2 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

2 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5362 Başbetke ÜCÜNCÜ DEVRE Falih Rıfkı ATAY Geçenlerde Ankarada demir ve “çelik mukavelesini imza eden ingiliz | — müdmesillerinden biri, bu münasebet- le beyanatta bulunürken, cumuriyet rejiminin kudretini belirttikten son- Ve böyle bir idare İmeyecek hiç bir için cesaret edil- teahhüd yoktur.” mederek, ve memurlarının maaşları- mr ecnehi sadakası ile ödemeğe çalı- şarak nihayet buldu. Osmanlılar ara- — — ımda yalnız kapitülasvonları kaldır. mak mü; müstalil resini basaramıvacağımıza ecnebiler tarafından inandırılmış olanlar çok- 'tu. Lozandan sonra, bu zayıf iman- hlar, irkiye ile Avrupa devlet- leri atasmda her türlü kredi münase- betlerinin kesilmiş olduğunu ve ec- nebi sermayesinin ancak imtiyazlan. dırılarak Türkiveye gelebileceğini id- dia edip durdular. Kemalizmin her hususta olduğu gibi, maliye ve eko- nomi hususundaki tam istiklâl mu- kavemetini kırmak istiyen - bazı ec- gel önama ( oratteliri b , iAdayı devred. aocirdiöimiz imtihan hakikat — AA A kurmak, parayı müdafaa etmek, iç ve dış ticareti tanzim etmek, bayın- dırlık işlerini basarmak, ondan sönra imtiyazlı şirketlere - kapitülasyonlar devri batırasını unutturmak, umumi menfaatlere temas eden ve halk za- rarma Adeta kapmaca oynayan bazı lecnebi teşebbüslerini tasfiye etmek. bu yüzden menfaat sahiblerinin içe- ride dışarda bin türlü manevralarmı önlemek, nihayet muzaffer olmak, yani garb medeniyet âlemi içindeki bütün muamelelerde o âleme men- sup müstakil devletlerden itibar sa- hibi olanlarla itimad eşit etmek lâzım geliyordu. Mücadele Ankara azmi ile, sılmaksızın, gevşemeksizin, değiş- mez hedef sünde tutularak de- “vam etmiştir. Müzakerelerimizde da- ima güç, titiz ve kuskanç olduk. Çün- kü ne kendimizi, ne de başkalarını aldatmak istiyorduk. Tutmak üzere *öz vermekte olduğumuzdan, “evet!” demek için çok düşünüyorduk. Bir ta- kım kimseler bu süratsizlikle fırsat- lar kaybetmekte olduğumuzu söylü- yorlardı. Halbuki biz bu basiret si- yaseti ile, osmanlı idaresi tüf türk ve Türkiye kelimeleri üzeri — meyapıştırdığı itimadsızlık ve ciddi- kaldırmak- istiyor- duk. On küsur yılık mücadele, niha- maliye ve ekonomi ida- elda yet, memleketin hayrma / çalışanlar Tehine kazanılmıştır. İngiliz mümes. Milletler Cemiyeti toplantısındaki hadiseler. NEGÜSÜN ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR. ASAMBLEDEKİ NUTKU Habeş imparatoru, zecri tedbirlerin kaldırılma- sından büyü «Buraya harb sahnesinde olan faciaları Negüs Londradan Cenevre, 1 (A-A.) — Dün Milletler Cemiyeti asamblesinde söylemiş oldu Hu nutukta Negüs ezcümle şöyle demiş- tiri Milletler cemiyetine güvendim, çünkü cemiyetin teahhütlerini yerine getireceğini sanıyordum. Adâletin kuv- vete galebe çalacağr zannında - bulun- dum. Bu sebebten dolayı milletime iha- 'net etmemek için İtalyanın yapmış ol- duğu bütün teklifleri reddettim. Çünkü böyle hareket etmek suretile bütün mil- Tetleri tecavüze karşı müdafaa etmekte olduğuma kani bulunuyordum., Necaşi, bundan sonra harb hakkında kısaca izahat vermiştir. İmparator, ital- arelerinin