3 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

3 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SAYFA 6, ULUS 3 TEMMUZ 1936 CUMA ULUSLAŞMA DEVLETLEŞME (Başı 1 inci saylada) ive yeni hayata bilhassa kendi iç ha- yatlarına uygun yolları bulamaması, klasik Hiberal, sosyalist ve klerikal ce- reyanlarla bunların ” renksiyonları a- Tasında sallanıp dürmast ne kadar hayrete şayandır? Milletlerin mesut plması için bu muvazenesizliğin 5 aıntılarından doğan bulanıklık art Burulmalıdır. Liberal devlet müessesesi eskimiş- dir. Bu devletin hiç bir şeyi müdafaa edemiyen ve hattâ bizzat kendisini bile müdafı z olan anarşik bünyesi içinde doğan beynelmilelci #mıf devletleri kurmak fikirleri de ih- tiyarlıyor, hayatiyetini kaybediyor. Sosyal teşkilat arasında bir. başka kürlü beynelmilelci unsur olan din nüfuzu da devlet varlıkların vaş yavaş siliniyor. Feodal devletten hiberal devlete ve liberal devletten artik ta- devlet) Milletleşme ve devletleşme konu- u üştünde fikirlerimi toplarken gü- nün hayat ufkuna geniş bir bakış yapmaktan kendimi alamadım. Yu- karıki yazılarım bu bakışın ifadeleri Benim telakkime göre uluşlaşma şme konusu, bütün yeryü- iç durumlarının eyi, doğru ve sağlam zündeki devletlerin lehinde veya tımızdan çıkardık, attık. Türkiyede vücudunun aşar sösyetede, ne adminiz 've ne politikada yeri yok- tur. Bunun yanında ne sösyete, ne ki ika yurddaşın din- liği ile hiç meşgul yaz tanımıyoruz. Tek insanın olsun, İş zümrelerinin, şirketlerin ve her tür. fü toplulukların olsun kârı ve her tür. vi içindedir. Fakat her iş zümresinin bu çizgi içinde serbest çalışması, ö bürünün ve kamunun hayatı ve gen- diği için Tüzumludur. Biz. bununla Fürdda klas kavgası yerine sosyal dü- zenlik ve dayanışma elde etmek ve menfaatler arasında biribirini hırpa- İamıyacak sürette ahenk kurmak isti. yoruz. Tek yurddaş ve toplu yurddaş- 'ar teşebbüslerinde almacak - fa derecesi için kapasite, teknik ve ça- aşmanın yapacağı değer farkmı mal z tutuyoruz. Bu bizim / halkçılık kaşemizdir. Türk yurddaşı, — yurdda en yüksek hürmeti görmek için bu çizgilerin b Audu içinde müsavi haklı, müsavi şe- refli ferdlerin vücudlandırdığı halk i olmayı kabul etmiş bir şuurun ulusçuluk aki, temiz bir hale getirecej laşmayı kuvvetlendi Bize göre ulus, dili bir, kültürü bi ile istikbal emel- dleri bir olan aynı hâdiselerden aynı müşterek zorluklara beraber karşı koyan sıyasal ve sosyal bir bütünlük olmalıdır. Bu bütünlük kendine mah- sus bir iç âlemin grizi scağı içinde yaşamakla beraber dış âlemden ay- rılmış kendi kabuğu içine çekilmiş merdümgiriz lir. Türk ulusu kendinden başka ulusal varlık- İara arasız ir varlık de; sir değette ve münasebet- tedir. Bütün hayatı boyunca - ilimde, teknikte ve modern hayatta çağdaş uluslarla yanyanadır. Türk ulusu; yer ine esas o. lan ana prensiplere beraber inanmış- ) sun'i bir intibak eseri . Bu, kendinde en yüksek de- doğrüyu ve etme vasfı türk devletinin reji tır. Bu inanı değildi meticesidir. Biz yeni manada millet bütünlü- ir olmak ve içten kuv. olmak diye anlıyoruz. Yar de dısardan küvvetli görünmek — de- .. Bunu temin için, edükatif ve metodlu