7 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

7 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

©N YEDİNCİ YIL. NO: 5276 Gündelik, FRANSIZ — ALMAN GERGİNLİĞİ N. A. KÜÇÜKA Daeş bakanımız Dr. Arasın (Ava- la) ajansına söylediği gibi: Biribi- rini kovalıyan hâdiselere rağmen bugünkü Avrupa durumunu dü- ne bakınca daha iyi görmek lâ- zamdır. Almanların Ren'deki son hartletleri, (üdezine . sinizler - gecik miş, yumruklar sıkılmış, “Hissin” fikir ve manlığı yenmesinden kor- kulmuştu. Bugün ufuklarda elek- trikle dolu bulutlar dolaşmakla beraber — hâdiseleri daha — soğuk kanlılıkla incelemek imkânları hasıl olmuştur, denilebilir. Ren hâdisesini yalnız askerlikten ay- rılmış biz mıntakanın askerleşti- rilmesi tarzında görmemelidir. Bu hareket iki düşünüş - tarzının iki (inan) ın bir daha biribiriyle çarpışması demektir. Fransızların bütün politikalarında hâkim olan esas (emniyet) tir. Almanlarınki ise (müsavat) tır. Genel savaş belittiği zaman fransızlar ve bel- çikalılar günün birinde (öç) duy- golariyle Almanyanın tekrar ken- dilerine — saldırmasından korka- rak her şeyden evel bu noktâyı takviye etmek istiyorlardı. Mua- hedenin 42 inci maddesinde Ren'- in gerek sol ve gerek sağ sahille- rinde Almanyanın tahkimat yap- ması- menedildiği - gibi 43 üncü madde ile de aynı mıntakada ge- rek daimi ve gerekse muvakkat as ker bulundurması ve askeri manev- ralar yapılması ve askerliğe aid mevaddın bulundurulması mene- dilmişti. Versay sulhu yapılırken R-n'in hiç olmazsa sol sahilini keridi ellerinde bulundurmağı fransızlar pek arzu ediyorlardı. Hattâ, konferansın fransız askeri basmüsaviri Fos, Ren sahillerinin askerlikten tecridini Fransanın emniyeti bakımından kâfi görmü- yordu. Hiç umud edilmedik bir za - manda Almanya bütün heybetiyle üstümüze inecek olursa, İngiltere, Amerika yardıma gelinceye kadar Fransa tam bir felâkete düşecek, diyordu. Mareşal Foşa — göre Franmsanın tarihi ve tabii hududu Ren kıyılarıydı. O sırada İngiltere ve Amerika Fransa'nın iç sıkıntı - sını takdir etmekle beraber, buna muvafakat etmediler. Yalnız her- hangi bir surette, muahede hü - kümleri, Almanya tarafından ih- Tâl edilirse Fransaya yardım ede- Ceklerini İngiltere ve Âyanın tas- Yibi şartiyle Amerika, kabul et- MA Soryuları, yi Göceyenlar YTın yarattığı şartlar ve zaruretler içinde ve İngilterenin teşebbüsiyle Leokarnoya gidilmişti. Bunun can noktası, Ren'in askerlikten ayrıl ması, Almanyanın garb hududla- rınım Almanyaya karşi ve Alman- ya için olarak biribirlerine karşı ve toplu olarak temin edilmesi idi. İşte Almanya'nın dahil olduğu Lo- anlaşması bu idi. Lokarno hiç bir kimseye tevcih edilmiş bir hareket değildi. Burada hiç bir ta- Yafın hususi bir menfaat kovala- ması yoktu. Buna ancak bir. sulh işbirliği demek caizdi. İşte bu yeni vesıfları itibariyle devlet- ler hukukunda (Lokarno) yepye- ni bir manzara teşkil ediyordu. (Lokarno) nun