tonlarca iperit saç. lelerin kendi iş ve güçleriyle Meşgul olan binlerce kişiyi öldürmüş ol- duğ ylemiştir. Necaşi, sözüne devamla demiştir ki- “— Buraya bu harb facialarr hakkın- da bizrat malümat vermek için geldim., İmparator, İtalya ile Habeşistan a- rasında son yirmi sene içindeki müna- sebetlerden bahsetmiş ve on üçler ko- mitesinin birinci teşrin 1935 tarihli ra- porunda Habeşistanın iyi niyetini ka- bul ve teslim etmiş olduğunu söylemiş- tir. Buna karşt Roma hükümeti, hiç bir zaman Habeşistanı fethetmek için ha- zırlıklarda bulunmaktan vazgeçmemiş. tir. İtalya, dostluk andlasmasını ve Pa- ris paktınr imzalarken, imzasını - tanı- mamağr düsünmekten baska bir sey Halbuki Habesistan bu dinlomatik vesikalarr sulhun dayançla- T eavryordu. yanmıyordu. Fakürmtor. Vakt sesini ve bu hi e İtalvanın vakit masına, askerf hazırlıklarını — bi. k bir acı duyduğunu söyledi. Cenereye giderken tirmesine ve nihayet 3 birinci teşrin 1935 tarihinde habeş toprağına - girme- sine imkân vermiş olan üzun münakaşa ve görüşmeleri hatırlatmıştır. Necaşi, şu suretle devam etmiştir. ”— Daima Milletler cemiyeti anlaş- masına saygıları olduğunu teyid. eden ve fakat aynı zamanda - bu anlaşmanın. derpiş etmekte olduğu tedbirleri ve bu tedbirlerin geri bırakılmasını istemek D ledildi Cenevre, 1 (A.A.) — Milletler ce- miyetindeki resmi italyan - delegesi B. Bovascopa, bir konuşma sırasında şöy- de demiştir: '— Dünkü hâdiseler, sakınılması ka- bil olmayan şeylerdi. Bundan üç gün e- 'vel Milletler cemiyeti makamlarına ve delegasyonlar reislerine Necayişe söz vermenin havsalaya sığmaz bir şey ol- duğunu ihtar ettim. Bizim düşünceleri- mize göre Necaşinin nutku bir tahrik olmuştur. Aralarında şark Afrikasının bir çok sabık muharibleri de bulunan vatandaşlarım, Necaşinin milletlerarası ahlâkının şampiyonu kesilmiş olduğunu gördükleri zaman infiallerini zabtede- REFORMA İŞİ BAHSE KONURKEN Nazilli ve Sarayköye şiddetli yağmurlar yağıyor izmir, 1 (ALA.) — Nazilli ve Saray- köy civarına iki gündenberi tufanı an. dıran şiddetli yağmurlar yağmaktadır. Neilli ve havalisine düşen şiddetli Yağmurlar bir aralık korkunç bir şekil almış ve Nazilli - Şamlı arasındaki hat- *N bir çok noktalarr bozulmuştur. Bu Yüzden, hareket eden Denizli ve Nazitli Dottaları aktarma süretiyle/ yollarına Tn ettirilebilmiştir. Bu trenlerin se- Ti Muvakkaten tatil edilmiştir. Arjantin görüşü nedir? Cenevre, 1 ÇA.A.) — Milletler cemi- yeti asamblesinin dünkü toplantısında B. Van Zecland'ın celseyi açan hitabe- sinden sonra Arjantin delegesi B. Can. tilo, söz almıştır. Mumaileyh, memleketinin her devle- tin kendi görüşünü izah ve teşrih ve me suliyetlerini üzerine alabilmesi. için a. sambleyi toplanmağa çı da önayak olmuş olduğunu söylemiştir. B. Cantilo, bütün milletlerin toprak irmak hususun- tamlıklarına riayet edilmesinin Bütün A. merikan kongreleri tarafından kabul v bu prensipi Arjantin adına bir kerre da- ha teyid etmiştir. Hatib milletler cemi: yetinin de hal ve şartlarr katiyen göz ö 'nüne almaksızın toprak tamlığı prensi: pinin yürürlüğünü teyid etmesi lâzım olduğuna kani bulunduğunu söylemiş. Eğer