5 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

5 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

(Başı 1. inci sayfada) Her me olursa olsun - italyanların Biyeti buçünkü hatlarını © zam aylar içinde ellerinde bulundurmak oradan kımıldamamaktır. Çünkü a kaş için her türlü tedbirler almaktadırlar. Eritre kay- naklarından gelen haberlere göre bu tedbirler arasındı e için ordugühlar ve harb Habeşlerin Makalle mıntakasında apmaları ihti- bu hatlarını daha ziyade kuv- hâkim her yapmaktadır- yeni bir hücum daha malini göz önüne alan italyanlar mıntakada vetlendirmekte, noktada - blokhauslar lar. etrafa Habeş tayyareleri Sidamo üzerine beyannameler atarak halkı . impara- tora sadık sürette hizmet eden Ras Destayı tutmağa teşvik etmektedir- ler. (AA.) — Royter bulunmayan bir habere göre, Makal- lenin sukutü her dakika - beklenil - mektedir. Şehir abloka edilmiş ve şeh- içinden geçen ırmağın yatağı de- iştirilmiştir. Adisababa, 4 ÇALA.) İansından: Cepheden gelen haberle- , Makalle şehri şimdi habeşler tarafından tamamile — kuşatılmış bir 'vaziyettedir. Şehirdeki italyan garni- 'ni seçmek zorundadırlar. Roma, 4 (A.A.) — Mareşal dogliyo şu telgrafı göndermiştir: Somali hududunda Ganale Doria ile Dauparna ar gal edi 'olan mmtakada fethedilmiş bulunan Ba. olan habeş kümelerine karşı müfrezeleri ile dırlar. birliği yapmakta- İtalyan kaynaklarına görel YEKLYAR MASEŞ NARBİ AA M Yabancı ataşemili - terleri ile gazetecile -| ri Makalle cebhesini geziyorlar iş italyan hava topları Eritre cephesinde bildirilmeğe şayan bir şey yoktur. Makalle, 4 (A-A.) — Enda Yesur- firi bulunan yabar mareşal Badogliyo tara- ileri hatlara kadar gitmişlerdir. Makalle 4 (AA.) — Makalle cephesini ziyaret etmekte olan yabancı gazetecilerin lerine göre Maklle - Hau- sien - Adua - Entişiyo arasındaki baş- hca yollarda diğer bir takım ikinci de- rece yollar, mart sonuna kadar tamam- Janmış bulunacaktır. Cibuti, 4 (A.A.) — Her biri ikişer sandık cepane taşıyan 350 develik bir kervan Somalıdan / geçerek, Ras Nasu- bu'nun karargâhina - sevkedilmişlerdir. Daha bir çok böyle cepane ve malzeme yüklü kervanlar harekete - hazır bir va- ziyettedirler. Graziani ordusunun! iler- demesinden sonra Kenya yolu ile mal- leştirmek daha uygun görülmektedir 'Ağisababa, 4 ÇALA.) — Verilen ha- berlere göre, habeşler ansızın yaptıkla- ı bir hücumda italyanlardan bir çok e- 'der. Arada yüksek rütbeli bir zabitin hattâ bir generalin bulunduğu söylenmektedir. ALMANYA Londra - Paris konuşmaları Berlin, 4 (A.A.) — “Deutsche All- gemcine Zeitung” gazetesi Londra: hakiki bir siyas başladı- kongreni lunduğunu yazıyor. Sovyet - Rus, İngiltere arasındaki — yaklaşmayı ederek diyor ki di Avrupanın en meşgul fadamıdır. Litvinofa garbi Avrupa: Sovyet Rusyaya rol oynatmak imkâ- 'nını veren © olmuştur: Çünkü düşü- nülen tedbirler, İtalyanın Balkanlı da oynadığı veya oynamak rolün Sovyet Rusyay maçlamaktadır. istediği verilmesini a- - İngiltere 40 milyon gaz maskesi yaptırıyor Londra, 4 (A.A.) — Deyli He- yald gazetesi, Britanya hükümeti- nin otuz kırk milyon gaz maske yaptırmak ve depo ettirmek için tedbir almakta bulunduğunu h ber veriyor. Her şehirde ve her köyde