7 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

7 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

aaa 10 Avam Kamarasında hükümete hücum edildi. Eğer İngiltere daha enerjik davransa idi bugün Habeş harbi bitmiş olurdu (Başı 1 incide) “Öyle anlaşılıyor ki, Habeş milleti, ağır maglübiyetlere uğramaktadır ve battâ bazı makamlar Habeş mükave- metinin yağmur mevsimine kadur bi- le idame edilebileceğinden şiiphe edi- yorlar. Demek oluyor ki, boğucu gaz- lardan kurtulabilen bütün Habeşler boyunduruk altına girecekler ve mem Teketleri İtalyaya ilhâk olunacaktır. | « Böyle bir ihtimal Büyük Britanya ta- rihinde elim bir fasıl teşkil edecektir. Mütecaviz galip gelecek ve Milletler Cemiyeti de Habeşler için eh ufak bir istifade temin edebilecek bir şey yapamamış olacaktır, Bütün yaptığı. mız iş, Habeşler tecavüze uğramadan evvel onlara silâh gitmesine mâni ol- muş bulunmaklığımızdan ibaret kala- caktır. Bittabi nutuklar müstesna. Iptidal bir milleti ümitsiz bir harbe tegvik ettikten sonra onu kendi mu-| Kadderatına terketmek çok hazin bir! Bu işte müspet hiçbir sey yapma- dik diyordum, Hayır, yaptık. Halya- nın düşmanlığını kazandık ve bu, or- dumuzun, odonanmamızın ve hava kuvvetlerimizin masraflarını arttır - mak gibi bir netice doğuracaktır. Fransa üzerine, bir hattı hareket #ttihazı için, yaptığımız tazyik Habeş lere yardım edecek kadar ileri gide - medi fakat Italya ile Fransanm arâ - sını açacak derecede müessir oldu ve | bu, muahedeleri yırtmak ve Reni tek- rar işgal etmek için Hitlere güzel bir fırsat verdi. Bu meselelerde bütün mesuliyet do rudan doğruya hükümetimize racidir ve Başbakan kendi hissesine düşen letler Cemiyetinin doğrudan doğru- ya nezaret ve kontrolu altında bir takım sureti hallerle emniyeti tesis edebilirsek, Avrupa için evvelkinden daha fazla bir emniyet elde etmiş ©- luruz, ve o vakit, ekonomik mesele ler, silâhsizlanma' vesaire gibi daha büyük projelere geçebiliriz, Şayet benim şimdiki oproğramım Kıskançlık yüzünden bir cinayet işlendi (Başı 1 incide) başlamıştır. Son geçimsizlik Merzüka ilk önceleri Hüseyinin he- men her İstediğini yapmağa başla - miş ve ara sira aralarında çıkan kav- gölarda bile dalma itidalini muhafaz etmiştir. Bundan bir müddet evvel, a- ralarında yeni bir geçimsizlik baş'a - Hüseyinle olan münasebetini şöyle an latmaktadırlar; “Hüseyin hemen her zaman bu eve gelir, üst katta oturan Merzukanm yanma çıkar, Fakat, son zamanlarda pehlivanın, hemen her gelişinde kavga olmağa başladı. Hüseyin gittikten sonra, Mer zuka, aralarında geçen vak'aları bize anlatır ve “.benden yine para istiyor, vermeyince de kızıyor, bağırıp çağırı- yor!,, derdi. Son kavgalarında da Hü seyin Marzukay: bırakıp gitti ve bun- dan dört gün evvel tekrar geldi, Fa- kat, Merzuka dargın olduğu için ka- pıyr açmadı. Bundan hiddetlenen Hü- mesuliyetten kurtulamaz. Bütün bunlardan çıkan netice şu - dur: Sonuna kadar gitmeğe hazır bu lurmadığımız bir işe karışmıyalım. Sonra manda altındaki miistemleke lerin Almanyaya isdesi hususundaki vaziyeti de öğrenmek isterim Eden'in cevabı , Eden, hükümetin Ttalyan - Habeş #btilâfı hakkında Cenevredeki hattı hareketini müdafaa ederek demiştir ki: Bu ihtilâftan alman dersler şudur: 1 — Azası adedigtibariyle mahdut olan Milletler Cemiyetinin tesiri de bizzarure mahduttur. 