7 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

0 O) Karabatak Ialyan kaynaklardan gelen ha- berlere göre Habeşlerin hali duman... Eğer bu haberler harfi harfine! doğru İse Uluslar Kurumunun müza- kereleri, kararları Habeşlere deva ol-| madı gibidir. Kurumun işin solunda Bilginizi Yoklayınız ! Sorular — Venedikte kaç adacık vardır? — Metternih kimdir? li Islahat Kömür depolarında AN ŞEHİRDE OLUP Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Nasrettin Hocanm dediği gibi: — Ne yapalım, besliyemedik öldü, demesinden korkarız. Uluslar Kurumu İnsanlık için çok İyi bir şey ama, aklma estikçe topla-| bali akik . Aras dün geldi azli I yapı d Hariciye Vekili Doktor Tevfik Rüş Liman umum müdürü Raufi Man- | ti Aras, dün sabah Belgraddan şeh- yasi dün, öğle treniyle Ankaraya bit- | rimize gelmiştir. İstasyonda vali mu- miştir. Limanın ıslahı faaliyetine sü- | avini Hüdai Karstaban, Polis Müdiri Tatle başlanabilmesi için şimdiden | Salih Kil : z birtilet sine Si lik Kılıç, Tevfik Amir ve dostları vıp kararlar vermekle kalması işleri pek de düzelmiyor. Tanınmış mizah muharrirlerinden Bernar Şo bir gazetede, bilmeyiz! hangi denizin volkanik bir mntaka-| smda kücük bir adanm denizin sat- hında ikide bir peydalanıp kayboldu: | ğunu okuyormuş. — Gördünüz mü işte, demiş, Ulus- Jar Kurumunun toplantı merkezi ola- cak yer burasıdır! Bir düşüncenin kıymeti Bernar Şonun böyle çok güzel sa- yısız esprileri vardır. Bir tanesini an- latıverelim: Nevyorkun pek meşhur bir kitap- Bernar Şon'un yanma oturmak yolu- nu bulmuş. Muharrir kitapçının ge- vezeliğinden (kurtulmak için derin bir düşünceye dalmış gibi davrant- yormuş. Bir zaman sonra kendini tutamı- yan Amerikalı boşanmış: — Nihayet, Bay Şo, ne düsündü- günüzü öğrenmek için bir dolar ve- rirdim, Şo hemen cevap vermiş: — Bir dolar mı? Paranıza yazık, günkü düşündüğüm şeyin bir dolar. Nik kıymeti yoktur. — Allah, Allah? Öyleyse nedir bu düşündüğünüz? — Sizi düşünüyordum... Hitler ve Almanya “Yeni Raygtağda Alman hudutları haricindeki Alman ırk zümrelerine mensup ve diğer Avrupa devletleri tebaasmdan beş saylavm bulunması Nazi zimamdarlarınm, yeni Alman meclisini yalnız memleket hudutları içinde yaşıyan 67 milyonluk Alman- yaya değil belki memleket dışımda şıyan Almanlarla beraber 100 milyon Yuk bir milleti temsil eden büyük Al manyanm ilk meclisi haline getirmek istedikleri kanaatini uyandırmakta - Anadolu ajansmn yukarıya yazdı- Kımız telgrafmı okuduktan sonra şimdi de Hitler hakkında anlatılan şu fıkrayı okuyunuz: Hitler on on beş gün evvel Avus- turyalı bir diplomata şöyle söyle “E irinez e Almanyasmı ta- nrdrm, Şimdi de tarihin en büyük Al- manyasnı tdhrmak istiyorum. Sonra da şu sözleri ilâve etmis: — 1918 deki kadar ezici bir feli- geçmiyen bir Polis Yedi gocuk peynirden zehirlediler Gibalide Ferhan, Perihan, Burhan, Turhan, Nurhan, Orhan ve Cevdet a- dmda yedi çocuk yedikleri peynirden zehirlenmişler ve hastaneye Kaldırıl - mışlardır. İki ev yandı Usktdarda Murat Bey mahallesin- de oturan Ferdane adında bir kadın, ık üzere ocağı yakmış, baca kurumlarınmn Üni ee çip kan yangın, yandaki numarali eve de sirayet etmiştir. İki ev yandıktan sonra, ateş söndürülmüştür. Bir amele yaralandı Dün bir vagon sltmda