9 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

9 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

azetel Frannz generellerinden — Nieseel, | bir balde değildir. Malta ize Sirak- Peritle ingilizce çıkan “Eurepe” izimli Ameriken dereiinde yazdığı | cak 200 Kilemete : — MTEİEER yılarından ancak 500 kilometre uzak- tadır. Onun için italyan hava Akdenizinde ve Tirene denizin: ü kolayen Würokete söçebilir Dağfu Akdenizinde” ise/ Rodei'ta Ü Si tezket Tei iyan tayyareleri İskenderiyeye 500 Ü e G likanler. Bundan başka italyan kara tayya- releri de deniz tayyareleriyle birlikte kareket edebilecek bir haldedirler ve da kolüycn onarmalar yar n lalibermen Ce “Her ne kadar, Milletler Cemiye- tinden izin almadan ve Fransaya da- “aşmadan filosunu Akdenize gönder- mişse de İngiltere, ekonomik — zeci tedbirlerle kalıp askeri - tedbirlere 've ablol mektedi — Bunünla beraber ne yazık ki, © filonun orada bulunması / ve ekono- kalkışmıyacağını söyle- — Herne kadar İtalya, bugüne de- iin, Habeşistana giden harb kaçağı eşyasına pek az aldırmışta da bun- | yare gemilerinden uçması icab et “ dansonra eğer bu eşya tesirli bir hal | mektedir. alacak olursa, aymı sürette harekete | — Bütün bu sebebler dolayısiyle in- 'devam edileceğini kim temin edebi- | vilizler hava bakımından iHalyanlar. Hir? dan aşağı bulunmaktadırlar. Hâlâ tatbik halinde / bulunan bir | — Denizaltı gemileri de sık sık mah- ingiliz doktrinine göre biribirine kar- | çukat almıya ve tamir görmeğe muh- “g* harb eden devletler, bitaraf gemi- | taçtırlar. Kendi tersanelerine — yakın dleri üzerinde araştırmalar yapıp bul. | bi areket edecek olan ital- “dukları harb eşyasını zaptedebilirler. Şimdi İngiltere Habeşistana harb eş- yası tedarik ettiğine göre ortaya ne | gayet 'ı—ı&s:—-dn çıkarabilece- | altı gemisi vardır. Ötekiler tamam. görmek zör dej lanmak üzeredir. Bütün Akdenizde Bundan dolayı iki tarafın da Ak- | rahatı kaçırabilecek olan bu harb — denizdeki stratejik vaziyetini ingiliz | aleti, bilhassa, Tunus ile Sicil tecim geçidlerini ve iki taraf da yal. | sındaki 200 kilometre enindel ız kendi kuvvetleri ile karşikazşıya | #nzda tehlikeli olacaklardır. Eğer Süveyş kanalı karşı kapatılacak olursa, bu hususta üstün İtalyanın - tayfaları talim görmüş altmış deniz. Pi filosu italyan sahil. lerini yakından abloka edemez ve u- iktan ablokaya kalkarsa © zaman ufak bir fayda için büyük zarar katlanmak zaruretinde bulunur. İsviçre ve Avusturya bitaraf oldukla- in İtalyanın kara - sınırları açık kalacaktır ve ingiliz donanması önem- devamlı bir surette yaka- “madde almak zarüretindedirler. italyan sahillerini denizden bom- Hareket halinde bulunan bir gemi | bardıman etmektir ki bu da müdafa- isini tayyareye karşı müdafaa | a8i birçok insanı öldürmek sonucu- fakat bir limanda — demirli | "u verir. Bundan başka, sayıyla - ingilizler- den aşağı olan fakat tayfaları iyi ye- — Dar deniğiğr, denizalti gemileri- ün harekelSri için gayet tehlikeli a- sayılamazlar. Akdenizdeki de- | — Kara harblarına gelince, İngilte- harb üsleri de bugünkü harb için | renin İtalyayı istila için ordu gönder yerler lir. İngilte- i çayet iyi bilir. Bundan do. Kıbrıs'taki askerlerini çoğaltmış, M: sırdal işgal kuvvetleriz Fakat bundan birkaç yıl evel bir yaklanma yapmış olan Kı darlığı dolayısiyle emniyet sağ- | takdirde vaziyeti