2 — Bütün milletler bu cemiyete dahil bulunmazlarsa ekonomik ve ma W sanksiyonlarda derhal müessir ol »/ MAZ. | Bütün bu olanlardan hiç te harbi durdurmaya çalışmamalı idik denebi- lir. Fakat ben bu fikirde değilim, Bey Nelmilel kukuka muhalif hareketlere müzaheret edilmekle beynelmilel hu- kuk tesis olunamaz. Şunu hatırlamalıyım ki, büyük Bri tanya petrol ambargosuna müzahe -| seyin, apartımanın arka pencerelerin den birini açarak içeri girdi ve doğru- ca yukarıya çıktı. Merzuka ile ağız kavgasma başladı, kavga büyüdü. Ka rakoldan polisler gelerek ikisini de alıp götürdüler. Ondan sonra, Hüse- yin bir daha görünmedi. Merzuka da cumartesi günü hazırlandı ve dışarı- ya çıkarken de, “misafirliğe gidiyo « Tum, bir iki gün sonra gelirim. dedi ve igili. Bu saate kadar da gelmedi. Nerede olduğunu bilmiyoruz.” Cinayetten 'önce Hüseyin, Merzuka ile karakola âk- seden son kavga günü, eşyasını Te - vebaşındaki Bristol oteline nakletmiş, orada yatıp kalkmağa başlamıştır. Dün, Merzuka ile buluşan pehlivan, onu Karaköydeki muhallebici dükkâ- nma götürmüştür. Arka masalardan birisine oturmuşlar, Hüseyin, yedik - leri kahvaltınm parasını garsona ta- mamen ödemiştir. Facia, bu sırada olmuştur. Garson, parayı alıp üzaklaşmea, Hüseyin, ar- ika cebinden çıkardığı tabancasile, bir an içinde, kadma doğru Uç el ateş et- ret etmiş fakat Fransa ve bu ambar - goya konulmadan evvel son bir barış teşebbüslinde daha bulunulmasını, terviç eylemiştir. 18 ler komitesi de bu fikre iltihak etmiş ve alâkadar iki taraf bunu kabul etmiştir. Fakat şurasını da ehemmiyetle kay detmeliyim ki, bu barış kabul edileli miştir. Merzuka, kanlar içimde yere yuyarlanırken, pehlivanm elinden bi- raktığı tabanca nasılsa ateş almış ve çikan kurşun gırtlağıma isabet ederek ağirca yaralanmasına sebep olmuş - tur, "Hâlâ ölmedi mi?,, beri alyan hükümeti tecavüzünü ar tırmıştır. Cenevrede barıştan bahse- derken Habeşistanda harbin devam etmesi İngiliz hükümetinin mütalea » sınca gayri kabili tecviz bir şeydir. Ya hakiki bir barış olmalıdır yani muayyen bir müddet İiçnde muhasa- matım tatiline müncer olacak bir ba- rışa yahut da 18 ler Komitesi uhde- sine düşen vazifeye avdet etme- lidir. Britanya hükümetinin vaziyeti mübarezenin bütün itimadmca ne idi- # büzün de tamamivle avnen odur. Diğerlerile birlikte her türlü ekono- mik ve mali tedbirleri ittihaza âma- deyiz, yeter ki, diğerleri de aynen bizim, zihniyetimizle bunları kabul ve tatbik etsinler. Alman cevabınm ihdas ettiği vazi- yete ve Lokarno devletlerinin toplan- ması projesine gelince, İngiliz hükü- Bu sirada, pehlivan, tekrar doğrul rnağa çalışmış, yerde yatan kadına ba karak, “hâlâ ölmedi mi?,, diye mı- danmıştır. Dükkândaki müşteriler, telâşla etrafa