temizlik ya- pan şark şimendüferleri amelelerin - den Zekiye Fehmi ve Seyfinin idare | ettiği bir marşandiz treni çarpmış, gol bacağından yaralamıştır. Zeki te- davi edilmek üzere hastaneye kaldı- rılmuştır. Tahkikata başlanılmıştır. Denize düştü, kurtarıldı Dün sabah saat sekizde Kadıköy Sekelesinden hareket eden vapur Hay darpaşa önlerinde iken, hurdacı Mer- sis denize düşmüş, kurtarılmıştır. Kamyonun devirdiği ağaç Şoför Cavidin idaresindeki kereste yüklü kamyon Sarıyere giderken Zin tirlikuyuda belediyece dikilerek yetiş- tirilen bir ağaca çarpmış ve kökün - Dünkü Soruların Cevapları 8 — Forvaldsen kimdir 9 C — Danimarkalı heykeltraş. Baş- | Hca eserleri: “Büyük İskenderin Ra- bile girişi,, ve “Lüsern arslanı,, dır. $ — 1858 de Çini Avrupahlara a- çan muahade nerede imzalandı? C — (Tten - Tsin) 5 — İtalyada ilk musiki dan açılmışlar? C — On beşlnel asırda Napolile Belrikalı musikişinas | Tinktori tara. fmdan. 8 — Bir iyilik yapmadığı gün gisi, bir ziyafete, ne yapmış Yapmış | “Günü mü beyhude geçirdim. denek âdeti olan hangi hükümdardı? C — Koma hükümdarlarından Ti- tüs, 8 — Puccini'nin en meşhur eseri hangisidir * C — “La Toska,, operası, IE | Sulhe doğru ! Dünyanm en büyük top ticareti tröstlerinden Vickers limtet 1434 te iki buçuk milyon türk lirasi kâr et- mişti. Bu kâr 1935 te sekiz milyon küsur türk Hrasma çıkmıştır. Vickersin şirketlerinden olan (Vic- kers Armetrong) un kârı da 934 te- ki 3,5 milyon türk lirasmdan, 935 te yedi milyon türk lirasma yükselmik- tir, gitmiyor? Hazır ol cenge eğer ister isen sulhü salâh.. Meşh, rlar köşesi Dünyanm her gün adı gecen adam- larından birkaçı, arada bir, bu kö- gede bulacaksınız. Vilâyette Dahiliye teşkilât kadrosu genişliyecek Istanbul dahiliye teşkilât kadrosu- nun bugünkü ihtiyacı tamamiyle kar ılıyamadığı görülmektedir. Soy adı yazılması dolayısiyle nüfus şubeleri- nin işleri de fazlalaşmıştır. Vilâyet mektupçuluk kalemi ile kaymakam- lıklardaki tahrirat kalemlerinin de iş- leri artmıştır. Vilâyet, dahiliye kadrosunun ge- nişletilerek yüksek derece ve aylıklı memurlar istihdamma lüzum göster- miştir, Bu dilek dahiliye vekâletine gönderilmiştir. Vekâlet, bütçeye tah- sisat koyduğu takdirde nüfus şube- leri ve tahrirat kalemleri kadroları Baziranda genişletilecektir. * Mecidiyeköyündeki arazinin mül- kiyet cihetini tesbit etmek üzere Be yoğlu kaymakamı Danişin peisliğinde teşkil edilen komisyon, yakında işe| Ölçü ve kibat yapılmaktadır. Koyunları güderken Sarıyerde Ayazağa köyünde Eşre- Hasan, koyun | hava, mevsim fin yanmda çobanlık yapan koyunları giderken birkaç Veyselin tarlasına “girmiştir. Veysel, buna kızmış ve çoban Hasanı yarala- mıştır. Veysel hakkımda tahkikat ya- den çıkarmıştır. Şoför hakkmda ta- | pümaktadır. mektebi nerede, ne saman ve kimin tarafın- Şehrimizde tetkikler yapan Iktisat Vekili Celâl Bayar; ıslah işine derhal lanması hususunda alâkadarlara emir vermiştir. Verilen malümata gö re, ilk iş olarak, rhtrmlarm inşası ü- zerinde Nafıa Vekâletiyle görüşmele- Te başlanacaktır. Antrepo, umum! mağaza ve soğuk bava depolarının yapılması meselesi de liman umum müdürlüğünce tetkik edilmektedir. Son vaziyete göre, kömür depoları bugünkü yerinde kalacaktır. Yalnız, civardaki halkın sıhhatine