bir maske deposu buluna- caktır. — Yaptırlacak — maskelerin yıl sonuna kadar hazır bulunacağı umulmaktadır. Londrada İngiliz - Sovyet görüşmeleri Londra, 4 (AA) — Havas ajansı muhabirinden: İyi haber almakta olan mahfiller B. Litvinof'un kıral ve B. Eden ile yapmış olduğu görüşmelerin ehemiyetini haki- ki girişimlerini çevirmeğe çalışmakta- dur. Bu görüşmelerin esası umumi bir ma- hiyeti haiz olduğu ve hususiyle ilerisin. den ziyade bugününün konuşulduğu Av- rupada “kollektif emniyet" his masından dolayı memnunlak göstermiş- ler ve bugün Avrupada olan tehlikeleri ve bu arada alman sıyasasının genişleme meselesini gözden geçirmişlerdir. B. Litvinof, Ren'in sol sahilinin ye- niden işi hakkında B. Eden- den daha ziyade büyük bir endişe gös- termiştir Londra, 4 (ALA.) — Sövyet umum şal Tuhaçevski Ingil- kurmay reisi 'tere umum kurmay reisi Sir Çetfildi zi- yaret etmiştir. Japonya Rusyayı porotesto ediyor Tokyo, 4 (A.A.) — Dış işleri bakan: hör aamata böz söylemeğe salühiyetli bir zat, hudud hâdiselerinin hakem usu- lüne baş vurmak sur giddetle protesto etmiş ve kızılordunun yzak şarkdaki kurmayının - teklifi çibi le halledilmesini Tokyo, 4 (A.A.) — Nichinichi ga- zetesi, B Hirota'nın Japonya'nın Mosko- av'daki sefiri B. Ohta'ya bir telgraf çe- gerek Sovyet Rusya - Mançuri hudü. dunda olan hâdise dola, kümetini tir. Fransada nisbi temsil , 4 (ALA.) — Cumuriyetçi fe- derasyonun parlamento grupu, temsil lehinde kar kal sosyalistler ise bu usulün aleyhin- de karar vermiş Radikal sosyı parlamento grupu reisi ve B. Heryo- yYab etmişlerdir. T vermiştir. Radi- yu fahri reis in PARİS coıuşn'ıı.sıı Kıral Boris - Flandeni görüşmesini gazete - ler nasıl görüyorlar? (Başı 1. inci sayfada) kolaylaştı habeş anlaşmazlığının al den ve bunl Emniyet meselesini umumi heye- ibariyle daha uygun bir şekle s0- kan âmil, Sovyet Rusya a karşı gütmekte olduğu sıyasada olan değişikliktir. lagiltere, dünya sulhunun ve bizzat kendi huzur ve rahatının orta Avrupanın emniyetine bağlı olduğunu anlamıştı Paris, 4 ÇA.A.) — Bulgar kıralı, beraberinde Bulgaristanın - Paris çisi B. Batalof olduğu halde dün ak- şam cumur reisi Löbrön'ü ziyaret miştir. Görüşme, bir saat sürmüştür. Paris, 4 (ALA.) — Dış bakan B. Flanden dün akşam ingiliz büyük el çisi Sir George Clerk'i kabul ederek Romanya ve bulgar kıralları ve yaptığı konuşmala- rın neticelerinden haberdar etmiştir. Fransız dış bakanı B. Flanden B. Tevfik Rüştü Arasla Akdenizde kar- diklı yardım meselesini ve Bulgar 'tanın Balkan antantına kabulü ihti- malini de tetkk etmiştir. Boğazların tahkimi meselesini gö- rüşüp görüşmedikleri belli değildir. Ancak öyle zannediliyor ki Türkiye, Avrupada diğer bi tekrar askerleşi yakında ortaş da Boğazlara örnek vafık olmiyacağı kanaat Paris, 4 ÇALA.) — Ha nın aldığı habere da yapılan görüşme, fransız dış leri bakanının B. Litvinof, Roman- ya kıralı Karol B. Titülesko, Bulga- ristan kıralı Boris, ve Prens Starem- berg ile yapmış olduğu görüşmeler: merkezi ve şarki Avrupanın vaziyeti hakkında almış olduğu malümatı ik- mal etmesine yaramıştır. İSVİÇREDE Bir nazi ajarir öldürüldü Cenevre, 4 ÇALA.) — İsviçredeki na- zi ajanı Gustlof bu akşam Davos de