9 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

9 ŞUBAT 1936 PAZAR ŞİMAL CEPHESİNE Habeş hücumu bekleniyor Habeşler *sMakallenin düşme- si yakındır' diyorlar General Graziyaninin ilerlemesi is harb hazırlıkla rı artırılmıştır. Londra, 8 (A.A.) — Royter bil Şimal cephesinde mühim hiç bir hâdise haber verilmemektedir. Maamafih bugün ve yahut yarın için yeni bir habeş hücumu beklenmekte- di Cenup cephesinde General Gra: #t hareketlerin, bütün — merke: beşistan üz düşen — ve gittikçe sahası genişleyen yağmurlar yüzün- den durması ihtimali vardır. Som: kaynaklarından alınan haberlere gi ve habeşler bu yeni hareketler es- nasında şimdiye - kadar iki bin kişi kaybetmişlerdir. Adisababada öre Dolo'nun şimalindeki larda saklanmış bulunan sa- den Bir habere leri Cibuti takviye kıtaları almış bulunan general Grazinaninin demir yolu istikametine doğru kuvvetli bir motorlu kıta yollıyacağı üzerine, daha evel Negelli üzerine yapıp muvaffakiyet kazandı; bir harekette hare. bulün> hükümetinin göre, S — şubatta bildirdi italyan üine tayyareleri - Semyen, Dabat, Tsana, .| Gocam, Cumma ve Borana üzerinde keşif uçuşları yapmışlar, Lepşide Dessie, Goren, Aşangi ve Maçeu yolu ile dönmüşlerdir. * yapılacak olan irlan- dalı doktor. Brophil'i Adisababaya getirmek üzere Dessieye bir tayya- askeri vaziyet hak- kında şunları söylemişti “— Makalle'nin düşmesi yakındır. ve bunu biraz sonra Adua'nın düşme- edecektir. Tembiende habeş- lerin kazandığı büyük zafer üz. habeşler bugün Makalleye tamamen hâkim bir vaziyette - bulunmaktadır. si maktul düşmüşlerdir. Habeşler, i- talyan tayyare hücumlarına karşı haffuz usüllerini çok dir ve bu usuller bik etmektedirler. Habeşlerin bu hu. susta tatbik ettikleri sistem gündüz. leri hiç bir harekette bulunmamaktır. Bu esnada habeş toplanma mevkile- rinde tek bir habeş neferi görülme- mektedir. Fakat karanlık basar bas- maz askerler saklandıkları mağarı: çıke Tarla diğer korunma / yerlerinden maldeki muvaffakiyet şansları yan Tigre ordularının general Gr ani takviye kıtaları göndermeleri se- bebi ile zayıflama: e daha yade artmış bulunmaktadır.,, ital. İlerliyen kıtalar nasıl besleniyor ? Dolo, 8 (ALA.) — Havas muhabiri, Negelliyi ele geçiren mo- törleştirilmiş italyan kolunun beslen- mesi hakkında şu haberleri veriyor: 20 ikinci kânunda 9 günlük bir yürüyüşten sonra, sarnıçlı 60 kam- yon, 78 bin litre su getirmiş ve bu su jadam başına günde bir litre hesabı ile askere dağıtılmıştır. Bu kol, hep- na vatan - kataları” nakleden 1.100 kamyondan mürekkep bulunuyordu. Dubalar ve diğer yerli — par yaya yürüyorlardı. Kamyonlar güç. lükle ilerliyor ve hemen daima bi iyordu. Bu iş tahmi edi- len mikdarın bir misli benzin harcan- masını icab ettiriyordu. Kamyonlar 250.000 kilo benzin yakmışlar, asker ÜLÜS DIŞ HABERLER ROMADA Yalanlanan haberler Roma, 8 ÇA A.) — Alman h: ber alma bürosundan: Salâhiyettar mahfiller Berenez hududu boyunca kıtaların faaliye- ti hakkındaki şayioları yalanlı maktadır. İtalyanın orta Avrupa- Gaki elbirliğini tebarüz ettirmek için böyle bir harekete ihtiyac yok-| tur. Paris siyasal görüşmeleri, İtal- 'ya olmadıkça hiç bir şey yapıla- Mıyacağını göstermiştir. Keza, sermaye üzerine yeniden vergi tarh edileceğine dair dışarı- da çıkan şayialar da yalanlanmak- tadır. 1845-37 büdçesinde 28 milyon liret varidat fazlası vardır. bunda yapılması ihtimali olan bir istikraz| faizi de dahildir. DENİZ KONFERANSINDA Anlasmazlık var lantısında her devletin delegesi, keyfiyet bakımından yapılacak tahditler hakkında tekliflerini ile- ri sürmüştür. Bu tekliflerin esas- rı, bu devletlerin şimdiy. kadar en görüşlerini — ihtiva eyle- mektedir. Kray lerin tor mikdarları hakkındaki ihtil: lâ devam ediyor. Türlü tekliflerin münakaşasına pazartesi — günü başlanacaktır. 