dokunmı- yacak şekilde, depolarda bazı tadilât Yapılması temin edilecektir. Dün, An karaya giden umum müdür, bu hu- suslar üzerinde temaslarda buluna- caktır. Adliye Veznedar Remzinin muhakemesi başladı Geçen şubat o ayının ortalarında 1588 lirayı zimmetine geçirerek bir- kaç gün için ortadan kaybolduktan sonra, müddetumumiliğe kendiliğin - den teslim olan rüsumu bahriye vez- nedarı Remzinin duruşmasına dün Ü- çüncü ceza mahkemesinde başlanmış tır. Hazine namına avukat Sami, suçlu vekili olarak da Hamdi Mahkemede bulunmuştur. Remzi, hâkimin sorgu- larma cevap vererek şunları söyle- miştir; “O gün saat bir buçukta, daire- İden çıkmıştım. Yanımda 1588 lira 32 kuruş para vardı. Bunları, doğruca oturan annemin olduğunu duyduğum içi kendisini ziyaret etmek İstedi Tramvaya bindim. Paraları güle - ko zaman, yeleğimin DM açık buldum. Başıma bir felâket geldiğini anlıyarak, ters yüzüne döndüm. Polise müracaâti düşünmedim de- #il, Fakat çaldırdığım parayı tedarik edebileceğimi düşünüyordum. Böyle- likle, mes'üliyetten kendimi kurtar. ys olacaktım. Fakat, akrabâ ve dost larımdan hiçbirisinde yardım göre- medim. Gazeteler, benim şiddetle 8 - randığımı yazıyorlardı. Hemen mild- delumumiliğe müracaat ederek ka - çak olmadığımı ispat ettim.,, Idâin makamı, matmüdürü Meh- met Ali ile, adliye polis memurların- dan Faikım şahit olarak çağrılmaları- nı istemiştir. Bunlardan Mehmet Ali Ankarada olduğundan ifadesi istina- be suretiyle alinacaktır. Suçlu vekili Hamdi, salı günü kasâ da 3000'lira para olduğunu, fakat müekkilinin bunlara el sürmediğini mek Üzere duruşmayı 27 nisan pa- zartesi gününe bırakmıştır. * Balıkçı Ahmet oğlu Alinin mo- töründen 75 çift torik balığı çalan mahküm olmuştur. mn Türkofis reisi dün Atinaya gitti Türkofis reisi Mecdet dün sabah | Atinaya hareket etmistir. Mecdet, A- Tunacaktır. Taksimetrelerin muayenesi evvelki gündenberi soğumuştur. Sü- merkez bankasına yatıracaktım. Fa- | , mezarlıklar müdürlüğünce hazırlanan birinci sulh | şant ayarlar baş müfettişliği, 0- tomobil taksimetrolarmın muayene - tarafından . karşılanmıştır. Hariciye kalemi mahsus müdiri Refik Amir, küçük bir rahatsızlığı dolayısiyle, Pariste kalmış, gelmemiştir. Hariciye Vekilimiz, Perapalas ote- line giderek orada öğleye kadar isti- rahat etmiş, öğleden sanra Kadıkö- yüne geçmiştir. Tevfik Rüştü Aras, saat 16 da şehrimizde bulunan İtal yan sefini Galliyi kabul ederek ken- disiyle bir saat kadar görüşmüştür. Tevfik Rüştü Aras, dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. Şirketi Hayriye fabrikasın- da inşaat hazırlığı Şirketihayriyenin kendi fabrika- sında vapur yapmak için müsaade ve rilmesi yolunda hazırladığı projele- rin deniz ticaret fen heyeti ve iktısat vekâleti tarafından yapılan tetkikleri bitirilmiştir. Şirket, bu husustaki müsaadenin birkaç güne kadar ken- Haliç Şirket 90 bin lirayı Belediyeye ödeyecek Haliç şirketi tarafından,belediye a- leyhine açılan dava, neticelenmiştir. Mahkeme, belediye hissesinden biris ken bu borcun mücbir sebepler dola» yısiyle verilemediğini ileri süren şir- ketin iddiasmı kabul etmemiş, dava- yı reddetmiştir. Diğer taraftan belediye tarafmdan 90 bin liranın tahsili için şirket sley- hine açılan dava da dün, hukuk mah kemesinde