bir calışmanın yeri büyük ol- makla beraber irki kaliteye ve bil- hassa tarihte büvük güclükleri ba; mış olmrva esaslı yer ve önem veri- yoruz. Büvük savaştan sonraki yıkı. telk- he ve kuruluslar sn kiler bakımından doğarken smda mi birçok - ihtilaflar ni Türkive tasfiye edil. blok halinde hayata doi zim uluslaşmamızı ayı milli cevher olan zekâyı söndü- ve yurddaşın düşünme, teşebbüs. alma ve tetkik etmek fakültelerinin durgunluğa mahküm edilmesi.. ve ni- hayet kütleyi sürüleştirici bir hale ge- irmekten dikkatle kaçmıyoruz. Biz uluslaşma işini, aslında dağmık bir sinir tezahürlerinden başka bir şey olmaz desi yapılabileceğine inanıyoruz. kütlenin müşterek sesi / hançere değil, yürekten çıkmalıdır. Bu iş daha güç, bu yol daha uzur uluslasmanın kuvveti realdir, eternel- dir.. Ve ancak böyle bir uluslaşma- 'a uğratmaktan koruyarak onu gene ulus için büyük yekün yapacak isti- kametlere kanalize eder. Ulusal dev- simdi olduğu kadar hiç bir zaman mukadderatının bizzat milletin tesiri altında bulunması lüzumlu de- Ulusal devlet, liberal devletin altında - olmaksızın Türkiyede temel yasası ile (ege- menlik bağsız ve şartsız ulusundur). Ecemenliği ulus adına Kamutay kul: pmak, bozmak, apmak ve iştirmek, devlet namma imt finansal teahhütlere gçirişmek, ilân etmek, sulh yapmak, genel n etmek, kanun yolu ile yapılan adliye takibatını tecil etmek, ının infazına izin vermek hak- darı yalnız Kamutayındır. Kamutayı Bizli vey ile ulus seçer. Kamutay her yıl kanunda gösterilen tarihte davet- toplanır. Kamutayı hiçbir kuvvet dağıtamaz. Seçimin — yenilenmesine izzat Kamutay karar verir. Cumur i Kamutay seçer, hükümeti bu kurar fakat hükümet Kamutayın idam Fakat bu ruhta ve bu ruhla bir | itimadı ile ve onun mürakabesi altın. da çalı Türkiye bir ulusal devlet olmakla beraber bu saydığım vasıflar onun demokratik simasını da çizmiş ola- caktır. Fakat bu seçim yolu ile vücu- da gelmiş olan devlet cihazı artık en yüksek otoriteye sahiptir. Kamutay seçiminde geniş hürriyet içinde hare- ket eden yurddaşlar devlet kurulduk- 'tan sonra onun değişmez iradesi al- tındadırlar. Devlet ve milletin biri. çarşısındaki du. Tumunün tanzimi vazifesinden - bah: setmiştim. Burası en ince noktayı teşkil ediyor. Türkiyede bir tek mil- K partt vardır. Bizim partimiz, Cu- . Parti bütün ça- üzerinde uya: nık ve ayakta bulunur. Parti her yıl bütün cihazlarile ulusun içinde çalı. gir. Ulusa ve ulusu / dinler. söyler Her yıl bütün yurdda binlerce halk kongreleri toplanır bu kongrelerde konuşma reji ana prensiplerine sadakat şar karşılaştırılır, - İstenen şeyler lokal idarelerde yapılacak olan. ları ile devletin yapacakları / ayrılır. Kanunlar bu ihtiyaca göre yenileni Yapılmıyacak olanlar dilek sahiplerine bildi ulusun devlet ebebler ir. Bu suretle idaresindeki — nüfuzu yalnız seçimde rey kullanmaktan iba- et kalmaz. Belki ulus kütlesi, fa: Bu akşam Avrupa istasyonlarında dinlenebilecek seçme program ÇAnkara saatı ile ) Konserler: 2040 ZL10 2130 ü 2320 P.T.T. (Konser) Berlin (Mozart, Schubert) Viyana (Senfonik) Varşova (Senfonik) Droitwieh (Senfor Hafif Müzik 1930 Drojtwich (Org) 21 - R. Paris (Melodi) Opera, Tiyatro : 2105 Frankfort (Opera) 2110 Doyçland (La flute enchantee - Mozart) 2135 Roma (Casse - cou - Pietri) 2145 R. Paris (Ali Baba - Lecog) 21.30 / Paris P.T.T. (Komedi Fransez) 2135 R. Paris (Varyete) Dans müziği; 2145 Droitwich 2330 Londra 2345 Kopenhag 2415 Drojtwrleh KISA DALGALAR Radyo Kolonyal: (25 m. 24) 1748 Haberler 18— Konser 1930 Radyo - Journal 19.50 Fransız efsaneleri 2130 Tiyatro Daveatri: (19 m. 66) 18.15 Dansing 1830 Org 19— Haberler 1935 20— 2030 2105 2125 2220 2315 Varyete Plâk Askeri müzik Orkestra Dansing Ankara Radyosu Hafif oda musikisi Mevlâna ve hayyamdan rübailer Ajans haberleri Hafif müzik İstanbul Radyosu Oda musikisi (plâk) Haberli Operet parçaları Halk müsikisi Stüdyo orkestraları Son haberler Saat 22 den sonra Anadolu Ajı t sının gazetelere mahsus havadis servisl verilecektir , 19.30 2ö— 2030 2045 18— 19— 1918 20— 2030 zL20 sız bir surette devlet idaresine iştirak etmiş olur. Partinin kendi içinden kendini sıkı bir mürakabeye tâbi sastır. Parti listesinde seçilmiş tutması e- olan Parti Mebusları ana prensiplerde ve- ya mebuslar grupunun kararları üze- rinde sıkı bir disiplin altındadır. Bu kayıtlar dışında tamamen serbest ko- nuşür veya yazarlar. Görülüyor ki biz esasta demokrat fikirlerin aleyhinde mokrasiyi milli olmadan ve de- yarlığın / korunması süzgecinden tasfiye etmenin yolunu bularak bir milli devlet kabil olduğu davasını görüyoruz. Bu davamız sade yazı ve söz sahasında kurmanın ir. Büyük savaştan ve uzun is- tiklâl kavgalarından sonra - kurulan yeni Türkiye devletinin - gözler ks maştıran iç düzeni, bu sıyasal akide. lerimizin tatbik sahasındaki değerir biz müsavi haklı ve mü- şerefli yurddaşlar kütli lü içinde halletmiş bulunuyoruz. Sos- yetemizin umumi / durumunda pro- letar a - Burjuva taksimi yoktur. Ye- ni doğar trimizde işçi ve genişliyen büyük endüs- sermaye kavgasına yer vermiyoruz. Grev ve lukavt yasaktır İş anlaşmamazlıklarının son hal mer- . Devletin hakemli ir. Pazarlarımızda ticaret leri ile müstehliklerin çı liyecek, ziraatte - servaj süpürecek yeni prensi lması ünden lerin hayatta için çalışıyoruz. afın başka tahakkümü neticesinde dik- sanıflar te edilmiş aşağı nivoda bir standard hayat kurmak manasına - almıyoruz. Belki ulusun çalışma / zümrelerir istismarcı meyillerini, devletin - kud- li ile kırarak veya tanzim ede 'Tek muvazene yapmayı tercih ediyo. Milli sermaye milli çalışma ve bi iktirmenin mahsulü olacaktır. Türki, çalışan sermaye himaye görecektir. Dış tica- ret, devletin ticari muvazenesini ve yede ancak normal tediye muvazenesini koruyacak yol. lardan devlet bakımı altındadır. Şimdi Türkiyede ekonomik dev. letçilik bahsine de temas etmeliyim. Ekonomi alanında devlet şmızla hürriyet haklı letçilik anlayışımız arasında tam konsekans vardır ve ticaret teşkil e- Yurdda kurulmamış sanayüi kur. mak sade serbest birakılmış değil ay- 'nı zamanda himaye de edilmiştir. Bu himaye, iptidai maddelerin kullanıl- ması şartına bağlıdır. Devlet, mil fabrikalar mamüllerinin yurd içinde satışa çıkarılması zamanında müsteh- kütleyi aşırı finttan korumak ö vi altındadır. Zorlu fiat empoze meyi güden