18 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 ŞUBAT 1936 SALI Habeşistanın şimal cephesindeki harbın tafsilâtı Beş günlük çarpışmadan sonra italyanlar Amba aradamı aldılar Topçu ve hava bombardımanı karşısında 1 I, inci sayiada) Tembien'deki italyan korumaz ve kuvvetlerile irübatı muhafaza etmek üzere olduyu yerde kalmıştır. Bu sı. rada A zileri şiddetli bir topçu ateşine tutul- muş ve birçek küçük murrezeler yok lam civarındaki habeş mev- edilmiştir. Habeşlerin üçuncü kolor: duya karşı giriştikleri bir taarruz ha- reketi topçu ateşiyle âkün birakılmış- tır, İtalyan tayyareleri büyük bir fa- aliyet göstermişlerdir. Aradam da; 'nın yamaçlarındaki/ çifiliklere yan- gın bombaları atılmış ve bunlar ateşe 12 şuoautu. AZ şubatta birinci usyan Kolordu. yürüyüşüne devam ederek Şelikonun cenubu şarkisinge birkaç kilemetre ilerlemiştir. Burada düşman hemen hemen bir muka- Halbuki. Ara- e kuv- vetleri ile italyan sağ cenahı arz mesine zaruret görülmüştür. vetler Alp kıtalarıyla tak fından susturulmuştur. Bu muharebe- de habeşlerin ehemiyetli kayıpları ol- imkân Gaber ve Enda Corcis mevzileri rinden taarruz Ertesi sabah üçüncü - kolordu iki kol üzerinden ileri hareketine geç miştir. Bu kol ordunun cenahlarını Ras Guksanın kuvvetleri koruyordu. İtalyanlar habeşlerin hafif bir mukavemetini topçu ateşiyle kırdıktan sonra Arada- mın garp yamaçlarından bir kaçını işgal etmişlerdir. Tayyareler - büyük faaliyet göstermişler ve Aradamın cenubundan ilerleyen habeş takviye kıtalarını bombardıman etmişlerdir. PS şuvua: 13 şubatta, iki kolordu dinleni tir. Çok şiddetl batak haline getirmişti. İtalyan sol cenahına ” karşı beyaz subayların idaresi altında üç bin ha- beş topçu ve mitralyözün ko: ruması altında Addiasellinin cenu: bundan bir yarma hareketine - gi mişlerdir, fakat göğüs göğüse bir Muharebeden sonra püskürtülmüştür. Habeşler bu çarpışmada 400 ölü ve birçok esir vermişlerdir. Esirlerin ara- sında bir de şef vardır. bir 154 şuoatta: 14 şubat sükünetle geçmiş, yal- niz 'af arasında topçu ateşi ol. muştur. Tayyareler gene keşif uçuş. larında bulunmuşlardır. Akşamleyin Ras Mulugettanın 9000 askerle Ara. 'dam dağında bulunduğu tesbit edil miştir. 15 şusudu: 19 şavat sabahi saat 7 de bütün düşman mevzileri topçu ateşi altına alınmış ve düşman da Aradamın şark ve garb yamaçlarında mevzi tutmuş tur, Birinci italyan cenahı gördüğü çok kolordusunun sol iddetli muka- Tağmen Antalo hattına kadar ilerlemiş ve öğleden sonra bu hatta Öte taraftan, üçüncü kolordu da kanlı bir töğüs göğüse muharebeden Şönra Aradamın zarbında habeş hat stin habeş mukavemeti kırıldı Habeşler yorlar Nihayet habeşier çekümeye başla maş ve çekilirken topçu ateşine tutul uşlardır. Aradam dağı daha bir ge ce önce habeşler tarafından boşaltıl. mış bulunuyordu. Ras Muiugetta geri kalan kuvvet teriyle cenuba doğru kaçmıştır. Habeşlerin