neticelenmiş, Haliç Şirke- tinin 90 bin lirayı ödemesine karar vermişiir, Mahkemenin kararı, şirke te tebliğ edilmiştir. Ki Deniz ticaretindeki yeni teşkilât Istanbul deniz ticaret milidürlüğü- nün umum müdürlüğe tahvili Hakkın da iktisat vekâletince hazırlanan kün nun lâyihası, omaliye encimeninden çıkmıştır. Maliye encümeni yeni sene bütçe vaziyetine göre şimdilik bu şeklin tatbikmm kabil olamıyacağı mütele- asiyle lâyihayı reddetmiştir. Lâyiha, diğer encümenlerdeki tetkikleri biti - rildikten sonra meclise sevkedilecek- disine tebliğ edilmesini ümit etmekte dir. Bu müsaade verildiği takdirde ilk gemi 9 ayda bitirilecektir. | Şehir meclisi, dün, Tevfiğin baş - toplandı. Ölülerin teçhiz muvakkat talimatname We tarife, tet kik edilmek üzere mülkiye encümeni- ne havale edildi. Vilâyet ve beldiye yolları hakkında yeniden hazırlanan üç senelik yol programının gelecek celselerde görü- şülmesi ksrarlağtı. Bundan sonra Usküdar halk tram- vayları şirketi hakkında hazırlanan gayet uzun bir raporla bu şirket için! belediye reisliği tarafmdan istenilen bazı hususatı ihtiva eden bir tezkere okundu. Bu rapor ve teklifnamede, evvelâ, şirketin kurulmaya başlandığı gün den bugüne kadar geçirdiği safahat ile çalışma tarzları anlatılarak mec - üsten şunlar isteniyordu: 1 — Kadıköy şebekesinin tesisinde akdedilen muksvelename mucibince tir. Lâyiha kabul edilmediği takdir. İTENLER mz 71-14-9396 ——— Küçük Haberler * Çocukları Koruma Cemiyetinden — Çocukları Koruma Cemiyeti İstan bul merkezi idare heyeti yıllık top- lantısını 15 Nisan çarşamba günü sa“ at 15 buçukta cemiyetin Cağaloğlun- daki merkezinde yapacaktır. * Ekmek fiatları değişmedi — Ek- mek ve francala fiatları narh komis- Yonu tarafından aynen ibka edilmiş. tir. * Güzel Sanatlar Akademisi Müdü- tü — Güzel Sanatlar Akademisi Mü- dür Vekili Ismail Hikmet, Maarif Ve- kületinin daveti üzerine Ankaraya ha teket etmiştir. * Üsküdar tramvay Ücretleri — Usküdar, Kadıköy ve havalisi Halk Tramvayları Şirketi hükümete müra- caat ederek ücret tarifelerinin artı- rılması için müsaade almaya karar vermiştir. Buna sebep şirketin bir yıl içinde taşıdığı yolcu miktarma göre aldığı para yekünunun senelik tesis ve ida» me ve işletme masrafların: kapatma» ya kâfi olamamasıdır. Nafın Vekâle- Wi bu talebi kabul ettiği takdirde üc» Tetler derhal artırılacaktır. * Profesör Rock'un konferansı — Cenevre Üniversitesi dahil hastalık- lar ordinarYüs profesörü Rock dün akşam, Üniversite konferans salonun da ikinci konferarianı vermiş ve me nenjitten bahsetmiştir. * Rumen seyyahları gittiler — Evs velki gün şehrimize gelen Rumen ta» de, bugünkü kadronun genişletilmesi imkânları aranacaktır. ... Şehir meclisinde dün görüşülen işler " Üsküdar Tramvay Şirketinin yeni isteklerini bir encümen inceliyecek tinin bu yeni taleplerini tetkik ve bir karara raptetmek üzere bir muhtelit lara alt kat'i kararlarmı şirketin he-| yeli umumiye içtimamı yapacağı 18 nisandan evvel ikmal etmesi kararlaş tırılarak birinci celseye nihayet ve - rildi, Mü Kat'i hesap rapörları.