ne olabilir? Yaz. Cebelüttarık, her ne kadar Bundan başka zaten kaynama ha. rdinya'dan 1200 kilemetre mesa- | linde bulunan Mısır hududuna — İtal. ise tayfaları Atlar ni bu erde okuduklarımız — AVRUPA MİLLETLERİ SAKININIZ! ULUS ordular gayet iyi makinalaştırı olduğundan, artık bir engel sayıla- maz. İngilizler bunu bilirler; — göze çarpan kuşkuları da bu yüzdendir. Şapdenizinde egemenlik — ingiliz- lerdedir. Çünkü memleketlerinde da- ha ziyade işlerine yarıyacak — olan zırhlılarını, italyanlar oraya gönder. mezler. Böyle bir vaziyet karşısında Habeşistandaki italyan ordusuna gi- decek erzak ve mühimmat / yolu ke- silmiş olacaktır. Bu, ortaya -büyük güçlükler çıkarabilir. Fakat bunu düşünen italyanlar önceden oraya ye- tişecek kadar malzeme - yığmış bu- Tunmaktadırlar. Bir başka taraftan Almanya, Ja- Ponya, Amerika ve Brezilya İtalya tecimlerini kesmek hususunda henüz söz vermiş bulunmamaktadırlar Bunlar, ingilizlerin kendi gemile- rini kontrol edip içinde bulduğu eş- öetmecinii Hd yeelliküer. İngiltere İtalyaya karşı bir takım güçlükler çık; fakat o 'nun bunün mukavemet küdretini tü- ketercez. Bundan dole n İngiltere, Fransa Ve, her zaman kendi sıyasasını yürütmek için “Avrupada bir asker aramıştır. Fakı irkaç üraslı diplomatı bir tarafa ayırır. sanız bütün millet, bu hususta - birle- tiktir. Büyük harbta Fransa, 1500000 çocuğunun kanını döktü. Bu sayı, ö- teki müttefiklerin kaybının — hepsir den fazladır. Bugün artık bunu yap- mak ve kendi öz müttefiklerini ko ktır, fransız halkı harb istemiyor. rumak yolundan ayrılmıya: İlalyan notası Mançester gardian gazetesinden: Akdenizde karşılıklı bir yardım anlaşması yapılacağı hakkında — Ce- nevreden verilen haber üzerine İtalya hükümeti büyük Britanya ile öteki il. li devletlere gönderdiği bir notada letler cemiyetinden bir salâhiyet al- n Akdenize filo gönderdiğin- İtalya bundan başka İngiltere, Fransa, Yugoslavya, Yunanistan ve Türkiye arasında keri bir ittifak yapılmakta olduğunu ve bunun da Avrupa sulhunu tehlike- 've sokacağından dem vuruyor. Bu notanın sonlarında - İtalyanın sömürge sıyasasının dünya — sulhuna bir tehlike olmıyacağı söylenmekte- dir. Bu notanın metninden - İtalyanın büyük bir ihtiyatkârlıkla — hareket yan askerleri gelince oranın h: ce olur? tehdidinden sıyrılmış | —— Misir'la Trablus arasındaki çöl de, istikamette geçen yareler ettiği ve on altmcı maddenin üçüncü fıkrasının tatbikine karşı cephe aldı- &1 görülmektedir. © ŞUBAT 1936 PAZAR ovyetler yiyecek davasını nasıl başardılar? Bugünkü sovyet postası hemen kâ. | yılına nisbeten 2,8 midi artacaklır. milen erzak komiseri “Mikoyan” n | — Geçen yıl mamulâli 1934 yılına içtimanda | nisbeten © 123 fazladır. 1936 yıln- okuduğu büyük rapora tahsis edilmiş- | da 170 bin ton sucuk, 130 milyon put tir. Bu raporda hülâsatan şunlar söy- | (bir put 16,5 kilodur). Şeker bir mil. lenmektedir. Sovyetler Birliği Şuri yar kutu konserve imal edilecektir. Çar Rusyasında hâkim ve münev. Meselâ Almanyanın senevi şeker 'ver amıflar erzak maddelerinin çoğunu salâtı 91,8 milyon put olduğu har.