7 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

7 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TELEFON: 24318, 24319, 24310. Sahip ve Başmuharriri Mahmut SOYDAN YA 1, N36 7 3849 İ mem — TARI İSTANBUL imparator ölürüm, teslim olmam diyor Telgraflar 5 inci sayfada Atinada bir şayia çıktı Bulgaristan ğoslayzaye tecavüz ederse Yunanistanın alacağı vaziyet ne olacak ? İtalya, Yugoslavya ile Bulgaristan arasında zuhur edecek bir müsademeye Yunanistan karışmamasını istiyor Yunanistan Balkan Paktına sadık Atina, 6— Burada, İtalya tarafından, Yugoslavya ile Bulgaris- tan arasında zuhur edecek herhangi bir müsademeye Yunanistan tarafın- dan müdahale edilmemesini istendiği gayi olmuştur. Bfkârı umumiyede e « hemmiyetli bir heyecan tevlit eden bu haber Balkanlarda sulhün tehli « kede olduğu hissini vermiştir. İtalyanın bu teşebbüsü etrafında neşriyat yapan bütün gazeteler Yu « nanistenin sulhün idamesi ve Bal kanlarda bugünkü vaziyetin tahkimi için elinden gelen her şeyi yapacağı- nm muhakkak olduğunu yazmakta» “dırlar, Türkiye elçisi Demircisi ziyaret etti Atina, 6 — Türkiye elçisi Ruşen Eşref dün başbakan Demircisi ziyaretle uzun müddet görüşmüştür. Bugün de Romanya ve Yugoslav- ya elçileri başbakan Demircisi ziya» Tet edec ğ lerin iştihharatıma güre Türkiye elçisini dünkü ziyareti Mayın dördünde Belgradda toplar nacak Balkan paktı devletleri konse- de müzakere edilecek meselelerle dar bulunmaktadır, er, Türkiye elçisinin Bel. ri ne şpkilde telâkkr izmekte olduğu- nu ve meselâ Bulgaristari tarafından Yugoslavyaya tahriksiz (bir e (Arkası 10 uncuda) Balkan devletlerini, ve Atina telgrafına göre Balkanlar harici bir devlet darafından bir: Balkan devletine karşı yapılması ihtimal dahilinde görülen hareketin istikametini gösterir harita Avam Kamarasında hükümete hücum - edildi Eğer İngiltere daha enerjik davransa idi bugün Habeş harbi bitmiş olurdu Hitler de vaziyetten istifade ile Ren'e girmezdi Eden cevap verdi: Cenevrede barıştan bahsedi- Jırken Habeşistanda harbin devamı tecviz edilemez Londra, 6 (A. A.) — Avam kama- Tasında dış siyasa hakkında çok mü- him müzakereler olmuştur. Işçi partisi Hderi Atilee, hüküme « tin dış sıyasasma hücum ederek de- miştir kiz Laval « Honre plânmdan sonra hü- kümetin siyaseti vuzuhunu kaybet- miştir. Hükümetin enerjik bir hare- keti Habeş harbına mâni olabilirdi. Ren meselesine gelince, milletler cemiyetinin İtalyan - Habeş ihtilâfın- daki iflâsı, Almanyanın ileri atılma- sını intaç etmiştir. Lokarno paktının esası çok dardır. İşçi partisi ister ki, İngiltere milletler cemiyetini sefer - ber etsin fakat bunu yalnız garp Av- rupası sulhünü değil, fakat cenup ve şark Avrupası sulhünl de muhafaza İçin yapsın. Sulhü koruyacak olan ittifaklar siyaseti değil, ancak ve an- cak milletler cemiyetidir. Hükümet. milletin itimadmı kaybetmiştir. Ken- disini suya kaptırması tehlikeli bir şey olur... Muhafazakâr Çurçil de hükümeti tenkit ederek demiştir kiz Edön, Osten Çimberlayn ve Çorçil 13 ler komitesi toplantısında Zecri tedbir tatbikinden vazgeçileceği söyleniyor Londra, 6 A. A.) — Çarşamba rma sahip bir düşmana daha uzun günü Cenevrede başlıyacak olan 13 | müddet karşı gelemiyeceğini teslim ler komitesi görüşmelerini mevzu-| etmiştir. bahs eden Daily Telegraph gazetesi, | 2 — Milletler Cemiyetinin nüfuzlu komitenin İtalyan - Habeş ihtilâfını | azası olan bazı büyük devletler, İtal- halletmeye çalışacağını ve bunun için | yaya karşı zecri tedbirler tazyikım de şu iki noktayı nazarı itibara-ala- | uzatmaya mütemayil görünmemekte cağmı yazmaktadır. İdirler. Bu devletler bundan başka, 1 — Habeş imparatoru, memleketi | zecri tedbirleri arttıran, mutasrrıza | Lokömo. Konferansı İsağı durumu müzakere etmiş mn Kara Bütçesine bir milyon lira tahsisat konuldu | Ankara,6 (Tan) — Kamutayın bu- gün Nuri Conkerin başkanlığında yaptığı toplantıda dliye, arzıhal, da- , hariciye, iktisat, maliye, na- sıhhiye ve teşkilâtı esasiye encü menlerindeki açıklara üyeler seçil-| miş ve milli müdafan vekâleti 1935 yılı kara bütçesine 1.000.000 Tiralık tahsisat konulmasma, askeri ve mül- ki tekalid kanununun bazı maddele- cipin değiştirilmesine ve bazı madde lerine fıkra eklenmesine dair