kaçışmışlar, zabıta me- murları zaten yaralı olan Hüseyini ya kalamışlardır. Merzuka imdadı sıhhf otomobille Senjorj hastanesine kaldırılmış, Hü - seyin de zükür hastanesine götürül » müştür, Bir muharririmiz, hastane metha - dinde yaralı Hüseyinle görüşmek iste- miştir, Hüseyin, cebinden bir kart çı- kararak üzerine bazı şeyler yazmağa galışmiş, fakat muvaffak olamamış- tır, Yaralıya, biraz sonra ameliyat ya- pılmış, gırtlağı temizlenerek - tekrar dikilmiştir, “Cebinden çıkardığı kart- meti şu mütalaâdadır ki, böyle bir|ta, cumartesi günl taşındığı Bristol toplantıya giderek barışın akim kal- dığını müşahede etmeden evvel 'bir noktal nazar taatisi çok faydalı ve kıymetli olur. Milletler Cemiyetinin ilk fırsatta müzakerelere iştirâk etmesi husu- sundaki Fransız teklifi ile mutabi- kım. Hitlerin teklifleri Lokarno dev- letlerinden başka devletleri de alâka dar eden hususatı ihtiva eylemekte- dir, Binaenaleyh bu tekliflerin Millet oteli müstecirinin adresi yazılıdır, Merzuka dün gece öldü Merzuka, Senjorj bastanesinde 5r- kı bir tedavi altma alınmış, fakat, kurşunlar kafatasını parçaladığı için kurtarmak mümkün olamamıştır. Kr dm,dün gece geç vakit ölmüştür. "Hastanede verdiği ifade de, Hilse- yinin kendisini kıskandığını, sık sık kavga çıkararak iz'aç ettiğini anlat- ler Cemiyeti tarafından koordonne e- | miş, cinayetin bu kıskançlık yüzünden dilmesi şarttır, Eğer Garp Avrupasında Lokarno- işlendiğini söylemiştir. Hâdiseye, müddelumumilik te el Mar yerine yeni bir nizam koyabilir | koymuştur. Tahkikata devam edil - ve diğer taraflarda da bizzat Mil-| mektedir. mıştır, Merzukanın kiracıları orun|” çok basit ise, bir çok büyük konfe- ransların toplandığı ve ekim kaldı- Şami hatırlayınız. Bütün yapacakla- rımız Milletler Cemiyeti paktına İs- tinat etmelidir ve öyle ümit ediyo- rum ki, bu pakt tadiline hakikatte teşebbüs eylemi yeceğiz. Ta ki, her şeyden evvel bütün o alâkadarların bunu yapacağına emin olalım. Yunanistan Balkan Paktına sadık (Başı 1 incidel TAN Lokarno Konferansı İtalyanlar da Zecri tedbir 7-4. 936 13 ler komitesi toplantısında tatbikinde | iştirak ediyor | vazgeçileceği söyleniyor (Başi 1 incide) Re AA) meki el13 ler komitesinde evvelce 5ler koi hakkında diyor Ki ; Bu teklifler şunu ihtiva etmekte dir : : 1.— Lokarno muahedesini ihlâlini muhik göstermek için oAlmanyanm ileri sürdüğü hukuki delillerin cerh 2.— Renmıntakası veziyetini tet- kik edip bu bapta bir karar verecek- lere mahsus muhtıra, 7 3.— Kurucu bir sülh plân, plân şunları derpiş etmektedir : £ | süldâki ilk kararından vazgeçmek 8) Sulhu herkes için müsavi hak, | mecburiyetinde kalacaktır. lar dairesinde teşkilâtlandırmak. Si Menale Gm delik 5lerin teklifi ileri sürülecek ıncı maddesinin, daha seri vedaha| Londra, 6 (A. A.) — Deyli Tele müessir birşekilde oynıyabilmesi i- | graph gazetesinin diplomatik muhar. çin tevsli ve bu hususta Milletler Ce- | riri, 13 ler komitesinin çarsamba gü- miyeti emrine beynelmilel bir kuv- | nü yapacağı toplantıda İtalyanm, ge- vet verilmesi, çen