kur- şunla öldürülmüştür. Bern, 4 (A.A.) — İsviçredeki alman milli sosyalist grupunun - şefi Vilhelm Gustlof'un katili 26 yaşında David Frank- furter isminde bir yoguslavdır. Poli teslim olan katil komünist — olmadığını ve fakat alman rejiminden nefret ettiğini Fransa Kışlık manevralara - başlıyor Lion, 4 (A.A.) — Dördüncü kolordu, yarından sonra/ kışlık me- nevralarına başlıyacaktır. Bu ma- nevralar, fransız alplerinde Cham- sor'da ve milli müdafaa yüksek mec- lisi azasından general Dosse'nin ka- mandası altında yapılacaktır. Manevralar, bu ayın on Biri de bitecektir. B. EDEN Habeş harbı ve karşılıklı yardım hakkında ne dedi? ondra, 4 (A.A.) — İki meclis bu- gün çalışmalarına tekrar başlamışlardır. Görüşmelerden evel, yeni kırala ye- min töreni devam etmiş ve 80 mebus ha yemin etmiştir. Bundan sonra müzakere başlamış ve habeş anlaşmazlığı hakkında B. Edene birçok sualler sorulmuştur. B. Eden, bu hususta tab neşredilmiş olduğu setmiştir. On üçler komitesi, şimdiki —şart- lar içinde iki taraflı bir anlaşma im- zasına sevk için hiç bir şey yapılar miyacağına” karar vermiş ve fakat durum iyileştiği takdirde konseye tek difler yapılacağını bildirmiştir. İngiliz ti bu görüşe tamamen iştirak etmiştir. Zecri tedbirler meselesine gelince, 16 mcı maddeye dayanan e- konomik ve finansal tedbirler devam edecek ve bunların tesirleri Cenev. rede toplanan eksperler - tarafından » ceden inceye tetkik edilecektir. hüküme Yunanistan, Çekoslovakya, Romanya ve İspanya tarafından telif ve tanzim komitesi başkanına yapılan tebliçatı ihtiva etmektedi de herkesin 16 ımcı maddenin 3 üm- cü fıkrasının tefsiri tarzında uygun olduğu görülmüştür. ekonomik bağlar Paris, 4 (A.A.) — Ticaret bakar ı B. Bonnet, bugün Tevfik Rüştü A- * ve Türkiyenin Paris elçisi ile bir ada görüşmüştür. Görüşme türk - fransız ekonomik münasebetleri ve bilhassa iki memleket arasındaki ti- üzerinde olmuştur. B. Bonnet, Fransanın Ankara bür v SA DİŞ HABERLER karşılıklı yardım — itere, Fransa, Türkiye, — Türkiye - Fransa arasında — caret mübadelelerinin - genişletilmesi — Lâs ANKARA Yazan: Norbert von BİSCHOFF betli hisarlar, siklop duvarları inşa etmişler ve bütün Kü- çük — Asya'da itibarlı kıldıkları tanrılarına ibadetgâhlar kurmuşlar ve cengâver millet- lerine geniş ve uza dir. Boğazköy'de önümüze çıkan yasalarına Tefriğa ; No, $ İkinci Eti imparatorluğunun insanlarını, ilim, hangi ırka bağlarsa bağlasın, bunların dili daha doğrusu dilleri (çünkü Boğazköy arşivinde beş dil bulunmuştur), indo - avru- pai aileye yakın düşmektedir. şarken, Babil dili, alışveriş dilini teşkil etmiştir. Eti federas- yonunun (çünkü ırk ve dil bakımından biri- birine yakın milletler ve hakanlar mevzuu- bahs olduğu besbellidir) hakanları, kudret- li ve ünlü kimselermiş. kenya'dakilerden hiç de aşağı kalmıyan hey- kale kapıları, © zamanki aslanbekçili ülkeler fethettirmişli n Küçükasya boyun eğmiştir. Bu diller ya- Önasya'nın Çünkü Tirus ve Mi- Anadolu'nun cenub doğusundaki mağrur Mitanni devleti bile, onlara haraç ödemiş, ve kaç kere kılıçtan geçirdikleri Mezopotamya- n imparatorları ile Mısır'ın firaunları, on- ları “birader” diye çağırmışlardır. Türk devletlerinin ortaya