kanun | Iâyihaları müzakere o ve kabul edil miştir. Bügün Kamutayda tekaüt kanunu | nun bazı maddelerinin değiştirilmesi ne ve bazı maddelerine fıkra eklen - mesine dair olan kanunun ikinci gö rüşülmesi yapılırken, 30 sene memu-| riyet yapmadıkları halde sıhhi maze retleri dolayısile de tekaiide sevk e dilenlere de Ikramiye verilmesi hak -| kında Mustafa (Çorum) tarafından bir takrir verilmiştir. Takrir. mü kaşalı müzakerelere vesile olmuş, ne ticede reddedilmiştir. Kamutay çar- şamba günü toplanacaktır. İtalyanlar da iştirak ediyor | Fransız cevabı dün kabinede görüşüldü ve tasdik edildi Paris, 6 (Tan) — Bakanlar Meclisi Elizede, Cümhurbaşkanı Alber Löb- rön'un riyasetinde toplanmış ve Al- man cevabi karşısında Fransanın ala İlçti- ma saat 15 ten 19 u on geçeye kadar sürmüştür. “Dışişler Bakanı Plânden vaziyet hakkında izahat vermiştir. Haber alındığına göre Hitlerin mu- kabil tekliflerine verilecek Fransız ce vabı usmu ihtiva etmektedir . 1 — Hitlerin tekliflerine karşı mu- kabil Fransız teklifleri ? — Hitlerin hazırladığı sulh plânı na karşı Fransiz sulh plânı... Kabine Flânden tarafından verilen izahatı tasdik etmiştir. Dışişler Baka. nı yarn saat 23 te Cenevreye hareket edecek orada Edenle buluşacaktır. (Yazısı 10 uncu sayfada | Macaristanda Başvekil bir mİ. düelloya çağırdı Peşte, 8 (A.A.) — Havas ajansın- dan o perşembe günü, milW'müda faa komitesinin bir toplantısın - da, © Başvekil Gömböş ile Çift- çi Partisi Lideri Tibor Eckkardt Ankaradaki atış poligonu açıldı. Yukarda solda Halk Partisi Genel Sekreteri Recop Peker'i poligonda bir atış yaparken, sağda merasimden bir intiba görüyorsunuz, aşağıda Saracoğlu nişan aliyor Kıskançlık yüzünden bir cinayet işlendi .Pehlivan Hüseyin, dostunu VEEE kendisi ağır yaral Katil Hüseyin pehlivan Dün, saat 14,30 da Karaköyde fet. , İbir cinayet işlenmiştir. Alaturka gü « reşçilerden Uzunköprülü Hüseyin, dostu Akbıyıklı Merzukayı tabanea ile üç yerinden vurmuş, çıkan kursun lardanbiri kendisinin de gırtlağından yaralanmasına sebep olmuştur. Bu kanlı hâdisenin tafsilâtı şudur: Uzunköprü Hüseyin o pehlivan, Merzuka ile bir müddet evvel tanış - mış ve onu kendisine dost tutmustur. Kadının Beyoğlunda Topçekerlerde Bir apartimanı vardır. Hüseyin, Mer zuka İle arkadaşlığını İleri n sonra, evini Topçekerlerdeki apartı - mana nakletmiş ve kadınla beraber İdüşüp kalkmağa başlamıştır. Riva - yete göre, Merzukanın ayrıca banxn- da mühimee bir parası da vardı U- zun müddet randevü evi işleten Mer- xuka bundan üç sene evvel bu işi bi- rakmış, apartımanm kirasile ve ban kadaki paralarının faizile geçinmeğe (Arkası 10 uncuda GÜ üneş - Dil hastaneye getiriyor Katil Hüseyin pehlivan - cinayetten 5 dakika sonra Türkçede menfi anlamlar IV, “Siz” ekiyle yapılan “gönülsüz” ve ,,uygunsuz,, kelime- lerinin etimoloji, morfoloji, fonetik ve semantik bakımından analizi (Birkaç günden beri dilimizde menfi anlamların kuruluşunu analiz ediyoruz. Deskriptif gramerlerde “menfi eki,, denilen eklerden ilk önce “siz,, ekini aldık ve bunu “evsiz, ve “parasız, arasında şiddet- li bir hâdise ce- reyan etmiştir. Gömböş, Eck « kardt'ı düelloya çağırmıştır. Zan nedildiğine göre mubasımlar kı- GOMBAŞ lıçla döğüşeceklerdir. Resmi mahfeller bu mesele hakkın- da sükütu muhafaza etmektedirler Gazeteler de bu hâdiselerden bahset- TArkası 10 uncuda) | nin bütün modem. silâh ve vasıtala- | TArkası 10 urcudaj memek Üzere talimat almışlardır. ettik, Bugün de ayni ekin “gönülsüz, analizine devam ediyoruz. | GÖNÜLSÜZ (Gönül) kelimesindeki (n), öteden beri bütün Türk lehçelerinde - sağır kef denilen ve genizden söylenen (nğ)'dir ki bunun tahalltülüyle (n —| &) olduğu malümdür. Buna kâtılan| (süz) parçasmdaki (5) ninde (ğ) den değişme olduğu, bu mürekkep e- kin dünkü yazımızda yapılan anali. zinden anlaşılmıştı. Bu iki tebadül örnekleri üzerinde analiz v6 “uygunsuz, örnekleri üzerinde gözönlürde tutulursa (gönülsüz) ke» limesinin etimolojik şekli şu olur: v2 8 ww 6 (ög--öğ-ü Lüğ sü) (1) Öğ: Ana kök yerine gecen ve onun anlamını kendinde temessiil 9 tecelli ettiren birinci derece prensipal bir köktür. (Öğ we öğ —ök — öy) olduğu malümdur. Burada kök anla. mi doğrudan doğruya “zekâ. akıl, (Yarısı 5 incirle|