3 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

3 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5363 Gündelil ULUSLAŞMA - DEVLETLEŞME Kütahya Saylavı B. Recep Pe- ker'in Europâische Revue'de çıkan aşağıki yazısını, ehemiyeti dolayı. siyle olduğu gibi alıyoruz: İnsanlığın en büyük eseri devlet. yenileşmeli ve kuvvetlenmelidir. Ön- celeri, başta ister dinastik bi zak bir jandarma devlet değil (yüksek kaliteli modern dev- di devlet tipi kendi sinesinde bir taraf- tan kendi düşmanlarını saray nüfu- zunu, zader nları, papasları ve ulus verdi. Aynı yurdun sınırı içinde top- rakta veya fal şka yurddaş- lar hesabmna çalışırken sefalete m: küm birakılan! , aynı yurdün sini- de mamulleri satm alırken baş. ka yurddaşların kurduğu k #t içinde zorlu hlik yurddaşların ge tan, toplanan infial her gün a koyulaşarak büyüdü. Bir yandan ine sun'i zehirler katılmış me- f edebiyatı, ge ükledi. inde partiler, taraflar. sı- ihtirasın nefretin ve kinin yekünundan doğan dalgalar büyüye büyüye; köpüre köpüre, bizzat ulu- Montrö mektubları Konferansta Sovy Dünkü mektubumda/ bildirdiğim tahminler kısmen tahakkuk- etti. Konferanstaki Sovyet delegasyonu bugün bir tebliğ neşrederek Boğazlar zejimi hakkındaki Sovyet noktai na- zarını anlattı. Bu tebliğ şöyle hulâsa edilebilir: Montrö konferansının başladığı sıralar da, Bn. Afet Paris Büyük - Elçimiz R. PEKER sun bünyesine çarparak onu / tahrip lu. Bütün bunlardan — mesul me, — kârının ” yüzdes başıboş sermayecili rakteri idi. Bunun gil 'e ve hattâ sermaye devlet ne yapıyordu? Milletk anarşi ve soygunculuk kıyamet- leri koparken en büyük vazifesi ulus zümreleri arasında muvazeneyi ve a. hengi kurmak ve korumaktan ibaret olması lâzımgelen devlet nerede idi?. O, kendini sade liberal akışın köhne sosyolojisinden, köhne ekonomisin- den, köhne sıyasasından ve köhne hu- kukundan mülhem gayrı milli ve or- 'ta çağ zihniyetinde mahdut vazifeler kaydı altında görüyordu. Bütün bu dağınıklıklar icinde teşahhus etmiş mesuller aramak beyhüdedir. Mesul olan liberal devlet tipinin bizzat ken- disidir. Liberal devlet tipinin felsefesi hukuku, devlet ile milletin bir çinde ve biribiri karşısında! tanzim edemi ve apekülasyoncu (milliyetperver fır- kalar).. Bugünkü yükselmi tölye ve laboratuvar çalı nsanlığın, a- alarında- iceler - yanında kâsmın bu yüksek açılış devlet ve milletlerin kendi kuruluşla- devrinde rını ve iç hayat (Sonu & tanzimde pratik imer savfada) et-İngiliz ihtilâfı Montrö: 25 Haziran 1936 | — Karadenizde sahili olmayan devletlerin Karadenize gönderecek- leri harb gemilerinin tonajları 1923 tarihli boğazlar mukavelesinde oldu- ğu gibi tahdid edilmelidir. Aksi bir karar, Karadenizde sahili olan mem- (Sonu 5. inci sayfada) B. Suad Davaz'la konuşurken Son haberler üçüncü sayfamızdadır —era HER YERDE 5 KURUŞ MİLLETLER CEMİYETİ ASAMBLESİNİN DÜNKÜ TOPLANTISINDA Cenevre, 2 ÇAA.) — Milletler ce- miyeti asamblesinin celsesi bu sabah sa- at onda açılmıştır. Avusturalya delegesi B. Brus, ken- B. Eden disinden önce söz söyliyen öteki hatib- der gibi, milletler cemiyetinin habeş ( şindeki akametinden gelecek için istifa- tevkif edilmiş olan 8 italyan gazeteci- si, evelce bildirildiği gibi, sınıra sevke- dilmemişlerdir. Kendileri bu gece İs - viçreyi terketmeğe davet edilmişlerdir. İtalyan gazeteciler, Vaud Kantonunda B. Baldvinin istifa edeceği asılsız Londra, 2 (A A)—Taymis Gazetesine göre, B. Baldvir tifası — hakındaki şayialar tam miyle sızdır. - Bununla beraber, — gazete- 'nin sandığına gö- re,başbakan B. Baldvin bundan sonra, Avam Kamarasında - s0- rulacak suallere haftanın ancak iki gü- 'nünde cevab verecektir. Deyli Telgraf'da mevzuu bahis şa- yiaların hiç bir şekilde doğru olmadığı: hu teyid etmektedir. Deyli Ekspres'e göre, B. Baldvin'in başbakanlıktan ayrılarak, bakanlıksiz bakan, mührühas veya - meelisihas ba kanlıklarından birine geçmesi ihtimali bakan Londraya döndü Londra, 2 (A.A.) — B. Baldvin A- lunmak üzere bu sabah Londraya dön- Mmüştür. Avam / Kamarasının yapacağı toplantıda başbakan sosyalistlerden B. 