'Tali komite, küçük komitenin raporunu ittifakla kabul eti Erzak, su ve un beş gün yetecek mikdarda idi. Kol, Negelliye geldiği zaman, orada kuyular bulunduğu halde daha 10.000 kilo su mevcuttu. İmparator tayyare ile nereye gitli baba, 8 (A.A.) — Henüz te- eyyüd etmiyen şayinlara göre impa- tor uçakla buraya / dönmüş ve he- men arkasından meçhul bir istikame- te doğru gitmiştir. Saray mah hussuta gayet ketum Havas muhabiri, italyan hav: Jolarının sıklaşan akınları imparato. run hangi istikamete gittiğini keşfet- mek maksadiyle olduğunu yazıyor. Somalı cephesinde italyan faaliyeti Roma, 8 (A.A.) — 118 numa- ralı harb tebli; Somalı cephesinde kuvvetler miz işgal hareketlerimizi takviye etmekte ve Gabbi-gestro vadisir de çekilmekte olan düşman mül rezeleri üzerine tazyiklerine de- vam etmektedir. 300.000 kilo yiyecek yemiştir. Mü- Eritre cephesinde kayda şayan Londra, S (ALA.) — Demiz kon- | feransının teknik tali komitesi top- | ROMANYADAKI YURDDAŞLARIMIZ B. Tanrıöver, romen başbakanile görüştü Bükreş elçimiz B. Tanrsöver 8 ÇALA.) — Rador A- jansı bildiriyor Başbakan B. Tataresko, evvel- ki gün ve dün Bükreşteki türk el- kabul etmiştir. Öğrenildiği- 'ne göre, Romanya türklerinin göç- hakkındaki konuşmalar, neticelenmiş- görüşmelerin neticesini hükümetine - bildirmek üzere yakında Ankaraya gidecek- YUNANİSTANDA Zabitler Kral emrile — tayin edilecek kını yalnız kendisir kararname kabul ettirdi; olarak yabancı basın tarafından neşredilen haberi aydınlatmıştır. Son neşredilen kararname yük, sek rütbeli zabitlerle madunların — ğ ü : dır. Atina gazeteleri bu kararna- me hakkında mütalea yi mişler ve buna hususi yet vermişlerdir. ROMEN - FRANSIZ YAKINLAŞMASI Ticaret anlasmısı- nın ehemiyeti Parıs, S“(A.A.) — Romanya Karol Bükreşe dönmeden önce bir kaç ak maksadiyle bugün Kan tir. İtalya, petrol na: teskin etme: Cenevre, 8 (ALA.) — Ambargo vu- kuunda, İtalya'nın tedarike kalkışması: “trol benzerleri meselesini tetkike me mur eksperler tali komitesi, İtalya'nın “yapabileceği ekonomiler ne olursa olsun daima çok fazla mıktarda benzin almıya 1 — Zaruri ilk maddeleri İtalya to, rağında istihsal etmek imkânma, 2. — Dışar'dan ilk madde getirilmesi imkânma, 3. — Petrol yerini tutacak yakacı' ların imali veya kullanılması Fi olan alât ve evovatın imal veya ithal imkânına, ve hususiyle İtalya'nın mali imkânlara sahib olmasına bağlı bu' —» bir şey yoktur. caktır. sıl karsşi, koyacak? İtalyanın Londra elçişine faşist konseyini ambargosuna — fica edildi Louktra, 8 (A.A.) — Deyli Telegraf gözetesink, diplomatik aytarı yazıyorı Londradak'eji büyük eli 1 Fi ae aa G bayak iarit n ll a ca edilmiştir. Milletler Gpemiyeti üyem bazı devletler İtalyaya yağılan petrol ihracatının sulh - zamanındakı — norr J haddine indirilmesinin imkânı o'up ol keyfiyetini dikkate almaktadır. — lar. O zaman denilebilecektir ki millet- ler cemiyeti, italyan milletine karş ceza tedbiri almamaktadır ve yalnız da- ha fazla mıktarda petrol vermek süre- tiyle tecavüzi bir harba yardımdan — kinmektedir. Söylenildiğine göre, Framsa hükümeti İtalyanm petrol ihracatının bu tarzda bir tehdidini askeri bir zeeri vedbir —4 telâkki edip etmiyeceğini öğrenmek ü- 'zere Romaya müracaatta bulun” Tefrika: No, 9 sinde bulmuştur. Anadolu için ise, onbirinci kurulmaları ile kaybolmaları ileriki yüzyıl- rarsızlıktan ve kaos tan istitade ederek uu Lös ANKARA Yazan: Norbert von BİSCHOFF — Türkçeye çeviren: Burhan BELGE Fakat Grek imparatorluğunun son günü henüz gelmemişti. İzoryalı imparatorlar ve bilhassa III. Leon, imparatorluğu