o gün verdikleri kayıp pes çoktur ve bir kaç bin kişi tahmin edilebilir. halyanlar ise harb sahasın: da hemen tek bir ölü bile vermemiş- derdir. Öğleden sonra siyah gömlekli mut rezeler Aradama çıkarak italyan bay- rağını çekmişt Bu mevzün işgali cenup ve cenup şarkına goğru ileride askeri hareket derde bulunulmasına imkân vermek- tedir Mareşal Badogliyo'nun Gaeden'deki kumanda mevkiinde Badogliyo gazetecilere: *— Bana uğur getirdiniz. Şu Ara- dam tepesini bir türlü hazmedemiyor- dum. Mideme ağırlık veriyordu." de- miştir. Kurmay, Enderta zaferinin büyük askeri neticeler doğurabileceği kana- atindedir. Çünkü italyanlar Aradam- dan gerekirse cenuba ve yahud Tem- bien'e doğru ileri” hareketlerine de- 'vam edebileceklerdir. Hu yabiri bu Enderta zafe- rinden sonra şimal cephesinde geniş ölçüdeki hareketlerin artık bi yılacağını, çünkü yağmurların bi dan sonra yeni yolları geçilmez bir Roma, 17 (ALA.) — I27 u- maralı resmi tebliğ: Ras Kassa 20 -24 sonkânun ta- rihinde Tembicin'de yapılan mu- harebeden sonra plânlarından vaz- geçmeye mecbur kalmıştır. Doğu - Afrikasındaki - başku- mandanlık, Makallenin cenubun- daki Endera bölgesinde kati bir taarruz hazırlamakta idi. Bu böl- gedeeski habeş sü bakanı Ras Mulugetta, 80 bin kişi kadar oldu- ğu sanılan ordusunun cephesini korumak ve cenubi. Makalle ve Tembiene bağlıyan münakalatı temin için, Anba Aradam kayalık- larında büyük müdafaa tedbirleri almıştı. Ras Mulugettanın ordusu- nu tahrib eden büyük muharebe 10 şubattan 15 şubata kadar cere- yan etmiştir. Ayın onunda, yalnız italyalı kıtalardan müteşekkil o- lan birinci ve üçüncü kolordular Gabat suyunun sol kenarında yer almışlar ve bu harekatı düşmana göstermeksizin düzğün olarak yap mışlardır. Bir taraftan üçüncü - kolordu, hattımızın sağ cenahini teminat altına almak ve maksadımız hak: kında düşmanı yanıltmak için yer. leştiği mevzilerde kalmış, öte ta. raftan da sol cenahımızda - birin <i kolordu ileri bir hamle ile ga batın cenubundaki tepelere tırma narak orada sağlam bir siper hattı kurmuştur. çan habeş kıtalarını ovalıyorlar Roma, 17 (A.A.) — 128 numa- ralı resmi harb tebliği Ras Mulugetta ordusunun dö- küntüleri Fenerra ve Ambaalagi istikametinde çekilmektedir. Bu kıtalar, tayyarelerimiz tarafından boyuna bombardıman edilecekler. dir. Düşman kıtaları, dağılmak için hiç bir teşebbüste bulunmadan bü- yük kayıplara uğramaktadırlar Amba-Aradam da yapılan tarama ameliyatında, düşman tarafından kaçarken bırakılan büyük mikdar da silâh, süngü, ağır ve hafif ma- kinalı tüfek, muhtelif. malzeme, AKDENİZDE KARŞILIKLI YARDIM MESELESİ İngiltere İtalyaya cevap verdi Loadre, 17 (AA-) — İgiltere, pakı- Un 16 inci maddk tatbiki hakkındaki muhtr Tarak italyaden gelen otaya olen ceva: bi Romaya göndermiştir. Bu cevabta, ingiliz bareketinin önceki “ mahtiradal izahlire “oyğun olmakta birüerem ba. handağu