çten getiriyorlardı. Çar Rusyasının | halde Sovyetlerin yalnız Okranyada: erzak istihsalâtı âdeta bir takım har- | ki Vines fabrikası yılda 35 milyon istihsal etmektedir. Bu mik- eskiden Moskova — ve Petresburg | dar ise Polonyenın bütün. fabrikala- dükkânlarında hariçten getirilmiş 43 | rında istihsal olunan şekerden farla: 'nevi konserve, 18 nevi peynir, 45 ne- | dır. Cihan eşker istihsalat Sov- vi bisküvit ve 318 nevi şarab sayıl- | yetler Birliği mıştı. Diğer erzak da buna mümasil- | Bütün Sovyetler Birliğinde 248 şeker di. Hattâ sirke bile hariçten gelirdi. Halbuki şimdi gerek bu erzak nevi- leri, gerek bütün erzak ihti yük fabri hilde istihsal edilmektedir. irtib Çar Rusyasında bir fırıncı günde | olunmaktadır ki bu rayların umumi vasati 250 kilo ekmek çıkarabildiği | uzunluğu 2300 kilometre halde şimdi fırınların makinalaşması | mektedir. sayesinde bu mikdar va: m maddelere münhasırdı. Mese- | put şeker fabrikası çalışmaktadır ki bunun 155 di gayet büyük fabrikalardır. Bu bü- hususi demiryolları ile temiz Senede — şeker — bakiyelerinden 900,000 sentez hayvan köspesi hazır- rında günde vasati 9000 baş sığır iş- | Tanmaktadır. Balıkçılığa gelince 3150 lenmektedir. Erzak meselı motörlü gemi (230,000 beyei © kadar iyi bir saf vetinde) 20 soğutma fabrikası ve 58 tir ki artık Sovyetler Bir konserve fabrikası bu sahada fasıla- sız çalışmaktadır. Bunlardan her se- 'ne 252 milyon teneke balık konserve- #i piyasaya çıkarılmaktadır. 28 tane darı ihtiyacı olan Almanyaya teslim etmeğe amadeyiz. Erzak endüstrisinin inkişafı için | lık işinde 16 istikşaf tayyaresi çalış- 1935 yılı sonuna kadar 4,800 milyon | tırmaktayız. Yalnız geçen yıl 15.8 Yüble sarfettik. 1936 yılında yeniden | milyon sentez balık avlanmış ve bu 1,155 milyon ruble athsisat verilmiş” | kutusta Sovyetler dir. Sovyetler hakimiyetinin son on ye- di yılı içinde gayet muazzam 17 et 5 İayen ööllebilir. Kakul: konservesi, 8 pastırma, 12 şeker, 1 meyva ve sebze konservesi, 205 yağ ve müştakatı, 9 bisküvi, 11 Margarin, 178 ekmek ve 22 çay fabrikası açı 'Tantır. İkincisi beş senelik plâna W re 1937 yılında erzak istihaalâtı 1932, SİYASİ GÖRÜ şığhı ve YOLCULUKLAR (Başı 1. inci sayfada) Sir George Clark'ı Tuna organi- sinin Berlin aytarından aldığı | Zasyonuna aid son Paris görüşme- T AD görü Pirta - | lerinden haberdar edebildiğini berg'in B. Musolini ile kaydettikten sonra diyor ki üzere pek yakında Romaya gitmek “— B. Flanden ile George tasavvurunda olduğu Viyana'dan | lark'ın da son Cenevre mesaisini bildirilmektedir. tetkik edecekleri tahmin olunabilir. Paris, 8 (A.A.) — Pöti P: Populaire gazetesi, sosyalistle- ziyen ..m; Yugoslavya kıral | rin Fransız - Sovyet andlaşması vi prens Pol'ün Parise uğrama- | karşısındaki durumunu tasrih ede- S1 dolayısiyle onun şahsını pek | Tek diyor ki: metheder yollu bir yazı yazmakta- “— Bu diplomasi, çapraşık dir: değil apaşikârdır. Ve ne Londra- “— Prens Pol düşünmeden karaı | dan ve ne Moskovadan, ne Ro- vermiyen — ve gerek iç işlerin ge- | ma'dan, ne de Berlin'den ilham a- rek arsıulusal meselelerin, son de- | ramaktadır. İstediğimiz şey sulh- rece ciddiyetli, âdeta bir nevi din- | tur, herkesle sulh.” darlıkla idare edilmesi lâzım gel- Pöti Pariziyen, B. Flanden tara- diğine kani olan derin zekâlı bir | fından bugün bakanlar kuruluna verilecek izahatın önemini hatır- ti Pariziyen, prensin, Tuna | latarak diyor / havzası muvazenesini lemîn'elmık ' Prsssoz den öşler bakatman anlaşma | yaptığı görüşmeler, izahatına müs yapmak istediği at şumü- | tesna bir kıymet verecektir. Bu i- taleayı yürütmüş olduğunu hatır. | zahat, Tuna