eylülde beşler komitesi tarafın. e) Gerek Garbi Avrupa gerek Şar- | dan tesbit edilen umumi prensipleri k! Avrupada Sovyet Rusya da dahil | kabul etmesi için Mussolini üzerinde etmektedir. tarafından yapılan sulh teklifi konuşulacak Atina Elçimiz Ruşen Eşref arruz vukuu ve bilnetice Yunanistan Belkan paktı mucibince Yugoslavya» ya müsellehan yardım eylediği tak- dirde İtalya tarafından Yunanista- nın taahhütten mütevellit bu hareke- Vi harbe vesile ittihaz edilirse Yuna- mistanın. bu hali, Balkanlara saril olmıyan birvaziyet olarak mı telâk- ki edeceğinin tasrihi isteneceğini söy: lemiştir. Başbakanı bugün ziyaret edecek olan Romanya ve Yugoslavya elçile- rinin de ayni mesele üzerinde görü- şecekleri haber verilmektedir. . İtalyanın müracaati teyit edilmiyor Atina, 6 — Bugün İtalyan, tah- rik edilmeden yapılan bir tecavüzden dolayı Yugoslavya İle Bulgaristan arasında çıkacak bir müsademede Yu nanistanm Yugoslavya tarafını iti - zam etmemesi hakkinda bir müracaat ta bulunduğu haberi teyit edilmemiş- tir. Resmi mahafilde buna ihtimalde verilmemektedir. Yunanistan Balkan Antantına sadık Atina, 6 — Bugün Lider meclisi ılmak üzere tecavlze dev | küvvetli bir manevi tazyik icrasma ol uğrıyacak letlere müteakibiliyet esası dahilinde letler Cemiyetinin artık Amerika, Asya ve Afrikada nufuzu kalmadığı» nı yazmaktadır. İtalya iştirak ediyor Paris, 6 (Tan) — Romadan haber almdığına göre, İtalya Lokamo dev - letleri konferansına iştirak edecektir. Bunun için Aloizi, Buti ve Rocco'dan mürekkep bir heyet Cenevreye gön- derilecektir. Bu heyet 18 ler komitesi toplantılarında bulunmuıyacaktır. Hazırlık konuşmaları Londra, 6 (A.A.) — Cenevrede toplanacak olan Lokamo devletleri konferansından evvelki müzakereler. 13 ler komitesinin içtima münasebe- tiyle, puzartesi ve salı günleri Londra da yapılacaktır. Corbin dün akşam Londraya av- det etmiş olup, ağlebi ihtimal bugün Fransız plinmm, Paristeki İngiliz elçiliğine mi, yoksa Corbin tarafındatı doğrudan doğruya Eden'e mi verile - ceği henliz malüm değildir. Fakat, bu plânın, Fransız - İngiliz görüşmeleri- nin baş mevzuunu teşkil edeceği mü- hakkaktır. Corbin ayni zamanda, Fransiz hükü metinin Alman sulh plânı hakkmdak: son kararını da izah edecektir. ingiltere, her iki plânı, Milletler Ce miyeti çerçevesi İçinde telif etmeğe matuf mesai sarfededektir. Hafta başmda yapılacak görüşme- ler esnasmda, Habeşistan sulhü İğler komitesinin toplantım o hakkındaki Fransız - Ingiliz noktai nazarları da karşılaştırılncaktır. İngiltere Fransayı Almanya ile görüşmelere girmeğe ikna ediyor. Londra, 8 (A.A.) — Lokarno, dev. toplantınma devam etmiş ve Yunanis tenin dış siyasası hakkında müzake - relerde bulunarak, bu siyasanm Ral - kan paktı dahilinde devam etmesini kararlaştırmıştır. Baldvin kabinesinde Yine büyük bir değişiklikten bahsediliyor Londra, 6 (A.A.) — Reuter ajan - smmm parlâmento muhabiri bildiriyor: Yakın bir atide kabinede büyük mikyasta değişiklik olacağı ve Bald - vinin istifa edeceği hakkında bugün Daily