ve bu bususta teuherebeye de vamın faydasız olduğu bildirümektedi Hükümet, notasn bir soretini, mi detler cemiyeti azasına tebliğ edilmek gere, telif bomitesi teşkenma Föndersi & üçüncü fıkrası cevab o. Cevabdan önce alâkalı hükümet- lerin fikirleri alını 17 ÇAAA.) — İngiltere hü- dermeden önce, karşılıklı” yare masına giren devletlerin, yani Fra dovakya, Yugoslavya ve İspanyanın irlerini hayvan, yiyecek ve altı top elde edilmiştir. İtalya bayraklarla donatıldı Roma, 17 (A.A.) — B. Muso- lini Ambaaradam zaferi dolayisiy- le yarın bayrak asılmasını emret- miştir. Bu şekilde bir emir evvelki italyan muvaffakiyetleri — sırasın- da verilmemiştir. Habeş kaynaklarına göre durum Adisababa, 17 (A.A.) — Ma- rebeye geniş ölçüde girmişlerdir. Aguladan yapılmış olan hücumun hedefi habeşleri Makallenin civa- rını terke mecbur etmek idi. Çok şiddetli yağmurlara rağmen, ital- yan tayyareleri de faal bir surette Muharebeye girmişlerdir. Adisababa, 17 (A.A.) — Yarı resmi mahfiller, Makall->'n cenu: bundaki harbte habeşlerin mühim- ce zayiat vermiş olmaları ihtimali- ni kabul etmekle beraber, italyan- ların Tembien'in kontrolunu el lerine aldıkları hakkında gene ital yanların verdikleri haberleri - gü-; Tünç bulmaktadırlar. Habeşler bir itulyan tayyaresinr düşürmüşler 17 Adisababa, cephesinde, UNA.) — Şimal yyarelerinin fa- ahyeti gitükçe ziyadeleşmektedir. E tayyare, Vallo, Roge meder bölgesindeki bütün köyler ü. zerine bombalar atmıştı velki gün al Vecialı 'nesini düşürmüşlerdir. Bu tayyarede ki altı kişiden beşi ölü olarak bulun muştur. Altıncısı ağır yaralıdır. Ras Nasibu kuvvetleri, yeniden italyan ileri karakollarına — muvaffa: kiyetli hücumlar yapmışlar ve Fafan 'nehri boyunda temizleme hareketle- rine devam eylemişlerdir. Kont Çiano, filosunun başında Asmara, 17 (ALA.) — BB. Çi- ano ve Staraçe Asmaraya gelmiş. lerdir. B. Staraçe, Maraşal Badog- oyu ziyaret için cepheye gitmiş. t B. Çiano “La Disperata” filo- sunun kumandanlığını deruhte et. miştir. . Carrrarerrrrera. Yazılarımızın - çokluğundan dolayi ANKARA ve TOPYE. KUN HARB tefrikalarımızı yamadık. Okurlarımızdan özür dileriz. B. Blumun uğradığı tecavüz dolayisiyle P: 'Halk cep- hesi” tarafından hazırlanan gös- teri dün, saat 14,30 da — Panteon meydanında başlamış ve saat 19,30 'da Nasyon meydanında bitmiştir. Gösteri tam bir sükün içinde yapılmış, yalnız sağ cenah kurum- lara mensub talebe ile, gösterici- ler arasında, şarkılar ve işıklarla tezahürler aleyhinde yapılan bazı teşebbüsler yüzünden, “Guartier latin” de ufak tefek hadiseler ol- muştur. Komünist, sosyalist, eski mu- İngiltere ve petrol ambargosu Londra, 17 (A.A.) — Avam kamasında, dış işleri bakanına, pet-| rol ambargosu ve Amerika birleşik devletlerinin görüşü hakkında bir çok sualler sorulmuştur. . Eden, cevaben demiştir ki: “— Eksperlerin raporunu al- miş bulunuyorum. Hükümet