karteller ve trüstler ya- pılmiyacaktır. Devlet, maliyet fiatını kontrol edecektir. Hattâ bu fil liyet fiatmın düşürülmesi i sesenin çalışma masraflı Fabrikalar elek- u, büyük müesseseleri vücuda getirir. Ve bunları, maden rını işletir. Hattâ başka husu- #i bir sermayenin elinde olan bir işi ayrı bir kanun yapmak - ve bedelir kendi uhdesine ala- bilir. Devletin bütün bunları yapabil- amesi için yalnız genel menfi bi olmak kâfidir. Her çiftçiyi toprak sahibi Kollektif fikirler yeni Türkiye e- konomisinde hiç bir vakit yer bulma: mıştır. Serbest endüstri - ve ticaretle müstehlikler müvazeneyi temin için devlet uhdesindeki - fiat kontrolundan başka kooperatif teşek: küllerine ayrıca yer verilmiştir. Koo- peratifleri ve bilhassa şimdi kredi ko- operatiflerini devlet tesirli vasıtalar. teşvik ediyor. etmek arasında Hiç bir zaman, hiç bir sebeb, hiç bir ihtiyaç müsadereyi meşru kılmaz, Türkiyede mülkiyet hakkı destir. Bir nevi müstahsillerin - birleşme- si demek olan korporatif teşkil maya da yurdumuzda yer vermedik. Biz bunu umumi bakımdan az çok yurddaşlar kütlesin tahsiller - müstehlikler ayrıı debilecek yol gibi görüyoruz. Türk rejiminin, halk yı; ve eşit olması lâzimgelen hakları üs- tündeki ne kollektif, ne sin- mukad. bozucu bir - müz için Türkiyede yurddı zar, gezer, çalışı düşünür, ya- kazanır; devletin ve işlemesine — usülleri yolu ile iştirak eder.. Devletin otori- tesine, rejimin — esaslarma, — başka yurddaşların haklarına - hürmet et mek şartı ile. Türkiyede devlet en büyük nüfuz 've otoriteyi taşır, ulusun emniyetine olduğu kadar menfaatlerine de hiz- met etmek şartı kurulmasına yurdün tek U- ve ulusü. biribi- değil, devletle beraberdir. premsipleri partinin muştur. Parti, bütün devlet çalışma- larında bu prensipler. çizgis devletle fasılasız ve en sıcak mimilikle el ve iş birliği yapar, yurd ihtiyaçlarının tanziminde ulus- 'tan mülhem tesieter Taklit eseri olmıyan, her yurdun—., kendi şartlarını kapsayan ulus ferd- dusları i- çinden bi lileşme) bütün dünya devletlerine kuvvet, em- niyet ve istikrar verecektir. Ulus hakları le devlet otoritesi- bir ahengini ihtiva e- den bütün ulusal çalışmaların ve işle- rin kendisinde makes bulduğu bir (devletleşme) yalnız bir yurdun iç düzeni için değil, arsulusal bütün güçlüklerin — halledilmesi ” dünyanın huzura kavuşması için de kuvvetli bir âmil olacaktır. H! Temmuz KIZILAYA ÜYE YAZILMA HAFTASININ BAŞIDIR. Hayır müesseselerimizin en de. lilerinden olan Kızılay, bu yıl üye yazılma haftasını 11-19 tem- muz olarak tesbit etmiştir. Yur- (dun karagün dostu olan cemiyet beyannamesinde yurddaşlara haf-) tayı şöyle şefkat duygularından doğarak kemizde bundan (59) yıl önce ku- rulmuş bir hayır müessesesidir. Savaşta yaralı askerlerimizin yaralarını saran, barışta da yanıgın,| su basması, yer sarsıntısı, kurak- İ Tık, açlık, bulaşık hastalık gil zelmekte olan etlerde yardıma koşan Kızıl- aydır. Yurddaşlarımızın ve bütün dür timizin kurulduğu 29 ilkteşrin 1923 den 30 misan 1936 gününe- dek yukarda sayılı isler yolunda 3 milyon 851 bin 641 sira barca: maştır. Kiralık Daire hol ve banyo, telefon 3134 € müle racaat, 12617