'Tom Conston'un Lord London Derry nin Almanyanın hava küvvetlerinin hakkındaki iztizahına cevab verecektir B. Baldvin vereceği cevabta hükü- metin siyasetini müdafaa edecek dış ve iç siyasadan bahseyleyecektir. de edilmek üzere tedbirler alınması lü- zumundan bahsetmiş ve bundan böyle faydasız hale gelmiş olan zceri tedbir- lerin kaldırılmasını istemiştir. 8. Litvinof Cenevre, 2 ÇALA.) — Asattiblenin bugünkü toplantısında on dört devlet zecrj tedbirlerin kaldırılması telkinine iş- Milletler Cemiyeti Asamblesindeki hadise Negüsü tahkir eden italyan gazetecileri Cenevre kantonundan çıkarıldılar ve Cenevreye bir kaç mil mesafede bu. lunan Keppeye gitmişlerdir. Orada hâ- diselerin yeni inkişaflarını beklemek- tedirler İtalyan gazeteciler Cenevreden çıkarıldı. Cenevre, 2 ÇA.A.) — Cenevre kan- tonu hükümet konseyi başkanı B. Ni- kol, dün akşam, italyan gazetecilerine hemen kanton sınırları dışına çıkmaları lâzım geldiğini tebliğ etmiştir. Bu teb. (Sonu 4. üncü sayfaday On dört devlet zecri tedbirlerin kalkması lehinde bulunarak reform için teklifler yaptılar BB. Eden, Litvinof cemiyet otoritesinin artması fikrindeler tirak etmiş ve habeş meselesindeki mu- vaffakiyetsizlik göz önüne alınmak su- retile Milletler cemiyetinin ıslahı için tekliflerde bulunmuşlardır. Cenevre, 2 (ALA.) — Asamblenin bu sabahki toplantısırda B. Stanley Brus (Avusturalya), Guani / (Uruguay), B Munch (Danimarka) ve B. Motta (İs- viçre) naraına zecri tedbirlerin kaldırık ması lâzım geldiğini, çünkü bu tedbir. der artik hiç bir işe yaramamakta oldu.. #ir bir hale getirmek için sarfedilecek bütün mesaiye müzaheret etmeye hazız olduklarını söylemişlerdir. Celse saat 10.15 de açılmış ve öğle vakti. kapanmıştır. Asamhle saat 15.30 da tekrar toplar nacaktır. (Sonu 3. üncü sayfada) CİORNALE D'İTALI. 'NIN BİR YAZISI İtalyan siyasası Cenevrenin tavrına göre veçhe alacak Roma, 2 (ALA.) — Ciornale d'ltar Yia gazetesi yüzryor “İtalyanın milletler cemiyetine vere diği muhtıra çok büyük ehemiyeti halır bir vesika teşkil etmektedir. İtalyanın Avrupa ve Cenevreye karşı takınacağı siyasanın vechesi, bu muhtıranın millete rafından karşılanma şeke dine tâbidir. İtalyan siyasasının alacağı bu veche gerek Avrupa, gerek başka kıtalar memleketleri - siyasalarına tesir icra etmekten uzak - kalmıyacaktır. İ talya Avrupa ve milletler cemiyeti ile iş iğinden vae geçmiş değildir. Ve İ talyanın Cenevreden hariç tutulmuş ol ması başka devletlerin teşebbüsü neth sesidir. Bu cihet italyan - muhtırasınımt (Sonu 9. üncü sayfada) ler cemiyeti B. Sidney Bartonun beyanatı “Adi: Cibuti demiryolu şirketi, ababa ingiliz elçiliği ilga edilmedir italyanların hat üzerinde asker ve levazım taşımalarına izin vermiyor Ramsgad, 2 ÇA.A.) — Buraya gelen B. Sidney Barton, Adisababadaki ingi- liz elçiliği memurlarının tamamiyle ve ya kısmen hareket ettiklerine dair olan şayianın doğru olmadığını söylemiştir. B. Barton'ün gaybubeti esnasında meslahatgüzarlık işlerini birinci sekre- ter B. Roberts idare etmiştir. Habeşistanın şimdiki vaziyeti - hak- (Sonu 3. üncü sayfada) — | Riderk, üçüncü zat ba'daki ingiliz elçiliği erkânr (Ön sırada; soldan ikinci zat B. Sir Sidney Barton'dur)