amerikan telâkkilerinin müllet- ler cemiyeti anlaşmasının yürürlük mev küne konulması keyfiyeti ile bir ahenk kılınması ihtimali yok ise Arjantin, is- tikbalde cemiyet ile iş birliğinde bulun- Mak meselesini tetkik etmek - zorunda teslim edilmiş olduğ ü hatırlatmış ve kalacaktır. anlatmıya geldim” Süretiyle yarıda bırakmıya çalışan bazı hükümetlerin bu gidişleri bende hayal inbisarını mucik oldu. Diğer taraftan jbana her türlü mali yardımda - bulun- daimi sürette imtina edildi. İtalyaya karşı tatbik edilmekte olan zecri tedbirlerin kaldırılmasına kıyam edilmesinden dolayı derin bir acı duy- dum. Çünkü bu hareket, Habeşistapm kati sürette yalnız bırakılacağını göste- riyonlu Zayıf mi İetlerin milletler ce- tinden bekliyebilecekleri şey ha- kikaten bundan ibaret midir?. Biz, ha beş milleti-adına 52 devletten bize res- men vadetiniş olduklar rüz. Andlaşmalara tasında ısrar ediyoruz. Habeş imparatoru, habeş - hükümeti ve habeş milleti taleblerinde ısrar ey- lemeğe ve Milletler cemiyeti anlaşma- sına riayet ettirmek İçin her çareye baş vurmağa azmetmişlerdir. Necaşinin nutku, 15 dakika sürmüş- tür. Saat 19.10 da dinleyenlerin alkışla- Tt arasında sakin ve vakur yavaş'yavaş kürsüden inmiş ve tekrar yerine otur muştur. İtalyan gazetecilerinin çıkardığı hâdise Sekizitalyan gazetecisi tevkif Van Zeeland cemiyet adına teessürlerini bildirdi. Milletlerarası basın cemiyeti de bu teessüre iştirak etti. B. Titülesko italyan gazetecilere «Bu vahşiliğe nihayet veriniz) diye bağırdı mediler. Bütün İtalya, kendilerini tas- vib ediyor. Bitarafca bir hüküm ver- (Sonu 3. üncü sayfada) YTEMMUZ 1936 PERŞEMBE — Son haberler üçüncü sayfamızdadır -a HER YERDE 5 KURUŞ Deyli Telgrafa göre Boğazlar konferansı cumartesi umumi bir toplantı yapacak - Lord Stanhop anlaşmayı imza için tam salâhiyet alacak - Londra, 1 (A.A.) — Deyli Telegmt gazetesi, boğazlar kgaderansının cumar. tesi günü yeni Vir umumi toplantı yar pacağını böldirmektedir. Bu gazeteye göre, Lord Stanhop bu. arada Londraya gelecektir. Zira iş ba- kanlığında huzuruna lürum vardır. Bu münasebetle Lord Stanhop yeni boğaz- imzast için lüzumlu fe- bulunabilmek üzere tam salâhiyet de alacal Lokarno devletleri- nin konferansı toplanıyor 1 (AA) — Havas ajansı mas —— ıt bir araya toplayan ziyafet sırasın. —— da bilhassa Lokarno devletlerinin ya - kında hangi şartlar ları noktası görüşülmüştür. Tahmir dildiğine göre, ük önce Fransa, İngilte- re, Belçika ve İtalya arasında bir top - sonra Almanya- İ bir toplantı ya- u toplantılar temmuzün sonlarına doğru Brükselde olacaktır. B. Şükrü Kaya Edirneye gitti Trakya valileri bugür. toplanıyor İstanbul, 1 (Telefonla) — İç İşler bakanı ve Parti Genel Sekreteri B. Şük- rü Kayanm reisliği altında Parti mer: kezinde Vali B. Muhittinin de iştiraki İyönkurul toplantısı yapıldı. Partl İşleri etrafında görüşüldü. B. Şükrü Ka ya bazı izahlar verdi. Akçam Edimneye hareket etti. Trakya toplantısı yarınkt (bugünkü) perşembe günü yapılacaktır. e di ea D İstanbuldaki dünkü maçlar Muhtelit takım çok güzel bir oyundan sonra Boçkayı 5-7 yendi Boçkay muhtelit tekfin maçından bir görünüş Yazısı $ inci sayfadı - ©