yıkılması harb- ten önce Belçikanın bitaraflığı: zz yıkılması gibi sayılacaktı. t Almanya'nın bu son hare- müsavi şartlar içinde ve herkesin iradesini serbest kul- arak yaptığı Lokarnoya ayları sayılmaktadır. Almanyaya gelin- se: Devlet olmak itibariyle hak- erliğini ve hürriyetini koru- (Sonu 5. inci sayfada) İtalyan - Habeş ADIMIZ, ANDIMIZDIR 1 YAY harbı Muharebe şiddetle devam ederken On üçler komitesi toplanmıya hazırlanıyor ve Avrupa gazeteleri bir an önce harbın önüne geçilmesi için yazılar yazıyorlar Koma, 6 (A.A.) — 177 numa- ralı resmi harb tebliği: Mareşal Badoğlio, telgrafla bil- diriyor: Necaşi ordusunun son kümele- rıni kovalamakta olan kıtalarımız ileri hareketlerine hızla devam et- mektedirler. Asangi gölünü geçen birinci kolordu ile Eritre kolordusu ehe- miyetli bir mevkii olan koram'ı iş- gal etmişler ve Koram'ın 15 kilo- metre cenubunda Dessie yolu üze- rindeki Almata'ya varmıslardır. Garb bölgesinde bir kolumuz. gL S A Lokarno devletleri petşemb-ye Londrada toplanacaklar FRANSA, ALMAN MUHTIRA - SINA VERECEĞİ CEVABI HAZIRLADI. Belçika Başbakanı B. Van Zecland Londra, 6 (A.A.) — Cenevrede top- lanacak olan Lekarno devletleri konfe. ransından önceki görüşmeler, 13 ler ko- mitesinin toplantısı dola; le pazartesi ve salı günleri Londra'da yapılacak iken, B. Van Zeeland'ın gelmemesi dolayisiyle (Sonu 3. üncü sayfada) Suriyede vaziyet yin?2 Ançaren ve Dandua nehirler ara- sında Gabari habeş gümrük mevki- ini isgal eylemişlerdir. Semien bölgesi şefleri ve ileri gelenleri bağ eğmek üzere Deba- (Sonu 6. ıncı sayfada) İtalyanlara başeğen habaş şeflerinden üçü NETİCE: Zigurat ve Sakarat kelimeleri- ni esas tutarak yapmakta olduğu- muz tarihi etüd alabildiğine ge- nişlemek istidadını gösteriyor. İ- çinden tokça sularm aktığı her ge- nişçe ovada rasladığımız eski tip yer adlarının hemen üçte birine Sü- mer illerinde eş ve mana bulabi- liyoruz. Bunlar yukarı Fırat vadi- sinde bol ve Akdenize kadar “ara- zinin tabiatma göre bazı yerlerde sık bazı yerlerde sevyrek olarak” bütün Anadolu'da hatta Balkan ve Tuna boylarında en eski tiple- rini muhafaza etmiş olarak yaşı- yorlar. Müstevliler çokluk memleket adı değiştirirler ve hattâ bazen eski adları unutturmak için yep- karıç Şam sokaklarında sükünu temin için dalaşan #fransız tankları ve — askerler (Yazısı 5. inci sayfada) “Ulus.. un Dil Yazıları Güneş -Dil teorisi ile ve tarihi tetkik yapmak tecrübeleri XV. y Son haberler üçüncü | sayfamızdadır NİSAN 1936 SALI Heryerde 5 kuruş Kamutay milli müdafaa büdcesine bir milyen 1iralık tahsisat koydu Meslekleri memurluk olup birinci ve ikinci büyür millet meclislerinde mebusluk yapan- ların tekaüdlüğü nasıl olacak? Kamutay dün B. Nuri Conkerin reisli e toplanmız Adliye, Ar- zuhal, Dahiliye, Hariciye, — İktısat, Maliye, Nafıa, Sıhiye ve Teşkilâtı Esa- siye encümenlerindeki açıklara azâ seçimi yapıldıktan ve Türkiye cumuri- yeti ile Yugoslavya kıarllığı arasın- daki ikamet mukavelesinin — tasdiki hakkmdaki kanun projesinin geri ve- rilmesine —dair hükümet tezkeresi okunduktan sonra Milli Müdafaa Ve- kâleti 1935 yılı kara büdcesine bir milyon liralık tahsisat konulmasına dair kanun projesinin görüşülmesine başlanmıştır. Projenin gerekli sebeb- leirnde hükümet: * ... 