Meyl'de intişar eden haber etra- fında resmi mahfeller mutalea yürüt; mekten çekinmektedirler. Bu haber, şimdilik, herhalde ciddi. setle karştlanmamaktadır. Arsrulusal vaziyetin, böv'e bir ih mala yer vermemeğe başlı başma kt “i geldiği söylenmektedir. Diğer tar” an, ileri sürülen değişikliklerin eker sine muhtelif sebeplerle ihtimal ve tmemektedir, Hindenburg balonu dönüyor Rio-de-Jnnetro, 6 (A.A.) — “Hin- denburg,, kabilisevk balonu bu sabah 6 da Santacruz tayyare meydanından Almanyaya doğru hareket etmekte letleri arasında pek yakında yapıla- cak olan görüşmeleri mevzuu bahis eden Daily Telegraf gazetesi çunları yaziyor: Rl eee mülhem olacak- e v Suviçle Madariaga'nın arası i Paris, 6 (A. A.) — Exelsior gâze- tesi, ahiren Suvich ile De Madarlaga | arasmda çıkan bir 'suitefehhim dola- yasiyle 13 ler komitesi müzakereleri- | nin-çok hararetli olması muhtemel bulunduğunu yazmaktadır. Bu gaze tenin yazdığına göre, Suvich de Ma- darisyayı Mussolini le görüşmek U - vere Romaya davet etmiş, fakat mu- maileyh bu daveti reddetmiştir. Excelslor gazetesi, milletler cemi- yeti kâtipliği tarafından neşredilen de Madariaganm raporunun. İtalyan matbuntmda şiddetli tenkitlere yol açtığını ilâve etmektedir. İ Oltalyan gazeteleri, bu raporun, Ma. regal Radoglionun harp metodları ü- verinde çok fazla rar ettiği halde | Habeş mezaliminden kâfi derecede ısrarla bahsetmediğini ve İtalya ile Haheş imparatoru arasındaki sulh İmkânları hakkında hiçbir şey söyle" mediğini ileri sürmektedirler. » | Italya, eğer hayati menfaatlerini tesbit edilen prensipler çerçevesi İ de hakkaniyetli bir hal tarzı derpi' mektedir. Yalnız Italyan tekni; tefevvuku yüzünden yenilmiş Neçüs de, mümkün olan: kurta, olan böyle bir anlaşmanm zaruri duğunu ispat edebilecektir. Habaf şinin halli şimdi müstacel bir rettir. Çünkü Avrupa durumu rinde fena akisler husule getiren çok hatalar irtikâp edilmiştir. nusanidenberi vukubulan hadi Laval « Hor teklifini kabul etm. liğin yanlış olduğunu göstermiştir. Şimdi Avrupa barışı tehlikedi Ve yeni hiçbir hata yapılmamı min elmek istiyorsa, Akdenizde Orta Avrupadaki vaziyeti itiba; Avrupa teşriki mesaisinin du kalmamalıdır. Diğer taraftan, nın faal iştir olmadıkça, bir A' na emniyeti sisteminin kurulmasi di surette derpiş edilemez. Zehirli gaz meselesi tandaki harpte Italyanlar tarafın? zehirli gaz kullanılmasma karşi giltere tarafından müstakil bir hsf kette bulunulmamıştır. Bu me: 13 ler komitesinin salâhiyeti İngiltere İtalyanların zehirli gaz kullandıkları kanaat getirdi Londra, | — Reuter smm haber verdiğine çöre, Ing resmi makamatı İtalyanların 4 gaz kullandıklarma artık kanaat” tirmiştir. Bu kanaati veren Add. Ababadaki Ingiliz elçiliğinden Tan gazetesi sulhü zaruri görüyor Paris, 6 (A. A.) — italyan - Ha- beş savaşmm aldığı yeni istikameti tahlil eden 'Temps gazetesi, durumun bugün için vehametli bir şekli alma- geldi ve An Te dün Almanyadan şehrimize bir he- yet gelmiştir. Heyet, Almanya mali- ye müsteşarı Wücher'in başkanlığın- da ve Rayşbank