çıkışına kadar Anadolu toprağı üzerinde yükselerek onun derinliklerine ilk kök salan ve bütün civar- daki memleketleri de kendine bağlıyarak onları yüzlerce sene elinde tutan bu Eti dev- leti tam dört yüz yıl sürmüştür. Bu müddet içinde, büyük bir kültür seviyesine yüksele- bilmiş ve göçme çağına yaklaşmış Mezopo- tamya kültürleriyle olgunluk çağına yaklaş- mak istiyen Ege kültürleri arasında aracılık vazifesi görmüştür. On ikinci yüzyılın orta: larında, Musklar Eti devletini devirince, Kü- çükasya, Etilerden önceki kaosun içine ye- niden yuvarlanmıştır. İşte bu kaos devam ederken bir hâdise olmuştur ki, bunun sonuçları yalnız Küçük- asya'nın değil cihan tarihinin tarihi akışı üzerinde dahi umulmıyacak kadar müessir 'nın 1922 eylülündeki önünegeçilmez bozgu- nuna ve Milletler Cemiyeti murahhaslarının kontrolu altında cereyan eden acıklı müba- dele ve göç günlerine kadar, Küçükasya top- raklarında tam üç bin yıl sürmek şartiyle, cihan tarihini dolduran, tali ve mukadderat tayin edici bir boğuşma devam edip gelmiş- tir. Boğuşmanın bu kadar trajik ölçülere çıkmış olanını, bu kadar büyüğünü, bu ka- dar süreklisini ve bu kadar ağır neticelen- mişini bilmesek ve hatırlamasak gerektir. Bugün bu boğuşma, kesin olarak Grekler aleyhinde bitmiştir. Fakat o sıralarda bu boğuşma, henüz baş- liyordu. Grek soyları, artan nufuslarını bes- lemeğe dar gelen topraklardan mavi d ze henüz açılmışlar ve adadan adaya uğrr yarak “Doğu illeri” nin bereketli kıyılarına henüz varmışlardı. Bu kıyılarda, ana yurdun veremediği her şey, bol bol vardı. Mahsul dolu geniş vadiler, ormanlarla - kaplı sırtla: rından sular çağlıyan dağlar, her zaman ye- şilliklerini muhafaza eden yamaçlar ve bü- olmuştur. Hâdise, Greklerin Küçükasya'yı tün bunlardan başka da barbar bir halk ile - istila etmeleridir. Ege'lilerin ilk gemileri yapılan kolay vekârlı alışveriş. Şimdi artık Küçükasya kıyılarındaki sayısız koylara ya- —Mazinin halvetinden birer birer çıkanları naştığı o uzak günlerden Yunan orduları- seyredebilirsiniz: Ahiles ile Agamemnon ve kurnazlıkları tükenmiyen Odissoys ve ge- mir kuşaklı Ahyalılar Priyam'ın hisarı üze-- rine yürümeğe hazırlanıyorlar. Turova hö- yüğü üzerindeki, on binlerce yılın taaffünle- ri, molozları ve hazineleri üzerindeki hisa- rın üzerine yürümeğe hazırlanıyorlar. Küçükasya'nın batı kıyıları üzerine çe peçevre Grek kolonileri yerleşmiştir. Dorya- İrların kasabaları cenubta, Eolyalı'larınti şi malde, Atika'dan gelen Yonya'lılarınkiler de ortada ve daha sonraları Propontis'in al- tın gibi parlıyan kıyılarında. Birleşme nok- talarında, yeni bir hayat yeni bir nizam baş- lamıştır. Ve millet akınlarının, içine bir ça- nağa akar gibi aktığı Küçükasya'ya bir kere daha yeni ruh ve yeni kan akmaktadır. Ama yalnız kıyılarda. İçerilerde ise, Etiler impa> ratorluğundan kopmuş olan feodal varlıklar arasında yeni bir sekilleşmenin cehdleri var. dır. Ve imparatorluğun sebilsiz varlığından iki devlet doğmaktadır. Batıda, bunun doğusunda da Orti Anadolu'nun vür karılarma doğru uzanan Frigva, Ve G-k kültürü, Lidva krralı Gi vaz ila adı marat'a. ra girmiş olan Frigyalı Tfidas'ın memte' » lerine doğru, : lemektedir. T 4 : ; 4 : : k ş