—, üzerinde münakaşalar Ikinci celsede belediye ve 933 senesi hesabı kat'i raporunun mü çaları Zakeresine geçildi, raporur sebebı vs cibesi okunduktan sonra, reis muavi ni Nuri söz aldı ve raporda belediyeyi tenkit ve takdir eden kısımlar bak - « — Belediye muhasebesi, vasat! he | tahlisiye varidat toplar, | ve sandallar bulunusudur. Bu va- On milyon liralık masraf yapar, bu purlarda arasıra denize düşme kaza- hesaplar, bü hesapla |ları'da olur; Bu kazazedeler gerci 'muhasebece, son | kurtârılır ama vâpurlardaki bütün milyon lira yirmi milyonluk rın vesikaları evvelâ tedarik edilen malzeme için, belediye ce tekeffül edilmiş miktardan şimdiye kadar şirketçe ancak 211500 lira ö - denmiştir, Bu taahhütlerden bakiye kâlan bin liranm yine belediye tekeffülü. 2 — Insaat masrafları olarak 934, 985ve 936 bütçelerinden verilmiş olan 162186 lira İle inşa ameliyelerinin te- ee bu masrafınm, tutarı bulunan 00 karada ve denizde ucuz ta - eniyi gaberinde. (eri | fe tatbikin prersip olarak kabul e. tetkiki şehrinde açılacak olan panayırda bu- tiğinden birinci mevki ücretlerinde yüzde 36, ikinci mevki fiatlerinde yüz de 19 nisbetinde tenzilât yaptırmış - hesapladığı varidat büt karşısmâa tahmin - cu üzerinden çesi bu vaziyet den epeyce için de makama salâhiyet verilmesi hunet derecesi, dün, 8 e kadar düş-)| istenilmiştir. müş, hava bulutlu ve serin geçmiş- tir. Bu tezkere okunduktan sonra, ma- kamm kabul eylediği Üsküdar şirke- re daimi encimence birer birer tetkik | tahlisiye vasıtaları mükemmel halde tamamlattı «İ midir, pek de bilinmez. edilir, noksanlar varsa rılır. Bu kadar azametli bir bütçeyi on beş günde tetkiki hesap encümeni bile tetkik edememlistir. Bunun için tetkiki hesabın geç kalması icabıhal ve maslahattan başka bir gey deği «ef bakaya kısımları hak | Vapurların kenarlarma dizilen simit- gelince, meselâ 933 |ler de parmaklıklara sıkı sır bağ- X - İlandığından bir kaza vukuunda hele dir - > Varidatımızın 'kmdaki tenkitlere tahminlere göre yüzde 96, göre yüzde 94 belediye ve taha! gelirle Nurinin izahatı, mecliste bir İkaşa kapısı açtı, Azadan İsmail Sitk:, sebenin de, sene geçtinkten sonra işin belediye kanunu mucibince dev - resi içinde mutlaka bitilirmesi menniyi nazari dikkate almamıştır. Sonra, makam hesapları tasfiye et- tirmemiştir. Bundan başka Nuri yüz- müna. | manevrası yapılarak denize “adam hesabın geç kalmasında müuha | I encümenin de, meclisin de yi ven mk Ya vebali olduğunu söyliyerek aradan üç | birlerin alınmasına, yetişiyor mu setini hâsabatı tetkik | kere kontrol edilse çok iyi olur. tir. Bu itibarla şirketin 6 milyon yol- etmenin hiçbir manası olmadığını. her| © Biz böyle düşünliyoruz, e |işi büyük göstermivelim. lebe ve saylavlardan bir kısmı dün akşam şehrimizden ayrılmışlardır. Ne Dersiniz 7” Cankurtarma vasıtaları ... Açık denize çıkan vapsular her se ferlerinde mutisha bir tahlisiye ma yapar, yolenları tahliğiye ye» le birlikte can kurtaran san dallarının yanına toplarlar. Insan yalnız açık denizde boğuk maz ve kaza yalnız açık denizde ol- maz, Bunun en büyük delili liman çinde çalışan ufak da yelekleri, tahlisiye simitleri Meselâ ekseri tahlisiye yelekleri güçlükle alınabileçek, ve telâş anm- Bunun içindir ki bu vapurlarda düşünce veya bir kaza vukuunda al” nacak tedbirler biliniyor mu? Bilin- Siz ne dersiniz? Bundan sonra müzakere kAfi görü- lerek maddelere geçidi, Fakat vaktin geç olması yüzünden içtima perşem * beye bırakıldı.