azalarından Treue, iktisat müsteşarı Maks, iktasat mü- şaviri Selultzer,. kambiyo müşaviri Dışişleri Bakanları arasmda yapı- lacak görüşmeler kat'i bir şekil ıla- Şeliöne'den müteşekkildir. Alman ticaret heyeti, Parkotele Alman ticaret heyet caktır. İngiliz hükümeti, Avrupa em- | giderek orada bir müddet kalmış ve niyeti hakkında Almanya ile görüşme | saat on buçukta Alman başkonsolo- lere girmek lüzumuna Fransayı ikna | sunu ziyaret etmiştir, Başkonsolosun ak ; da iştirak ettiği bir toplantı yapıldık- Lokarna 9 Nisanda tan sonra heyet azalarma bir ziyafet toplanacak m yek 16dan sonra şehrin Paris, 6 (A.A.) — Belçika Başve - kili Van Zeclând, 9 nisan sabah: Ce - nevrede hazır bulunabileceğini Lokar no devletlerine haber vermiştir, Bina enaleyh, Lokarnocularım o tarihte top lanacağı tahmin edilmektedir. Flânden'in isteği Paris, 6 (A.A.) — Iyi haber alan mahfeller, Flânden'in, gelecek Cenev re toplantısında, 19 mart tarihli Lo karno andlaşmasında yazılı bütün hükümlerin tamamen tatbilini Lokur no devletlerinden istiyecektir. Erkânı harbiyeler Çarşam- ba günü mü konuşacak ? Paris, 8 (A.A.) — Salâhiyetli mah teller, erkâniharbiyeler arasmda yapı lacak görüşmelerin hangi tarihte baş uyacağı hakkında herhangi beyanat- ta bulunmaktan imtina ediyorlar . Mamafih Havas ajansı, bu görüş melere, çarşamba günü, Londrada baş lanacağını mühtemel görmektedir. İngiliz kabinesi #oplandı Londra, 6 (A.A.) — 13 lerin ya- Heyet reisi Wücher, | Birmingham, 6 (A.A.) — Görülme niş derecede şiddetli bir kasırga, Tu- velo şehrini hemen baştan başa ha - rap etmiştir. Yüzlerce yaralı, kırk kadar ölü var Kasırga muhtelif yerlerde yang - lara sebep olmuştur. Civar şehirlerin hepsinden, 'Tupe 'oyz doktorlar ve ilâç gönderilmiştir Tennessee, Misisipi ve Alabama mıy Yeten Mirim An Sata e NN kında yapacakları toplanlıdu ve Lo - karno devletlerinin müzakeratı esna- smda mevzuu bahis olabilecek me- seleleri tetkik etmek üzere kabine bu gün içtima etmiştir. Eden yarın Cenevreye gidecektir. Elde bulunan işleri paskalyadan evvel halletmek üzere bu hafta kabi- ne Üç defa toplanacaktır Yeni görüşüle- | eği umulmaktadır. Amerikada müthiş bir kasırga oldu yüzlerce adam öldü bir rapordur. Bu rapor. İngiliz nin ve elçilik memurlarının, zeb gaz kullandığına kendi gözleri sahit olmadıklarını söylemekle BE ber, bu haberi teyit mahiyetinde © teaddit müstakil kayanklardan Ş€ detini ileri sürmektedir. karaya gitti cek ticaret anlaşması esasları efi tmda şimdiden bir şey söylenem * Türk - Alman ticaret mün lerinin her gün birazdaha ini ettiğini söyliyen Wücher, istik ki mütekabil, samimi ticaret kerelerinin bir haftadan fazla vortumlar geçmiştir. Bu mmtakalardaki şehiylerden ığunda birkaç ölü ve mütearidit “alı vardır. Yüzlerce ölü var Tulepo, 6 (A.A.) -Misisipi- tin büyük bir kısmını harap kasırga neticesinde yüzlerce “mliş olmasından korkuluvor. — — —————— Mısır askeri terhis etmi Kahire, 6 (A.A) — Misir hi meti, haziran otuzunda terhisi beden efradı altı ay daha silâh da tutmağa karar vedeistir