bu raporu, yarın mebuslara verilecek olan bir beyaz kitapta neşretmek niyetindedir. Amerika birleşik dev- letleri nezdinde bir teşebbüs ya- pılması meselesine gelince, bu, milletler cemiyeti azalarının hep- sini alâkalandırmaktadır. Bu se- bebten İngilterenin yalnız başına böyle bir harekete kalkması dog- ru olmaz.,, illetler cemiyeti azası devlet. lerine mensup gemilerin italyan anlarına ve italyan gemilerinin bu devletler limanlarına girmele- yasak edilmesi hakkında bir teklifte bulunup - bulunmu hakkındaki süale de B. Eden şu cevabı vermiştir: “— Bu meselenin irtibat ko- mitesinin kararına sunulması lâ- zım gelmektedir. İngiltere bu hu- susta bu ana kadar bir teklifte bu- lunmamıştır. Bu mesele hakkında İngiltere hükümetinin ilerde ala- cağı tavrı hakkında simdiden hiç bir şey söyliyemem,,, İngiliz büdcesinde Den in yeni tahsisat m Londra, 17 (A.A.) — Deniz, ra ve hava kuvvetleri için büdçeyı lüve edilen tahsisat miktarı bu - sabah neşredilr Yekünu aşağı yukarı sekiz milyon zlirasına yükselen bu para, şu ara ve hava kuvvetleri sdarları 'ngi 4.850.000 1-350.000 L.611.000 Bu tahsisat, italyan - habeş anlaş- mazlığı üzerine alınan hususi tedbir- Halk cephesinin yaptığı nüma sükün içinde geçli “B. Blum tecavüze uğradıktan sonra Oteldiyö hastanesinin avlusunda derden glemektedir. yiş haripler, gençlik sendikaları, “Fau- — cons Rouges” lar ve radikallerden — mürekkep alayın geçmediği yollar üzerinde taraftarlardan ve merak- — İrlardan ibaret çok büyük bir ka- labalık bütün kaldırımları marşları söyleniyor ve “her taraf sovyetlerindir” diye hay- kırılıyordu. Tezahürçüler yüz bin kişi kadar sanılıyordu. İspanyada örfü id ilân olundu dolaşmaktadır. Birkaç bin kişi ro Kanimos mahallesinde nür bir heyecan hüküm sürmektedir. M: ı7 n Hucako, Levanta ve Endülüs vilâyet- lerinde örfi idare ilân olunmuştur. Madrid, 17 (A.A.) — Bütüm panyada örfi idare değil, tehlike hali ilân edilmiştir. Başbakanın beyanatı Madrid, 17 ÇALA.) — Başbakan — gazetecilere verdiği beyanatta, umu- mi baysallığa saygı gösterilmek şar- tiyle, hükümetin, memleketin arzula. #adrid, 17 (AA.) — kuvvetle rias- — yet edildiğine göre P. T. T. binasında ihalâ! komitesi vücuda getirilmiştir. maamafi bu haber teyid edilmemiştir. Memleketin her taratında solsiz gü lük “tehlike devresi” ilân edilmiştir. Matbuat sansörü ve miting yasağı devan — «tedir. Esham üzerinde fazla şiddet- Ji tesirlerin önüne geçmek üzere borsa kapatılmıştır. Bazılarının sanc Valensin vilâyetlerinde olunacaktır. BULGAR KIRALI BELGRAD'DA Belgrad, 17 (A.A.) — Bulgar buraya gel ir. Yirmi dört saat kalacağı söyleniyor. Kıral Boris, sabahle- yin, Kıral Aleksandrım mezarını İNGİLTERE FRANSAYA 40 FERİYOR Paris, 17 ÇA-A.) — İn; Fransaya dokuz ay müddetle yüzde üç faizle 40 milyon ü liralk bir kredi açması ki müzakereler tam bir anlasma — ilc neticelenmietir. MİLYON ÖDÜNÇ