havzasının tanzimi gi- latmaktadıı bi, çoktanberi hükümetlerin naza- '— Böyle bir anlaşma çok iti rı dikkatte bulundurdukları me- nalı hazırlıklara ve Avusturya ta- selelerle, fransız - sovyet andlaş- rafından verilmesi zaruri temi ması gibi, pek yakında âcil bir ak- ta bağlıdır.” tüalite mahiyeti alacak olan işler- Pöti jurnal, B. Flanden'in dün, — den de bâhis bulunacaktır.” Vaziyet, tamamile bunun tersi / tar adalarının, sulhu, emniyeti. / yeti, Fransa ve Felemengin, her türlü teh- / ditten azade olmasına bağlı bulunduğunu / hissettiğimiz içindir ki, genel şekilde yapıl- &.. masından kaçındığımız garantiyi, bu sınır. — dandırılmış olan sahaya verdik. Bu suretle de, o sınırları güven altına almakla, kendi Sınırlarımızı emin bir vaziyete sokmuş olu- Numara: 27 Böyle 'Cevab vermeğe değeri olan daha iki tane İdia vardır. “tadır. Lokarno andlaşmasının, Lehistanla AL — — Eğer düşünce bu ise, 2 arasında sulhun korunmasına fayda- — bir yanlışa dayanmaktadır. - a bir harb çıkınca, bize araçlı olarak, mi kellefiyet yüklemekte olduğu iddia edili, “Benim anladığıma göre, bu iddiada, aşağı- “daki noktalar göz önünde tutuluyor. Almanya ile Lehistan arasında bir harb “>ca, müttefiki olması dolayısiyle, Fra dil edilmiş olan fransır:; sa, Lehistana yardım etmek mecburiyetinde kalarak, Almanyaya garbdan - saldıracaktır. laşması, bizi, Almanyaya yardım etmek B yaya yi “yorduk. Mükellefiyeti altına sokmakta ve fransız sal- sına, karşıkoymak mecburiyeinde bırak- bu fikir, iki katlı ÇEMBERLEYNİN HATIRALARI Türkçeye çeviren: Hikmet TUNA cak olursa, aklı başında olan hiç kimse, Le- histana yardım eden Fransanın, tahriksiz T vaziyet olunca da, Lokarno and- — bir saldırışta bulunduğunu, iddia etmiyecek- tir. Onun için, bu iddia, andlaşmaların ışığı önünde duramaz. İkinci iddia ise bambaşka bir şeydir. Lo- karnoya karşı yapılan hücum, andlaşmanın — Bu iddianın da ele alınacak inkâr edilmesi teklifi ile başladı. Yani, bu — yoktur. Andlaşmanın gayesi - silâhsr: andlaşma ile verdiğir 4 dokunmadığı halde, bu iki devlet arasın- — — Çünkü, Lehistan tahrik edilmeden Al- — maklı Manyaya saldıracak olursa, Lokarnoda ta - leh ittifakı, Fran- sayı Lehistanm yardımına - koşturmüyor. Buna karşı, Almanya, Lokarno andlaşması ve Kellog paktında yüklendiği mükellefi- yetleri çiğniyerek, Lehistana keyfi saldıra- - değiştirdiler. #APAAAANAAANADAR. — Şimdi, “andlaşma, yerine getirilmediği i- çin, bugünkü günde, değeri sıfırdır.” iddia- sında bulunuyorlar. Andlaşmanın gayesi, orlar, Fransanın — silâhsızlanması idi. Fransa ise, silâhsızlanmamıştır. Almanva ile Büyük Britanya aldatıldı. Büyük Britan- yanın garantisine karşılık bir fedakârlık ya- pilmadı. Lokarno andlaşması inkâr edile- mez; çünkü, artık böyle bir şey meveud ir tarafr iz rehineyi, geri al- — değil, sulhun korunması idi; 'mız isteniyordu. Fakat, bu çorabı lanma, ister başarılmış olsun, isterse olma: örmeğe kalkışanlar, bu türlü bir hareketin, sın, bugünkü günde sulhun korunması, Bü- ingiliz kulağına hoş bir tesir yapmadığını — yük Britanı ve böyle bir politikanım, yurddaşları tarafın- — nemli bir meseledir. Bundan baka, silâho:z. dan asla tasvib edilmiş olmuyacağını, araş- —lanma, bir andlaşma mükelleliyeti olmadığı tırıp anladılar. Bunun üzerine hareketlerini — gibi Almanya da aldanmış değildir. için 1925 yılmdak kadar ö- (Sonu var)