Arabların salı dırışından kurtardı. Makedonyalı hane- dan devrinde ise, Küçükasya'yı son defa o- lar: 'ak Bizans'a bağlamak kabil oldu ve bu- 'nun neticesinde bir kültür yükselişi elde e- dildi. Onuncu yüzyıl, Bizans'ı, politik ve kül- türel yükselişin en üst katında buldu. Ka- Nunlar, halkın iyili; alınmı: adına yeniden kaleme idare düzelmiş ve sanatlariyle bil- lerinin parıltısı içinde Bizans, o kimsenin itiraz edemediği ve herkesin tapındığı dün- ya ©on ra en güzeli olmuştur. Bizansın bu parlak devri, on«birinci - ve ikinci yüzyıllarda ve Kumanlardan son- da devam etmştir. Hattâ Bizans kültürü “ce ve en susturucu ifadesini bu devre- yüzyıl, tarihin o büyük dönüm noktasıdır. i, orada Grek hakimiyetinin bitişini ve Türk devirlerinin başlayışını görürüz. (1) Batı'nın o sıralarda ilk defa olarak görüş zaviyesi içine giren türk ırkı, Ortaasya'da ileri bir tarihi inkişaf devresine girmiş bu- lunuyordu. Daha altıncı yüzyılda bir büyük türk devleti Ortaasya'nın geniş sahalarıı kaplamış bulunuyordu. Ve bu devlet, öyle, kurucularının cerbezesi ile meydana gelerek onların ölümünden sonra ortadan kalkan ve kalkmış ise de 8 kadar, Ortaasya' (1) Bischoff, Anadolunun - dolayısiyle de Türklerin tarihini, eski klâsik şeklinde biliyor ve bu yüzden, yalnız münakaşası değil reddi de kabil olan noktalar, eserinde az değildir. Fakat bunlara sırası geldikçe bölümpörçük bir şekilde dokunmaktansa kitab bittikten sonra yapmak ve bunu / bir önsöz olarak kitaba ilâve etmek daha doğrudur. Kaldı ki, “Ankara,, türkçeye çevrildikten sonra salâhiyetli kalemlerimizin - kitabı ayrıca tahlil ve tenkid etmeleri beklenmesi lâzım ve ta. bü, cazib bir kültür hâdisesi olacaktır. — B.B. lan se lerini, islâmiyet, fayda görmüşler larda da Asya'da kaide halinde kalacak olan teşekküllerden biri değildi. Politik yapısı sağlam olan bir varlıktı. mahsus vir alfabenin kullanılması için uzun bir kültür inkişafına ihi let Çin tarafından mağlüb edilerek ortadan Oxus'tan Çin'e kadar Uygur Türklerini devletini görüyoruz. Gerçi bu da ufak par- çalara ayrılmışsa da, Mor.golların istilasına 'nın kesin bir kültür faktö- Tü olarak kalmıştır. Fakat cenuba ve batıya doğru, İran'a karşı, Dicle - Fırat illerine ve Suriyeye yayı- 'lar aramda en önemlisi, Selçukların- ki idi. Ve Haçlıların doğuda yerleşememe- liklerine ve politik cerbezelerine borçludur. Selçuk oymakları arasında da en parlak tâli, Anadolu'da yerleşecek olanları bekliyordu. Zaten çoktanberi Bizans imparatorları ordularını Türk kıtalariyle takviye etmekte imparatorluğun doğu eyaletlerindeki istik- dudu çoktanberi aşmağa ve Orta Anadolu- 'nun sahibsiz yaylalarında otlak aramağa a- lışmışlardı. Hattâ Oğuzlar soyundan bir y ğın silahlı, Asyanın bağrından kopup gelen korkunç ve cengâver milletin bir kolbaşı gi- bi, görünmüştü. Bizans'ın sedleri gerçi bu ilk selbaşına karşı durabilmişler ise de ikin- cisi yani Selçuk seli, Bizansın sedlerini de- — virip geçmiştir. Daha ilk akında, Se'çuklar, cenubtaki Arab, ortadaki, şimaldeki ve ba- tıdaki Ermeni ve Grek eyaletleri danil ol- mak üzere bütün Küçükasya'yı ele geçirmiş- lerdir. Fakat bu netice henüz sağlam değildir. Arka arkaya yaptığı karşı - akınlar se hec defasında Haçlıların yardımına dayanarak, Bizans, bueyaletlerin bir kısmını - bir müde det için tekrar eline geçiriyordu. —Bilhassa — Bitinya ve Paflagonya'yı, Fakat bunlar artık geçici bir başarının son ve mecalsiz dene- meleridir. Ve bu denemeler, kararlaçan h diseyi yolundan çeviremiyeceklerdir. Tüm- lerin devri, Küçükasya üzerine, dogacaktır. (Sonu var Çünkü kendine aç vardır. Bu dev- inci yüzyılda onun yerinde başta Selçukların cengâver- ve göçebe Türk oymakları