di- şarda Avusturya, zecri tedbirler aleyhinde açıktan açığa vaziyet almıştır. Fakat bir müddetten beri italyan dostluğunu muhafa- za etmekle beraber - İngilterenin ve küçük antantın sempatilerini el- de etmek yolunu bulmuştur. İngilizler, son zamanlarda Kre- ditanstalt'ın istikbalini temin et- mişlerdir ve mihveri Viyana ve Prag'dan geçmek üzere ekonomik bir Tuna grupu vücude getirilme- si fikri hızla ilerlemektedir. Nihayet, Avusturya — vatanse- verlik fikrinii sı, dinasti devlet adamları ve halkın mikda- rı günden güne artan bir kısmı, Habsburg dinastisinin tekrar mem- lekete gelmesine taraftardın Buna ise bu babta kat den vaz geçmiyecek görünen Yu- goslavya ile, Prag ve Bükreş hü- kümetleri ve hele B. Hitler m- arız bulunmaktadırlar. Kıral ta- raftarları, Belgrad hükümeti ile bir uzlaşma yolu bulmağa çalışmak- tadırlar, Prag ile Bükreş ise yu- muşak yüz göstermektedirler. Nazi devriminin yıl dö- nümü şenlikleri bitti Berlin, 31 (A.A.) — Nasyonal s05- yalistlerin iktidar mevküne glmeleri- 'nin üçüncü yıl dönümüne aid şenl ler im etmiştir. B. Hitler, nüma- yisler dolayisiyle bilhassa inşa ettir- miş olduğu bir balkondan kndisine sa- dik olan bu insanları selâmlıyordu. n genç kızlar. geçmişir ve çit bu suretle bitmişti Bu alayda Giyyum Dö Hohenzol- lern ile avusturyalı nazilerin bir lej- yonu göze çarpıyordu. Geçitten sonra halk, 10.000 meş'. nlatılmış olan başbakanlık binasına yaklaşmış v Führer'e çiçekler atmıştır. Alaylar, saat ikiye kadar sokaklar- da dolaşmıştır. Şimdi nasyonal - sos- yalist rejiminin dördüncü senesi baş- liyor. İtalyada Yabancı memleketlere basın ata- şeleri gönderiliyor. Roma, 31 (A.A.) — Kabine, dünkü toplantısında bütün ital- yan büyük ve orta elçiliklerine rer basın ataşesi tayin etmeğe ka- rar vermiştir. Bu basın ateşeleri vazifesi, ını ve ya- betmekten ibaret kalı Ataşeler, aynı zamanda Propagandası da yapacaklardıı Cibuti demiryolu hakkında bir italyan tekzibi Roma, 31 ÇALA.) — İtalyanın Cibuti - Adisababa demiryoluna kar- Hiçekeri tedbirler almıyacağına dair 'ransaya karşı teahhüde girişmiş ol- duğu hakkındaki haberler iyi malü- at alan mahfillerde tekzib edilmek- tedir. Bu mahfillerde kaydedildiğine &öre, gerekirse gerek müdafaa ge- rek stratejik bakımlarından bu hat. ta karat aakeri tedbirler alınmak za. Türeti hasıl olursa hiç şüphesiz bu v e aa eg Kıral Karol'un bir Paris gazetesine beyanatı 31 ÇALA.) — Romanya kı- lan buraya gelmiş 0 refakat e liyordu. Paris, 31 ÇALA.) — Romanya ke ralı Karol, Pari Suar çazetesine yap- yanatında demiştir ”— Bir lâtin memleketin bükümda- incak lâtin idealinden mülhem o Fransa ile Romanya, bir tek lan iki memlekettir. manyalılar, sulhu muhafaza mizden geleni yapacağız.., Kıral Karol, ingiliz kıralı hakkın- da da şunları söylemiştir: Paris, 31 (A-A.) — Romanya kıra- Karol ile B. Titulesko, yarın B. Löb- rönün misafiri olacaklardır. Sovyet parti ve hükümet azası Mogol cumuriyetinin işçi delege- lerini kabul etti Moskova, 31 (ALA.) — Tas ajan- sından: 27 sonkânunda parti ve hükümet azası muhtar mogol buriati sövyet cumuriyetinin işçi delegelerini kabul etmişlerdir. Toplantıda BB. Stalin, Molotof, Kalinin, Voroşilof, Mikoyarn, Andreef ve Yakövlef de hazır bulun- muşlardır. Bir kaç delege tarafından söylenen mutuklardan sonra, sövyetler birliği ko- sinin sekreteri B. Erbanof, mogol buri- atinin çarlık rejimindeki çektiklerini ve parti idaresinde, Stalinin devamlı itina ve yardımı ile, son 13 yıl içinde, başar- dığı ilerlemeleri kaydetmiştir. B. Molotof, kapanış mutkunda, evel- ce geri bir memleket olan mogol buria- tının şimdi ileri sövyet — cumuriyetleri arasında olduğunu kaydettikten son- ra demiştir. Bir mogol buriatı kıtasının ihdası da mühim bir meeki işgal etmektedir. Daha, 's0n zamanlarda orada alaya çevrilmiş ve yakın bir gelecekte de bu alay bir li- vaya çevrilecektir. Buriat kıt zil ordunuzun bütün kıtaları gi ler yazifeyi şerefle ifa edeceğini umuyo- Kıral Edvard has meclise reislik etti Londra, 31 (A.A.) — Kıral, bu sabah Bukingham sarayımda has meclisin ilk toplantısını yap- mıştır. Bu mecliste bilhassa B. Ramsey Mac donald ile, Sir Con Saymen ve Kanterbur başpeskopo- su bulunmuştur. Sekizinci Edvard kırallık mec- lisine ilk defa olarak riyaset et miştir. Londra, 31 (A.A.) — zinci Edvard kıral olmak le deniz, kara ve hava kuvvet 'nin en yüksek rütbesini Kıral aynı zamanda büyük amıral ve kara ve hava marasalıdır. Seki- Yabancı delegeler dönüyorlar. Londra, 31 (A.A.) — B. Lit- vinof, dün akşam yeniden B. E- deni ziyaret etmiş ve akşam ye- meğini dış işleri bakanlığı daimi sekreteri B. Van Sittari ile yemiş- tir. Londra, 31 (A.A.) — Bu sa- bah Yunanistan prenslerinden Pol ile B. Litvanof aynı trenle ha- reket etmiş oldukları gibi şim li, bütün yabancı delegeler de hare- ket etmiş bulunuyorlar. Sovyet Rusya müdafaâ komi- seri muavini maraşal Tuhaçevski, itvinof ile İngikereye gitmiş: idi. Mumaileyh, İngiltere silâh (>>- rikalarını gezmek için bir müddet Milli müdafaa komitesinin toplantısı Londra, 31 (A.A.) — Kabine milli müdafaa komitesi bu — hafia içinde bugün üçüncü — toplantısnı yapmıştır. Keçiören kulübünde bugünkü toplantı Keçiören kulübü her on beş gün- de bir cumartesi akşamları yapmak-