1935 mahsulünün geçen se- neye nazaran azlığı dolayısiyle yiye- cek ve yakacak maddelerinde husu- le gelen fiat farkından dolayı 1935 bütçesiyle verilen tayinat, yem ve mahrukat tahsisatınım sene sonuna kadar tahakkuk edecek ihtiyaçlara yetmiyeceği yapılan incelemeden an- laşılmakla Milli Müdafaa - vekâleti kara büdçesinin 787 inci faşlının bi - rinci tayinat maddesine 650.000, ikin- kelime tarihi H. R. TANKUT yenilerini dökerler. Fakat buna rağımen “yerlerin çoğu eski sa- hiblerinin verdiği adı saklarlar ve yer adlarının analizinden ilk otok- (Sonu 2. inci sayfada) Ideal köyâkdğğru ci hayvan yer. Lecct asdissine 250.000 ve 3 üncü muvakkat imaddı sine de 100.000 Hiranın munzar.. van sisat olarak eklenmesi zaruri görül » müştür. Bu tahsisatın karşılığının bir — is- tikrazla temin edilerek krsmen - veya tamamen bütçe varidat fazlasiyle ka- patılması mümkün olmadığı takdirde bakiyesinin 1936 mali yılı büdçesine konacak tahsisatla ödenmesi düşü- nülmuş ve Bu maksadın temini için bir program hazırlanmış olduğunu” idce encümenince de — muvafik görülen proje okunarak olduğu — gibi kabul edildi. (Sonu 5. inci sayfada) Bakanlar meeclisi toplandı Bakanlar Meclisi dün sant 17 de toplanmış ve toplantı geç vakte kadarı sürmüştür. Dış bakanımız geliyor İstanbul, 6 — Dış Bakanımız Dok- tor Aras bu sabah geldi ve saat 16 dı italyan elçisini kabul ederek kendi - siyle bir saat kadar konuştu ve ak - şam Ankaraya gitti. B. Celâl Bayar geldi Ekonomi Bakanı B. Celâl Bayar dün İstanbul'dan şehrimize gelmiş ve istasyonda karşılanmıştır. Modern bir mektebi, spor alanı, parkı, müzesi olan bir köyümüz: Donduran Bu köy sulama işini kendi kendine başarmıştır Aydın (Hususi Muhabirimizden) Yenipazar nahiyesine bağlı Dondu- ran köyü, harabelerini bu gün de sine, sinde sakladığı Osmanlı külesi, Esi mi ve çeşmeleriyle tarih bakımından ö- nemli bir yurd köşesidir. Köylü, bu tarih eserlerini bozmadan muha - faza —ediyor. — Donduran — köy - lüleri; son yıllarda şuurlu çalışmalariyle vilâyetimiz köyleri içinde önemli bir yer kazandılar. (280) evli (830) mufusla o. lan bu köy halkı (8000) lira sarfile mo- dern bir mekteb yaptırmışlardır. Bu mektebe vilâyet bütçesinden yapılan yar. dım (400) liradır. Üstünü köy halkı ve köy sandığı vermiştir. Bu köy Yenipazar köylerinin içinde en geri bir köydü, Bugün her bakımdan en ileri yürüyor. Mektebte her hafta köylüye bir mü- samere veriliyor' Mektebin ocak ve kı. zılay kurumlarının şehir mektebleri ka- dar verimli çalışmalarını gördük. Öğ- retmen İamail Ergüven talobeleri kadar (Sonu 5. inci sayfada)